Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 februari 2014, 21:11   #181
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Niet iedereen die vocht tegen Willem I vocht voor een onafhankelijk België.
Nederlandse dienstplichtige militairen gingen evenmin allemaal graag naar Brussel.
Een familielid van mij vocht in Brussel, brieven uit Brussel zijn bewaard gebleven in de familie.
Hij had heel wat liever in Holland gebleven dan in zulk een hel belanden.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2014, 21:56   #182
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Je bent wel een legerexpert .Die kennis is voor jou.
En kregen die soldaten wel goed betaald?
Soldaat worden was in die tijd ook een manier om wat geld te verdienen.
Voor weinig geld zou ik ook niet vechten.
Me in de periode 16e en 17e eeuw nooit zo verdiept op dat punt, maar misschien heb je hier wat aan?
(Rond 1830? Zou er naar moeten zoek, ooit wel een keer ergens tegengekomen)

Mijn indruk is dat men ook hier uitgaat van daadwerkelijk gevulde compagnieën, bataljons en regimenten wanneer men het over aantallen heeft, maar niet aangeeft of deze eenheden als zodanig gevuld waren.
Ook over inkomsten uit die tijd van een militair vind je hier wat terug. Officieren verdienden meer, maar moesten zoals ook in latere tijd zelf voor hun paard en overige uitrusting zorgen.
Officieren, zoals later in de Franse tijd, hadden een probleem wanneer ze onvoldoende kapitaalkrachtig waren. Daarvoor moest dus soms geleend worden

Quote: Het Staatse leger ontstond in 1576 na de Pacificatie van Gent en het werd opgeheven met de komst van de Fransen in 1795. Dit leger bestond uit 40.000 tot 52.000 man, maar in tijden van oorlog werd de sterkte meer dan verdubbeld.
Het leger was in vredestijd vooral bedoeld ter beveiliging van de Republiek. Het was in staat een stad of een vesting die werd aangevallen te ontzetten, maar veldslagen leverde dit leger niet omdat zo’n militaire actie te veel geld en te veel mensen kostte.

Het leger was opgebouwd uit compagnieën, bataljons en regimenten. Een compagnie bestond uit ongeveer 55 man, een bataljon uit 7-12 compagnieën en een regiment uit 2 bataljons. Het voetvolk bestond uit soldaten en grenadiers. Aan het einde van elke winterperiode ging de officier van de compagnie op stap om nieuwe soldaten te werven. De aanstaande soldaten moesten minstens 20 jaar oud zijn.

Later werd de minimumleeftijd verlaagd tot 18 en er werden zelfs jongens van zestien gewonnen maar dan wel met een stevig postuur. Traden die toe dan waren ze eerst twee jaar cadet. De medische keuring werd uitgevoerd door de chirurgijnmajoor.

De redenen om in het leger te gaan dienen waren verschillend. Dit kon zijn een zucht naar avontuur, een uiting van vaderlandsliefde, een poging om elders passend werk te vinden, financiële omstandigheden, of een vlucht uit een crimineel verleden. Het leger was een beroepsleger. De soldij voor het voetvolk was laag. Een soldaat kreeg zes tot acht stuivers per dag.

Ter vergelijk, een dagloner kreeg in die tijd 12 stuivers per dag. Soldaten hadden in de winterperiode geen inkomsten. Verschillende militairen hadden in hun plaats van herkomst wel een vak geleerd; vaak blijkt dit als zij het militair zijn opgaven en zich vestigden.

Het aantal bronnen over deze periode is vrij beperkt en onvolledig. Vooral over militairen met de rang van onderofficier of lager zijn slechts weinig of geen gegevens terug te vinden. Er is alleen een beperkt aantal stamboeken (met staten van dienst) uit de 18e eeuw bewaard gebleven.

De commissies (benoemingen) van officieren staan in de commissieboeken van de Raad van State; daarop is een klapper aanwezig. (De benoemingen van lagere officieren staan in de resoluties van het gewest, waarbij zij in betaling stonden).
http://www.groningerarchieven.nl/ond...aar-militairen
Oud 27 februari 2014, 22:48   #183
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mauste Bekijk bericht
Richt je tot de historici( dikdoeners dus !) die het hebben over de Belgische Revolutie.
De Nederlanders stuurden een leger van 12000 man naar Brussel.
Een opstandje...
Er vielen aan weerskanten honderden doden en gewonden.
Een opstandje....
Alle sociale geledingen namen deel aan de Omwenteling.
Een opstandje....
De Zuidelijke Nederlanden dwongen uiteindelijk hun onafhankelijkheid af.
Een opstandje...
Ik zei reeds dat die revolutie door het oog van de naald is gekropen.
Het dubbeltje kon voor hetzelfde geld net ietsje anders gerold zijn en dan bleef die revolutie een voetnoot in de geschiedenis zoals de opstand van 1790.
Bovendien werd die revolutie gered door de troepen van Louis Philippe in 1831.
België kon zich voorts alleen maar konsolideren door elke orangistische aktie te verbieden in dat in weerwil van de persvrijheid.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 februari 2014 om 23:16.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2014, 23:02   #184
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, dat is niet "het" standaardwerk.
IK heb er het volste vertrouwen in dat hij er binnen nog een paar
googlepogingen beslist op komt!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat hield die "fundamentele analyse" van u dan eigenlijk in?
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=125

terwijl ik stel:
De Belgische Revolutie met het gekende separatisme als gevolg was pure improvisatie. Dat separatisme was zelfs niet gepland en aanvankelijk niet eens gewild; men wilde maximaal een bestuurlijke scheiding.
De vonk sloeg in de pan toen de proletariërs om den brode op straat kwamen, het was in oorsprong een proletarische revolutie die nadien door een volksvreemde frankofiele bourgeoiskaste werd gekaapt.
De gebeurtenissen volgden even snel als chaotisch mekaar op en voor de francofiele arrivisten het goed en wel wisten zaten ze met hun gat op het rode fluweel, en de blauwkieltjes die vielen van de regen in de drop nadat ze voor de bourgeois de kastanjes uit het vuur haalden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 februari 2014 om 23:23.
Oud 27 februari 2014, 23:14   #185
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Over mijn fundamentele analyse van wat een Revolutie is, geen woord natuurlijk van onze separo-Vlaamsnationalistische duo dat zich in de pseudo-romantische geschiedschrijving blijft wentelen en zijn verroeste blijft pijlen richten op de francofone Belgische burgerij.
IK ben in wezen geen separatist maar ik wil hereniging.
http://forum.politics.be/showthread.php?t=169286

De separatisten zijn diegenen die het land uit mekaar trokken in 1830 en hun geestelijke nazaten die dat bijna twee eeuwen na de feiten nog steeds gedenken en vooral vieren in september. (De Franstaligen hebben zich trouwens steeds gedesolidariseerd in de Nederlanden.)
En Uzelf natuurlijk niet te vergeten Mauste, te oordelen naar het lof dat gij afsteekt op de Belgische revolutie waarvan ge blijkbaar een vurig supporter zijt.

Wanneer roept de Vlaamse Gemeenschap diezelfde fatale septemberdag uit tot dag van Nationale Rouw...? Het hoeven immers niet allemaal feestdagen te zijn om verlof te krijgen.

Verlof dat dan trouwens enkele uren zou kunnen ingevuld worden door een studie van wat er toen wérkelijk aan de hand was, al dan niet georganiseerd door de werkgever in samenwerking met de overheid.

Het gaat eigenlijk niet op dat het plebs een dag verlof krijgt op 11 juli zonder dat het weet, of te weten komt dat we zouden telgen der Francité zijn, indien de Vlaanderaars toen de annexatie niet hadden ongedaan gemaakt.....

Ach, kon ik toch maar enkele generaties lang minister van nationale opvoeding zijn.....

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 februari 2014 om 23:38.
Oud 27 februari 2014, 23:39   #186
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

/

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 februari 2014 om 23:40.
Oud 27 februari 2014, 23:48   #187
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De Zuidelijke Nederlanden dwongen uiteindelijk hun onafhankelijkheid af.
Met als gevolg dat Brussel nu een kwasi Franstalige stad is.
Honderden en honderden doden tot meerdere eer en glorie van de Francité!
D�*t is het vooral wat toen werd bereikt én vooral wat nu nog zeer tastbaar doorwerkt!
(De toenmalige ekonomische ramp effe terzijde gelaten.)

Vanuit het standpunt der Nederlandstaligheid is die revolutie verheerlijken dan ook je reinste nestbevuilerij, Mauste! Eigenlijk zelfs een vorm van perversiteit!

Het gaat er begoth niet om dat Vlaanderen onafhankelijk wordt, het gaat erom dat de Nederlandstaligheid terrein herwint van de Francité.
De Francité is namelijk de millenniumlang durende kwaal en Dietsland is de remedie!

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 28 februari 2014 om 00:01.
Oud 28 februari 2014, 01:00   #188
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Het gaat er begoth niet om dat Vlaanderen onafhankelijk wordt, het gaat erom dat de Nederlandstaligheid terrein herwint van de Francité.
De Francité is namelijk de millenniumlang durende kwaal en Dietsland is de remedie!

U geeft aan: Het gaat er begoth niet om dat Vlaanderen onafhankelijk wordt, het gaat erom dat de Nederlandstaligheid terrein herwint van de Francité.

Rijst er mij toch een vraag? De geschiedenis is nu eenmaal gelopen zoals deze is gegaan en sinds een paar eeuwen heeft Nederland zijn huidige grenzen.
Waarom Nederland erin betrekken? Mijns inziens is dit geheel en al een zaak van Vlaanderen en dient Nederland mee o.a. uit het oogpunt van soevereiniteit zich er buiten te houden.
Oud 28 februari 2014, 01:30   #189
Kaaskoppie
Banneling

Standaard

Citaat:
Met als gevolg dat Brussel nu een kwasi Franstalige stad is.
Honderden en honderden doden tot meerdere eer en glorie van de Francité!
D�*t is het vooral wat toen werd bereikt én vooral wat nu nog zeer tastbaar doorwerkt!
(De toenmalige ekonomische ramp effe terzijde gelaten.)

Vanuit het standpunt der Nederlandstaligheid is die revolutie verheerlijken dan ook je reinste nestbevuilerij, Mauste! Eigenlijk zelfs een vorm van perversiteit!

Jean-Claude Van Damme krijgt maar niet genoeg van de split

http://www.vandaag.be/entertainment/...lit-video.html
Kaaskoppie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2014, 01:37   #190
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
U geeft aan: Het gaat er begoth niet om dat Vlaanderen onafhankelijk wordt, het gaat erom dat de Nederlandstaligheid terrein herwint van de Francité.

Rijst er mij toch een vraag? De geschiedenis is nu eenmaal gelopen zoals deze is gegaan en sinds een paar eeuwen heeft Nederland zijn huidige grenzen.
Waarom Nederland erin betrekken? Mijns inziens is dit geheel en al een zaak van Vlaanderen en dient Nederland mee o.a. uit het oogpunt van soevereiniteit zich er buiten te houden.
Liever in Irak dan in Vlaanderen blijkbaar.

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2014, 03:02   #191
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Het ene wespennest is het andere niet. Plus dit wespennest duurt al pakweg 200 jaar.
De pen (taal) schijnt bovendien gevaarlijker te zijn dan het zwaard
Oud 28 februari 2014, 17:28   #192
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Ik zei reeds dat die revolutie door het oog van de naald is gekropen.
Dit geldt voor bijna alle revoluties. Krijgskansen zijn altijd aleatoir. Een zandkorreltje in het oog van Napoleon had hem misschien in Austerlitz de zege gekost...
mauste is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2014, 18:18   #193
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Wanneer roept de Vlaamse Gemeenschap diezelfde fatale septemberdag uit tot dag van Nationale Rouw...?
Hoe meer je je argumenten (?) over de Belgische revolutie kauwt en herkauwt, hoe duidelijker je je ideologische voorkeur laat blijken: je haat jegens de francofonie. Een doodzonde in de historiografie.
Wie Els Witte in die materie niet als een betrouwbare bron herkent, is een dwaas.
En je systematisch en dwaas getreiter over googlepogingen" enz.,
illustreert enkel je eigen mediocriteit en laaghartigheid.
Zielige man.
mauste is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2014, 18:36   #194
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
By the way, op dat vlak wel een Leger voor nodig. De Belgen gooien ons buiten in minder tijd dan nodig was ten tijde van Brussel
In de lucht bakken we er ook al niets van: pakweg 60 F16's versus 30 F35's
Met 40 of meer vervangers blijft het (+)40 versus 30

Dan maar liever naar Mali, wat verkennen en rondkijken waar in die zandbak iemand zich ergens mogelijk ophoudt
Oud 28 februari 2014, 18:40   #195
Kaaskoppie
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoe meer je je argumenten (?) over de Belgische revolutie kauwt en herkauwt, hoe duidelijker je je ideologische voorkeur laat blijken: je haat jegens de francofonie. Een doodzonde in de historiografie.
Wie Els Witte in die materie niet als een betrouwbare bron herkent, is een dwaas.
Zielige man.
Hij is niet de enigste zielige man,maar in feite stelt dat clubje van 1 man en een paardekop ook niks voor
Kaaskoppie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2014, 19:12   #196
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaaskoppie Bekijk bericht
Hij is niet de enigste zielige man,maar in feite stelt dat clubje van 1 man en een paardekop ook niks voor
In feite geldt dit eveneens in Nederland voor Postma (1997)
Hij wilde de politieke elite wakker schudden. Resultaat, tot nu toe in 2014: niënte
Behalve even Wilders dan, maar die hoor je niet meer. Vermoedelijk daar er niet mee te scoren viel.

Quote: D66 deed het voorstel van Postma af als 'dagdromerij', zijn partijgenoot Verhagen noemde het 'volslagen nieuw'. Daags na de uitzending verklaart de senator tegenover De Groene Amsterdammer dat hij politiek Den Haag juist heeft willen wakker schudden. Postma: 'Ik ben vooralsnog de enige Nederlandse politicus die dit vraagstuk aankaart, en dat neem ik mijn collega's zeer kwalijk

Het Nederlandse bedrijfsleven is de laatste jaren eveneens bijzonder in Vlaanderen geïnteresseerd, zij het niet als economische partner maar als politieke ingang tot het toekomstige Europese bestuurscentrum Brussel.
Postma erkent dat de liefde vooralsnog alleen komt van de aanstaande bruid.
http://www.groene.nl/artikel/groot-nederland

Daarnaast is Nederland zich terug gaan trekken op zichzelf en lijkt bij de bevolking een sterker identiteitsbesef te zijn gaan groeien (nationalisme)
Men ziet dit vooral ook aan het sterk toenemen van o.a. het Oranje gedoe
Binnen Europa (EU) lijken ze niet op te willen gaan met verlies aan eigen idenditeit

Laatst gewijzigd door Adrian M : 28 februari 2014 om 19:27.
Oud 28 februari 2014, 19:19   #197
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zielige man.
Die haat blijkt nergens uit.
Jacob doet slechts constateringen.
Uw kwalificaties zijn gedreven vanuit emoties.
Oud 28 februari 2014, 19:25   #198
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaaskoppie Bekijk bericht
Dat clubje is iets groter dan u denkt!
Oud 28 februari 2014, 19:33   #199
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Dat clubje is iets groter dan u denkt!
Hoe observeert u dit binnen Nederland? Ik haal het er niet uit dat er een flinke beweging is ontstaan die dit daadwerkelijk op de agenda, dan wel als belangrijk item in -/of voor Nederland heeft weten te plaatsen.
Oud 28 februari 2014, 20:38   #200
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Hoe observeert u dit binnen Nederland? Ik haal het er niet uit dat er een flinke beweging is ontstaan die dit daadwerkelijk op de agenda, dan wel als belangrijk item in -/of voor Nederland heeft weten te plaatsen.
Het is net als een gletsjer, het merendeel bevindt zich onder water, u kennende zult u wel zeggen dat het dan niet meetbaar is.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be