Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 november 2014, 20:05   #181
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hagel Bekijk bericht
En dat laatste is nu juist jammer. De wetten moete toepasbaar zijn en zoveel als mogelijk ondubbelzinnig. De minste interpretatiemogelijkheid leidt tot rechtsonzekerheid en moet zoveel mogelijk vermeden worden.
Rechters moeten op basis van de tekst oordelen. Zij oordelen niet op basis van de discussies in het parlement rond het betreffende wetsvoorstel. Zij kunnen wel zoeken naar de geest van de wet, maar als puntje bij paaltje komt, staat er maar letterlijk wat er staat. Het is echter een feit dat de wetgevende macht niet altijd ten volle de draagwijdte van een woord of een komma beseft.
De akkoorden in verband met, bijvoorbeeld, de staatshervormingen werden bewust dubbelzinnig opgesteld, waardoor het nog nooit anders is geweest dan dat de Franstaligen ze anders interpreteerden dan de Vlamingen.

Er wordt in het geval Sleurs onnoemelijk uitgebreid gevit op het slechte Frans dat gebruikt werd, maar voor zover ik weet heeft iedereen begrepen waar het over gaat.

EEN leuke noot: degene die Gwylan voor een N-VA-partijslaafje uitschold staat bij deze voor paal.

Citaat:
Uw taaltje wordt meer en meer voorspelbaar. Het verwordt tot een sloganesk NVA-taaltje van een partijmilitant. Vol clichés en papegaaienwerk. Want inhoudelijk trekt het allemaal op niet veel hetgeen u hier bazelt. En zo bent u nu ook eens weer ontmaskerd, NVA-partijslaafje.

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=170
Oud 27 november 2014, 20:11   #182
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In plaats van op de inhoud van de zeven pagina's tellende politieke visie, valt ons oog vooral op de fouten in de tekst. Hieronder de tekst zoals die in het Frans verscheen:

Page 3 :

"Comme habituel, la surveillance est assurée par le ministère des Affaires étrangères (...)"

" (...) les recommandations vont être débordant et assignés et discute aussi comment la suivi sera assuré. Le mécanisme de coordination mis en place par la SPF Sécurité Sociale, ce sera d'assurer la coordination du fond (..)"

" (...) je consulterai mes collègues qui sont compétent en la matière (...)

Page 4 :

"Je souhaite mener une politique coordonné et cohérente en la matière"

"De cette façon, le principe "Handistreaming" perpétue."

"Cette loi est devenu datée et, bien que dans la législature précédente l'intention était de le réformer, il n'est pas arrivé."

"Je vais analyser la contribution des institutions donnée aux secrétaire d'État précédent et et se joindre �* eux dans d'autres discussions visant �* réformer la loi 1987."

"La réforme de la loi de 1987 et son exécution sera concentrer sur une simplification approfondie."

"Je pense plus précisément au thématiques du prix de l'amour et du prix du travail. Les règles actuel constituent un obstacle (...)."

Page 5 :

"Ces effets complexes, que sont difficiles �* comprendre et par conséquent une forme de piège du chômage implicite, me paraissent pouvoir être enlevée que par une forte simplification de la réglementation."

"(...) j'efforcerai cette année et les suivantes (...) �* une augmentation efficace et réelle des allocations aux personnes handicapées (...) donc nous avons tout d'abord donner la priorité aux bénéficiaires qui présentent le risque le plus élevé de la pauvreté."

"(...) l'emploi des personnes handicapées parfois nécessite un savoir-faire spécifique qui, par exemple, les accompagnateurs des ateliers protégés possèdent."

Page 6 :

"Les employeurs ne savent pas la législation antidiscrimination �* l'egard des personnes handicapées ou ne réalise pas la signification précise. (...) je mets sur point un campagne d'information grand et clair aux employeurs. Autant nous allons surveiller où il y a des indications de non-conformité avec la loi (...)

Page 7 :

"Ce sera inclus comme une mise au point pour Les points de contact "handicap" politiques et administratives."

"Pas toutes les personnes handicapées connaissent les mécanismes de soutien qui sont disponibles (...) Pour s'assurer que chaque personne handicapée obtient ce qu'il a le droit sans beaucoup des inconvénients administratives (...)."

"Le réseau de fonctionnaires fédéraux de lutte contre la pauvreté (...) proposera un plan d'action et l'observera d'obtenir la réalisation du subvention des droits automatiques."

"Questions posées dans le rapportage sont : Est-ce que les données reçues ? Est-ce que les données efficacement traitées ? (...) Pour qui est l'échange de données n'est pas géré et comment nous pouvons atteindre ces personnes encore ?"

Page 8 :

"Des injustices, qui émergent dans l'évaluation, peuvent alors être adressée. Je demande au Conseil Supérieur National des Personnes Handicapées d'élaboré une proposition."

Page 9 :

"41501 personnes ont été rattrapés en 2012 sur se garer illégalement en un emplacement réservé aux personnes handicapées (...) Non seulement les personnes sans carte de stationnement se garent en des emplacements réservés (...)

"Le nombre des cartes de stationnement qui expire, est 80% en raison du décès des titulaires (...) Je continuerai �* viser sensibiliser les descendants et demanderai �* la DG Han d'appliquer une procédure efficace de récupération. Cette collection devrait être fait avec respect pour le processus de deuil (...)"

"Je veux également étudier s'il y a un système dans lequel la carte de stationnement ne doit pas être retournée mais, par exemple, qu'on peut travailler avec un code �* barres qui registre la validité (...)

Avis aux enseignants : un texte martyr �* soumettre �* leurs élèves fâchés avec le français est �* leur disposition. Pour toute info : (www.lachambre.be - rubrique document - 588/21). A rougir au stylo sans modération.
http://www.knack.be/nieuws/belgie/de...=6762806700564
Oud 27 november 2014, 20:18   #183
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Je ne sais pas porter votre visage �* la maison.
Je ne vois pas le pansement.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 20:18   #184
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Je ne sais pas porter votre visage �* la maison.
Je ne vois pas le pansement.
Oud 27 november 2014, 20:31   #185
hagel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht

Er wordt in het geval Sleurs onnoemelijk uitgebreid gevit op het slechte Frans dat gebruikt werd, maar voor zover ik weet heeft iedereen begrepen waar het over gaat.
Ik begrijp bv. De Wever en Homans ook, en Termont of Tobback evenzeer als ik ze hoor, maar daarom erger ik me niettemin aan hun accent of hun soms schabouwelijk Nederlands. Ik moet toegeven: deze namiddag was het een genoegen om Mangains welsprekend Frans te horen spreken. Als Vlaamsnationalist kijk ik graag over de grens en kan ik nu eenmaal genieten van vloeiende zinnen, in om het even welke taal die ik zelf wat machtig ben, en erger ik me des te meer aan het eigen koetervlaams.

Laatst gewijzigd door hagel : 27 november 2014 om 20:32.
hagel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 20:39   #186
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Ik heb hier nooit nagelaten om het gesproken Nederlands van uw voormalige eerste minister Elio Di Rupo en van een aantal Belgische Franstalige politici aan te klagen, maar ditmaal gaat het om het (geschreven) Frans van uw Nederlandstalige federale minister Mevrouw Elke Sleurs : de Franse tekst van haar beleidsnota lijkt werkelijk nergens op, en kan zelfs als beledigend slecht aangevoeld worden door de Franstalige Belgen.

Dit is de tekst : http://www.dekamer.be/flwb/pdf/54/0588/54K0588021.pdf
en dit is een Belgisch krantenartikel in bedoeld verband : http://www.lalibre.be/actu/politique...707696ba80e5e9

Benevens het feit dat het voor mij onbegrijpelijk is dat iemand zoals Di Rupo of Sleurs met een min of meer hogere opleiding in België dergelijke povere kennis blijkt te hebben van de andere dan de eigen landstaal, blijf ik het een schande vinden dat dergelijke mensen er desondanks niet voor terugschrikken om een federale ministriële bevoegdheid en derhalve een bestuurlijke bevoegdheid over beide grotere taalgroepen in België te aanvaarden.

Foei, mevrouw Sleurs !
Beste Gwylan, objectief bekeken hebt u gelijk. Van iemand die een openbare functie bekleedt (en bovendien een politiek mandaat) mag verwacht worden dat de elke tekst die zij publiek maakt op zijn minst correct is. Het feit dat naar alle waarschijnlijkheid die tekst het werk is van een kabinetsmedewerker is geen excuus.
Toch zult u merken dat in de lezersrubrieken en fora van Vlaamse kranten en tijdschriften door heel wat Vlamingen met een zeker leedvermaak en jolijt wordt gereageerd. Niet zozeer t.a.v. mevrouw Schreurs maar wel tegenover de verontwaardiging van de Belgische Franstaligen. De reden is niet ver te zoeken. Reeds vele decennia lang worden Vlamingen regelmatig geconfronteerd met draken van teksten die werden vertaald uit het Frans in een volstrekt onaanvaardbaar, schabouwelijk Nederlands. De reactie van veel Vlamingen komt neer op: nu krijgen de Franstaligen een koekje van dezelfde deeg.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 20:42   #187
hagel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De reactie van veel Vlamingen komt neer op: nu krijgen de Franstaligen een koekje van dezelfde deeg.
Revanchisme is een slechte politieke raadgever, en breekt later zuur op. Het getuigt eveneneens niet van grootheid en voor politici zeker niet van staatsmanschap.
hagel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 20:57   #188
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Et alors ???

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 21:00   #189
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Revanchisme is een slechte politieke raadgever, en breekt later zuur op. Het getuigt eveneneens niet van grootheid en voor politici zeker niet van staatsmanschap.
Ik durf vermoeden dat Elke dat (misschien) expres gedaan om de franstaligen nu ook eens een koekje van eigen deeg te presenteren.
Dat mag !
Het gaat eigenlijk NIET over revanchisme, alhoewel: "de wraak is zoet" weet je nog ?
Het gaat hier om binnenpretjes bij de Vlamingen.

Laatst gewijzigd door Boduo : 27 november 2014 om 21:07.
Oud 27 november 2014, 21:03   #190
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ha zo! Jij denkt dus dat die kromme tekst "uit revanchisme" opzettelijk slecht werd opgesteld? Ik wijt het doodeenvoudig aan een slechte kennis van het Frans, meer niet...
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 21:08   #191
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Ha zo! Jij denkt dus dat die kromme tekst "uit revanchisme" opzettelijk slecht werd opgesteld? Ik wijt het doodeenvoudig aan een slechte kennis van het Frans, meer niet...
Hadden we niet verwacht, van Vlamingen die jaar in jaar uit van alle daken schreeuwen en op hun borst kloppen dat ze drietalig zijn. Wat een grap en wat een afgang voor Sleurs.
Oud 27 november 2014, 21:09   #192
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
+ Daarom zal de wereld niet achterste voor draaien .
"Il a trop tourné sans nous"
Oud 27 november 2014, 21:13   #193
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Hadden we niet verwacht, van Vlamingen die jaar in jaar uit van alle daken schreeuwen en op hun borst kloppen dat ze drietalig zijn. Wat een grap en wat een afgang voor Sleurs.

Allemaal een storm in een glas water. Akkoord , het was een slechte vertaling, maar blijkbaar is er iets fout gelopen met de overhandiging van de vertaalde tekst. Dat kan allemaal nu eenmaal gebeuren. Maar liefst niet te vaak. En dus, zand erover.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 21:40   #194
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
de beleidsnota in het Nederlands zal ze zelf geschreven en gelezen hebben.
De vertaling in het Frans zal ze misschien oppervlakkig gelezen hebben, maar zeker niet geschreven hebben.
Zelfs bij oppervlakkig lezen vallen de veelvuldige flagrante taalfouten meteen op. Dat zou minstens aanleiding moeten zijn om de tekst meteen te (doen) verbeteren.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 21:41   #195
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik heb vernomen dat Sleurs (net als Di Rupo in 2011) beloofd heeft Frans te zullen leren van het moment dat ze het nodig heeft.
Onder andere gelet op het feit dat het Frans als tweede taal luidens diverse klagers alhier verplichte leerstof is in uw Nederlandstalige scholen, blijft het voor mij volkomen onbegrijpelijk dat iemand in België een universitaire studie kan aanvatten en voltooien zonder de Franse taal voldoende te beheersen. Immers, toegelaten worden tot het universitair studieniveau betekent zelfs in België ongetwijfeld dat men het lager studieniveau met vrucht moet hebben beëindigd. Ergo…
Oud 27 november 2014, 21:42   #196
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
kan je meteen mss eens terugkijken in de tijd en me weten te zeggen welke Belgische regering om diezelfde reden NIET beledigend was voor de Belgische Nederlandstaligen?
Als u bedoelt dat onkunde en onbekwaamheid de te aanvaarden norm mag of moet zijn voor de leden van uw regering(en), dan hebt u een punt. Ik heb de neiging om toch minstens een minimum aan bekwaamheid te verwachten als het om bestuurders gaat. Maar dat is dus ongepast voor wat uw Belgische regeringsleden betreft, heb ik begrepen.
Oud 27 november 2014, 21:43   #197
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zeg maar gerust een kaakslag.

Dat was al lang geleden zeg.

.
Ik noem het een belediging, mijnheer. Als ik een kaakslag had bedoeld, had ik het een kaakslag genoemd.
Oud 27 november 2014, 21:44   #198
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Er zijn zeeeer veel Franstalige ministers die de Vlaamse versie van hun teksten nooit ofte nooit gelezen hebben.

.
Breng een met even veel flagrante taalfouten doorspekte officiële Nederlandse tekst van desnoods slechts één der zeeeer vele Franstalige ministers voor, bij gebreke waaraan uw stelling op niets anders dan op uw vooringenomenheid blijkt te berusten.
Oud 27 november 2014, 21:44   #199
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Nederlandstaligen worden in Brussel DAGELIJKS beledigd !
In een demokratie worden "dergelijke" mensen verkozen door de kiezers omdat deze verwachten dat die mensen een goed beleid zullen voeren.
Ik heb binnenpretjes als ik zie dat lalibre nu ook eens "beledigd" is.
Dat Nederlandstaligen in Brussel dagelijks beledigd worden is best mogelijk en uiteraard niet goed te keuren, mijnheer. Maar het is in deze discussie totaal niet relevant, en het verschoont de onbekwaamheid van mevrouw Sleurs geenszins.
Oud 27 november 2014, 21:45   #200
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeg maar gerust beide. Ze gebruikt immers slecht Frans, terwijl de Franstaligen nooit anders dan perfect Nederlands hanteerden.
Dat klopt inderdaad. Als je het Nederlands vergelijkt dat Franstalige politici gebruiken in hun beleidsnota's met het Nederlands van de Vlaamse dan stel je inderdaad een schromend verschil vast.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be