![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#182 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is spijtig dat op dit forum sommige forummers ernstige discussies niet lang kunnen volhouden. Wanneer men zijn gelijk niet krijgt dan beginnen bepaalde forummers na een tijdje zich aan te stellen, de persoonlijke toer op te gaan, of belachelijk te doen. En blijkbaar bent u er zo eentje. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 november 2014 om 13:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#185 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Is het echt zo lastig om indirecte en directe oorzaken van elkaar te onderscheiden? Dat de achterliggende evolutionaire verklaring voor altruïstische gedrag te vinden is in de speltheorie en er een 'rationeel' voordeel aan zit, wil nog niet zeggen dat de altruïstische daad an sich "egoïstisch" is.
Wanneer ik iemand in nood zie, dan zal ik diegene helpen omdat ik mij zorgen maak om de persoon in kwestie. Dat dit ook allerlei voordelen voor mijzelf oplevert zoals "geen spijt krijgen" is irrelevant en zegt niets over de daad an sich. Geen hogere wiskunde lijkt mij zo, toch? |
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#187 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 november 2014 om 13:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#189 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat betreft de evolutieleer staan we gelukkig nu een stuk verder dan het darwinisme waarop juist veel van die strikt egoïstische mensvisies gebaseerd zijn. We weten nu dat als 'biologische organismen' voor de groep kiezen dat evolutionaire voordelen oplevert.* De soort heeft de keuze van het individu voor de soort nodig om de overleving te garanderen. En des te beter uiteindelijk als het individu daar niet hoeft voor 'af te zien', wat trouwens geen basisvoorwaarde is om voor de soort te kiezen ten koste van het individu. * Sociaal darwinisme is vanuit diezelfde logica eveneens desastreus voor het overleven te noemen. Niet dat ik de discussie wil doen exploderen of zo. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja maar waarom doen we dat? We doen dit in feite omdat de beloning (geld) ons minder vreugde of voldoening schenkt dan het sparen van het onaangename gevoelen van anderen. We kiezen altijd die oplossing die ons (in dit geval) emotioneel het voordeligste of het meest aangename is. Altijd!
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 november 2014 om 13:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dat terwijl het juist essentieel is in het darwinisme dat alles in het selectieproces natuurlijk verloopt. Ook snappen deze mensen (sociaal darwinisten) niet dat het niet gaat om het recht van de sterkste, maar om het recht van de meest aangepaste. Verder is het natuurlijk per definitie krankzinnig om te denken dat je weet wat de "evolutie wil". De evolutie heeft geen doel, het is gewoonweg een proces en het is elke seconde aanwezig. Daarom bestaat "devolutie" ook niet, alles is evolutie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 november 2014 om 13:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
"L'homme n'est ni ange ni bête, et le malheur veut que qui veut faire l'ange fait la bête."Blaise Pascal Laatst gewijzigd door koppijn : 22 november 2014 om 14:29. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het één noem je 'ethisch' egoïsme en het andere 'onethisch' egoïsme. De meeste mensen zullen het één 'altruïsme' en het ander 'egoïsme' noemen. De zaak wordt hiermee herleid tot een semantische discussie. Voor mij niet gelaten. Ik zie een verschil tussen beiden, dat lijkt me het voornaamste. Hoe we het noemen is niet mijn eerste zorg. Laatst gewijzigd door satiper : 22 november 2014 om 14:33. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat het pijnigen van anderen betreft. Diegene die pijnigt, martelt, onthoofdt, en ga zo maar door, doet dit natuurlijk ook uit eigen belang. Hij beleeft er een genoegen aan of denkt dat hij voor de 'goede zaak' onthoofdt. Eigen belang leidt dan ook even vaak tot zeer onethisch gedrag. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 november 2014 om 14:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#198 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#200 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Voil�*, hier zijn we dan. Het is nu eens mijn mening niet. Hoe kunnen we nu overeenstemming bereiken over deugdelijk handelen? Laatst gewijzigd door JimmyB : 22 november 2014 om 15:53. |
||
![]() |
![]() |