Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 april 2022, 22:59   #181
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Brusseleirs blijven een apart volkske.

https://youtu.be/RtUnflGY4jY
De meest onvriendelijk stad waar ik ooit geweest ben en ik ben in heel wat steden geweest.
Brusselaars kennen geen gastvrijheid en geen fatsoen.

Laatst gewijzigd door cato : 12 april 2022 om 23:00.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2022, 23:43   #182
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
De meest onvriendelijk stad waar ik ooit geweest ben en ik ben in heel wat steden geweest.
Ik ben evenmin een fan. Zelfs Goeree-Overflakkee is veel vriendelijker jegens deze Belg. Ik word niet eens gediscrimineerd. Sterker, ik heb gereformeerde collega's die mij liever hebben dan andere gereformeerde collega's.

Eén keer wat collega's 'boos' (eerder ongemakkelijk) gekregen omdat ik hen uitnodigde voor een traktatie op mijn verjaardag, wegens 'onbijbels'. Niet dat men het me vertelde ofzo, beetje rare reactie alleen. De dag erop weer vergeten. Veel Jehovasgetuigen daar wel. Gereformeerden vieren wel verjaardagen.

Brussel ervaar ik evenzeer als vrij onvriendelijk, maar het schijnt vroeger erger geweest te zijn. Ik heb meer op met Holland dan met Franstalige Belgen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 12 april 2022 om 23:55.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2022, 12:32   #183
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie bestempel jij als Brusselaars ? Brussel schijnt ondertussen de meest kosmopolitische stad ter wereld te zijn. De geboren en getogen Brusselaar zoals de Raymond Goethals zijn er nog maar die moet je echt weten te vinden. De meeste daarvan vindt je tegenwoordig trouwens terug in de rand

De meeste echte (oude) Brusselaars zijn uitgeweken naar veelal het Pajottenland.

En of Brussel al dan niet gastvrij is is een kwestie van interpretatie. Ik betwijfel of in echt niet gastvrije steden er ook 100.000 illegalen zouden rondlopen
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2022, 12:39   #184
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Het is mij opgevallen dat als je een Amsterdammer aanspreekt dat die gemakshalve in het Engels antwoordt.
Zou kunnen maar ik ga met de regelmaat naar Amsterdam heb er vrienden en niemand heeft me tot nu toe geantwoord in het Engels.
Ik spreek er uiteraard NL en niet mijn dialect.
Oud 13 april 2022, 13:07   #185
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Bestaan er dan nog taalexamens ? Hoe kunnen Franstaligen nog slagen in een taalexamen gezien ze geen andere talen leren op school.
Franstaligen leren het Nederlands en/of het Engels op school. Het maakt deel van het Franstalig onderwijs. Het is niet omdat u op eentalige Franstaligen bent gevallen dat alle Franstalige Belgen eentalig zijn.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2022, 13:45   #186
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Franstaligen leren het Nederlands en/of het Engels op school. Het maakt deel van het Franstalig onderwijs. Het is niet omdat u op eentalige Franstaligen bent gevallen dat alle Franstalige Belgen eentalig zijn.
ongeveer 80%

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2022, 18:27   #187
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

De openingsdans van de trouw van Patrick en Maria-Therèse.

https://www.youtube.com/watch?v=sYY9GZ1FBN8
Oud 13 april 2022, 22:47   #188
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie bestempel jij als Brusselaars ?
Een zeer terechte vraag !

Als er iets is dat niet bestaat, dan zal het wel DE Brusselaar zijn.....
Is dat de bijna uitgestorven autochtone blanke die nog zijn Brussels Brabants dialekt spreekt ? (en uiteraard Frans want dat is hun schooltaal en ook Nederlands want dat is slechts 1 stap verwijderd van dat Brussels dialekt.)
Of de ingeweken Waal die slechts Frans spreekt ?
Of de ingeweken Vlaming ?
Of de Arabische immigrant ?
Of de buitenlandse internationale ambtenaar / Europese EU-ambtenaar plus het legertje van internationale diplomaten, journalisten en lobbyisten.
....

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 april 2022 om 22:58.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2022, 23:38   #189
cato

Standaard

Citaat:
Wie bestempel jij als Brusselaars ? Brussel schijnt ondertussen de meest kosmopolitische stad ter wereld te zijn. De geboren en getogen Brusselaar zoals de Raymond Goethals zijn er nog maar die moet je echt weten te vinden. De meeste daarvan vindt je tegenwoordig trouwens terug in de rand

De meeste echte (oude) Brusselaars zijn uitgeweken naar veelal het Pajottenland.

En of Brussel al dan niet gastvrij is is een kwestie van interpretatie. Ik betwijfel of in echt niet gastvrije steden er ook 100.000 illegalen zouden rondlopen
Er zijn weinig hoofdsteden in Europa, waarin zo weinig of slecht engels wordt gesproken als in Brussel.
Oud 14 april 2022, 10:37   #190
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar zijn al die Nederlands onkundige mensen dan naar school geweest ? Is een arts of een advocaat dan niet naar school geweest ? Ik heb de indruk dat ze in Franstalige scholen nogal met de punten gooien.
Had ik niet meer Engels Duits of Frans gekend na mijn secundair onderwijs ik was nooit geslaagd.

En het is nogal wiedes dat er Franstaligen zijn die wel tweetalig zijn ...het zou er nog aan mankeren

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 14 april 2022 om 10:38.
Oud 14 april 2022, 10:39   #191
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Een zeer terechte vraag !

Als er iets is dat niet bestaat, dan zal het wel DE Brusselaar zijn.....
Is dat de bijna uitgestorven autochtone blanke die nog zijn Brussels Brabants dialekt spreekt ? (en uiteraard Frans want dat is hun schooltaal en ook Nederlands want dat is slechts 1 stap verwijderd van dat Brussels dialekt.)
Of de ingeweken Waal die slechts Frans spreekt ?
Of de ingeweken Vlaming ?
Of de Arabische immigrant ?
Of de buitenlandse internationale ambtenaar / Europese EU-ambtenaar plus het legertje van internationale diplomaten, journalisten en lobbyisten.
....
Vraag eens aan een echte Brusselaar wat een echte Brusselaar is. En neen dat is geen ingeweken Waal noch een ingeweken Vlaming of immigrant.
Maar veel belang heeft het allemaal niet meer gezien dat allemaal verleden tijd is.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 14 april 2022 om 10:43.
Oud 14 april 2022, 10:44   #192
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zijn weinig hoofdsteden in Europa, waarin zo weinig of slecht engels wordt gesproken als in Brussel.
Als je daarmee bedoelt dat de Franstaligen amper een woord Engels spreken ben ik akkoord.
Je moet die sukkels eens bezighoren in het verre buitenland.
Oud 14 april 2022, 11:57   #193
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Vraag eens aan een echte Brusselaar wat een echte Brusselaar is. En neen dat is geen ingeweken Waal noch een ingeweken Vlaming of immigrant.
Maar veel belang heeft het allemaal niet meer gezien dat allemaal verleden tijd is.
Wel, ge hebt gelijk. Het is dan ook hilarisch dat sommige Marokkanen beweren echte Brusselaars te zijn....
Maar net zoals gij wou ik Cato wijzen op deze groteske veralgemening:
Citaat:

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 april 2022 om 12:03.
Oud 14 april 2022, 12:03   #194
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik correspondeer nu met een Bruxelloise. Interessant. Het gaat 100% in het Frans, maar ze respecteert en begrijpt wel NL, wegens geleerd op school.

Mij boeit de interpersoonlijke voertaal weinig wegens ver van de taalgrens. Mijn Frans wordt er beter op.

Laatst gewijzigd door Weyland : 14 april 2022 om 12:04.
Oud 14 april 2022, 12:18   #195
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ook dat is weer een veralgemening, misschien gebaseerd op wie ge willekeurig aansprak.... Zoals Fred stelde zijt ge blijkbaar enkel op Franstaligen gestoten.
Maar Brussel heeft wel degelijk een zeer belangrijke Engelstalige gemeenschap van "expats"....met een eigen tijdschrift, krant en "internationale scholen".

https://www.brusselstimes.com/about-us

https://www.bruzz.be/samenleving/bru...els-2015-02-17

https://www.thebulletin.be/

en vooral:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Brusse..._Europese_Unie
waaruit ik citeer:

[i]Internationalisering en opkomst van het Engels

Naarmate de Europese Unie wordt uitgebreid en er meer buitenlandse ambtenaren en ander internationaal personeel zich in Brussel vestigen, groeit de bezorgdheid onder de Franstaligen dat het Engels weleens de nieuwe lingua franca zou kunnen worden.[29] Van een "verengelsing" — zoals in het verleden van "verfransing van Brussel" sprake was — kan echter niet gesproken worden, omdat er geen verdringing van de andere taal zou plaatsvinden.[30]
Van het Nederlands, dat bijna enkel als thuistaal en officiële taal dienstdoet, wordt niet verwacht dat het onder een opkomst van het Engels zal lijden.[31]
Anderzijds wordt ook gesteld dat net de Franstaligheid van Brussel de positie van het Frans in de Europese instellingen tegen afbrokkeling beschermt.[32]

Ondertussen beweren wel meer mensen goed tot uitstekend Engels te spreken dan Nederlands, respectievelijk 35 tegen 28 procent.[33] In 2000 stond dit voor beide nog op 33 procent. De kennis van het Nederlands is er dus op achteruitgegaan, hoewel op de arbeidsmarkt de kennis van het Nederlands meer gevraagd wordt dan die van Engels.[34] Het Nederlands wordt echter niet door het Engels "verdrongen", daar slechts 3 procent van de mensen die Engels spreken die taal als moedertaal heeft. Het Engels als wereldwijde lingua franca vervult een steeds belangrijkere rol in het economische en culturele leven en vormt in die zin eerder een bedreiging voor het Frans dan voor het Nederlands, dat die functies in Brussel al een tijd niet meer vervult. Als men Nederlands spreekt (ook als tweede taal), is men meestal drietalig.
[31]

Al kan ik mij zeer goed voorstellen dat ge niet die indruk hebt als ge als toerist in Brussel enkele mensen hebt aangesproken. Ge moet die Engelstaligen natuurlijk weten uit te zoeken, weten waar ge die aantreft, hoe die eruit zien, of hoe nu net niet....

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 april 2022 om 12:30.
Oud 14 april 2022, 12:42   #196
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ook dat is weer een veralgemening, misschien gebaseerd op wie ge willekeurig aansprak.... Zoals Fred stelde zijt ge blijkbaar enkel op Franstaligen gestoten.
Maar Brussel heeft wel degelijk een zeer belangrijke Engelstalige gemeenschap van "expats"....met een eigen tijdschrift, krant en "internationale scholen".

https://www.brusselstimes.com/about-us

https://www.bruzz.be/samenleving/bru...els-2015-02-17

https://www.thebulletin.be/

en vooral:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Brusse..._Europese_Unie
waaruit ik citeer:

[i]Internationalisering en opkomst van het Engels

Naarmate de Europese Unie wordt uitgebreid en er meer buitenlandse ambtenaren en ander internationaal personeel zich in Brussel vestigen, groeit de bezorgdheid onder de Franstaligen dat het Engels weleens de nieuwe lingua franca zou kunnen worden.[29] Van een "verengelsing" — zoals in het verleden van "verfransing van Brussel" sprake was — kan echter niet gesproken worden, omdat er geen verdringing van de andere taal zou plaatsvinden.[30]
Van het Nederlands, dat bijna enkel als thuistaal en officiële taal dienstdoet, wordt niet verwacht dat het onder een opkomst van het Engels zal lijden.[31]
Anderzijds wordt ook gesteld dat net de Franstaligheid van Brussel de positie van het Frans in de Europese instellingen tegen afbrokkeling beschermt.[32]

Ondertussen beweren wel meer mensen goed tot uitstekend Engels te spreken dan Nederlands, respectievelijk 35 tegen 28 procent.[33] In 2000 stond dit voor beide nog op 33 procent. De kennis van het Nederlands is er dus op achteruitgegaan, hoewel op de arbeidsmarkt de kennis van het Nederlands meer gevraagd wordt dan die van Engels.[34] Het Nederlands wordt echter niet door het Engels "verdrongen", daar slechts 3 procent van de mensen die Engels spreken die taal als moedertaal heeft. Het Engels als wereldwijde lingua franca vervult een steeds belangrijkere rol in het economische en culturele leven en vormt in die zin eerder een bedreiging voor het Frans dan voor het Nederlands, dat die functies in Brussel al een tijd niet meer vervult. Als men Nederlands spreekt (ook als tweede taal), is men meestal drietalig.
[31]

Al kan ik mij zeer goed voorstellen dat ge niet die indruk hebt als ge als toerist in Brussel enkele mensen hebt aangesproken. Ge moet die Engelstaligen natuurlijk weten uit te zoeken, weten waar ge die aantreft, hoe die eruit zien, of hoe nu net niet....
Het is een mooi verhaal maar in vergelijking met andere hoofdsteden in Europa
maakt Brussel geen internationale indruk ,ook zeker niet bij het bezoek van musea en tentoonstellingen.
Het blijft een Franse provinciestad met stugge mensen .
Oud 14 april 2022, 13:16   #197
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het is een mooi verhaal maar in vergelijking met andere hoofdsteden in Europa
maakt Brussel geen internationale indruk ,ook zeker niet bij het bezoek van musea en tentoonstellingen.
Het blijft een Franse provinciestad met stugge mensen .
Welke tentoonstellingen hebt ge bezocht en wat ervaarde ge daar dan konkreet ?
Oud 14 april 2022, 13:58   #198
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar zijn al die Nederlands onkundige mensen dan naar school geweest ? Is een arts of een advocaat dan niet naar school geweest ? Ik heb de indruk dat ze in Franstalige scholen nogal met de punten gooien.
Had ik niet meer Engels Duits of Frans gekend na mijn secundair onderwijs ik was nooit geslaagd.

En het is nogal wiedes dat er Franstaligen zijn die wel tweetalig zijn ...het zou er nog aan mankeren
Niet iedereen heeft gemakkelijkheden met talen maar ze leren die wel op school. Nog een keer : het is niet omdat u op eentalige Franstaligen gevallen bent dat alle Franstaligen eentalig zijn. Kijk al naar al die Franstaligen die in Vlaanderen leven en werken.

Ik heb in Brussel en in Vlaanderen gewerkt, in bedrijven met in de twee gevallen evenveel Vlamingen als Franstaligen : Franstaligen die hun moedertaal maar ook het Nederlands en het Engels kennen en die ze voor hun job gebruiken. Meer nog in het geval van Vlaanderen : ze wonen ook in Vlaanderen en sturen hun kinderen naar het Nederlandstalig onderwijs.

Terwijl sommigen hier op de Franstaligen kakken zonder iets van hen te weten, hebben we Franstaligen die verschillende talen wel kennen en die geen probleem hebben met het feit Nederlands en/of Engels te spreken. Maar ga gewoon verder met uw bekrompene visie van de Franstalige Belgen, die geen realiteit is.
Oud 14 april 2022, 14:01   #199
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ik correspondeer nu met een Bruxelloise. Interessant. Het gaat 100% in het Frans, maar ze respecteert en begrijpt wel NL, wegens geleerd op school.

Mij boeit de interpersoonlijke voertaal weinig wegens ver van de taalgrens. Mijn Frans wordt er beter op.
Pas op : u bent positief over Franstaligen. Wat blijkbaar niet kan op dit forum...............
Oud 14 april 2022, 14:46   #200
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Pas op : u bent positief over Franstaligen. Wat blijkbaar niet kan op dit forum...............
Wat is er positief aan dit verhaal ? Dat de Franstalige vriendin blijkbaar geen woord Nederlands praat ? Ze lijkt het te begrijpen dat is al iets maar ik vraag me dan af waarom ze het niet kan praten terwijl ze het op school kreeg onderwezen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be