Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 augustus 2004, 11:00   #181
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
Stam of volk is dat niet gewoon een ander woord voor een min of meer zelfde lading ?
en ik wist niet dat jij onderscheid maakt tussen Afrika en Europa ? sinds wanneer is de wereld geen dorp meer ?
Zeker is de wereld een dorp, maar dat betekent niet dat je zomaar om het even wat met elkaar mag gaan vergelijken om er algemene conclusies uit te trekken. Ik vergelijk mijn bescheiden woning toch ook niet met de luxueuze villa van mijn overbuur? De omstandigheden zijn gewoon niet vergelijkbaar: hij verdient allicht het vijfdubbele van mijn inkomen.

En nee, een volk van 10.000.000 leden in een rijk werelddeel kan je niet vergelijken met een stam van 200 leden in een arm werelddeel. Me dunkt dat het besturen van een volk van 10.000.000 leden net iets meer organisatie vergt dan het leiding geven aan een stam van 200 leden, denk je ook niet?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2004, 11:12   #182
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand
Ik dacht nogthans dat de "adel" van de Duitse officieren allen Frans spraken. Zie maar naar onze leopold I. Die sprak ook frans!
Niet echt correct. De adel beheerste over het algemeen het Frans: van Rusland tot Engeland. Maar in landen als het toenmalige Duitse Rijk was er een groot verschil met bijvoorbeeld België. Daar beheerste de adel ook de taal van de burger (ook omdat er een belangrijke, rijke en cultuurminnende burgerij was). In het Oostenrijkse Rijk werd er veel Frans aan het Hof gesproken, maar toch was de hoftaal alsook de rijkstaal het Duits.

Leopold I sprak Duits, Engels en Frans. Aan het Engelse Hof sprak hij met koning Victoria meestal zelfs Platduits... In eigen kring sprak Victoria immers altijd die taal.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2004, 11:13   #183
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Dat zal wel zeker. Zeker als die 10.000.000 uit verschillende stammen bestaan.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2004, 11:18   #184
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Hahaha. "Zo werkt de realiteit niet."

Wel, beste vriend, mag ik dan eens weten in welke land er geen territoriale omschrijvingen gebruikt worden?

Ik denk dat het eerder in fantasialand is...
Hahaha. "Fantasialand"

Ik heb het niet over territoriale indelingen, simpele druif, maar over het indelen van mensen in hokjes. Het is gewoon dwaas om iemand niet in het Frans verder te willen helpen omdat de gemeente nu toevallig in het Vlaamse Gewest ligt. In de praktijk worden de mensen overigens wèl in hun taal verdergeholpen, DAT is hoe de realiteit werkt, ondanks al jouw absurde grensjes.
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 5 augustus 2004, 11:36   #185
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
En nee, een volk van 10.000.000 leden in een rijk werelddeel kan je niet vergelijken met een stam van 200 leden in een arm werelddeel. Me dunkt dat het besturen van een volk van 10.000.000 leden net iets meer organisatie vergt dan het leiding geven aan een stam van 200 leden, denk je ook niet?
Natuurlijk, maar toch zien we dezelfde sociologische verschijnselen: mensen troepen bij elkaar, zoeken steun bij elkaar, vinden elkaar door gemeenschappelijke identitaire kenmerken.
Oud 5 augustus 2004, 11:38   #186
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk, maar toch zien we dezelfde sociologische verschijnselen: mensen troepen bij elkaar, zoeken steun bij elkaar, vinden elkaar door gemeenschappelijke identitaire kenmerken.
Zoals?

Citaat:
Oud 5 augustus 2004, 11:38   #187
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb het niet over territoriale indelingen, simpele druif, maar over het indelen van mensen in hokjes.
Over dat laatste ging de discussie niet. U beweerde dat territoriale indelingen gebaseerd op taal absurd zijn. Het gaat dus weldegelijk over dergelijke indelingen.

U kwam trouwens nog altijd niet verder dan de volgende redenering: dergelijke indelingen zijn absurd omdat ze absurd zijn, omdat de realiteit door elkaar vloeit.

Nergens hebben we het "mensen in hokjes" plaatsen. Dat is gewoon niet aan de orde hier.
Oud 5 augustus 2004, 11:39   #188
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals?
... taal.

Genoeg gemerkt hoe mensen op een camping het zuiden van Frankrijk elkaar opzoeken wanneer ze merken dat die en die ook Nederlands spreken. Vooral Nederlanders hebben dat heel sterk. Vlamingen iets minder.
Oud 5 augustus 2004, 11:43   #189
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is gewoon dwaas om iemand niet in het Frans verder te willen helpen omdat de gemeente nu toevallig in het Vlaamse Gewest ligt.
Wat bedoelt u daar nu mee?

Dat een gemeenteambtenaar een toerist die aan het VVV-loket komt geen uitleg mag geven in het Engels, Frans of Duits? Of desnoods nog een andere taal die de VVV-ambtenaar beheerst?

Neen. Daar gaat het niet over.

Of dat een gemeenteambtenaar een inwijkeling niet eventjes op weg mag helpen?

Neen. Ook daar gaat het niet over.

Wel gaat het over het feit dat wie in de gemeente komt wonen zich ook moet leren conformeren aan de werkelijkheid in die gemeente. Men past zich immers in een gemeenschap in (zeker wanneer in een plattelandsgemeente gaat wonen). Ook taalkundig. Dan kan het niet dat een of andere Franstalige inwijkeling eist dat hij door de gemeenteambtenaren in diens taal wordt geholpen.

De gemeenten liggen niet "toevallig" in het Vlaams Gewest: de taalgrens werd niet vastgelegd op basis van "toevalligheid", maar op basis van de onderzoeken die de Commissie-Harmel in de jaren zestig heeft gevoerd en laten uitvoeren.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 5 augustus 2004 om 11:49.
Oud 5 augustus 2004, 11:46   #190
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In de praktijk worden de mensen overigens wèl in hun taal verdergeholpen, DAT is hoe de realiteit werkt, ondanks al jouw absurde grensjes.
Is dat zo? Probeer dat maar eens in Dilbeek, beste vriend. Ok? Wil jij eens in het gemeentehuis van Dilbeek Frans praten? Moet je echt eens doen!!!

Blijkbaar zijn die "grensjes" toch niet zo absurd. In Noorwegen bestaan er taalkundige omschrijvingen, in Denemarken, in Duitsland, in Ierland, in Spanje, in Italië, ook in Nederland (de provincie Friesland is tweetalig: territoriaal bepaald). Overal bestaan die omschrijvingen. Of je dat nu leuk vindt of niet.
Oud 5 augustus 2004, 11:48   #191
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb het niet over territoriale indelingen, simpele druif, maar over het indelen van mensen in hokjes.
Even u uw eigen woorden in herinnering brengen:

Citaat:
Zoals ik eerder al zei, heb ik lak aan absurde territoriale indelingen.
Het ging dus weldegelijk over volgens u "absurde" territoriale indelingen. Of heeft u uw eigen stellingnames al vergeten?
Oud 5 augustus 2004, 11:50   #192
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat bedoelt u daar nu mee?

Dat een gemeenteambtenaar een toerist die aan het VVV-loket komt geen uitleg mag geven in het Engels, Frans of Duits? Of desnoods nog een andere taal die de VVV-ambtenaar beheerst?

Neen. Daar gaat het niet over.

Of dat een gemeenteambtenaar een inwijkeling niet eventjes op weg mag helpen?

Neen. Ook daar gaat het niet over.
Ja, daar gaat het hier wèl over, of heb je die lezersbrief niet gelezen?

Citaat:
Wel gaat het over het feit dat wie in de gemeente komt wonen zich ook moet leren conformeren dat de werkelijkheid in die gemeente. Men past zich immers in een gemeenschap (zeker wanneer in een plattelandsgemeente gaat wonen). Ook taalkundig. Dan kan het niet dat een of andere Franstalige inwijkeling eist dat hij door de gemeenteambtenaren in diens taal wordt geholpen.
Ik zou niet weten waarom niet...

Citaat:
De gemeenten liggen niet "toevallig" in het Vlaams Gewest: de taalgrens werd niet vastgelegd op basis van "toevalligheid", maar op basis van de onderzoeken die de Commissie-Harmel in de jaren zestig heeft gevoerd en laten uitvoeren.
Ja, en we weten allemaal hoe deskundig dergelijke commissies wel zijn...

De gewestplannen werden ook in die tijd opgesteld door mensen die - niet gehinderd door enige kennis terzake - arbitrair het land indeelden in woongebieden, natuurgebieden, etc. Dank zij de deskundigheid van dergelijke commissies woont mijn moeder nu in een natuurgebied en is haar huis niets meer waard...

Citaat:
Oud 5 augustus 2004, 11:53   #193
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is dat zo? Probeer dat maar eens in Dilbeek, beste vriend. Ok? Wil jij eens in het gemeentehuis van Dilbeek Frans praten? Moet je echt eens doen!!!
Overal zitten er wel van die simpele zielen die zich door het flamingantisme hebben laten verleiden... Het zijn veelal domme mensen.

Citaat:
Blijkbaar zijn die "grensjes" toch niet zo absurd. In Noorwegen bestaan er taalkundige omschrijvingen, in Denemarken, in Duitsland, in Ierland, in Spanje, in Italië, ook in Nederland (de provincie Friesland is tweetalig: territoriaal bepaald). Overal bestaan die omschrijvingen. Of je dat nu leuk vindt of niet.
Dat is het buitenland en dat interesseert me niet.

Citaat:
Oud 5 augustus 2004, 11:56   #194
Tegendradigaard

Standaard

Raf gij zijt gene goeden democraat jongen. Ge zijt ne fascist of ne nazi of zo iets..
Want die bevindingen van die commissie zijn ook goedgekeurd door het parlement en ge weigert U dus neer te leggen bij het parlement... tsss tsss tsss

en uw moeder... tja die groene jongens toch he..
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

Oud 5 augustus 2004, 11:58   #195
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, en we weten allemaal hoe deskundig dergelijke commissies wel zijn...
Aha. Hierbij oordeelt Raf de Wijze over de arbeid van een commissie die verschillende jaren aan o.m. de aanbevelingen voor het vastleggen van de taalgrens heeft gewerkt. Een commissie die beroep deed op taalkundigen van alle Belgische universiteiten. Een commissie waarvan de werkgroep voor de taalgrens in een aantal gemeenten de toestand zelf ging controleren.

Men ging zelfs zo gedetailleerd te werk dat in bepaalde gemeenten een onderscheid maakte: dat gehucht is Nederlandstalig, het dorp zelf is Franstalig (bijvoorbeeld in het geval van Vloesberg). Heel gedetailleerd werk. Nog altijd in te kijken in iedere bibliotheek die het Staatsblad met de daarbij horende bijlange (want het is als bijlage verschenen) bijhoudt.
Oud 5 augustus 2004, 11:58   #196
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:
Overal zitten er wel van die simpele zielen die zich door het flamingantisme hebben laten verleiden... Het zijn veelal domme mensen.

Ojee Raf... uw masker valt af. Zet het gauw terug op.

dat was nipt...

Oud 5 augustus 2004, 12:00   #197
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hohoho. Wat goedkoop! Raf stelt: ik vind territoriale omschrijvingen op basis van taal absurd omdat het absurd is. En het is een manier om Walenhaat mooi te praten.

Tja, dan past het inderdaad niet naar het buitenland te kijken. Wie over het muurtje kijkt, ziet immers dat er zowat overal indelingen op basis van taal zijn. Met "haat" heeft het gewoon niets te maken, wel met doeltreffend bestuur.
Oud 5 augustus 2004, 12:04   #198
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zou niet weten waarom niet...
Jij zou niet weten waarom... Wel, neem nu even een stad als Gent. Iemand van de oude Franstalige burgerij klopt aan het loket en wil in het Frans geholpen worden... Daarna komt Mohammed en spreekt thuis Arabisch. Jongens, waar is weer die ambtenaar die Arabisch spreekt? Een dertigtal minuten later komt de Turkse Kübra binnen. Vlug, de ambtenaar die ook Turks kan. Dan komt die Duitser die ondertussen al vijftien jaar voor een groot bedrijf in Merelbeke werkt. Maar hij wordt liever in het Duits geholpen. Waar zit Jan nu toch die indertijd aan de unief Duits heeft gestudeerd? En zo gaan we verder.

Een administratie werkt heel goed en doeltreffend wanneer haar terrein ook welomschreven is, ook taalkundig.

In bijna alle Europese landen zijn er trouwens wetten die het taalgebruik van de overheid regelt. Maar ja, u zult weer brullen "interesseert me niet"...
Oud 5 augustus 2004, 12:06   #199
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De gewestplannen werden ook in die tijd opgesteld door mensen die - niet gehinderd door enige kennis terzake - arbitrair het land indeelden in woongebieden, natuurgebieden, etc. Dank zij de deskundigheid van dergelijke commissies woont mijn moeder nu in een natuurgebied en is haar huis niets meer waard...
Ik denk eerlijk gezegd dat dit niet zomaar willekeurig gebeurde. Het grote probleem was dat de plaatselijke politiek soms nog kon tussenkomen en dit en dat natuurgebied vlug even van bestemming deed veranderen... Aan de deskundigheid twijfel ik niet. Tenzij u natuurlijk namen kunt noemen van personen in dergelijke commissies waarvan geweten is dat ze er niets van konden. Ben benieuwd naar uw bewijsmateriaal.
Oud 5 augustus 2004, 12:07   #200
Tegendradigaard

Standaard

"het buitenland interesseert mij niet" (quote Raf) ... dat is gewoon een vertaling van .... eigen volk eerst... Raf, Raf, Raf toch...

of neen eigenlijk geen gewone vertaling een ergere vertaling.

Het VB zegt eigen volk eerst en dan pas de rest.

Raf zegt : eigen volk eerst en de rest interesseert mij niet.

allez zet uw masker terug op jongen toch... laat het nie meer gebeuren...

tsss tssss al goe dat ik het vlug in het oog had he. met wat geluk heeft niemand het gezien.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be