Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 april 2017, 20:10   #181
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Dat is toch precies wat u doet.
U stigmatiseert mensen met als enige reden dat ze zoon, kleinzoon, achterkleinzoon zijn van...?
Dus u maakt er een ras van collaborateurs van.
Ik beschrijf gewoon wat iedere politieke watcher weet.
Nergens een waardeoordeel van mijn part.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 4 april 2017 om 20:18.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2017, 20:12   #182
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik beschrijf gewoon wat iedere politieke watcher weet.
Er zijn veel van dat soort racisten, daar heeft u gelijk in.
Maar individuele verantwoordelijkheid, daar bent u dus tegen?
We moeten u beoordelen op uw stamboom?
Ik hoop maar dat er niemand in uw familie (en we zijn dan natuurlijk 'ruimdenkend') iets mispeuterd heeft, hee?
Want dat gaan we dan allemaal op uw bord gooien.
Oud 4 april 2017, 20:24   #183
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik hoop maar dat er niemand in uw familie (en we zijn dan natuurlijk 'ruimdenkend') iets mispeuterd heeft, hee?
Ik heb het nergens over een ras gehad, heb niemand veroordeeld of verantwoordelijk gesteld.

Het zijn anderen hier die de collaboratie een stigma, iets mispeuterd noemen, collaborateurs een ras noemen en noem maar op...

Laatst gewijzigd door Another Jack : 4 april 2017 om 20:30.
Oud 4 april 2017, 20:29   #184
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niemand gooit hier met borden noch op iemands bord. We stellen gewoon vast dat -bijvoorbeeld- een NVA-kabinetsmedewerkster van NVAer Bourgeois nog steeds vol lof is over de Oostfrontstrijders. We schrijven dan anno 2014...

Nogmaals: moet er nog zand zijn??

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 april 2017 om 20:32.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2017, 20:31   #185
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Ik heb het nergens over een ras gehad, heb niemand veroordeeld of verantwoordelijk gesteld.
Tuurlijk.
Zoals een kind dat op de speelplaats roept "uw moeder is een hoer", daar helemaal geen waardeoordeel over uitspreekt, en dat puur als mededeling doet, als opsomming van beroepen van ouders uit de klas, en toevallig stopt na één zo'n mededeling.
Natuurlijk, Jack, wij geloven u.
We kijken ook reikhalzend uit naar de komst van de Paashaas, en ook Sinterklaas, daar geloven wij in.
Oud 4 april 2017, 20:36   #186
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Niemand gooit hier met borden noch op iemands bord. We stellen gewoon vast dat -bijvoorbeeld- een kabinetsmedewerkster van Bourgeois nog steeds vol lof is over de Oostfrontstrijders. We schrijven dan anno 2014...

Nogmaals: moet er nog zand zijn??
Eerstens heb ik dat niet vastgesteld, ik lees het hier voor het eerst.
Maar zelfs als het waar zou zijn, dan is dat een individuele verantwoordelijkheid.
Of zijn alle kabinetsmedewerkers van alle partijen heilig verklaard?
Zijn die van CD&V, VLD, etc. heilig?
Nooit eens iemand gepakt voor ik noem maar wat, schriftvervalsing, belangenvermenging, etc.?
Ik zie hier trouwens sympathieën voor het koningshuis, een koningshuis dat nochtans al in Congo in opspraak kwam met de afgehakte handjes.
Maar dat mag natuurlijk wel, als het voor la Belgique te beschermen is...
Oud 4 april 2017, 20:37   #187
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Tuurlijk.
Zoals een kind dat op de speelplaats roept "uw moeder is een hoer", daar helemaal geen waardeoordeel over uitspreekt, en dat puur als mededeling doet, als opsomming van beroepen van ouders uit de klas, en toevallig stopt na één zo'n mededeling.
Natuurlijk, Jack, wij geloven u.
We kijken ook reikhalzend uit naar de komst van de Paashaas, en ook Sinterklaas, daar geloven wij in.
Jij schat collaboratie echt niet hoog in, precies...
Oud 4 april 2017, 20:41   #188
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Jij schat collaboratie echt niet hoog in, precies...
Collaboratie was erg, voor wie het gepleegd heeft.
Familieleden daarvan treft 0,0 schuld.
Als je dat principe verlaat, dan zit je in een barbaars systeem, met bloedwraak.
Het erge is dat de Belgische Staat zich aan dat principe bezondigd heeft.
Familieleden van collaborateurs werden meegestraft.
Gewoon omwille van hun afkomst.
Ik vind het terecht dat de Volksunie daartegen opkwam.
Sterker nog, elke democratisch gezinde partij had daar moeten tegen opkomen.
Dit moet zelfs gewoon tegen de Rechten van de Mens indruisen!
Oud 4 april 2017, 20:43   #189
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Als je dat principe verlaat, dan zit je in een barbaars systeem, met bloedwraak.
Ja, ik ken het verhaal ondertussen.
Jaarlijks wordt dat nummertje hier gedraaid.
En nog altijd zijn er die door de rooie voor een gewone beschrijving van feiten.
Oud 4 april 2017, 20:48   #190
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Ja, ik ken het verhaal ondertussen.
Jaarlijks wordt dat nummertje hier gedraaid.
En nog altijd zijn er die door de rooie voor een gewone beschrijving van feiten.
Wees gerust, ik zit niet in het geval dat ik daardoor persoonlijk getroffen ben.
Voor zover ik weet zijn er geen collaborateurs geweest bij mijn voorouders, maar ik blijf het een schandelijke daad vinden om mensen te straffen voor wat een ander gedaan heeft.
Mocht je nu geen Belg zijn en totaal neutraal zijn in Belgisch vs Vlaams, royalist tov republikeins, dan zou je dat toch gewoon ook vinden?
Maar zoals altijd, het standpunt wordt �* la carte aangepast volgens het poltieke doel.
Ik geloof dat ik voor het eerst op de BBC over die afgehakte handjes in Congo door Leopold gehoord heb.
Eventjes schrikken dus, want je hoort het uit een bron die niet Vlaams of Belgisch gezind is.
Oud 4 april 2017, 20:50   #191
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Wees gerust, ik zit niet in het geval dat ik daardoor persoonlijk getroffen ben.
Voor zover ik weet zijn er geen collaborateurs geweest bij mijn voorouders, maar ik blijf het een schandelijke daad vinden om mensen te straffen voor wat een ander gedaan heeft.
Mocht je nu geen Belg zijn en totaal neutraal zijn in Belgisch vs Vlaams, royalist tov republikeins, dan zou je dat toch gewoon ook vinden?
Maar zoals altijd, het standpunt wordt �* la carte aangepast volgens het poltieke doel.
Ik geloof dat ik voor het eerst op de BBC over die afgehakte handjes in Congo door Leopold gehoord heb.
Eventjes schrikken dus, want je hoort het uit een bron die niet Vlaams of Belgisch gezind is.
Oei, zijn er N-VA'ers gestraft omwille van hun stamboom?
Oud 4 april 2017, 21:03   #192
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oei, zijn er N-VA'ers gestraft omwille van hun stamboom?
Dat weet ik niet.
Maar jij zou daar dus tegen zijn, ahja, want je hebt je nu net zo uitgesloofd om te bewijzen dat je mensen niet beoordeelt op hun afkomst.
Of komen je racistische trekjes toch weer boven?

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 4 april 2017 om 21:04.
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2017, 21:33   #193
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Ik ga hier niet alles lezen, maar mag ik het als volgt samenvatten?

Er bestaat blijkbaar iets als erfzonde. Voor de ene zijn alle Vlaams-nationalististen nog steeds schuldig aan de volkerenmoord in WO II omdat er Vlaams-nationalisten gecollaboreerd hebben toen. Voor de andere zijn alle Belgicisten nog steeds even schuldig aan volkerenmoord omdat Leopold 2 die heeft georganiseerd in Congo toen hij daar regeerde.

Ja, zo gaan we er geraken zè.
Oud 4 april 2017, 21:54   #194
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wij ontkennen de collaboratie hoegenaamd niet en we hopen dat dit evenzeer erkend wordt langs de Waalse kant. Met feiten die vaststaan en als dusdanig erkend werden hoef je geen problemen te hebben.
Net zomin als we ons zorgen zouden maken omtrent het reactionair gedachtegoed van de rabiate belgicisten die denken dat ze dit feit na meer dan zeventig jaar nog steeds kunnen oprakelen en gebruiken om de Vlamingen de mond te snoeren. Die mayonnaise pakt al lang niet meer. It's over and out.
We hopen ? Wat hoef je eigenlijk te "hopen" ? De historici hebben op wetenschappelijk gedocumenteerde manier kunnen aantonen dat zowel de repressie als de epuratie in het franstalige landschap strenger was dan in vlaanderen.
Voor de dans-mariekes zal het wel weer zijn zoals "pisser dans un violon" maar voor jou wil ik nog wel eens een link geven naar een artikel over dit thema dat uitgaat van een autoriteit in dit domein.
https://www.apache.be/2014/03/24/waa...lder-gestraft/
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2017, 22:03   #195
De gemuilkorfde

Standaard

En ik maar denken dat het over de N-VA ging, ja die forumtitels, hee.
Het gaat dus over de repressie, de collaboratie, enz.
Oud 4 april 2017, 22:11   #196
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Terwijl je zelf revisionisme toepast op de geschiedenis...
In 1830 hebben wij een autoritaire monarch buiten gestampt die ons op het congres van Wenen was opgedrongen door de geallieerden in 1815. Geallieerden die uit opportunisme ons land gedwongen verenigden met de zuidelijke nederlanden maar wel de macht ginder legden bij een vorst waar wij geen zaken mee hadden. Ik hoor jou ook nooit fulmineren tegen het historische feit dat die klootzakken uit het zuiden ons land naar de armoede hebben gedreven door van 1580 tot 1794 de schelde te blokkeren... Dat betekende de ondergang van antwerpen ten voordele van het eigen amsterdam.

En nu je voor de elvendertigste keer je plaat komt afdraaien over Leopold en Congo wil ik je toch wel deze vraag stellen : zie jij hier iemand dat verdedigen ? Identificeert zich hier dan iemand met die figuur en zijn persoonlijke kolonie ? Wat heeft dit eigenlijk te maken met jouw nogal vreemde aannames over wat "belgicistische nationalisten" zijn of verondersteld worden te zijn ?
Zie jij hier N-VA'ers Hitler verdedigen?
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2017, 22:12   #197
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Niemand ontkent het feit van de collaboratie. Hoe dikwijls moeten wij dat hier nog herhalen?

Maar wij verwijten de belgicistjes dat ze dit historisch gebeuren in 2017 nog steeds blijven inzetten als een wapen tegen N-VA en haar politici.
Wat eigenlijk erg relevant is: jullie belgicisten hebben duidelijk geen geloofwaardige argumenten meer. Armoede troef!
Een hopeloos dovemansgesprek...
Enerzijds een partij, geboren vanuit de collaboratie.
Anderzijds de -terechte- opmerking dat er geen erfzonde is en dat de kleinkinderen geen schuld dragen voor de fouten van bompa;
Maar anderzijds ook (een kleine kring van... ) de kleinkinderen die mordicus blijven beweren tegen alle historische bewijsvoering in dat hun opa geen misdadiger was maar eigenlijk een held was...

Verwacht het absurde noch het onmogelijke : dat normaal begaafde mensen gaan doen alsof het aanvaardbaar is dat het kleinkind van een collaborateur mag beweren dat zijn Opa een held was terwijl hij in werkelijkheid een veroordeelde misdadiger was, en er nog wat mag mee zitten gloriëren ook.

De franstaligen rekenden na WO II keihard af met hun contingent zwartzakken, en er is nooit nog een ernstige poging tot politiek revisionisme geweest om dat rapaille terug politiek relevant te maken. Jammer genoeg heeft een zekere nederlandstalige kliek rond Hendrik Elias en zijn trawanten dat wel gedaan...

En 50 jaar later zitten wij nog steeds met die erfenis te worstelen.
En laat mij voor wat mijn eigen standpunt betreft duidelijk zijn : is dat anno 2017 nog belangrijk ? Neen. Maar is dat een reden om je dan maar te laten afzeiken door revisionistische pseudo-geschiedenis ? Ook neen.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 4 april 2017 om 22:13.
Oud 4 april 2017, 22:23   #198
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De volksunie is in 1955 opgericht. Tegen 1961 heeft belgië een amnestie regeling ontworpen die maakte dat het probleem dan definitief van de baan was. Of had moeten zijn...
Want een klootzak als Hendrik Elias pleitte ervoor om die amnestie te weigeren... Wat de ergste gevallen bij de zwarten dan ook gedaan hebben.
Met als gevolg dat wij nu een halve eeuw later nog steeds met een onverwerkt trauma zitten.
Oud 4 april 2017, 22:24   #199
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Het is zijn dochter niet. Dat u het burgerlijk wetboek niet respecteert is uw zaak. Voorts is er geen enkel bewijs van die bewering.
Het bewijs loopt in levende lijve en op twee benen rond en is het complete beeld van haar grootmoeder, Astrid.
Bovendien leeft de moeder nog en die heeft het ook bevestigd...

Maar Albert mag of wil of durft het niet toegeven...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2017, 22:39   #200
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Een hopeloos dovemansgesprek...
Enerzijds een partij, geboren vanuit de collaboratie.
Anderzijds de -terechte- opmerking dat er geen erfzonde is en dat de kleinkinderen geen schuld dragen voor de fouten van bompa;
Maar anderzijds ook (een kleine kring van... ) de kleinkinderen die mordicus blijven beweren tegen alle historische bewijsvoering in dat hun opa geen misdadiger was maar eigenlijk een held was...

Verwacht het absurde noch het onmogelijke : dat normaal begaafde mensen gaan doen alsof het aanvaardbaar is dat het kleinkind van een collaborateur mag beweren dat zijn Opa een held was terwijl hij in werkelijkheid een veroordeelde misdadiger was, en er nog wat mag mee zitten gloriëren ook.

De franstaligen rekenden na WO II keihard af met hun contingent zwartzakken, en er is nooit nog een ernstige poging tot politiek revisionisme geweest om dat rapaille terug politiek relevant te maken. Jammer genoeg heeft een zekere nederlandstalige kliek rond Hendrik Elias en zijn trawanten dat wel gedaan...

En 50 jaar later zitten wij nog steeds met die erfenis te worstelen.
En laat mij voor wat mijn eigen standpunt betreft duidelijk zijn : is dat anno 2017 nog belangrijk ? Neen. Maar is dat een reden om je dan maar te laten afzeiken door revisionistische pseudo-geschiedenis ? Ook neen.
Lieve God hoe wil jij nu dat er franstaligen zouden zijn, buiten Degrelle natuurlijk, die hun oorlogsverleden nog zouden koesteren... franstaligen die fier zouden zijn dat zij tijdens de oorlog zich verlaagd hebben door naar de Duitsers over te lopen???
Welke franstalige denk je die openlijk die doodzonde tegen de grote francofonie nog maar zou durven toegeven???
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be