Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 augustus 2004, 16:57   #181
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
De duitsers verwijzen met graagte naar hun adelaar als de "Pleitegeier"
de amerikanen lachen met hun zeearend omdat het beestje zo ongeveer uitgestorven is. En vlamingen zouden niet met hunne ouwe lieuw mogen lachen ? Komkom, dat is toch een vorm van vaderlandsliefde ...
Natuurlijk mag er gelachen worden, maar dat is nog iets anders dan wat ik hier lees van Steenbok66. Dat is niet lachen, dat is schamper doen en verzuurd kankeren over een Vlaams symbool.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2004, 04:13   #182
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Ach, waarom maakt u uzelf toch zo graag belachelijk? Weinig vervolg? Ik heb reeds op dit forum heel uitvoerig uiteengezet welke belangrijke gevolgen 1302 niet alleen in Vlaanderen, maar ook in Brabant en buiten de Nederlanden had. Uw goed recht om dit allemaal niet te willen weten, maar maak uzelf toch niet zo belachelijk.

En wat mag er dan wel lelijk zijn aan een heraldische leeuw? Al eens de provincievlag van Namen gezien? En die van Henegouwen? Beide provincies dragen immers de vroegere banier van vorstendommen die hun wapens van de Vlaamse grafelijke familie ontleenden... En hoe oordeelt u dan over de andere leeuwen? Die van Nederlands-Limburg? Die van Vlaams-Limburg? Die van Luxemburg? Die van Zeeland? Die van Holland?

In wat u hierboven schreef, toont u duidelijk uw minachting voor alles wat Vlaams is. Een bijna onverholen haat. U is echt een slechte verliezer. Aan Vlaanderen is de toekomst: leer daar alvast mee leven i.p.v. u te gedragen als een verzuurd mannetje dat kankert over de Vlaamse vlag.
verzuurd?... bijlange niet....
ik amuseer me kostelijk...
al dat bewieroken van "Vlaanderen" leent zich knap daartoe, om er hilarisch over te worden...
en "aan Vlaanderen behoort de toekomst"... hopelijk zal dat zo zijn voor jou, maar ik geloof er niet in...
en dat jij daardoor een aangenaam tijdverdrijf hebt om te repliceren...
dat gunn ik je ook...

ik geef ook toe dat de Limburgse rode leeuw op wit veld een beest is dat me een beetje meer aanstaat...
de Waalse haan vind ik ook maar niks...
dan waren de oude Fransen wat poëtischer met hun lelies...

Laatst gewijzigd door Steenbok66 : 19 augustus 2004 om 04:19.
Steenbok66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2004, 08:19   #183
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
ik geef ook toe dat de Limburgse rode leeuw op wit veld een beest is dat me een beetje meer aanstaat...
En waarom? Heeft u daarvoor een bepaalde rationele reden?

In de heraldische geschiedenis is de Limburgse Leeuw trouwens de laatste van de drie, althans volgens een bepaalde thesis. Gaan we ervan uit, zoals bepaalde geschiedkundigen doen, dat de leeuw het eerst werd aangenomen door de Brabantse hertogen, dan zijn er elementen om te besluiten dat kort daarop de Vlaamse graven ook die leeuw overnamen. Hiermee stelden ze een politieke daad, daar ze hun oude banier (met daarin de kleuren van de Franse koning) aan de kant schoven om een heraldisch symbool aan te nemen uit het Duitse Rijk. En wat de zaak nog pikanter maakt, namen de Vlaamse graven in dat nieuw symbool de kleuren van de Duitse keizer (geel en zwart) over, maar om verwarring met de Brabantse hertog keert men in Vlaanderen de kleurencombinatie om. Geen sprekender symbool voor de macht en eigengereid optreden van de toenmalige graven.

Pas later komt de Limburgse Leeuw op het toneel, eveneens vanuit Brabant overgewaaid.
Oud 19 augustus 2004, 08:24   #184
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
verzuurd?... bijlange niet....
ik amuseer me kostelijk...
al dat bewieroken van "Vlaanderen" leent zich knap daartoe, om er hilarisch over te worden...
en "aan Vlaanderen behoort de toekomst"... hopelijk zal dat zo zijn voor jou, maar ik geloof er niet in...
en dat jij daardoor een aangenaam tijdverdrijf hebt om te repliceren...
dat gunn ik je ook...
Wat heeft dat dan te maken met uw verzuurd doen over de Vlaamse vlag? Ik zie het verband niet, hoor. In mijn zienswijze kan iemand gerust andere staatkundige opvattingen hebben zonder daarbij een bepaald volkssymbool in het belachelijk te trekken.
Oud 19 augustus 2004, 08:52   #185
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

In de heraldische geschiedenis is de Limburgse Leeuw trouwens de laatste van de drie, althans volgens een bepaalde thesis. Gaan we ervan uit, zoals bepaalde geschiedkundigen doen, dat de leeuw het eerst werd aangenomen door de Brabantse hertogen, dan zijn er elementen om te besluiten dat kort daarop de Vlaamse graven ook die leeuw overnamen. Hiermee stelden ze een politieke daad, daar ze hun oude banier (met daarin de kleuren van de Franse koning) aan de kant schoven om een heraldisch symbool aan te nemen uit het Duitse Rijk. En wat de zaak nog pikanter maakt, namen de Vlaamse graven in dat nieuw symbool de kleuren van de Duitse keizer (geel en zwart) over, maar om verwarring met de Brabantse hertog keert men in Vlaanderen de kleurencombinatie om. Geen sprekender symbool voor de macht en eigengereid optreden van de toenmalige graven.

Pas later komt de Limburgse Leeuw op het toneel, eveneens vanuit Brabant overgewaaid.
[size=3]Wat heeft u toch met stoffen, kerkelijke gewaden en vlaggen ? [/size]

labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2004, 09:37   #186
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
[size=3]Wat heeft u toch met stoffen, kerkelijke gewaden en vlaggen ? [/size]
Mischien een grote algemene kennis, of ontwikkeling?
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2004, 10:51   #187
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand
Mischien een grote algemene kennis, of ontwikkeling?
Vaandeldragers hebben vooral sterke spieren. En kerkelijke gewaden wegen op den duur wat zwaar op de schouders.
Om kennis te vergaren moet men enkel willen zien, een goede zoekmachine hebben....en veel oefenen.
Oud 19 augustus 2004, 14:04   #188
The Desertfox
Vreemdeling

Standaard

Ik zie perfect de mogelijkheid voor ogen dat Vlamingen en Limburgers samen kunnen werken tegen de Waalse hebzuchtigheid. Het zou prachtig zijn dat Wallonië vanuit 2 kampen bestreden wordt en in het nauw gedreven wordt. Misschien zouden de vlag van Vlaanderen en van Limburg onder één vlag samengesmolten kunnen worden. Eéndracht maakt macht. Wallonië en de verfransing buiten !
The Desertfox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2004, 14:33   #189
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Desertfox
Ik zie perfect de mogelijkheid voor ogen dat Vlamingen en Limburgers samen kunnen werken tegen de Waalse hebzuchtigheid. Het zou prachtig zijn dat Wallonië vanuit 2 kampen bestreden wordt en in het nauw gedreven wordt. Misschien zouden de vlag van Vlaanderen en van Limburg onder één vlag samengesmolten kunnen worden. Eéndracht maakt macht. Wallonië en de verfransing buiten !
of misschien kunnen de limburgers en de walen strijden tegen les flamingants? In Belgie is er tenminste nog een groter stuk van de Euregio verzameld dan in la republique flamande
Oud 19 augustus 2004, 14:35   #190
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Om kennis te vergaren moet men enkel willen zien, een goede zoekmachine hebben....en veel oefenen.
Ik verkies boeken boven het internet als bron van kennis.
Oud 19 augustus 2004, 15:16   #191
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Hadden ze nu echt niet meer inspiratie voor hét symbool van Vlaanderen?
Oud 19 augustus 2004, 15:34   #192
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Hadden ze nu echt niet meer inspiratie voor hét symbool van Vlaanderen?
Toch beter dan de eerste amokmakers in 1830 die immers door Franse agitatoren werden betaald. En men kon dan ook zien dat de "revolutionairen" de Franse vlag in Brussel hesen. Hadden ze niet meer inspiratie of wilden ze hun ware bedoelingen misschien gewoon niet verbergen?
Oud 19 augustus 2004, 19:15   #193
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Desertfox
NONSENS
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2004, 21:34   #194
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Boeken of internet het belangrijkste blijft geloofwaardigheid. Net zoals internet kunnen boeken ook bedrog zijn en de kennis die men dan vergaart min of meer twijfelachtig. Ook de interpretatie telt mee.
Oud 19 augustus 2004, 22:21   #195
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom? Als er een publiek voor is, zal men altijd een uitgever vinden. Daarvoor moet men geen absolute waarheden schrijven.
Oud 19 augustus 2004, 23:10   #196
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Boeken of internet het belangrijkste blijft geloofwaardigheid. Net zoals internet kunnen boeken ook bedrog zijn en de kennis die men dan vergaart min of meer twijfelachtig. Ook de interpretatie telt mee.
Natuurlijk, maar in onze tijd is de drempel om iets op het internet te zetten veel lager dan om een boek uit te geven. Doordat het drempelverlangend werkt, is de kans ook groter dat er heel veel op het internet terecht komt dat niet echt voldoende basis heeft.
Oud 19 augustus 2004, 23:30   #197
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Doordat het drempelverlangend werkt, is de kans ook groter dat er heel veel op het internet terecht komt dat niet echt voldoende basis heeft.
Zoals stellige zekerheden i.v.m. ................. homohuwelijken.
Oud 20 augustus 2004, 09:18   #198
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Natuurlijk, maar in onze tijd is de drempel om iets op het internet te zetten veel lager dan om een boek uit te geven. Doordat het drempelverlangend werkt, is de kans ook groter dat er heel veel op het internet terecht komt dat niet echt voldoende basis heeft.
Kunnen we dan zeggen dat de keuze van de site en de auteur(s) even belangrijk is dan deze bij het boek. Een selectie maken op basis van de reeds verworven kennis. Leven is toch altijd en opnieuw kiezen, evolueren, soms ook een andere richting inslaan niet rechtlijning vasthouden aan een standpunt, niet geketend zijn door deze.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 20 augustus 2004 om 09:27.
Oud 20 augustus 2004, 09:26   #199
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Zoals stellige zekerheden i.v.m. ................. homohuwelijken.
Kom, kom, kom. U moet toch toegeven dat zowat iedereen nu zaken op het internet kan gooien. Echter een boek uitgeven vergt een zodanig aantal stappen, dat de drempel daartoe veel hoger ligt dan iets op het internet publiceren.
Oud 20 augustus 2004, 09:27   #200
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kunnen we dan zeggen dat de keuze van de site en de auteur(s) even belangrijk is dan deze bij het boek. Een selectie maken op basis van de reeds verworven kennis. In het leven is het toch altijd en opnieuw kiezen, evolueren, soms ook een andere richting inslaan niet rechtlijning vasthouden aan een standpunt, niet geketend zijn door deze.
Bij informatie gevonden op het internet is het nog veel belangrijker te kijken wie of wat de bron eigelijk is.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be