Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 oktober 2012, 08:30   #181
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Er is maar één correcte definitie van confederalisme: een bond van onafhankelijke staten. Als de N-VA daar iets anders mee bedoelt, dan moeten ze een andere term gebruiken. Al de rest is kiezersbedrog.
Er bestaat helemaal geen definitie van confederalisme. Alle definities die u (of ik) kan voorleggen komen voort uit beschrijvende, en geen definierende documenten.

Overigens, de CD&V en O-VLD gebruiken dat woord ook, sinds jaren, in de betekenis van "verregaande autonomie voor de regios". Dat voldoet dan weer aan geen enkele 'definitie', maar beschouwt federalisme en confederalisme als ijkpunten op een schaal.

Laatst gewijzigd door Nyquist : 22 oktober 2012 om 08:42.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2012, 08:41   #182
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Jij leest hier dus dat als BDW staat te stoefen met "Belgie verdampen" en "confederalisme" hij eigenlijk gewoon maar zegt dat hij op termijn van Belgie een ECHTE federale staat zoals Duitsland of Zwitserland wil maken.

In die zin is zijn rethoriek dus eigenlijk enkel maar daar om een aantal mensen van het VB te misleiden, en is er totaal geen streven naar een onafhankelijkheid van Vlaanderen: hoogstens een iets coherenter uitwerken van de federale Belgische staat.
Wel, het is de facto een ambigue term, maar ik denk niet dat dit is wat de N-VA nastreeft. Ik denk dat wat BDW wil is om een hervorming te bekomen waarbij we voor wat betreft bevoegdheden in Vlaanderen niet meer veroordeeld zijn tot het onderhandelingscircus met de Franstaligen.

Ik denk dat hij daar behoorlijk getraumatiseerd is uitgekomen, en dat hij werkelijk overtuigd is dat er in dat model geen heil meer te zoeken is.

Dan kom je uit op een Vlaanderen dat zelf in de hand heeft welke bevoegdheden het samen wenst uit te oefenen, en dat dit de definitie is die BDW hanteert wanneer hij "confederalisme" zegt.

Ik denk dat, omdat een 'doorgedreven federalisme' precies de inzet was van de vorige verkiezingen, en er volstrekt niets van in huis is gekomen, behalve een jaar lang chantagepolitiek, politieke koehandel en kommaneuken. Ik ben stellig overtuigd dat het dat is waar hij wil uitbreken, en dat is nooit mogelijk in een staat waar het federaal niveau de bevoegdheden beheert.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2012, 09:34   #183
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht

Vragen:

1) Waar gaan N-VA en VB tegen 2014 stemmen halen om aan (minstens) 51% te raken in één gewest? Waar gaan beide partijen die 1 miljoen kiezers die nu niét op één N-VA/VB stemden halen? En gaat het VB voor wie alléén totale onafhankelijkheid genoeg is en die de N-VA met haar confederalistisch discours te soft vindt, daarin meestappen?

2) Gaat N-VA eenzijdig het cordon sanitaire doorbreken om de grondwet opzij te schuiven? Of hoopt de partij erop zelf 51% te halen in een regionaal/communautair parlement om haar doel te verwezenlijken?

3) Wordt "confederalisme" niet gewoon als drukkingsmiddel gebruikt om (net als in 2010-11) de traditionele partijen tot een verregaande staatshervorming te bewegen die daarna door de separatisten weer als "anecdotisch" kan worden afgeschilderd?
Natuurlijk krijgen ze het niet voor elkaar. Ook omdat de Wever misschien in zijn eigen voet heeft geknald. Verleden week gehoord op cafe: "edde gij diene gast(De Wever) bezig gezien, joh? Die is ielemaal zot geworren." Dat werd luid beaamd door zo'n 10 man. En nee, ik ga niet naar "linkiewinkie" café's.
Het enige wat ze bereiken door hun door communautaire fixatie gedreven immobilisme is nog meer schade aan onze economie...

Laatst gewijzigd door Tommm : 22 oktober 2012 om 09:34.
Tommm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2012, 12:33   #184
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het grote voordeel van dat begrip "confederalisme" is dat het electoraal flou is en dat dus velen zich erin kunnen vinden omdat ze het als hun eigen visie kunnen herinterpreteren, en tevens dat de traditionele partijen daar een afkeer van hebben.
Kan je mij dan ook eens uitleggen waarom twee van die drie traditionele partijen confederalisme zwart op wit uitdroegen naar aanloop van de federale verkiezingen van 2010?
Vlaanderen_onafhankelijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2012, 12:51   #185
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Natuurlijk krijgen ze het niet voor elkaar. Ook omdat de Wever misschien in zijn eigen voet heeft geknald. Verleden week gehoord op cafe: "edde gij diene gast(De Wever) bezig gezien, joh? Die is ielemaal zot geworren." Dat werd luid beaamd door zo'n 10 man. En nee, ik ga niet naar "linkiewinkie" café's.
Het enige wat ze bereiken door hun door communautaire fixatie gedreven immobilisme is nog meer schade aan onze economie...
tiens, ik heb net het omgekeerde gehoord.

mensen die niet op De Wever gestemd hebben maar zeiden "toemen, dienen mens kan het goed uitleggen, en hij heeft nog gelijk ook hé!"
Oud 22 oktober 2012, 12:52   #186
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Zolang bij de kiezer de percreptie leeft dat de traditionele partijen nog veel meer schade berokkenen aan onze economie gaan ze het de N-VA niet kwalijk nemen.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2012, 12:57   #187
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Over de dominerende groep en hun hovelingen.
Over wie heb jij het in concreto ?

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2012, 12:58   #188
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Grappig voor iemand die hier sinds jaar en dag de BUB-avatar voert.

De Franstalige dominantie is er sinds 1830, de tijd van arm Vlaanderen, de hongersnoden, de poging om het Nederlands uit te roeien in Vlaanderen... Ze is twee eeuwen lang stapje voor stapje afgebroken, met veel strijd en miserie. De laatste stap is er aan 't aankomen.

De dominantie, en vooral haar institutionele, wettelijke en psychologische structuren niet (willen) zien, is een fundamentele eigenschap van de dominerende groep. En u wil nog een beter bewijs dat u een Belgicist bent... ?
Waarom zijn de gedomineerden dan niet in de taal van de dominanten gestapt ? Het zou maar dom zijn om dat niet te doen als je jouw redenering volgt.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
Oud 22 oktober 2012, 13:02   #189
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En u vindt ze blijkbaar ook niet laakbaar genoeg om er u tegen te verzetten, omdat ze in het voordeel van de Franstaligen zijn: ziedaar de Belgicistische ideologie.
Wie zijn de "Franstaligen" die hier voordeel zouden bij hebben en welk voordeel hebben ze erbij ? Wie is er aanhanger van de door jouw gedefinieerde Belgicistische ideologie ?

Oud 22 oktober 2012, 13:31   #190
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Zolang bij de kiezer de percreptie leeft dat de traditionele partijen nog veel meer schade berokkenen aan onze economie gaan ze het de N-VA niet kwalijk nemen.
Denk je echt dat mensen nog lang gaan trappen in dat verhaaltje van NVA tegen traditionelen? Er zullen een hoop politici en journalisten blijven hameren op het feit dat NVA gewoon een verderzetting is van machtspartij VU en eeuwige losers Vlaams Belang...
Oud 22 oktober 2012, 13:36   #191
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
tiens, ik heb net het omgekeerde gehoord.

mensen die niet op De Wever gestemd hebben maar zeiden "toemen, dienen mens kan het goed uitleggen, en hij heeft nog gelijk ook hé!"
Ja hoor, heb je dat daarnet zelf snel uit je duim gezogen? Heerlijk hoe de NVA er in slaagt na dag 1 hun machtsbasis al te verkwanselen door ondoordachte uitspraken, de hilarische soap in Aalst(schepen van Vlaamsche zaken ), en niet te vergeten het ettertje Theo Francken die ze hopelijk nog veel aan het woord laten. Nog nooit een politicus gezien die er in slaagt zo veel aversie op te wekken door 2 interviews te geven.
Oud 22 oktober 2012, 13:45   #192
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is maar één correcte definitie van confederalisme: een bond van onafhankelijke staten. Als de N-VA daar iets anders mee bedoelt, dan moeten ze een andere term gebruiken. Al de rest is kiezersbedrog.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Ons aller warrior leeft in de illusie dat hij moet bevelen uitdelen aan NVA.
Als je "moeten" bedoelt in de zin van "verplicht zijn tot", dan "moeten" ze inderdaad niets. Maar het werkwoord heeft verschillende betekenissen: ze dienen het wel te doen, anders doen ze aan kiezersbedrog.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2012, 13:59   #193
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja hoor, heb je dat daarnet zelf snel uit je duim gezogen? Heerlijk hoe de NVA er in slaagt na dag 1 hun machtsbasis al te verkwanselen door ondoordachte uitspraken, de hilarische soap in Aalst(schepen van Vlaamsche zaken ), en niet te vergeten het ettertje Theo Francken die ze hopelijk nog veel aan het woord laten. Nog nooit een politicus gezien die er in slaagt zo veel aversie op te wekken door 2 interviews te geven.
amai, als je je al aan zo'n dunne strohalmen moet vastgrijpen, moet de paniek echt wel diep zitten.
Oud 22 oktober 2012, 14:13   #194
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
amai, als je je al aan zo'n dunne strohalmen moet vastgrijpen, moet de paniek echt wel diep zitten.
We zullen zien in 2014, ik ben in ieder geval al gerustgesteld door hun optreden...
Oud 22 oktober 2012, 14:13   #195
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We zullen zien in 2014, ik ben in ieder geval al gerustgesteld door hun optreden...
denk je dat in 2014 het zal gaan over het optreden van De Wever op 14/10/2012?
Oud 22 oktober 2012, 14:20   #196
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
denk je dat in 2014 het zal gaan over het optreden van De Wever op 14/10/2012?
Nee, ik hoop nog meer van hetzelfde te zien...
Oud 22 oktober 2012, 14:21   #198
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, ik hoop nog meer van hetzelfde te zien...
dromen mag uiteraard.

maar als ik verandering wil, dan zorg ik ervoor dat ik het zelf in handen heb en reken ik niet op fouten van een ander.
Oud 22 oktober 2012, 14:45   #199
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dromen mag uiteraard.

maar als ik verandering wil, dan zorg ik ervoor dat ik het zelf in handen heb en reken ik niet op fouten van een ander.
Bedenk dan eerst wat je precies wil veranderen en of verandering door een partij kan komen die, en dat hebben ze zelf uitgelokt, alleen maar onderhandelingen kan immobiliseren... Vanwaar dat blind vertrouwen in de NVA? Ik heb van hun nog steeds niet gehoord hoe ze de economie praktisch uit het slop gaan helpen. Tot nu toe gaat het uitsluitend om communautair, haatdragend populisme. Hoe gaan ze het beter doen dan Elio? Of gaat de ECO-index ons redden?
Oud 22 oktober 2012, 14:48   #200
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb van hun nog steeds niet gehoord hoe ze de economie praktisch uit het slop gaan helpen. Tot nu toe gaat het uitsluitend om communautair, haatdragend populisme. Hoe gaan ze het beter doen dan Elio? Of gaat de ECO-index ons redden?
Toen het uitgebreid relanceplan van n-va werd voorgesteld, heb je toevallig de andere richting uitgekeken zeker?

typisch belgonen, selectief blind tot en met

De enige haat die ik de laatste tijd opteken, is die van de verliezers, de linksen, de belgonen etc tov de n-va en BDW. Jullie zijn echt grappig, en vooral met zeer doorzichtige commentaar
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be