![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#182 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is allemaal erg overroepen. Er is nooit een echte volksverbonden eenheid geweest tussen Noord- en Zuid. Evenmin een echte taalverbondenheid. Noch tijdens de Bourgondiërs, noch tijdens Karel V. Dit waren slechts staatkundige constructies die niet lang hebben standgehouden. Noch was er vanzelfsprekend een eenheid tijden de Oostenrijkse periode en zeker niet tijdens de Franse periode. Die zogenaamde eenheid is een gedachte die gepromoot werd in een laat-romantische bui door enkele zogenaamde zelfverklaarde Groot-Nederlanders. Het sloeg een beetje aan tijdens het interbellum, maar zelfs deze aanhangers van een ‘Groot-Nederland’ toen bleven uiteindelijk slechts een kleine minderheid. Zelfs een taaleenheid werd nooit echt gedragen of aangevoeld door de bevolking hier. Het mooiste bewijs hiervan is dat toen in 1815 Hollanders kwamen om de Zuidelijke Nederlanden te besturen tijdens het VKN, de bevolking hier de Hollanders ervoeren als vreemdelingen met een vreemde taal. Een taal die ze omschreven als een soort hoog-Duits die ze soms verstonden en soms niet. Tenslotte, de dag van vandaag ligt de zogenaamde ‘groot-nederlandse’ gedachte op apegapen. En dat komt heel eenvoudig omdat de Nederlandstalige Belg ofte de Vlaming hier absoluut niet op staat te wachten. Iets anders: als er hier een gepensioneerde leraar parmantig en belerend ronddwaalt op dit forum, dan bent u het wel. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 april 2018 om 07:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
als t in t Oosten als argument contra kan dienen bestaat er ineens zoiets als volksverbondenheid. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#184 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Helemaal niet. Het zijn de Groot-Nederlanders die altijd spreken over volksverbondenheid tussen Noord en Zuid. Groot-Nederlander bij uitstek, Prof. Geyl sprak eertijds zelfs over Noord- en Zuid als zijnde van 'dezelfde stam'. Maar mensen toch! Met zo'n uitspraak en bedenksel hadden ze hem onmiddellijk zijn professoraat moeten afpakken.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 april 2018 om 07:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een taalgebied is een vaag begrip. En zeker geen synoniem van taaleenheid. Want anders had de Vlaamse film 'Loft' niet een remake moeten ondergaan naar het Hollands.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 april 2018 om 07:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De eenheid is er omdat Nederlands er de "lingua franca" is. Maar als we naar de moedertaal kijken merk ik op dat een Maaslander en West-Vlaming die hun moedertaal spreken , voor elkaar totaal onverstaanbaar zijn. Daarentegen kan die Maaslander uitstekend communiceren met moedertaalsprekers die tientallen kilometers ver ten Oosten in Duitsland wonen, in dus van het Duitse taalgebied deel uitmaken. UW één taalgebied is dus kunstmatig. Even kunstmatig als wanneer Vlaanderen tijdens de Franse tijd bij het Franstalige gebied hoorde. Als men, zoals u doet, enkel afgaat op de "lingua franca". Er zijn geen scherp afgelijnde grenzen tussen volkeren en talen, als men de politiek (lees: bestuurlijke overheid) uitsluit. Laatst gewijzigd door pajoske : 27 april 2018 om 08:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Babylonische spraakverwarring alom misschien? Kweetni.
![]() |
#189 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We zouden het zelfs kunnen omdraaien en hetgeen u hier allemaal al gepost hebt kunnen samenvatten als : ’België is slecht en alleen Vlaanderen is goed’. Ga uw posten maar eens na. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 april 2018 om 08:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
structureel gebetonneerd tot stilstand waarin geen enkel beleid nog mogelijk is. maar ik ben me er wel van bewust dat die B-ziekte ook Vlaanderen gecontamineerd heeft intussen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#193 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#194 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Meer van jetje geven? Ni zeker denk ik dan. Alhoewel... EEEENO !!!?, waar zijt ge?
![]() |
#195 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is niet wat de OESO zegt. (De Morgen, 2017) https://www.demorgen.be/economie/is-...fers-b7084a4a/ Als het gaat over work-life balance, krijgt België van de OESO een 8,7/10. Daarmee haalt het de vijfde plek van alle OESO-landen! Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 april 2018 om 08:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Verboden op 21 juli: driekleur uitdelen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 |
Staatssecretaris
|
![]() de driekleur is wel geen vlag de voor de racisten en facisten van vlaanderen staat
![]() |
#198 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is nu eenmaal de aard van begrippen.
![]() |
![]() |
![]() |
#199 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vandaag mijn vlagske aangekregen met de post.
Dank u N-VA! |
![]() |
![]() |
![]() |
#200 |
Europees Commissaris
|
![]() wtf? Ik ben een Vlaming, hou van mijn land en mijn vlag, maar ik ben geen racist, verre van ook geen fascist. Alle buitenlanders zijn welkom om mijn land te bezoeken. hun kleur maakt mij niet uit.
vBulletin software 4.2.2 en 4.2.3 had een data breach in 2015. Er wordt aanbevolen een hogere versie te gebruiken om zo e-mails en wachtwoorden te beschermen. Dit forum draait versie 3.6.8 uit 2007, gebruik dus een uniek en veilig (lang) paswoord. Laatst gewijzigd door IJsboer : 27 april 2018 om 11:50. |
![]() |
![]() |