Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 april 2013, 20:48   #181
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik kan je deels volgen,
maar ga je toch een ambetante vraag stellen:
wat heeft het aantal gewerkte jaren er mee te maken?

Stel dat ik op 30 jaar in totaal een som van x euro's bijdrage geleverd heb aan het staatspensioenfonds, dus de 1° pijler.
Stel dat iemand anders op 40 jaar in totaal net dezelfde som bijdrage geleverd heeft.

Waarom dan de ene minder rechten toekennen dan de andere ?

.
Iedereen dezelfde bijdrage laten betalen ongeacht inkomen. Een pensioenbijdrage dient niet om de staatskas te spijzen of rijkdom te herverdelen.
Oud 13 april 2013, 20:49   #182
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn vergelijking betrof twee werknemers uit de privé.
Indien mogelijk, graag een nieuw antwoord.

Van mij zou er geen wettelijk verplicht pensioen zijn.

Wie wil, mag bij de staat in het staatspensioenplan stappen. Hoe dat georganiseerd wordt kan mij geen reet schelen.

Wie niet wil, hoeft niets af te dragen, hij mag dat verbrassen of investeren gelijk hij wilt.
Oud 13 april 2013, 20:50   #183
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Het aantal gepensioneerde werknemers en zelfstandigen dat in armoede leeft NA EEN VOLLE LOOPBAAN neemt schrikbarend toe. In deze groep situeert zich een groot aantal zelfmoorden. Het Belgisch pensioenstelsel is discriminerend en crapuleus en moet onmiddellijk herzien worden!
Alhoewel ik daar in alle eerlijkheid wel moet aan toevoegen, dat mijn inziens, niet zozeer de ambtenaarspensioenen te hoog zijn, doch eerder de bedienden/arbeiderspensioenen te laag.
Wel zouden de ambtenaarspensioenen moeten herbekeken worden wat de perekwatie betreft. Als de index al eerder uniek is, dan zal de perekwatie het zeker zijn.
Maar toegegeven. Het geld is op. Wat moet men doen. Hetgeen rest gelijkmatig verdelen over iedereen. Is misschien de minst slechte oplossing.
Bob is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2013, 20:52   #184
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Van mij zou er geen wettelijk verplicht pensioen zijn.

Wie wil, mag bij de staat in het staatspensioenplan stappen. Hoe dat georganiseerd wordt kan mij geen reet schelen.

Wie niet wil, hoeft niets af te dragen, hij mag dat verbrassen of investeren gelijk hij wilt.
Ik prijs me gelukkig dat ik een partij, namelijk de nva, gevonden heb die dergelijke nonsens niet aanvaardt, maar voor de rest wel evenwichtig en centrum-rechtse oplossingen voorstaat.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2013, 20:53   #185
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Iedereen dezelfde bijdrage laten betalen ongeacht inkomen. Een pensioenbijdrage dient niet om de staatskas te spijzen of rijkdom te herverdelen.
Tsja, ik ben wel degelijk bereid om, in een redelijke mate, solidair te zijn in een systeem van pensioenbijdragen en pensioen genieten.

Maar ik ben dan ook centrum-rechts.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 13 april 2013, 20:56   #186
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Hoeveel keer moet men hier eigenlijk nog hetzelfde posten ?
Dat de pensioenen moeten aangepast worden, volledig akkoord.
Maar er moet een verschil zijn tussen die ambtenaren die aan een pietluttig loon zijn begonnen met 'de wortel' van dat hoger pensioen, en die ambtenaren die aan een ongeveer gelijkaardig loon als in de privé zijn begonnen. Maar de algemene teneur van de anti-ambtenarenpensioenders hier is dat alle ambtenaren zonder onderscheid van ondergane statuten/loopbaan moeten worden behandeld.....dus zonder te kijken naar wat indertijd 'te weinig' werd verdiend.
Is dat nu zo moeilijk te begrijpen of onlogisch ?
Wel, als ne arbeider/bediende in dezelfde situatie moest zitten, en dat zal ook wel voorkomen (jobs die vroeger ondergewaardeerd waren, maar ondertussen geherwaardeerd), dan zal onze arbeider/bediende heel zijn leven aan een te laag loon gewerkt hebben, en zal zijn pensioen navenant zijn. Voor hem geen perekwatie.
Oud 13 april 2013, 20:56   #187
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Alhoewel ik daar in alle eerlijkheid wel moet aan toevoegen, dat mijn inziens, niet zozeer de ambtenaarspensioenen te hoog zijn, doch eerder de bedienden/arbeiderspensioenen te laag.
Wel zouden de ambtenaarspensioenen moeten herbekeken worden wat de perekwatie betreft. Als de index al eerder uniek is, dan zal de perekwatie het zeker zijn.
Maar toegegeven. Het geld is op. Wat moet men doen. Hetgeen rest gelijkmatig verdelen over iedereen. Is misschien de minst slechte oplossing.
Zijde gij zot ?

Perequatie is een middel om de pensioenen mee te laten genieten van de stijging van de welvaart die zou ontstaan boven op de index.

Zoiets zou dringend ook uitgevonden moeten worden voor de pensioenen van de werknemers en bedienden.
Ook voor de zelfstandigen, alhoewel dat nog het moeilijkst zal zijn.

Oud 13 april 2013, 21:00   #188
Karel Martel B

Standaard

Citaat:
dergelijke nonsens
Paternalist.
Oud 13 april 2013, 21:04   #189
Ratatosk
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Tsja, ik ben wel degelijk bereid om, in een redelijke mate, solidair te zijn in een systeem van pensioenbijdragen en pensioen genieten.
Maar ik ben dan ook centrum-rechts.

Dat is juist wat men moet vermijden. De bedoeling moet zijn dat de pensioenuitgaven geen druk zetten op de overheidheidsuitgaven. het moet in de toekomst een zelfbedruipend systeem worden.

Voor degene die lui zijn, iedereen krijgt dezelfde kansen. Neem je ze niet, eigen verantwoordelijk. Laat ze maar aan de dop staan tot ze rijp zijn voor de kist.

Voor gehandicapten die nooit hebben kunnen werken, die hebben geen pensioen nodig maar een levenslange uitkering die zich kan meten met een pensioen.
Voor gehandicapten ivm werk. Daarvoor moet de verzekering maar bijdragen (verplicht) ivm hun pensioen.
Oud 13 april 2013, 21:07   #190
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Paternalist.
Jij doet hier alsof ik ergens 'dergelijke nonsens' gepost heb.

Met iemand die op deze wijze leugenachtige dingen tracht te verkopen, wens ik niet in discussie te gaan.

Oud 13 april 2013, 21:08   #191
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zijde gij zot ?

Perequatie is een middel om de pensioenen mee te laten genieten van de stijging van de welvaart die zou ontstaan boven op de index.

Zoiets zou dringend ook uitgevonden moeten worden voor de pensioenen van de werknemers en bedienden.
Ook voor de zelfstandigen, alhoewel dat nog het moeilijkst zal zijn.

Lees eerst de posting eens, waarop ik heb geantwoord, en vraag dan nog eens of ik zot ben.
Trouwens perekwatie heeft nooit bestaan in de privé, wegens te duur, onbetaalbaar.
Bij electrabel, indertijd een half staatsbedrijf, ze werkten aan kostprijs, en hadden geen concurentie, heeft het wel bestaan (denk dat dit de uitzondering is die de regel bevestigd). Doch is er na twee stakingen afgeschaft (in 76 voor de helft, en in 87 helemaal).
Om het anders te zeggen. Zonder perekwatie zijn onze lonen al niet meer betaalbaar.
Oud 13 april 2013, 21:08   #192
Klojo eerste klas

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onzin, iedereen hetzelfde basispensioen aangevuld met een verplichte tweede pijler.

Het leeftijdspensioen is een ouderwetse en achterhaalde systeem. Gewoon berekenen op het aantal jaren dienst en laat de mensen zelf beslissen nadat ze hun aantal jaren dienst hebben of ze met pensioen willen gaan.

Zover kunnen onze progressieve vrienden en vakbonden niet denken. Ze zijn mentaal gehandicapt in hun "conservatief en ikke eerst mentaliteit" denken.
Moest iedereen nu pas beginnen werken, OK, maar jammer genoeg zijn er nogal veel mensen die al een lange carrière achter de rug hebben en die dus al een stuk van hun pensioen 'verdiend' hebben. Je gaat die hun rechten dus allemaal afpakken en iedereen, al lang gewerkt of pas begonnen, dezelfde basis geven ? De nieuwkomers worden dan nogal redelijk veel bevoordeeld, niet ? Bedankt, maar nee, bedankt.
Oud 13 april 2013, 21:11   #193
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is juist wat men moet vermijden. De bedoeling moet zijn dat de pensioenuitgaven geen druk zetten op de overheidheidsuitgaven. het moet in de toekomst een zelfbedruipend systeem worden.

Voor degene die lui zijn, iedereen krijgt dezelfde kansen. Neem je ze niet, eigen verantwoordelijk. Laat ze maar aan de dop staan tot ze rijp zijn voor de kist.

Voor gehandicapten die nooit hebben kunnen werken, die hebben geen pensioen nodig maar een levenslange uitkering die zich kan meten met een pensioen.
Voor gehandicapten ivm werk. Daarvoor moet de verzekering maar bijdragen (verplicht) ivm hun pensioen.
Wat moet men precies vermijden ?
Een behoorlijke vorm van solidariteit legt helemaal geen druk op de overheidsuitgaven.

Nu, ik weet wel wat je bedoelt,
daarom kan ik maar herhalen: ik ben centrum-rechts, en ik aanvaard dus als een plicht om verantwoordelijk solidair te zijn.

Oud 13 april 2013, 21:13   #194
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Lees eerst de posting eens, waarop ik heb geantwoord, en vraag dan nog eens of ik zot ben.
Trouwens perekwatie heeft nooit bestaan in de privé, wegens te duur, onbetaalbaar.
Bij electrabel, indertijd een half staatsbedrijf, ze werkten aan kostprijs, en hadden geen concurentie, heeft het wel bestaan (denk dat dit de uitzondering is die de regel bevestigd). Doch is er na twee stakingen afgeschaft (in 76 voor de helft, en in 87 helemaal).
Om het anders te zeggen. Zonder perekwatie zijn onze lonen al niet meer betaalbaar.
Ofwel weet ik niet wat perequatie is, ofwel weet gij niet wat het is.

Oud 13 april 2013, 21:14   #195
Ratatosk
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat moet men precies vermijden ?
Een behoorlijke vorm van solidariteit legt helemaal geen druk op de overheidsuitgaven.

Nu, ik weet wel wat je bedoelt,
daarom kan ik maar herhalen: ik ben centrum-rechts, en ik aanvaard dus als een plicht om verantwoordelijk solidair te zijn.

"Plichten" zijn outbollig, net zoals rechten.

Verantwoordelijkheid nemen moet je doen, dan krijg je er de vruchten van. Dat voorkomt misbruik, rechten en plichten stimuleren juist misbruik.
Oud 13 april 2013, 21:14   #196
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Kijk ik werk 20 jaar in de privé. En ik heb al heel wat gezien. Toen ik pas werkte zat ik naast een kerel die in bijberoep rolluiken ging zetten. Die presteerde het om altijd met de late of de nacht te komen, en dezelfde taken te doen die wij al overdag hadden gedaan. Zinloos. Maar dat kon toen.
Er zat daar ook nen andere kerel en die viel overdag bij gebrek aan werk in slaap. Soms viel die gewoon letterlijk van zijn stoel.
Met de privatisering van de telecom industrie zijn die toestanden allemaal verdwenen. En de 6 herstructeringen die ik sinds ik begon te werken hebben die kerels er allemaal uitgewerkt.
Dus die toestanden zijn een zeldzaamheid in de privé. Ik zou dus eerder stellen dat u het bent die naief is om te denken dat het in de privé wel ongeveer hetzelde zal zijn dan bij de overheid. Dat is totaal niet zo.
Laat ik je dan toch maar uit je droom helpen...ik ken via relaties het reilen en zeilen van veel firma's, grote en kleine, en daar zijn er veel bij waar er zijn die mogen doen wat ze willen en nooit ambras krijgen omdat ze nu eenmaal 'vriendjes' hebben.
Die toestanden zijn GEEN zeldzaamheden in de privé, maar daar wordt zo weinig mogelijk ruchtbaarheid aan gegeven...je job is je job en die geraak je niet graag kwijt......
Wat ik wel wil geloven is dat het bij de staat couranter is.....dat wel, maar er wordt geprobeerd dat te verhinderen....jammer genoeg met de verkeerde methodes....managersmethoden uit de privé toepassen aan de staat...garantie voor mislukking....
Oud 13 april 2013, 21:15   #197
Ratatosk
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Moest iedereen nu pas beginnen werken, OK, maar jammer genoeg zijn er nogal veel mensen die al een lange carrière achter de rug hebben en die dus al een stuk van hun pensioen 'verdiend' hebben. Je gaat die hun rechten dus allemaal afpakken en iedereen, al lang gewerkt of pas begonnen, dezelfde basis geven ? De nieuwkomers worden dan nogal redelijk veel bevoordeeld, niet ? Bedankt, maar nee, bedankt.
Iemand die op zijn 14de is begonnen en 40 jaar heeft "getravakt" mag van mij op zijn 54ste gerust een pensioen hebben van minimum 1500 euro
Oud 13 april 2013, 21:19   #198
Karel Martel B

Standaard

Citaat:
Verantwoordelijkheid nemen moet je doen, dan krijg je er de vruchten van. Dat voorkomt misbruik, rechten en plichten stimuleren juist misbruik.
Maar neen, laat ons gewoon sinterklaas spelen, en geld lenen.

En als het krediet opgeraakt, geven we gewoon de banken de schuld.

Oh, wacht eens.
Oud 13 april 2013, 21:20   #199
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Ge hebt dat niet gedaan.
Enkel werknemers in de prive hebben de staatskas gespijst.
Ambtenaren hebben daar enkel uit gekregen,
Pensioenbijdragen van ambtenaren bestaan niet, dat is een lege doos, gebakken lucht, een zilverfonds.
Alleen al je bewering dat ambtenaren geen bijdrage betalen voor de pensioenen geven aan dat je totaal niet weet waarover je spreekt...het is hier tenandere al X keer weerlegd.....
Als je namelijk beweert dat wat van de lonen van ambtenaren wordt afgehouden, niet telt omdat dat tenslotte belastingsgeld is, dan kan ik stellen dat alles wat door de ambtenaren aan de privé betaald wordt ook niet telt als daarvan een gedeelte door de privé als belastingen terugvloeit.
Oud 13 april 2013, 21:20   #200
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ofwel weet ik niet wat perequatie is, ofwel weet gij niet wat het is.

Wel dan weet gij het niet.
Allé zal het nog eens uitleggen. Perekwatie der pensioenen is gewoonweg de aanpassing van de pensioenen aan het loon, indien dit verhoogt, buiten de index om.
Maw iedere loonsverhoging bedongen in de cao, komt niet alleen de werkende ambtenaren ten goede, doch ook de gepensioneerden. Het is een verhoging van de pensioenen bovenop de index.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be