Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wordt de zesde staatshervorming uitgevoerd?
Ja, maar enkel de financieringswet en/of de Senaatshervorming 7 15,91%
Ja, m.i.v. de bevoegdheidsoverdrachten 8 18,18%
Neen 29 65,91%
Aantal stemmers: 44. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juli 2013, 22:16   #181
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Het punt blijft gewoon dat eens de wet gestemd is, de uitvoering ervan automatisch volgt. Waarom zou het nu anders zijn dan in 1980 of in 1988?
1. Dat zou kunnen, ik ben van die mechanismen niet op de hoogte.

2. Dat is het punt niet. De uitdrukking "addertjes onder het gras" lijkt mij nu toch niet zo moeilijk. Misschien moet ik het op een andere manier verwoorden: het gaat niet om wat in die teksten staat, het gaat om wat er niet in staat.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2013, 22:17   #182
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Goed, het volgt in principe automatisch.
Ik kan enkel maar vaststellen dat tot op heden bij alle staatshervormingen in het verleden alles wat gestemd is, uitgevoerd is (op ontwikkelingssamenwerking en de plantentuin van Meise na).
Neen, het volgt niet automatisch. Ook niet "in pricipe". Na goedkeuring door het parlement en de bekrachtiging door de koning is het aan de regering om uitvoeringsbesluiten op te stellen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2013, 22:18   #183
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht

2. Dat is het punt niet. De uitdrukking "addertjes onder het gras" lijkt mij nu toch niet zo moeilijk. Misschien moet ik het op een andere manier verwoorden: het gaat niet om wat in die teksten staat, het gaat om wat er niet in staat.
Kan je dan een voorbeeld geven van wat er - naar jouw aanvoelen - niet zou kunnen instaan?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2013, 22:20   #184
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, het volgt niet automatisch. Ook niet "in pricipe". Na goedkeuring door het parlement en de bekrachtiging door de koning is het aan de regering om uitvoeringsbesluiten op te stellen.
Het ging net om die uitvoeringsbesluiten. En, zoals ik aangaf, volgden die bij de vorige staatshervormingen (op een uitzondering of twee na) automatisch. Niet dat dat een regel is, maar het gebeurde in de feiten wel.
Oud 9 juli 2013, 22:21   #185
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kan je dan een voorbeeld geven van wat er - naar jouw aanvoelen - niet zou kunnen instaan?
Ik legde u al een paar vraagjes voor m.b.t. de zogenaamde overheveling en splitsing van de kinderbijslagen. Wat is hier het verschil tussen wat beloofd werd en wat er uiteindelijk uit de bus komt?
Oud 9 juli 2013, 22:23   #186
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het ging net om die uitvoeringsbesluiten. En, zoals ik aangaf, volgden die bij de vorige staatshervormingen (op een uitzondering of twee na) automatisch. Niet dat dat een regel is, maar het gebeurde in de feiten wel.
"Automatisch"? Niets van. De regering moet er werk van maken. Als ze dat niet doet, kan de uitvoering van een wet flink op zich laten wachten.
Oud 9 juli 2013, 22:23   #187
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
De voornaamste eigenschap van addertjes onder het gras is nu eenmaal dat je ze niet meteen ziet...
Allee, volgende poging om de discussie te laten verzanden in geneut over details?
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Oud 10 juli 2013, 07:15   #188
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Een addertje is dat we eigenlijk op weg zijn naar een republiek
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2013, 08:52   #189
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Horen we daar gesis in het gras?

Citaat:
N-VA-voorzitter Bart De Wever is allerminst onder de indruk van het akkoord over de financieringswet. Vlaanderen krijgt zogezegd fiscale autonomie, stelt De Wever, "maar hier kun je geen fiscaal beleid mee voeren", zei hij in "De ochtend".
Citaat:
De Wever verwelkomt wel de nieuwe bevoegdheden die naar Vlaanderen worden overgeheveld, maar dat er maar 87 procent van de middelen mee overkomt, is volgens hem "de facto een grote saneringsoperatie die naar Vlaanderen wordt geschoven". De regering-Di Rupo slaagt er niet in te besparen, stelt De Wever, en dat is wat Vlaanderen de komende jaren dankzij die overheveling zal moeten doen. "Vlaanderen zal moeten besparen en saneren. Dat zal de komende jaren aan de orde zijn."
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...aatshervorming

Laatst gewijzigd door Distel : 10 juli 2013 om 08:53.
Oud 10 juli 2013, 10:43   #190
BWarrior

Standaard

Citaat:
Wat heeft dat nu te maken met het al-dan-niet uitvoeren van deze staatshervorming?
Oud 10 juli 2013, 10:58   #191
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat heeft dat nu te maken met het al-dan-niet uitvoeren van deze staatshervorming?
Niets. Ik heb dan ook nooit beweerd dat die niet zou uitgevoerd worden.
Oud 11 juli 2013, 00:54   #192
BWarrior

Standaard

Maar 2/3de van de stemmers wél. Die zijn nu oorverdovend stil.
Oud 11 juli 2013, 05:05   #193
epicurist_dirk
Minister

epicurist_dirk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar 2/3de van de stemmers wél. Die zijn nu oorverdovend stil.
Vanwaar het gebruikte "confederalisme" in plaats van "onafhankelijk" Kiezen wat we samendoen.

Het hoeft niet perse de NVA zijn die de scepter zwaait. Maar de anderen nestelen zich in de particratie. Waar Vlaanderen zal mogen schipperen en presteren en Federaal zal binnen rijven.

vb. Doet mij aan GM denken. Waar GM, Opel laat klungelen maar wel uiteindelijk de winst wil. Dat Saab compleet leeg gezogen werd. GM zelfs niet toe liet dat Saab overgenomen werd uit VS GM eigen belang.
Dit is ook een houding van de federale regering.

Rede waarom velen het niet vertrouwen. Wie gelooft hen nog is er niet van zelf gekomen.

En droom? Onafhankelijk reilen en zijlen Van de Vlaamse deelregering. Waar de bevolking via volksraatplengingen hun wensen van welbepaalde werkwijze, regels of wetten democratisch bekend maken. Dit in een deelstaat van een land

Het Zwitserse Confederatie werkt, en dat is de rede waarom al de Zwitsers van de drie deelstaten trots zijn op hun Land.

Zwitserland heeft officieel geen leger. Iedere Zwitser zweert zijn land te verdedigen zelfs al word hij 101 jaar oud. Dat zegt voor mij meer dan genoeg.
bindend referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek en economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.
epicurist_dirk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2013, 06:42   #194
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Heel eenvoudig: de regering overleeft de volgende begrotingscontrole niet.
Verkiezingen in Mei 2013. Als je het nog niet gemerkt had: de verkiezingscampagne daarvoor is in Oktober 2012 opgestart.
De Fonne zit er nog maar eens naast.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2013, 06:46   #195
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door epicurist_dirk Bekijk bericht

Het Zwitserse Confederatie werkt, en dat is de rede waarom al de Zwitsers van de drie deelstaten trots zijn op hun Land.

.[/b]
Zwitserland was ooit een confederatie net als de US, maar beide landen zijn dat al lang niet meer.
Oud 1 augustus 2013, 22:48   #196
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door epicurist_dirk Bekijk bericht
Niet alleen is Zwitserland geen confederatie, bovendien bestaat het uit méér dan drie deelstaten.
Oud 1 augustus 2013, 22:49   #197
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet alleen is Zwitserland geen confederatie, bovendien bestaat het uit méér dan drie deelstaten.
Zwitserland heeft confederale en federale kenmerken. Zwitserland valt niet in een bepaald doosje te duwen.
Oud 1 augustus 2013, 22:49   #198
BWarrior

Standaard

Dit document (http://www.senate.be/www/?MIval=%2Fp...LGNR=1&LANG=nl) werd op 30 juli jl. in de Senaat neergelegd.

Wie gelooft nog dat de staatshervorming niet uitgevoerd wordt?
Oud 2 augustus 2013, 06:30   #199
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Wordt de 6° staatshervorming uitgevoerd ?

Helaas wel, ja, ... lees mee in De Standaard van vandaag 2 augustus, hoe "goed" dat politiek wan-compromis wel was:

Citaat:
BRUSSEL | Door de zesde staatshervorming
wordt het Belgische
belastingstelsel nog veel complexer
dan het al is. Volgens fiscaal expert
Jef Wellens (Kluwer) is ‘de vereenvoudiging
dood en begraven’ en
dreigen zelfs experts het fiscale
noorden kwijt te raken.
‘Het aantal fiscale barema’s verviervoudigt’,
steltWellens vast na lezing
van het wetsvoorstel dat de fiscale
aspecten van de staatshervorming
regelt. Ook woningeigenaars dreigen
door de bomen het bos niet
meer te zien omdat voor huizen
soms tegelijk federale én gewestelijke
regels zullen gelden.
Volgens Wellens is het lastig om
‘nog een rode draad te ontdekken in
de manier waarop in België belastingen
worden berekend’. (rmg)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2013, 06:54   #200
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat is die Dewever toch een azijnpisser eerste klas.
In zijn voorstel stond ook niet dat de regio's bevoegd zouden worden voor het innen van hun eigen inkomsten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be