Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 augustus 2004, 08:56   #181
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Wel, doorluchtige leider Hans I, ik merk dat u het bericht dat ik hier onderaan nog eens aanhaal, heeft genegeerd. Blijkbaar passen de feiten niet in uw ideologische "kraam". Dus, overeenkomstig de methodes van de belgicistische geschiedschrijving, worden ze dan ook genegeerd.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Moet een volk dan een "staatsverleden" hebben?

Afgezien van de nogal heel slordige schets van de evolutie, waarbij u trouwens de fout maakt te stellen dat "het volk van niets wist" (wat zeker niet waar is, daar betekenisverschuivingen altijd een gevolg zijn van een hele reeks ontwikkelingen), kan ik alvast stellen dat de "vulgarisatie" (sic) niets van doen heeft met VRT of VTM.

Dat de betekenisevolutie zich weldegelijk in het volk heeft doorgedreven, toont het eerste taalprotest van 1839. Toen werd er een "petitionnement" opgesteld tegen de benoemingen van eentalige Walen op bepaalde ambten in Vlaanderen. De lange titel begon met de woorden "Vlaemsch Petitionnement..." en werd in bijna heel Nederlandstalig België gehouden (voor u weer begint met te stellen: "Het gebeurde alleen in Oost- en West-Vlaanderen, zeker?!")

Indien het slechts een zaak zou zijn geweest van een of andere Vlaamsgezind groepje, dan was er een bijkomend probleem. Immers, de toenmalige elite had het weldegelijk over "les Flamands" hiermee verwijzend naar alle Nederlandstaligen van België. In de beruchte brief die Rogier schreef aan Lord Palmerston staat er o.m. die beruchte passage die ik hier eventjes in haar geheel aanhaal:

Citaat:
[font=Arial][font=Century Gothic][size=3]Les premiers principes d’une bonne administration sont basés sur l’emploi exclusif d’une langue, et il est évident que la seule langue des Belges doit être le français. Pour arriver �* ce résultat, il est nécessaire que toutes les fonctions civiles et militaires soient confiées �* des Wallons et �* des Luxembourgeois; de cette manière, les Flamands, privés temporairement des avantages attachés �* ces emplois, seront contraints d’apprendre le français, et l’on détruira ainsi �* peu l’élément germanique en Belgique.[/size][/font] [/font]
Ook het zinnetje dat heel de 19e eeuw alsook tot aan WO I werd gebruikt in heel het Belgisch leger: "Et pour les Flamands, la même chose!" toont aan dat de identificatie met Vlaanderen weldegelijk een feit was.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 13 augustus 2004 om 08:57.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2004, 09:01   #182
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Jan, wist je niet dat de BUB eigenlijk Heel-Nederlands gezind is?
Blijkbaar. Ik lees toch hier de raarste dingen van de grote leider en bezieler aller belgicisten, Hans I de Grote.

Vooreerst zegt hij dat België al zelf te klein is om bepaalde dingen te regelen, wat we dan ook mogen interpreteren als een drang naar schaalvergroting. Blijkbaar moet hij dan wel een groot tegenstander zijn van het separatisme van 1830.

Anderzijds verwijst hij naar de Bourgondische Nederlanden en de Bourgondische bezittingen in het algemeen, waardoor we uitkomen bij de latere Nederlanden. Niet België.

Merkwaardig hoe ze toch verstrikt geraken in hun eigen hersenspinsels!!!
Oud 13 augustus 2004, 09:57   #183
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ook hier deed de grote leider, Hans I, het zwijgen toe...

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Uit je commentaar maak ik op dat de Belgen van toen het al niet hoog op hadden met de Hollanders. Het waren duidelijk rivalen
En waar mag dat dan wel uit blijken, doorluchtige Opperbubbel? Kunt u mij eens aanwijzen waar u dit besluit meent uit te kunnen distilleren?

Tegelijkertijd wijs ik u er even op dat het een anachronisme is te stellen dat de toenmalige inwoners van de zuidelijke Nederlanden "Belgen" waren. Er was geen België. Belgen al evenmin.
Oud 13 augustus 2004, 10:01   #184
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Merkwaardig hoe ze toch verstrikt geraken in hun eigen hersenspinsels!!!
Dat moet jij eigenlijk juist zeggen. Je hebt trouwens nog nooit gereageerd op het bizarre gegeven dat je op een bepaalde conferentie was (en ook het boek hiervan had) ivm de guldensporenslag, en tegelijk beweerde dat je niks wist van het werk van een historicus die ook op die conferentie sprak (en in dat boek een hoofdstuk voor zijn rekening neemt).

Laatst gewijzigd door gm10 : 13 augustus 2004 om 10:02.
gm10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2004, 10:09   #185
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
Dat moet jij eigenlijk juist zeggen. Je hebt trouwens nog nooit gereageerd op het bizarre gegeven dat je op een bepaalde conferentie was (en ook het boek hiervan had) ivm de guldensporenslag, en tegelijk beweerde dat je niks wist van het werk van een historicus die ook op die conferentie sprak (en in dat boek een hoofdstuk voor zijn rekening neemt).
Daar heb ik wel op gereageerd en er zelfs toen bijgezegd dat ik op die bijeenkomst was. En een van de artikelen die Lambert voor dat colloqiumboek schreef ging o.m. over de mythevorming rond Jan Breydel, iets waar iedereen het wel mee eens is. Lambert is trouwens een vrouw, dit even terzijde.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 13 augustus 2004 om 10:14.
Oud 13 augustus 2004, 10:11   #186
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar heb ik wel op gereageerd en er zelfs toen bijgezegd dat ik op die bijeenkomst was. En een van de artikel dat Lambert voor dat colloqiumboek schreef ging o.m. over de mythevorming rond Jan Breydel, iets waar iedereen het wel mee eens is. Lambert is trouwens een vrouw, dit even terzijde.
ik heb het niet over Veronique Lambert, mr VDB
Oud 13 augustus 2004, 10:15   #187
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik heb het niet over Veronique Lambert, mr VDB
Over wie dan wel?
Oud 13 augustus 2004, 10:19   #188
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Over wie dan wel?
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=625
Oud 13 augustus 2004, 10:34   #189
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En mag ik nu misschien ook nog zien wat ik moet verklaren?
Oud 13 augustus 2004, 10:37   #190
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En mag ik nu misschien ook nog zien wat ik moet verklaren?
wel, wat deed je op die conferentie en wat doe je met dat boek als je absoluut niks van Trio weet?

of zit er een onwaarheid in wat je schreef?
Oud 13 augustus 2004, 10:41   #191
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
wel, wat deed je op die conferentie en wat doe je met dat boek als je absoluut niks van Trio weet?

of zit er een onwaarheid in wat je schreef?
Hahaha. Wat doet een mens op een conferentie? Gaan luisteren, nietwaar. Of wat dacht u dat we met legoblokjes speelden?

Professor Trio had het in zijn referaat over de Groeningeabdij. Niet over iets anders. Hij kwam niet zijn leven vertellen en ook niet welke academische werken hij allemaal al geschreven had. Wel ging het over het politiek-godsdienstig belang die de Groeningeabdij had gespeeld voor de strijders van de Guldensporenslag.
Oud 13 augustus 2004, 10:51   #192
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hahaha. Wat doet een mens op een conferentie? Gaan luisteren, nietwaar. Of wat dacht u dat we met legoblokjes speelden?

Professor Trio had het in zijn referaat over de Groeningeabdij. Niet over iets anders. Hij kwam niet zijn leven vertellen en ook niet welke academische werken hij allemaal al geschreven had. Wel ging het over het politiek-godsdienstig belang die de Groeningeabdij had gespeeld voor de strijders van de Guldensporenslag.
Hahaha.

Zijn hoofdstuk in het boek heet echter:

"Vlaanderen de Leeuw. Het relaas van de slag bij Kortrijk opnieuw aan de bronnen getoetst"

Naar mijn bescheiden mening bevat een conferentie-boek enkel de papers die gepresenteerd werden op die conferentie. Vreemd dat dit hier toch anders is. Misschien had je beter met de lego-blokjes gespeeld.
Oud 13 augustus 2004, 10:59   #193
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hahaha.

Zijn hoofdstuk in het boek heet echter:

"Vlaanderen de Leeuw. Het relaas van de slag bij Kortrijk opnieuw aan de bronnen getoetst"

Naar mijn bescheiden mening bevat een conferentie-boek enkel de papers die gepresenteerd werden op die conferentie. Vreemd dat dit hier toch anders is. Misschien had je beter met de lego-blokjes gespeeld.
Wat is daar "hahahaha" aan?

Professor Trio kwam spreken over de Groeningeabdij. U kan het hem gerust navragen. Hij is te bereiken op

apekrol = '@';document.write('Paul.Trio'+ apekrol + 'kulak.ac.be') [email protected]

en op het telefoonnummer

056/24.61.44
Oud 13 augustus 2004, 11:14   #194
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is daar "hahahaha" aan?

Professor Trio kwam spreken over de Groeningeabdij. U kan het hem gerust navragen. Hij is te bereiken op

apekrol = '@';document.write('Paul.Trio'+ apekrol + 'kulak.ac.be') [email protected]

en op het telefoonnummer

056/24.61.44
Hahahahaha. Waarvoor het internet al niet dient, vlug wat contactgegevens opzoeken.

Dus maw hij schrijft een hoofdstuk over de revisie van het relaas van de Guldensporenslag in een conferentie-boek. Volgens jou heeft hij hier echter niet over gesproken op die conferentie. Vreemd, maar daat gaat het mij niet over.

Jij beweerde dat je niks wist van Trio en zijn opinie (+bronnen hiervoor) over de Guldensporenslag. Verder ben je wel de trotse bezitter van het conferentieboek waarin hij dit alles beschrijft. Welk is het nu? Heb je dat boek niet, of heb je het gewoon niet gelezen, of was je simpelweg niet op die conferentie? Of ben je een ordinaire leugenaar?
Oud 13 augustus 2004, 11:15   #195
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hahahahaha. Waarvoor het internet al niet dient, vlug wat contactgegevens opzoeken.
Natuurlijk. Waar denkt u dat ik anders dat vandaan zou halen?
Oud 13 augustus 2004, 11:16   #196
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk. Waar denkt u dat ik anders dat vandaan zou halen?
je adresboek tiens
Oud 13 augustus 2004, 11:18   #197
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij beweerde dat je niks wist van Trio en zijn opinie (+bronnen hiervoor) over de Guldensporenslag. Verder ben je wel de trotse bezitter van het conferentieboek waarin hij dit alles beschrijft. Welk is het nu? Heb je dat boek niet, of heb je het gewoon niet gelezen, of was je simpelweg niet op die conferentie? Of ben je een ordinaire leugenaar?
Op al die vragen heb ik al geantwoord: ik was aanwezig en heb het colloqiumboek aangekocht. Niet gelezen evenwel om de eenvoudige reden dat meer dan de helft van mijn bibliotheek door omstandigheden in dozen staat ingepakt.
Oud 13 augustus 2004, 11:19   #198
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
je adresboek tiens
Neen, professor Trio behoort niet tot de academici die ik persoonlijk ken.
Oud 13 augustus 2004, 11:43   #199
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op al die vragen heb ik al geantwoord: ik was aanwezig en heb het colloqiumboek aangekocht. Niet gelezen evenwel om de eenvoudige reden dat meer dan de helft van mijn bibliotheek door omstandigheden in dozen staat ingepakt.
vreemd verhaal toch
je was op een conferentie, het conferentieboek bevat een hoofdstuk van trio die volgens jou over iets anders sprak, je hebt het boek niet gelezen, je beweert hardnekkig dat Verbruggen de enige hedendaags bron van betekenis is ivm de guldensporenslag

en waarom toch blijven vastklampen aan verbruggen als je een veel nieuwere versie in de bibliotheek staan hebt? of is het omdat die bepaalde elementen tegenspreekt?

toch maar ff lezen he mr VDB, kan je blik enkel maar verruimen
Oud 13 augustus 2004, 12:01   #200
alecia
Lokaal Raadslid

alecia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
vreemd verhaal toch
je was op een conferentie, het conferentieboek bevat een hoofdstuk van trio die volgens jou over iets anders sprak, je hebt het boek niet gelezen, je beweert hardnekkig dat Verbruggen de enige hedendaags bron van betekenis is ivm de guldensporenslag

en waarom toch blijven vastklampen aan verbruggen als je een veel nieuwere versie in de bibliotheek staan hebt? of is het omdat die bepaalde elementen tegenspreekt?

toch maar ff lezen he mr VDB, kan je blik enkel maar verruimen
Anders "1302-opstand in Vlaanderen" eens proberen (Prof Dr Jan Frans VERBRUGGEN en Rolf FALTER) Prachtige citaten overigens:
" So vele volx brachtig na das
Datti coninck seide aldaer:
'mer seide mi hier vore vorwaer
dattie Vlaminge meest weren doet
ende mi donckt nu an dit conroet,
datsi levende sijn worden alle'"
alecia is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be