![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Moet Vlaanderen Brussel loslaten? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
5 | 25,00% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
15 | 75,00% |
Aantal stemmers: 20. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Westerlauwers Fries, de variant die in de Nederlandse provincie Friesland wordt gesproken Saterfries, de variant die in de Duitse regio Saterland wordt gesproken Noord-Fries, de variant die in de grensstreek tussen Duitsland en Denemarken wordt gesproken Oosterlauwers Fries, een voor het grootste deel uitgestorven variant van het Fries die nog voortleeft in het Saterfries De volgende talen hebben wel 'Fries' in de naam, maar zijn geen Friese taal: Oost-Fries Nedersaksisch, een Nedersaksisch dialect met Friese invloeden West-Fries (dialectgroep), een Hollands dialect met Friese invloeden
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 21 november 2015 om 23:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het gebruik van het Noord-Fries varieert van slechts een paar procent in de Goesharde tot één derde van de bevolking op Föhr en Amrun. Dat de dialecten onder elkaar slecht te verstaan zijn (behalve de eilandtalen van Föhr en Amrum) draagt bij tot hun uitsterven, maar ook het toerisme (vooral op Sylt) en de immigratie vanuit Nedersaksischtalige gebieden (vooral op het vasteland) en de kwetsbaarheid van kleine sprekerspopulaties (m.n. op de Halligen, die samen slechts zo'n 300 inwoners hebben) spelen mee. De overlevingskansen voor het Feering en het Öömrang, die nog van generatie op generatie worden doorgegeven, en het Bökinghards, dat inmiddels opleeft en vaak als Noord-Friese lingua franca gebruikt wordt, zijn de laatste jaren ten goede gekeerd, voor het voortbestaan van de andere dialecten moet gevreesd worden. Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 22 november 2015 om 00:17. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#184 |
Europees Commissaris
|
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ze staan dan aan onze zijde in de Kulturkampf (lees :taalstrijd) die zich te Brussel vertrekt. Het zijn dan wel ONZE moslims en niet de HUNNEN. Maar goed, men moet weten wat men wil en waarmee men zich in de eerste plaats identificeert. Ik doe dat met de Nederlandstaligheid en verkies dus een bruin en moslimbrussel, m�*�*r Nederlandssprekend, boven een kristelijk en blank, maar Franstalig Brussel. En ik denk dat gij dat laatse verliest bij wijze van dilemma. We hadden het daarover eens samen met Eberhard Leclerc, weet ge nog wel... Laten we iets leren uit de woorden van Moureau: "mieux arabe que flamand." Gelijk heeft hij, al spiegel ik natuurlijk wel zijn woorden: mieux arabe que français.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 22 november 2015 om 00:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En, ja, dat mijn adagio: de taal is gans het volk ten spijt. Ik zie niet in waarom het Franse imperialisme van o.a.Lowie Kators postuum zou moeten bekroond worden met een schenking van Wallonië. We behouden de anderstaligen in de Nederlanden best als buffergebied. (Wat mij intrigeert is of Joris Van Severen dat diep in zichzelf ook zo zag, in de plaats van hem a priori te veroordelen voor de Nieuwe Marsrichting. Maar om strategische redenen kon hij dat natuurlijk niet als dusdanig verkopen. Als ik eens veel tijd heb.....)
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 22 november 2015 om 01:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
In Nederland wordt door een groot aantal personen Nedersaksische dialecten en Fries in de provincie Friesland gesproken. In eerdere links heb ik laten zien dat de helft van de bevolking in Oostfriesland regelmatig Platduits spreekt. Ik heb een link geplaatst naar een Platduits sprekende dame. Wellicht dat u haar kunt verstaan?
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 22 november 2015 om 09:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat komt, omdat ik een samenvoeging van het BHG en het Vlaams Gewest niet zie gebeuren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 |
Europees Commissaris
|
![]() Het is echter niet realistisch. Wallonië is cultureel al dusdanig op Frankrijk gericht dat in een post-Belgisch scenario een eenwording met Frankrijk een kwestie van tijd is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Lijkt mij ook niet, maar de wonderen zijn de wereld niet uit.....
![]() |
#193 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De vraag is dan ook of en hoe men de Walen kan overtuigen om mee te gaan in de eenwordingsgedachte???? Erg lastig, bijna onmogelijk dus. En een aparte staat zou wellicht nog kunnen, maar staat Frankrijk dit wel toe?
![]() |
#194 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik heb 'nee' gestemd, omdat er nu geen sprake is van loslaten. Immers: BHG en het Vlaamse gewest zijn al twee aparte gewesten en ik denk ook niet dat er een fusie gebeurt. Tegelijkertijd vind ik dat het Nederlands moet worden gepromoot en met name door de goede reputatie van het Vlaamse onderwijs zie je dat het aantal Brusselse gezinnen waar (ook) Nederlands wordt gesproken, sterk is gestegen de laatste tijd (volgens mij is dat momenteel 22 procent). Bovendien is het BHG economisch zeer sterk afhankelijk van Vlaanderen, dus ook daarmee zou je de Brusselaars mee kunnen winnen. Tegelijkertijd is het mogelijk dat in een post-Belgisch scenario het BHG kan worden gedeeld tussen Vlaanderen en Wallonië (of Frankrijk). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 |
Europees Commissaris
|
![]() De Fransen zien een vereniging met Wallonië volgens enkele opiniepeilingen wel zitten en Marine Le Pen heeft zich ook positief uitgelaten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik zou, net als bij Andorra, Brussel onder Waals/Vlaams protectoraat willen plaatsen, waarbij de financieringsconstructie afhankelijk wordt gemaakt van het aantal sprekers van een bepaalde taal in relatie tot de participatie van die taalgroep (b.v. werkeloos of niet).
Hoe meer werklozen onder een bepaalde taalgroep, des te meer er bijgedragen moet worden. Lijkt mij eerlijk. Dat betekend dan dat misschien hardwerkende Vlamingen minder belasting betalen in Brussel als werkloze Walen. Aangezien men in Brussel afhankelijk is van de Nederlandstalige omgeving zal de Nederlandse taal terugkeren in Brussel, want daar ligt de broodwinning en het geld.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 22 november 2015 om 15:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
|
![]() Citaat:
Talenkennis van de Brusselaars Bij de groepen van Marokkaanse afkomst zien we een sterke invloed van het Frans in de derde generatie, zeker buitenshuis waar de rol van het Arabisch en Berber afneemt. Maar ook in de huiselijke kring[3] wordt in tweederde van de gevallen Frans gebruikt, naast de oorspronkelijke thuistaal. De invloed van het Franstalig onderwijs speelt hier zeker een rol. Bij de Marokkanen zien we ook een opvallende 8% die thuis uitsluitend Nederlands spreekt, wat dan vermoedelijk een gevolg is van het Nederlandstalig onderwijs. (Bij de Turken en Zuid-Europeanen is dit nihil.) http://www.ucl.ac.uk/dutchstudies/an...algebruik.html Laatst gewijzigd door Adrian M : 22 november 2015 om 15:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]()
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 22 november 2015 om 16:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |