Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Uw voornaamste reden tot atheïsme is...
geen bewijs voor het bestaan god. 17 40,48%
niet gelovig opgevoed. 0 0%
Vertrouwen kwijt in religie door oorlog, pedofilie... 0 0%
het lijkt een sprookje. 3 7,14%
door wetenschap is god overbodig. 13 30,95%
andere. 9 21,43%
Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 27 juni 2014, 16:41   #181
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter

AVV.VVK's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Nee, ik kan het echt niet vinden wat jij beweerd. Ik denk dat je weer uit je nek zit te kletsen zoals gewoonlijk. Jij hindert hier een normaal dialoog. Jij zit hier maar wat te trollen.
Oh, u geeft me dus gelijk.

Dat dacht u al,

ik raad u aan iets minder voorspelbaar te doen
AVV.VVK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2014, 16:41   #182
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVV.VVK Bekijk bericht
Of houdt u soms liever van de Aton-stijl : niet de moeite doen iets op te zoeken, denken dat je het weet omdat je 'trol' kunt schrijven, elke mening van een ander zeer negatief bekijken of zelfs verdraaien...
Look who's talking ! Hier wat komen beweren en dan gaan hollen. Je bent in hetzelfde bedje ziek !
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2014, 16:43   #183
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oh, u geeft me dus gelijk.

Dat dacht u al,

ik raad u aan iets minder voorspelbaar te doen
En nu ga je in een hoekje zitten pruilen ? Probeer eens te leven zonder die fopspeen.
Oud 27 juni 2014, 16:47   #184
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
En nu ga je in een hoekje zitten pruilen ? Probeer eens te leven zonder die fopspeen.
ik zei het toch?
Oud 27 juni 2014, 17:30   #185
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
ik zei het toch?
Je begint me echt te vervelen met je getrol.
Oud 27 juni 2014, 18:28   #186
microwezen
Parlementsvoorzitter

microwezen's schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar microwezen Stuur een bericht via Yahoo naar microwezen
Standaard

Citaat:
ik zei het toch?
[troll-mode]
Dus je geeft toe dat het geloof een fopspeen is?
[/troll-mode]
Het is het resultaat van denken!
microwezen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2014, 23:31   #187
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door microwezen Bekijk bericht
[troll-mode]
Dus je geeft toe dat het geloof een fopspeen is?
[/troll-mode]
Oud 28 juni 2014, 12:21   #188
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wingin Bekijk bericht
Jan, als je je mening zo nodig wilt verkondigen, kun je dan wel duidelijke argumenten geven? En trouwens, iedereen heeft zijn eigen interpretatie van de Bijbelse teksten. Leer er mee leven,
Ik zie graag uit naar "uw" visie op het begin van het Johannesevangelie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2014, 12:22   #189
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Inderdaad, ik zeg alleen maar dat ikzelf dan als deel van de schepping, voor mijzelf, de beste bron ben om God te kunnen leren kennen.
U bevestigt nogmaals wat ik van bij het begin al schreef: u redeneert volledig vanuit uzelf. U ooit bijgevolg afgevraagd dat u hierin met de grootste vergissingen kunt rondlopen?
Oud 28 juni 2014, 12:23   #190
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oh, maar ik spreek voor mijzelf en ik denk dat wel eens het juiste antwoord zou kunnen zijn.
God heeft mij verstand gegeven; ik gebruik het.
Als u dat criterium gebruikt, hoe verklaart u dan de veelheid aan opinies. Ik denk alvast niet hetzelfde als u. Als u het verstand als waarheidscriterium gebruikt, zou het logischerwijze tot eenzelfde opinie onder alle mensen moeten leiden. Dat is nu niet het geval. Bijgevolg geldt uw criterium niet.
Oud 28 juni 2014, 14:04   #191
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U bevestigt nogmaals wat ik van bij het begin al schreef: u redeneert volledig vanuit uzelf. U ooit bijgevolg afgevraagd dat u hierin met de grootste vergissingen kunt rondlopen?
Ik redeneer niet alleen vanuit mijzelf, ik trek wel alleen vanuit mijzelf mijn besluiten wat heel iets anders is.
Niets heeft mij verhinderd om rondom mij te kijken, veel te lezen, veel te onderzoeken, veel tegen elkaar af te wegen, maar ik heb nooit iets als waarheid aanvaard alvorens ik er innerlijk van overtuigd was dat het de waarheid was en die waarheid is dan ook mijn waarheid geworden en dus als een deel van mijzelf geworden.
Niets verhindert bovendien, en dat is mijn gewoonte, om altijd alles open te laten zodat een diepere waarheid, die meer inzicht bijbrengt door mij aangenomen wordt.
Maar men moet niet meer afkomen met trivialiteiten die ik al lang opgelost heb en waar ik mij niet meer om bekommer.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2014, 14:12   #192
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Als u dat criterium gebruikt, hoe verklaart u dan de veelheid aan opinies. Ik denk alvast niet hetzelfde als u. Als u het verstand als waarheidscriterium gebruikt, zou het logischerwijze tot eenzelfde opinie onder alle mensen moeten leiden. Dat is nu niet het geval. Bijgevolg geldt uw criterium niet.
Het verstand is juist niet het juiste criterium om de waarheid te kennen, want het verstand dient alleen maar zichzelf en doet er alles aan om in het middelpunt van de belangstelling te staan en al de rest te corrumperen om daar in te slagen.

Vandaar de veelheid aan opinies; indien u uw verstand zuiver laat doen zal u morgen juist het omgekeerde van vandaag beweren indien het verstand denkt dat het nodig is voor zijn overleven.

Vandaar ook dat de meeste godsdiensten en/of in woord, en/of in daden zichzelf volkomen tegenspreken, en/of hun Eigen idealen gewoon tegenwerken.

Jouw verstandelijke capaciteiten kun je wel gebruiken als contrôle over je woorden en je daden, maar niet als handleiding.
Oud 28 juni 2014, 22:02   #193
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik redeneer niet alleen vanuit mijzelf, ik trek wel alleen vanuit mijzelf mijn besluiten wat heel iets anders is.
Eigenlijk komt het op hetzelfde neer: u neemt uzelf als maatstaf.
Oud 28 juni 2014, 22:03   #194
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het verstand is juist niet het juiste criterium om de waarheid te kennen, want het verstand dient alleen maar zichzelf en doet er alles aan om in het middelpunt van de belangstelling te staan en al de rest te corrumperen om daar in te slagen.

Vandaar de veelheid aan opinies; indien u uw verstand zuiver laat doen zal u morgen juist het omgekeerde van vandaag beweren indien het verstand denkt dat het nodig is voor zijn overleven.

Vandaar ook dat de meeste godsdiensten en/of in woord, en/of in daden zichzelf volkomen tegenspreken, en/of hun Eigen idealen gewoon tegenwerken.

Jouw verstandelijke capaciteiten kun je wel gebruiken als contrôle over je woorden en je daden, maar niet als handleiding.
Kortom, het verstand kan niet de kern zijn waarop het waarheidsbesef kan gesteund worden. Zonder het te weten schopt u uw eigen bouwsel in elkaar.
Oud 29 juni 2014, 07:47   #195
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Kortom, het verstand kan niet de kern zijn waarop het waarheidsbesef kan gesteund worden. Zonder het te weten schopt u uw eigen bouwsel in elkaar.
Zoals u zegt; u spreekt van bouwsel en het verstand dat zich geen snars interesseert voor wat waar is en wat niet, dat buiten zichzelf geen heil ziet en de mens vervult van angst voor een wereld zonder zijn heerschappij, want hijzelf vergaat van de angst voor elk ogenblik dat hij niet in het centrum van de belangstelling staat zoals een Klein kind dat weet dat het zonder de moedermelk niet kan overleven; hewel dat verstand fluistert u nu voldaan in dat alles wat ik zeg, zeker waar ik zijn heerschappij ontken bullshit is. Dat mijn Eigen redeneringen als een kaartenhuisje in elkaar storten.

Hewel, mijn verstand gebruik ik zoals het hoort, als een controlemiddel, een verruimingsmiddel van mijn observaties, een aspect dat mij tot inzicht kan leiden, maar, alleen onder mijn heerschappij en niet onder de heerschappij van het verstand zelf want het verstand op zich is enkel een enorm, enorm goed werktuig ons gegeven door de evolutie, niet meer en niet minder.

Het Godsbesef is iets dat buiten het verstand om bestaat en is en daar zal het verstand, als zelfstandig werkende entiteit, geen iota aan veranderen; het kan mij enkel, onder mijn gezag, mij helpen meer klaarheid en inzicht te verwerven; maar onder mijn gezag!

Laatst gewijzigd door marie daenen : 29 juni 2014 om 07:48.
Oud 29 juni 2014, 08:05   #196
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik ga akkoord.

De vraag is enkel op welke manier men wel tot een consensus kan komen die het dichts mogelijk bij de waarheid ligt. Het geloof lijkt me ook niet het beste middel.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2014, 09:01   #197
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Het geloof lijkt me ook niet het beste middel.
Zeker als men zo vaak een geloof als geschiedkundig feit gaat behandelen.
Oud 29 juni 2014, 09:10   #198
Nexer
Parlementslid

Nexer's schermafbeelding

Standaard

Waarom ik niet geloof? Het is een te slecht verzonnen verhaal. Enkel wanhopigen zouden hier in geloven.

De vraag wat er na de dood komt is een beangstigende vraag, maar daar is dan plots die god en die hemel en het is ineens allemaal opgelost. Het grootste, finale probleem van de mensheid: "wat gebeurt er na onze dood", opgelost.

Da's te gemakkelijk.

En de massa's aan geschriften betekenen op zich niks. De mens is tot veel in staat om zijn overtuigen te achtervolgen. Daar is niks speciaals aan.

"For all those upper/middle class academics, harassment means all those loud ordinary people, who smell bad, who talk dirty."

Laatst gewijzigd door Nexer : 29 juni 2014 om 09:10.
Nexer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2014, 10:06   #199
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nexer Bekijk bericht
Het grootste, finale probleem van de mensheid: "wat gebeurt er na onze dood".
Ik denk niet meer dan voor de geboorte. Heeft er ooit iemand iets gemist in de tijd voor hun geboorte ? Net zo na onze dood. Alsof men nooit bestaan heeft, dit in tegenstelling tot de nabestaanden. Hopelijk erven die een duidelijk waardevolle voetprint. Simpel toch ?
Oud 29 juni 2014, 19:29   #200
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals u zegt; u spreekt van bouwsel en het verstand dat zich geen snars interesseert voor wat waar is en wat niet, dat buiten zichzelf geen heil ziet en de mens vervult van angst voor een wereld zonder zijn heerschappij, want hijzelf vergaat van de angst voor elk ogenblik dat hij niet in het centrum van de belangstelling staat zoals een Klein kind dat weet dat het zonder de moedermelk niet kan overleven; hewel dat verstand fluistert u nu voldaan in dat alles wat ik zeg, zeker waar ik zijn heerschappij ontken bullshit is. Dat mijn Eigen redeneringen als een kaartenhuisje in elkaar storten.

Hewel, mijn verstand gebruik ik zoals het hoort, als een controlemiddel, een verruimingsmiddel van mijn observaties, een aspect dat mij tot inzicht kan leiden, maar, alleen onder mijn heerschappij en niet onder de heerschappij van het verstand zelf want het verstand op zich is enkel een enorm, enorm goed werktuig ons gegeven door de evolutie, niet meer en niet minder.

Het Godsbesef is iets dat buiten het verstand om bestaat en is en daar zal het verstand, als zelfstandig werkende entiteit, geen iota aan veranderen; het kan mij enkel, onder mijn gezag, mij helpen meer klaarheid en inzicht te verwerven; maar onder mijn gezag!
U bevestigt nogmaals wat ik al van bij het begin hebt gezegd: u beschouwt uzelf als de referentie.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be