Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 juli 2014, 18:39   #181
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door december Bekijk bericht
Dan kan je beter niet meer studeren, als daar ook nog eens een lening bijkomt. Is dat financieel nog rendabel? Ik vraag mij soms zelf ook af of ik niet veel verder had gestaan door een goede stiel te leren in plaats van vier jaar hogere studies te gaan doen... Men zou beter werk maken van een grotere loonkloof
Maar dat is precies wat ik wil tonen !

Als studies niet financieel rendabel zijn, wat zit men dan te leuteren over "asociaal" en dergelijke ? Als het meer kost aan de maatschappij dan het opbrengt, dan is het gewoon een vorm van consumptie he !

Het is heel plezant (voor sommigen) om master in de kunstgeschiedenis te worden. Het is fantastisch om een doctoraat te doen in de sociologie over de ethnisch-culturele samenstellingen van biljart clubs over de geschiedenis en de landen heen. Het is plezant om met een Porsche rond te rijden naar St-Tropez. Maar waarom moet de bakker wiens zoon niet gaat studeren, daar voor betalen ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2014, 18:40   #182
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ge kunt beter als ge goed wilt verdienen zonder te studeren een frituur opendoen of politieagent worden...
In Belgie dus. En ik ben daarom ook gaan lopen. De verloning is veel te genivelleerd (hoera Gini index ?). In andere landen maakt het WEL een verschil.
Oud 29 juli 2014, 18:48   #183
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
In Belgie dus. En ik ben daarom ook gaan lopen. De verloning is veel te genivelleerd (hoera Gini index ?). In andere landen maakt het WEL een verschil.
In België ook.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2014, 18:49   #184
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
U hebt zelf de keuze gemaakt om loonslaaf te zijn.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2014, 18:51   #185
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
In België ook.
Dat was niet mijn ervaring. Ik verdiende daar netto als doctor en ingenieur niet veel meer (of zelfs minder) dan een technieker in een garage met 10 jaar meer ervaring.

Daar zit nu een goeie factor 4 of 5 op.
Oud 29 juli 2014, 18:52   #186
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Verdient een wetenschapper zoveel meer in Frankrijk?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2014, 18:53   #187
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
U hebt zelf de keuze gemaakt om loonslaaf te zijn.
Dat valt hier best mee Als je ondernemer bent hebben diploma's trouwens toch minder nut. Je moet wel de kennis hebben, maar dat is het dan ook. Of je daar nu een papiertje voor gehaald hebt of niet maakt als ondernemer niet veel uit, als je maar je klanten goed kan bedienen he.
Oud 29 juli 2014, 18:56   #188
december
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat was niet mijn ervaring. Ik verdiende daar netto als doctor en ingenieur niet veel meer (of zelfs minder) dan een technieker in een garage met 10 jaar meer ervaring.

Nu ja, op die manier organiseren we natuurlijk een brain drain.

Als gemeenschap investeren in gedegen opleidingen, om dan vervolgens de beter opgeleiden naar het buitenland te zien vertrekken, omdat de lonen hier niet competitief zijn...

De vraag is dan, hoe los je dat op (als overheid)? Een vlaktaks zou al een stap in de goede richting kunnen zijn?
december is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2014, 18:57   #189
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heimwee Bekijk bericht
Kijkend naar de website van deze studentenvereniging valt het mij op dat de gewraakte uitspraken zich bevinden in een bericht ondertekend door ene NVH v. Spekkie, de hoofdredacteur van de publicatie in kwestie.

Ofwel zijn de journalisten volledig incompetent, ofwel gaat het hier om een weinig integere poging om Jan Jambon aan te vallen.
Zou kunnen want een bepaald links wereldje is tot alles in staat om rechts aan te vallen, vanwege mogelijk verlies langs hun kant.
De schamele procentjes die ze bij verkiezingen halen zijn blijkbaar nog niet voldoende om hun ogen te openen...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2014, 19:00   #190
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Verdient een wetenschapper zoveel meer in Frankrijk?
Hangt af waar. Het is gewoon fiscaal verschillend. Ik betaal 10-15% inkomensbelasting daar waar ik in Belgie dicht bij de 50% zat. Dan kan de werkgever U wel degelijk meer betalen zodat het een verschil maakt.

Aan de staat, als ambtenaar, is het in Frankrijk ook gene vette. Maar in de mix prive-publiek zijn er wel goeie dingen te vinden. Wij zitten bijvoorbeeld qua loonschaal aan meer dan het dubbele dan de staatslonen voor equivalente jobs. En daar komen dan nog vanalle premies bij.

In Belgie zou dat allemaal zodanig fiscaal afgeroomd worden dat het de moeite niet zou zijn.
Oud 29 juli 2014, 19:00   #191
december
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat valt hier best mee Als je ondernemer bent hebben diploma's trouwens toch minder nut. Je moet wel de kennis hebben, maar dat is het dan ook. Of je daar nu een papiertje voor gehaald hebt of niet maakt als ondernemer niet veel uit, als je maar je klanten goed kan bedienen he.
Men is trouwens niet verplicht om aan een universiteit te gaan studeren. Er bestaat ook nog iets als zelfstudie! Iemand die een gedegen kennis kan etaleren ten gevolge van zelfstudie, die heeft denk ik bij de meeste werkgevers al een streepje voor! Tegenwoordig vereisen de meest smpele beroepen wel een papiertje vrees ik (bvb je mag geen haar gaan kappen zonder houder te zijn van een diploma .... absurd)
Oud 29 juli 2014, 19:08   #192
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu ja, op die manier organiseren we natuurlijk een brain drain.

Als gemeenschap investeren in gedegen opleidingen, om dan vervolgens de beter opgeleiden naar het buitenland te zien vertrekken, omdat de lonen hier niet competitief zijn...

De vraag is dan, hoe los je dat op (als overheid)? Een vlaktaks zou al een stap in de goede richting kunnen zijn?
Ik herinner mij nog mijn eerste loon als doctor en ingenieur in de prive als R&D ingenieur: 106 000 BEF bruto, 54 000 BEF netto. 12 jaar universiteit achter de kiezen. 1300 Euro netto (toen er nog geen euros waren) Er is wel wat inflatie geweest sinds toen, maar mijn kuisvrouw verdient bijna zoveel !
Het was de interessantste job die ik ooit gehad heb, en toen gaf ik niet om geld, als ik maar een pintje kon kopen. Ik werkte enthousiast van 8 uur in de morgen tot 7 of 8 uur 's avonds. Maar nadien ben ik volwassen geworden. En beseft dat ze mij aan 't stropen waren. En mijn valies gepakt.

Laatst gewijzigd door patrickve : 29 juli 2014 om 19:17.
Oud 29 juli 2014, 19:12   #193
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Die man is gek.

De feiten:
1) De hoofdredacteur van KVHV Antwerpen schrijft een persbericht omtrent de verhoging van het inschrijvingsgeld. Daarin staan uitspraken die Van Malderen niet aanstaan.
2) De praeses van KVHV Antwerpen is de zoon van Jan Jambon.
3) Die praeses is geen lid van N-VA.

Wat Van Malderen eist:
1) Jan Jambon distantieert zich van de uitspraken in kwestie.
2) N-VA distantieert zich van de uitspraken in kwestie.
3) De Vlaamse Regering distantieert zich van de uitspraken in kwestie.

Van Malderen is dus in de overtuiging dat een praeses verantwoordelijk is voor persberichten die de hoofdredacteur van het KVHV schrijft. Daar valt nog enigszins iets voor te zeggen.

Van Malderen vindt ook dat als een hoofdredacteur een persbericht schrijft, dat dit betekent dat de praeses zich daar sowieso aansluit. In eigen naam schrijven kan dus blijkbaar niet.

Van Malderen vindt dat een politicus zich moet distantiëren van de persberichten die de studentenbeweging van zijn zoon schrijft. Als dat zo is, dan lijkt het me dat de Keizer van Leuven - ondanks de Urbi et Orbi-afspraak - veel werk zal hebben. Zijn zoon laat namelijk nogal veel braaksel ontsnappen, braaksel dat sommigen een politieke overtuiging durven noemen.

Maar niet enkel de vader, nee, zijn hele partij moet zich ook distantiëren. Hoewel die praeses geen lid is van N-VA, moet N-VA zich distantiëren van uitspraken in een persbericht van een studentenvereniging die geen enkele rechtstreekse band heeft met N-VA.

En zelfs daar blijft het niet bij. De Vlaamse Regering moet zich distantiëren.

Dus de Vlaamse Regering moet zich distantiëren van de uitspraken van de hoofdredacteur van de studentenvereniging waar de zoon van een politicus die lid is van een van de partijen van de Vlaamse coalitie die in de federale Kamer van Volksvertegenwoordigers (niet het Vlaamse Parlement) zetelt, praeses van is.

Merk daarbij op dat er niet de keuze is om zich te distantiëren van of aan te sluiten bij die uitspraken. Neen, Van Malderen eist dat ze zich allemaal distantiëren.

Die man is gek. En dat slaat dus op Van Malderen.

Daarnaast is er weinig mis met de gedane uitspraken. Het enige wat ge die hoofdredacteur kunt kwalijk nemen is dat hij de semantiek die met het woord 'elite' geassocieerd wordt, heeft onderschat. Woorden als 'elite' en 'volksverheffing' zijn not done in linkse middens, en die eisen dat iedereen zich aan hun vocabularium houdt.
Volledig akkoord.
Stomme linkse praat en beweringen hebben we ondertussen genoeg gehoord.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2014, 19:14   #194
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Men is trouwens niet verplicht om aan een universiteit te gaan studeren. Er bestaat ook nog iets als zelfstudie! Iemand die een gedegen kennis kan etaleren ten gevolge van zelfstudie, die heeft denk ik bij de meeste werkgevers al een streepje voor! Tegenwoordig vereisen de meest smpele beroepen wel een papiertje vrees ik (bvb je mag geen haar gaan kappen zonder houder te zijn van een diploma .... absurd)
Inderdaad. Daarom beschouw ik studies als een product. Het is gemakkelijker als je hulp krijgt (een dienst, een product dus) om iets te studeren, dan als je het helemaal alleen moet doen. Die hulp is het product waar we het over hebben.
Onderwijs is zoals de coach en de installaties in een gym club. Je hebt dat niet echt nodig om body building te doen, maar het is efficienter, aangenamer, en het resultaat is soms ook beter. Vandaar dat je er voor wil betalen. Maar al dat gedoe met diplomaatjes en zo trekken het scheef.
Onderwijs is een dienst om je te helpen kennis te verwerven.
Oud 29 juli 2014, 19:28   #195
Cheminot
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Volledig akkoord.
Stomme linkse praat en beweringen hebben we ondertussen genoeg gehoord.
Wacht tot Het Oosten en zijn andere nicks weer beginnen met hun moreel verwaande, ongegronde praatjes... -)
Cheminot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2014, 19:36   #196
december
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Daarom beschouw ik studies als een product. Het is gemakkelijker als je hulp krijgt (een dienst, een product dus) om iets te studeren, dan als je het helemaal alleen moet doen. Die hulp is het product waar we het over hebben.
Onderwijs is zoals de coach en de installaties in een gym club. Je hebt dat niet echt nodig om body building te doen, maar het is efficienter, aangenamer, en het resultaat is soms ook beter. Vandaar dat je er voor wil betalen. Maar al dat gedoe met diplomaatjes en zo trekken het scheef.
Onderwijs is een dienst om je te helpen kennis te verwerven.
Mooi uitgelegd.

Op die manier zijn hogere inschrijvingsgelden ook helemaal niet asociaal. Het is gewoon enkel toegankelijk voor diegenen die bereid zijn om erin te investeren.

Net zoals het evenmin asociaal is dat men meer geld moet neertellen voor een mooie sportwagen, als voor een kleine gezinswagen.

Wat wel asociaal zou zijn, dat is dat alleen houders van sportwagens bvb... hun auto in het weekend zouden mogen gebruiken.

Net zo is het asociaal dat alleen diegenen die gebruik maken van het product onderwijs aan de bak kunnen komen in bepaalde beroepen. Uiteraard zal men opteren voor een gediplomeerd ingenieur, maar dan is het een keuze van de werkgever en niet van de overheid... Maar wat bijvoorbeeld als ik als niet-gediplomeerd in die richting, morgen als psychiater wil gaan werken? Moet kunnen vind ik
Oud 29 juli 2014, 19:39   #197
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

? ik ken zo een beetje de lonen in de sector, maar we spreken hier over 8000 tot 10000 netto....

Niet overdrijven he....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2014, 19:41   #198
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
? ik ken zo een beetje de lonen in de sector, maar we spreken hier over 8000 tot 10000 netto....

Niet overdrijven he....
Ik zit daar nog een beetje onder (netto toch) maar mijn baas zit daar ongeveer, ja. Dat is de bovenkant van onze loonschaal.

En dan hebt ge nog die gasten die "buiten schaal" zitten.

En ik had het over lagere lonen om mee te beginnen. Ik sprak niet over de lonen van die techniekers, maar over die die je als beginnend universitair kon hebben.

Maar goed, er zit een 10-20% overschatting op mijn cijfers.

Laatst gewijzigd door patrickve : 29 juli 2014 om 19:45.
Oud 29 juli 2014, 19:45   #199
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Mensen die rechten studeren moeten ze heropvoeden in een streng heropvoedingskamp.

Het zijn een van de meest walgelijke mensen op aarde.
Heyheyhey, die schlemiel is absoluut niet representatief voor ons juristen.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2014, 20:10   #200
Bad Tölz
Provinciaal Statenlid

Bad Tölz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Heyheyhey, die schlemiel is absoluut niet representatief voor ons juristen.
Bestaat dat dan, deftige juristen?
Bad Tölz is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be