Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 27 december 2015, 21:28   #181
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zoals al gezegd: er wordt niet getornd aan de basismobiliteit. Er wordt enkel gezocht naar een betere organisatie ervan.
Lege bussen rond laten rijden, dat is heel duur en helpt niemand.

Betaalbare mobliteit ?
Als gij een kaartje van De Lijn koopt, hoeveel kost dat dan, en hoeveel moet de belastingbetaler dan bijleggen om tot een vergoeding van die rit te komen ?

.
Gosh, das wel een pijnpunt, misschien ligt het aan de volksverhuizingen die zowat uit balans zijn geraakt ?

Dacht zo dat elke lijnbus aan het begin mogelijk wel meer volk vervoerde maar met de loop der jaren, gaan er heel wat van tussen, verhuizen en dergelijke meer dat de bus tot op een bepaald punt echter leeg rondrijdt dan aan de beginperiode van het ontstaan van die lijn route.

Dat hadden ze gemakkelijk kunnen opvangen door na te gaan en te bevragen naar routes waar het meeste volk op rijd en dat bepaalde weekendbussen of nachtbussen maar om de twee uur passeren langs de haltes die in de week anders wel om het uur geregeld wordt.

In ieder geval zouden ze beter eens de verhoudingen terug op kaart zetten en uitzoeken of het niet zinnig is om bepaalde lijnen per twee uur of langer in 1 langere route te laten samensmelten dat er toch altijd volk is dat op de bus moet om naar de beoogde bestemming te geraken...dat liefst gespreid in verhouding tot het aantal chauffeurs dat beschikbaar is, want de blinde vlek blijft nog steeds de organisatie van de buschauffeurs die beschikbaar zijn en best wel in staat zijn om een ruimere omgeving aan te kunnen dan het aantal beschikbare verbindingen !

Laatst gewijzigd door Kristof Piessens : 27 december 2015 om 21:29.
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2015, 22:12   #182
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens Bekijk bericht
...
Dat hadden ze gemakkelijk kunnen opvangen door na te gaan en te bevragen naar routes waar het meeste volk op rijd en dat bepaalde weekendbussen of nachtbussen maar om de twee uur passeren langs de haltes die in de week anders wel om het uur geregeld wordt.
...
Voor zover ik het begrepen heb, wil men verder en dieper nadenken dat het magere dat jij nu voorstelt.
De belbus was een innovatie.
Nu zou men moeten bekijken of met geen drie of vier stappen in eens verder zou willen gaan.

Wie schrik heeft om na te denken ...

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2015, 23:49   #183
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Het proefsysteem voor personenvervoer zoals het nu voorligt zal, vrees ik, vooral de 'armere' eigen autobezitters treffen. Mensen die geen bedrijfswagen onder hun gat geschoven krijgen en die dus geen onderhandelingsmarge met hun baas hebben, waardoor die laatste het rekeningrijden voor zich zal nemen.
U lijkt ervan uit te gaan dat de overheid zelfs autogebruik hoort te subsidiëren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2015, 23:50   #184
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Omdat je zelf met de fiets gaat werken.
Net als u hebben we een gezinswagen.
Oud 28 december 2015, 00:01   #185
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Net als u hebben we een gezinswagen.
Voor occasioneel gebruik.

Mensen die woon-werk doen worden met rekeningrijden zwaar gepakt.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2015, 00:02   #186
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Niet noodzakelijk, veel zal afhangen van het tijdstip, om welke weg het gaat en de aard van de wagen.
Oud 28 december 2015, 00:15   #187
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Niet noodzakelijk, veel zal afhangen van het tijdstip, om welke weg het gaat en de aard van de wagen.
Lekker gemeentewegen verzadigen
Oud 28 december 2015, 00:21   #188
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Denkt u dat iedereen over de autosnelweg moet?
Oud 28 december 2015, 07:14   #189
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De vervuiler betaalt.
Wie veel vervuilt door de lange afstand voor woon-werk-verkeer, ziet het al een hele tijd aankomen, en moet daar maar lessen uit trekken.

No problema.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2015, 10:15   #190
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Wij moeten wel mee aan de autobanen betalen waarop je met je stalen ros kan scheuren ? Waarom geef jij niet zelf wat geld aan die wegenfirma's om een nieuw laagje asfalt te gieten ?
Facts & Figures check hier:
Van de 2,5 miljard voor Vlaanderen, gaat 1 miljard naar de Lijn. De rest wordt dan verdeeld over haven en waterbeleid, waterinfrastructuur en wegeninfrastructuur. 600 miljoen voor wegen en waterinfrastructuur, maar laat ons optimistich doen en laat ons dat volledig op wegen zetten.

Alleen al voor Vlaanderen spendeer je dus meer aan de Lijn dan en wegen en verkeer. En dan negeer je de NMBS nog.

Jij betaalt niet voor wegen en verkeer, automobilisten betalen voor de NMBS en de Lijn.

Citaat:
Simpel: we betalen belastingen. Het is de bedoeling dat de overheid dit geld investeert in zaken die algemeen en openbaar nut hebben. Onderhoud van autowegen hoort daarbij, daar maak ik ook geen probleem van. Zolang jij er dan maar geen probleem van maakt dat ik gebruik kan maken van betaalbaar openbaar vervoer.
Waarom maak je er dan wel een probleem van als diezelfde overheid beslist dat het van geen openbaar nut is om miljarden belastingsgeld te dumpen in de zwarte gaten die het openbaar vervoer (vooral de NMBS dan) zijn? Het is goed dat de overheid beslist wat openbaar nut is, zolang dat maar in lijn ligt met jouw verwachtingspatroon en zolang dat maar betekent dat anderen betalen voor jouw grillen?

Citaat:
Trouwens, ik ben ook van het 'heilige' principe dat ook de zwakkeren in onze samenleving recht hebben op een goede en betaalbare basismobiliteit. Daar moet de overheid voor zorgen, zij het in eigen naam, zij het met privé-uitbaters, maar dan wel met subsidies.
Dus we zijn terug bij je credo: jij wil dat iets gerealiseerd wordt, en anderen moeten daarvoor betalen.

De brute realiteit is dat openbaar vervoer in België gigantisch verlieslatend is en dat het een enorme usurpator is van beperkte overheidsbudgetten. Overheidsbudgetten die naar de toekomst toe nog beperkter zullen moeten worden, wil België een fiscaliteit opzetten die levensvatbaar blijft. Op dat moment moet je keuzes maken en dan is het evident dat je lijnen gaat schrappen waar de spreekwoordelijke 4 man en een paardenkop op zitten.

Citaat:
Voor die zaken betaal ik gaarne mijn belastingen. Liever dan voor de aftrek van het lidmaatschap van de golfclub van een omhooggevallen zelfstandige of al die milieuvervuilende salariswagens die ons verkeersnet doen dichtslibben !
Niemand houdt je tegen om extra te betalen; al gaat dat natuurlijk in tegen je "anderen moeten betalen"-credo.
Voor die anderen dingen betaal jij niets; daarvoor betaalt in de eerste plaats die zelfstandige/dat bedrijf dat je zo verfoeit, maar daarvoor moet je wel het verschil weten tussen inkomsten, kosten en belastingen.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2015, 14:13   #191
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Moesten enkel de lokale bewoners van die gemeentewegen gebruik maken zou dat geen probleem zijn. In de buurt waar ik woon zijn dat gewoon sluipwegen die rond de spitsuren overbevolkt zijn met opgefokte en gestresseerde chauffeurs.

Ondertussen zijn de meeste van die wegen ook voorzien van verkeersdrempels, bloembakken en op de weg geplaatste bomen wat het nog interessanter maakt.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 28 december 2015 om 14:13.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2015, 14:45   #192
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Moesten enkel de lokale bewoners van die gemeentewegen gebruik maken zou dat geen probleem zijn. In de buurt waar ik woon zijn dat gewoon sluipwegen die rond de spitsuren overbevolkt zijn met opgefokte en gestresseerde chauffeurs.

Ondertussen zijn de meeste van die wegen ook voorzien van verkeersdrempels, bloembakken en op de weg geplaatste bomen wat het nog interessanter maakt.
Heel eenvoudige oplossing: dergelijke wegen knippen. Geen doorgaand verkeer meer, maar wel steeds bereikbaar voor de buurtbewoners. Ook een eenrichtingsregime in bepaalde straten kan dat opvangen.
Oud 28 december 2015, 17:54   #193
Tavek
Banneling

Standaard

Ik weet nog een betere oplossing: iedereen aan de dop en stoppen met pendelen.

Een nog betere oplossing zou gewoon het afschaffen van het schrijfgeld zijn, waardoor mensen gemakkelijker kunnen verhuizen, zonder stevige malus.

Maar dan kunnen we de pensionados en leerkrachten niet meer onderhouden.
Oud 28 december 2015, 17:55   #194
Tavek
Banneling

Standaard

Ik werk overigens vrij dicht bij huis, ik moet geen autostrade op om op mijn werk te komen.

Maar ik moet wel voor mijn werk veel reizen. Maar ik heb wel begrip voor mensen die bvb het twee body problem kennen.
Oud 28 december 2015, 18:07   #195
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Iedereen is toch vrij te gaan wonen waar hij wilt?
Amai...
Dat klopt van het moment dat iedereen zelf bepaald wat hij maandelijks ontvangt. Het maakt niet uit of dat een loon is of een uitkering....
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2015, 19:42   #196
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

In essentie:

Openbaar vervoer kan enkel als "maatschappelijk nuttig",en bijgevolg rechthebbend op overheidssteun beschouwd worden als het bijdraagt aan het ietwat lossen van de verkeersknoop.

In de praktijk: betekent dat : het helpen van de mensen zich te verplaatsen op piekmomenten.

Dat kan niet door de onefficiente spreiding van de middelen over het ganse grondgebied.Overal en altijd snelle toegang tot het openbaar vervoer was 2 decennia geleden mogelijk een zeer loffelijk streven,maar in 2015,gezien de werkelijkheid op onze wegen, niet meer relevant.

Eigenlijk geeft men De Lijn een "fighting chance" door de firma te verlossen van al die geldverslindende nutteloze buitentrajectjes...

....en eerlijk gezegd,wie ietwat "weg" wil wonen van de rest van de maatschappij om van de ongemakken (verkeer...bijvoorbeeld) verlost te zijn,moet niet verontwaardigd zijn dat er dan inderdaad minder verkeer,privé of openbaar-, is....

Kelt vindt overigens dat iedere aktie waardoor hetgeen er nog over is van het Vlaamse platteland weer "ontvolkt" raakt absoluut gesteund moet worden,het platteland is veel te belangrijk(als leverancier van voedsel en plaats van natuurgebieden bijvoorbeeld ) om nog lang als speeltuin voor rijke babyboomers of als overgesubsidieerde "woonruimte" te moeten dienen.Het overal verspreid wonen is alleen maar een ramp gebleken Vlaanderen(één grote pseudo-stad als we nog lang zo voortdoen) en ,jawel,zeker ook voor de verkeersstromen.

Laatst gewijzigd door kelt : 28 december 2015 om 19:50.
kelt is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2015, 19:49   #197
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Kelt vindt overigens dat iedere aktie waardoor hetgeen er nog over is van het Vlaamse platteland weer "ontvolkt" raakt absoluut gesteund moet worden,het platteland is veel te belangrijk(als leverancier van voedsel en plaats van natuurgebieden bijvoorbeeld ) om nog lang als speeltuin voor rijke babyboomers of als overgesubsidieerde "woonruimte" te moeten dienenen die totnogtoe alleen maar een extra "feeder" van verkeer op de hoofd-verkeersassen is en bovendien een zwart gat voor de De Lijn...
Citaat:
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140702_01164777

Eén van de duurste appartementen in België staat voor 4,5 miljoen euro te koop in Brussel. Het bouwproject omvat meer dan 60 appartementen, maar het exclusieve luxe-appartement springt er meteen uit. Het appartement is uitgerust met domotica en de eigenaar kan beschikken over een concièrge die steeds ter beschikking staat.
Citaat:
http://www.hln.be/hln/nl/943/Consume...kopen-is.dhtml
De duurste gemeente om een huis te kopen is...

24/04/15

Sint-Pieters-Woluwe. Met 523.598 euro als gemiddelde prijs voor een woonhuis, staat de Brusselse gemeente op kop in het vastgoedrapport van de federale overheidsdienst Economie. In schril contrast staat de Naamse gemeente Bièvre, waar je gemiddeld 90.075 euro betaalt voor een woning. De goedkoopste Vlaamse gemeente is Ronse, met een gemiddelde prijs van 136.803 euro.

In zes Belgische gemeenten kan je voor gemiddeld minder dan 100.000 euro een woonhuis kopen. Behalve in Bièvre kan dat in de provincie Namen ook in Viroinval, en ook in de Henegouwse gemeenten Colfontaine, Dour, Farciennes en Quaregnon kost een woonhuis gemiddeld minder dan 100.000 euro. De goedkoopste Vlaamse gemeente is Ronse, met een gemiddelde prijs van 136.803 euro.
http://trends.knack.be/economie/immo...al-564801.html

Duurste woonhuizen

1. Wezembeek-Oppem: 450.000 euro

2. Sint-Martens-Latem: 415.000 euro

3. Kraainem: 410.000 euro

4. Knokke-Heist: 370.000 euro

5. Linkebeek: 365.000 euro

6. Horebeke: 360.000 euro

7. Pepingen: 360.000 euro

8. Meise: 355.000 euro

9. Leuven: 353.000 euro

10. Hove: 352.000 euro

Goedkoopste woonhuizen

1. Mesen: 150.000 euro

2. Ronse: 167.000 euro

3. Menen: 170.000 euro

4. As: 175.000 euro

5. Wervik: 176.500 euro

6. Zoutleeuw: 180.000 euro

7. Gingelom: 185.000 euro

8. Spiere-Helkijn: 189.500 euro

9. Ledegem: 190.000 euro

10. Leopoldsburg: 190.000 euro

http://trends.knack.be/economie/immo...al-564771.html

Duurste villa's

1. Knokke-Heist: 1.725.000 euro

2. Kraainem: 891.000 euro

3. Sint-Genesius-Rode: 820.000 euro

4. Wemmel: 724.000 euro

5. Sint-Martens-Latem: 685.000 euro

6. Wezembeek-Oppem: 647.500 euro

7. Kapellen: 615.000 euro

8. Antwerpen: 607.000 euro

9. Tervuren: 605.000 euro

10. Linkebeek: 601.000 euro

Goedkoopste villa's

1. Zelzate: 249.000 euro

2. Bocholt: 249.500 euro

3. Kinrooi: 260.000 euro

4. Meeuwen-Gruitrode: 262.000 euro

5. Linter: 265.000 euro

6. Riemst: 265.000 euro

7. Alveringem: 270.000 euro

8. Leopoldsburg: 270.000 euro

9. Houthalen-Helchteren: 270.000 euro

10. Hechtel-Eksel: 270.000 euro
...

Laatst gewijzigd door Micele : 28 december 2015 om 19:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2015, 19:55   #198
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
...

Ik was nog bezig aan mijn tekst......

Zelf woon ik vrijwel onder een kerktoren,en in het centrum wonen heeft zowel zijn charmes als zijn ongemakken....

Maar ondertussen worden in mijn regio (Zuid-West Vlaanderen) nog steeds in onbruik rakende hoeves opgekocht door "chi-chi's" en gaat het uitbreiden van woonzones in tot voor kort landelijke gebieden onverdroten voort......

Openbaar vervoer,om bij het onderwerp te blijven,wordt vrijwel onmogelijk,en zelfs hier is privé-vervoer in de piekperiodes ook steeds moeizamer...
De Regio Kortrijk-Menen is in de praktijk al deel van de "buitenste ring" van Lille(Rijsel-Frankrijk) en wij maken het onszelf steeds moeilijker door idiote ruimtelijke wanordening

Dat er ondertussen hier en daar uiterst exclusieve appartementen zijn is op zichzelf niet erg bepalend.De Brusselse kanaalzone is duidelijk aan het veranderen(ik heb het daar nog anders geweten begin jaren negentig toen ik regelmatig in het Brusselse moest zijn voor mijn toenmalig werk )

Langs de andere kant;het verhaal van de Lijn en de NMBS is eigenlijk het verhaal van de ruimtelijke wanorde in Vlaanderen......vrijwel hopeloos..

Laatst gewijzigd door kelt : 28 december 2015 om 20:02.
Oud 28 december 2015, 20:02   #199
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ik was nog bezig aan mijn tekst......
Aha, want ik heb toch de indruk dat de "rijkste babyboomers" (wat een dwaas woord) vooral in stedelijk gebied wonen en minstens één buitenverblijf in het zonnige buitenland hebben.

Het zijn meestal "de sukkelaars" die op het platteland wonen (in kleine steden en dorpen) in sociale (huur-)huisjes-woningen omdat de grond daar nog betaalbaar is voor de bouwheer.

Dit zijn nog de betere verkavelingen.

Laatst gewijzigd door Micele : 28 december 2015 om 20:07.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2015, 20:10   #200
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Aha, want ik heb toch de indruk dat de "rijkste babyboomers" (wat een dwaas woord) vooral in stedelijk gebied wonen en minstens één buitenverblijf in het zonnige buitenland hebben.

Het zijn meestal "de sukkelaars" die op het platteland wonen (in kleine steden en dorpen) in sociale (huur)huisjes omdat de grond daar nog betaalbaar is voor de bouwheer.

Dit zijn nog de betere verkavelingen.
Het is mij nog niet dudielijk of er reeds sprake is van een "uitzetting" uit de steden van het "proletariaat",en of er inderdaad een sprake is van een beweging van de "rijken" naar de steden..Misschien heeft U wel gelijk.

Ik denk wel met zekerheid te kunnen stellen dat bevolkingsgroei het wonen zal duurder maken,en dat de "oude methode" van het uitbreiden van beschikbare bouwgronden geen duurzame oplossing kan zijn,bijvoorbeeld doordat je het ganse land steeds ondoenlijker maakt ,ook voor economische projecten (ik denk aan Uplace bvb),en de "besten",jonge mensen die je wilt houden,uiteindelijk EMIGreren.....)...
ja....wat blijft dan over om te vervoeren met gesubsidieerde bussen.Voor de Lijn kan er dan geen sprake meer zijn van zelfs maar de kleinste mate van zelf-financiering en bovendien is dat transport economisch geheel irrelevant.(we rijden gesubsidieerden naar een of andere vorm van gesubsidieerde dienstverlening en terug...)

Laatst gewijzigd door kelt : 28 december 2015 om 20:14.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be