Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 juli 2014, 06:48   #181
69kk
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Bon, een klein berichtje in de krant, maar de draagwijdte is enorm:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20140624_01153223

Samengevat: Volvo gaat wagens uit de pas geopende Chinese fabrieken (nota bene gebouwd door Gentse ingenieurs) ook uitvoeren naar de VS en Rusland, terwijl nochtans uitdrukkelijk was gezegd dat deze fabrieken alleen voor de Chinese markt zouden produceren. Het gaat om modellen die ook in Gent worden gemaakt.

Samengevat: binnen een paar jaar laten de Chinese eigenaars weten dat Volvo Gent moet sluiten wegens overcapaciteit en omdat het te duur produceert, iedereen hier zal "verbijsterd" reageren op deze "onverwachte" beslissing, en de Vlaamse regering zal verontwaardigd de vele miljoenen euro's opleidingssteun terugvragen.

Sommige scenario's zijn zo voorspelbaar.
Wie zijn verstand verkoopt loopt rond als een kip zonder kop. Het lievelingsgerecht van chinezen. Wie zong er over jan met de pet en de markt is mobiel.
69kk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2014, 08:29   #182
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Grotendeels akkoord maar het is toch een beetje jezuïetenpraat hé.
Bonussen of hoe je het ook noemt: het is gegund aan de mensen die het ver-dienen.Anderzijds, ik herhaal: hoe je het ook noemt, geldwolf Dehaene streek in de laatste 4 jaar van z'n leven +/- 1.000.000.000 oude Belg. Fr. op aan "bonussen"...
Ongeloofelijk !!!
Maar w�*�*r !
Men kan belastingvrije bonussen toekennen aan personeel van 2200 euro.

Ik vind dat niet slecht.

Citaat:
Voor de RSZ wordt de bonus niet beschouwd als loon voor een maximumbedrag van 3.100 EUR bruto (3.131 EUR bruto in 2014) (= 2.695 EUR netto (2.722 EUR netto in 2014) + een solidariteitsbijdrage van 13,07%) per kalenderjaar en per werknemer.
Voor de fiscus wordt de bonus vrijgesteld van belastingen ten belope van een maximumbedrag van 2.695 EUR netto (2.722 EUR netto in 2014) per kalenderjaar en per werknemer.
Voor een gewone werknemer is dat een mooi bedrag extra, en dus een mooie bonus. Maar ik kan begrijpen dat bankiers liever iets willen met meer 0'en.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2014, 09:09   #183
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Men kan belastingvrije bonussen toekennen aan personeel van 2200 euro.

Ik vind dat niet slecht.

Voor een gewone werknemer is dat een mooi bedrag extra, en dus een mooie bonus. Maar ik kan begrijpen dat bankiers liever iets willen met meer 0'en.
Wel maar mogelijk onder zeer beperkte voorwaarden en een hoop administratieve rompslomp. Ook niet toewijsbaar aan individuele werknemers maar enkel aan groepen in dezelfde functiecategorie.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2014, 11:17   #184
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 69kk Bekijk bericht
Wie zijn verstand verkoopt loopt rond als een kip zonder kop. Het lievelingsgerecht van chinezen. Wie zong er over jan met de pet en de markt is mobiel.
De Chinezen maken de kip klaar met de kop er aan en de kop is het meest gegeerde stukje.

Wat Volvo betreft zal het helaas maar kwestie van tijd zijn als de lonen en lasten verder escaleren en er een paar stakingen plaats vinden. Volvo kan trouwens ook goedkoper gemaakt worden in de US of Rusland en dan vervallen bovendien de invoerrechten en transportkosten in die landen waar geproduceerd wordt.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2014, 21:22   #185
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
De Chinezen maken de kip klaar met de kop er aan en de kop is het meest gegeerde stukje.

Wat Volvo betreft zal het helaas maar kwestie van tijd zijn als de lonen en lasten verder escaleren en er een paar stakingen plaats vinden. Volvo kan trouwens ook goedkoper gemaakt worden in de US of Rusland en dan vervallen bovendien de invoerrechten en transportkosten in die landen waar geproduceerd wordt.
Lonen escaleren of niet escaleren: vroeg of laat gaat "onze" Volvo dicht.
Doodjammer ! Dat beseft iedereen die kennis heeft van superkwaliteit in de autotechniek.
De US zijn ongelooflijk protectionistisch. Ik zie daar geen Volvo fabriek ontstaan.
Rusland ? Ik vrees dat ze niet voldoende bekwame techniekers hebben om een masterpiece te bouwen.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2014, 21:41   #186
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Doodjammer ! Dat beseft iedereen die kennis heeft van superkwaliteit in de autotechniek.
De US zijn ongelooflijk protectionistisch. Ik zie daar geen Volvo fabriek ontstaan.
Rusland ? Ik vrees dat ze niet voldoende bekwame techniekers hebben om een masterpiece te bouwen.
Volvo is feitelijk nooit mijn ding geweest. Nogal een stijve saaie familievader auto. Maar ze zullen wel degelijk zijn. Zoals bijna alle auto's nu.
Oud 5 juli 2014, 19:51   #187
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In de US is er trouwens een Volvo truck fabriek (die weliswaar niets meer te maken heeft met het automerk Volvo). Er is trouwens ook een grote BMW fabriek ook Volkswagen en andere merken worden in de US gebouwd.
Oud 5 juli 2014, 22:14   #188
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 69kk Bekijk bericht
anderzijds kun je de zaak ook zo bekijken. Als chinezen die auto assembleren aan 10euro per uur, in 20uren tijd, kost die assemblage in china 200euro
Als die auto verkocht wordt af fabriek met 2000euro winst gemiddeld, en 1000euro marge voor de garage, dan gaat ongeveer 6% van het BNP in outsourcing naar china. Om maar te zeggen, is dat nu erg ?

Wat vooral erg is, dat in feite een populatie een mix van mensen is (intelligent en handig). Dat je die groep indirect verplicht om niet meer te werken en te teren op onze sociale zekerheid... en dat de groep intelligente mensen die extra verdienen door de hoge toegevoegde waarde van otnwerp waar ze in belanden, in feite maximaal moeten afdragen.

Sowieso is het een suboptimale situatie waarin we belanden. het is beter dat we voor die groep mensen, niet noodzakelijk dit werk, maar toch een pak werk behouden. DIt is een economische visie

In feite is het wel erger: er zgaat dus 1000euro BNP verloren per auto die we assembleren. DIe 1000euro bracht vroeger 700euro in het laatje voor de overheid, en kost nu 300euro of een netto verschil van 1000euro begroting.
Je kan dus stellen waar Belgie vroeger 1 miljoen wagens assembleerde, bracht dit 1 miljard in het laatje van de overheid, en is dit nu gereduceerd naar 300miljoen -300miljoen werkloosheids en pensioenuitkering, dus het grootste probleem komt voor de overheid. Zij moeten dus die zaak niet lichtiznnig opnemen, uiteindelijk scheelt hen dat een pak inkomsten.

Moesten ze het model veranderen dat ze die 1miljard niet meer willen verhalen op de auto's die geproduceerd worden, maar rechtstreeks op de belgische consument, dan zou je constateren dat de ganse groep die hier leeft en minimaal belastingen betaalt omdat ze bvb leven op interesten, onkostenvergoedingen, fondsen ala stichtingen zoals het koningshuis, of zelfs gewoonweg als expat hier tewerkgesteld zijn, daardoor verplicht zouden zijn om bij te dragen tot onze maatschappij. Ook dat is een serieus probleem, dat hier bvb 200.000expats gewoon wat grondlasten betalen case closed, zouden ze verplicht zijn via bvb lasten op water vervuilingstaks/verwarming CO2 taks/electriciteit CO2taks/mobiliteit wegenvignet/flying miles CO2taks/ BTW op artsen en ziekenhuizen/volledige kostprijsfacturatie inclusief btw van overheidsdiensten (al is het maar bvb interventie van politie, of toneelstukje kijken, kindje naar school doen gaan)
Dan zou je constateren dat de maatschappij veel efficienter zou verlopen.

We zouden veel goedkoper exporteren, en veel duurder importeren. Ons CO2 footprint zou 30%-40% zakken en iedereen die hier een huis heeft of bewoont draagt bij. Iedereen die hier woont en gezondheidszorgen consumeert draagt ook bij. Iedereen die hier overheidsdiensten preferentieel consumeert omdat ze goedkoper uitkomen dan privediensten zal zijn keuze rationeler maken. Iedereen die overheidsdiensten usurpeert zal stoppen daarmee. Elke overheidsdienst die in een 'niche' zit waar men niet meer rendabel kan werken zal werkloos worden en kan opgedoekt worden.

Dus ja het heeft veel voordelen om die lasten nu eens drastisch te verschuiven waar ze moeten naartoe schuiven, en diensten op te doeken die niet zelfbedruipend kunnen worden. Neem nu de eenheidspolitie: dat kan toch niet met het tempo dat ze boetes uitschrijven, en met een facturatie van alle oproepen van burgers (gewoon als je politie oproept voor een ongeval/burenruzie/diefstalvastelling kost dat bvb 50euro per uur, en betaal je dat) een zelfbedruipende politie hebben. Een toneelgezelschap kan toch zelfbedruipend worden ? De paspoortdienst is toch zelfbedruipend ? De sociale dienst van het OCMW kan toch zelfbedruipend gemaakt worden net zoals de vakbond bvb zelfbedruipend de werkloosheidsuitkering uitbetaalt ?

Laatst gewijzigd door brother paul : 5 juli 2014 om 22:29.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2014, 23:25   #189
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als je ziet dat in die landen een loon pakweg 100€ kost en bij ons 3500 a 4500...dan heb je 35 a 45 arbeiders voor de kost van 1.
Voor de prijs van hier 3 of 4 arbeiders heb je daar een ganse fabriek!

Hell...het wordt tijd dat ik eens afreis naar ginder.
Oud 5 juli 2014, 23:31   #190
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Waar moet ik zijn om ginder fabrieken te kopen?
Ik durf te wedden dat ik daar belgische subsidies voor krijg.
Oud 7 juli 2014, 08:28   #191
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Waar moet ik zijn om ginder fabrieken te kopen?
Ik durf te wedden dat ik daar belgische subsidies voor krijg.
Voor alle inlichtingen:
Tsjeef Bogaert (W.Vl.) heeft heel konkrete ervaring hierover.
+ Hij is nog altijd minister, voor 540 - 43 dagen.

Laatst gewijzigd door Boduo : 7 juli 2014 om 08:29.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be