Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 mei 2018, 21:33   #181
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Jawel, heel tekenend. Het is genoegzaam bekend dat in de VS Joden belangrijke functies bekleden en invloedrijk zijn. En dan is het verbazend dat revisionistische en negationistische publicaties in de VS vrijelijk verspreid mogen worden.
... die kan nog zo machtig zijn als wat zolang de wet er niet is wordt het niks

En ja, toegegeven ... misschien is de VS ( althans in het verleden ) véél terughoudender geweest gezien hun langer en sterkere ijveren om niet te tornen aan de heilige basisprincipes.
Ik heb daar toch al redelijk vreemde uitspreken gezien wegens het feit dat men enkel het idee dat freedom of speech niet meer absoluut zou zijn o lijkt te zijn niet kan verkroppen.

Citaat:
Zijn die publicaties dan voor Amerikaanse Joden minder beledigend dan voor Belgische of Franse?
dát heb ik niet gesteld
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2018, 21:33   #182
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
om te beginnen is het dan laster, beste JvdB
Eerroof is net weer iets anders

En het gaat hier dan over de wet van 1995 ?
de wet van 23/03/1995 is ruimer dan alleen laster.. ik heb nergens gesteld dat dit perfect hetzelfde zou zijn
Die wet heeft negationisme en revisionisme gekoppeld aan de onlosmakelijke verbondenheid met een extra antisemitisch streven... dus niet enkel diezelfde lijst van individuen
Of het nu hetzelfde is of niet, is geen punt van discussie (ik heb trouwens geenszins enig oordeel hierover geveld). Wel stel ik vast dat er voor de invoering van de holocaustwet niemand in België werd veroordeeld voor het uitgeven en verspreiden van revisionistische publicaties. Verbeke was nochtans al vele jaren bezig met zijn VHO.

Ook al hadden we toen al een wet op laster en eerroof.

En nochtans waren de publicaties van het VHO genoegzaam bekend, want de antifa's schreven erover.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2018, 21:35   #183
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Grapjas, zou jij nu echt willen dat men over die duizende bestuurders die zich correct gedroegen berichten?
Ik weet heus wel dat er duizenden bestuurders zijn die zich correct gedragen.
Sowieso zijn mensen en bijgevolg de media belust op sensatie. De media speelt graag op de emoties en het gemoed van de mensen.
Goed nieuws is nog altijd gelijk aan geen nieuws.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2018, 21:35   #184
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
... die kan nog zo machtig zijn als wat zolang de wet er niet is wordt het niks

En ja, toegegeven ... misschien is de VS ( althans in het verleden ) véél terughoudender geweest gezien hun langer en sterkere ijveren om niet te tornen aan de heilige basisprincipes.
Ik heb daar toch al redelijk vreemde uitspreken gezien wegens het feit dat men enkel het idee dat freedom of speech niet meer absoluut zou zijn o lijkt te zijn niet kan verkroppen.
Freedom of speech is een bijzonder belangrijk goed in de VS. First amendment of the Constitution.
Oud 10 mei 2018, 21:44   #185
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Schijnbaar weet u nog steeds niet dat u vrijelijk en straffeloos de genocide op de Armeniërs kunt ontkennen. In België toch.
Het gaat niet over de genocide maar over een slachtoffer ervan, kwam ik net te zeggen

Citaat:
Er is trouwens genoeg commotie geweest rond die Brusselse PS'er van Turkse afkomst die openlijk de Armeense volkerenmoord heeft ontkend, net als de merkwaardige afwezigheid van de volksvertegenwoordigers van Turkse afkomst (zelfs de voorzitster van Groen) toen in het Belgisch parlement de Armeense genocide werd herdacht.
Dat klopt.. en ?

Citaat:
In Frankrijk werd die ontkenning strafbaar gemaakt. In België niet.
Da's goed ( .. en misschien ook weer niet ) en bewijst net dat men niet wenst verschillende maten en gewichten te hanteren
Alleen behoort België ( nog niet ) tot die landen die het in wet gegoten hebben
maar gij ziet er weer wat anders in ?
Oud 10 mei 2018, 21:46   #186
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat niet over de genocide maar over een slachtoffer ervan, kwam ik net te zeggen
Ik volg niet. Wat bedoelt u nu eigenlijk? Of stelt nu dat bij het afsterven van de laatste holocaustoverlevene revisionistisch publicaties weer mogen?
Oud 10 mei 2018, 21:48   #187
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, daar knelt het schoentje helemaal niet.
jawel hoor

Citaat:
Wel dat de overheid niet toestaat om de tien miljoen te ontkennen of te minimaliseren. Zelfs zodanig dat we op dit forum dit zelfs niet inhoudelijk mogen bespreken. Anders wordt men gebannen. De moderatie kan zelfs een levenslange ban uitspreken.
Buiten dat dit misschien een jammerlijk zaak is ...

U duidt zelf impliciet aan dat het dan louter gaat over ontkennen en/of minimaliseren, net zoals die wet van 1995 voor ogen heeft
Moest het op feiten gebaseerd zijn is het niet langer ontkennen en/of minimaliseren.

Laatst gewijzigd door praha : 10 mei 2018 om 21:48.
Oud 10 mei 2018, 21:49   #188
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Da's goed ( .. en misschien ook weer niet ) en bewijst net dat men niet wenst verschillende maten en gewichten te hanteren
Alleen behoort België ( nog niet ) tot die landen die het in wet gegoten hebben
maar gij ziet er weer wat anders in ?
Kuch. Ik schreef dat.

Alleen klopt uw argumentatie totaal niet. U schreef bijvoorbeeld dat het normaal is dat er bij ons een holocaustwet is omdat het bij ons heeft voorgedaan.

Het klopt niet, want in België stonden er geen concentratiekampen.

En de Franse wetgeving laat zien dat dit geen rol speelt. De Armeense genocide vond niet plaats in Frankrijk én toch is er een Franse wet erover.

Het blijft natuurlijk wel een zaak van twee maten en twee gewichten. Je mag bij ons de volkerenmoord op de Armeniërs ontkennen. Je mag ook straffeloos ontkennen wat er in Rwanda is gebeurd in 1994. Je mag de Sovjethongersnood in Oekraïne ontkennen. Enzovoort. Je mag immers zovele andere volkerenmoorden straffeloos ontkennen.
Oud 10 mei 2018, 21:50   #189
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
jawel hoor
Neen, hoor. Wie een beetje thuis is in de revisionistische literatuur weet dat.
Oud 10 mei 2018, 21:50   #190
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat belangrijkste mag hier op dit forum niet aan bod komen. Lees het forumreglement.
neen hoor
De wet gaat over ontkennen of schromelijk minimaliseren van de feiten, Jan
Geen feiten of andere feiten en er is geen sprake van ontkennen of schromelijk minimaliseren
Lijkt toch vrij duidelijk
Oud 10 mei 2018, 21:52   #191
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U duidt zelf impliciet aan dat het dan louter gaat over ontkennen en/of minimaliseren, net zoals die wet van 1995 voor ogen heeft
Moest het op feiten gebaseerd zijn is het niet langer ontkennen en/of minimaliseren.
Ook dan mag je het niet ter sprake brengen. Je mag niets uitgeven waarin je op basis van onderzoek tot de conclusie komt dat de geconsacreerde staatswaarheid van de 10 miljoen in vraag wordt gesteld. Als je het doet, wacht een strafprocedure.
Oud 10 mei 2018, 21:52   #192
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat bedoelt u precies? Ik kan niet afleiden in welke richting uw gedachten gaan.
Als we in een seculier land leven met toevallig vorst, historie en christelijke roots maakt het weinig uit
Derhalve is er niet veel verschil of dat nu gaat over een te Deum in die specifieke kathedraal of elders
Oud 10 mei 2018, 21:53   #193
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
neen hoor
De wet gaat over ontkennen of schromelijk minimaliseren van de feiten, Jan
Geen feiten of andere feiten en er is geen sprake van ontkennen of schromelijk minimaliseren
Lijkt toch vrij duidelijk
Ja, hoor. Ik heb het veel vroeger aan de moderatie voorgelegd hoe het forumreglement geïnterpreteerd hoort te worden.

Indien u aan mijn woorden twijfelt, contacteer de moderatie van dit forum.
Oud 10 mei 2018, 21:55   #194
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als we in een seculier land leven met toevallig vorst, historie en christelijke roots maakt het weinig uit
Derhalve is er niet veel verschil of dat nu gaat over een te Deum in die specifieke kathedraal of elders
Jawel, want in de kathedraal zijn steeds allerlei ambtsdragers aanwezig: ministers, politici, rechters, officieren van politie en leger, enzovoort. Het geeft alleszins niet aan dat er scheiding van Kerk en Staat is. Ook al omdat die aanwezigheid alleen gebeurt in een katholieke Kerk.
Oud 10 mei 2018, 21:58   #195
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Over dat laatste kan ik overeenkomstig het forumreglement geen uitspraak over doen.
dat weet ik Jan
Geloof me ... het was niet bedoeld als valstrik

Citaat:
En ja, het blijkt weldegelijk uit het Deense en Amerikaanse voorbeeld dat uw redenering geen hout snijdt. Of zijn Joden in Denemarken en de VS soms niet beledigd door revisionistische publicaties? Is het daar soms geen laster?
w redenering snijdt dan eveneens geen hout daar ik :
1) dit nooit gesteld heb
2) ge geen speciale wet nodig hebt en toch nog steeds over laster kunst spreken
Dat deed ik dan ook maar in omgekeerde zin... ik zie dat het in feite aan de basis lag van de wet op het negationisme allen gaat die nog verder en gaat uit van het antisemitisch motief
3) het ontbreken elders van een speciale wet zegt an sich niks
Je hebt net zelf het voorbeeld gegeven van Frankrijk... daar zijn er al twee die eronder vallen
Oud 10 mei 2018, 22:00   #196
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
w redenering snijdt dan eveneens geen hout daar ik :
1) dit nooit gesteld heb
2) ge geen speciale wet nodig hebt en toch nog steeds over laster kunst spreken
Dat deed ik dan ook maar in omgekeerde zin... ik zie dat het in feite aan de basis lag van de wet op het negationisme allen gaat die nog verder en gaat uit van het antisemitisch motief
3) het ontbreken elders van een speciale wet zegt an sich niks
Je hebt net zelf het voorbeeld gegeven van Frankrijk... daar zijn er al twee die eronder vallen
Wat hebt u dan wel gesteld als u het over laster had? En over beledigend voor een hele groep?

In Denemarken bestaat er geen "speciale wet" over het revisionisme en negationisme. Dergelijke publicaties kunnen vrijelijk worden uitgegeven. Wilt u dan iets anders verbinden aan het niet-bestaan van zo'n wet in Denemarken?

In Frankrijk bestaan er wel speciale wetten.
Oud 10 mei 2018, 22:04   #197
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik volg niet. Wat bedoelt u nu eigenlijk? Of stelt nu dat bij het afsterven van de laatste holocaustoverlevene revisionistisch publicaties weer mogen?
Je ziet ze vliegen, jan
Het ging over het feit dat ik bij mijn weten geen enkele Armeniër ooit een aanklacht heb weten maken tegen een ontkenner of minimaliseerder
Uiteraard is dat dan individueel

Dus antwoord nu eens gewoon .... en vraag je vervolgens af of er hoge noodzaak is voor een speciale Armeense genocide wet
In Frankrijk ( het voorbeeld dat jij gaf ) ligt dat al wat anders
Oud 10 mei 2018, 22:07   #198
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je ziet ze vliegen, jan
Het ging over het feit dat ik bij mijn weten geen enkele Armeniër ooit een aanklacht heb weten maken tegen een ontkenner of minimaliseerder
Uiteraard is dat dan individueel
Feit? Hoe weet u dat? Hebt u toegang tot alle klachten bij justitie? Daar valt gewoon geen oordeel over te vellen.
Oud 10 mei 2018, 22:10   #199
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat hebt u dan wel gesteld als u het over laster had? En over beledigend voor een hele groep?
lees die beginpost dan nog maar eens
Ik zei daarin (onder punt 2) dat "het een ernstige vorm van laster betreft daar ge daar een ganse groep beschuldigt van laster"
Vertel me nu eens precies wat daar niet juist is

Citaat:
In Denemarken bestaat er geen "speciale wet" over het revisionisme en negationisme. Dergelijke publicaties kunnen vrijelijk worden uitgegeven. Wilt u dan iets anders verbinden aan het niet-bestaan van zo'n wet in Denemarken?
Misschien de noodzaak en plaatsing zoals ik je al kwam te zeggen, Jan

Citaat:
In Frankrijk bestaan er wel speciale wetten.
ah dus wat is het nu ?
Is België dan een uitzondering of lijkt het erop dat ieder land dat regelt naar eigen behoefte en als het ding dan nog volop in het vaarwater komt van en opzet van puur antsemitisme of antiwhatever lijkt een speciale wet opportuun
Oud 10 mei 2018, 22:10   #200
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus antwoord nu eens gewoon .... en vraag je vervolgens af of er hoge noodzaak is voor een speciale Armeense genocide wet
In Frankrijk ( het voorbeeld dat jij gaf ) ligt dat al wat anders
In een democratie is er geen nood aan dergelijke wetten. Wil jij een historische element anders benaderen dan mainstream, dan moet dat volledig kunnen. Ook al ontken je het. Ook al ga je niet akkoord met wat de "meerderheid" denkt.

En dat over alle onderwerpen, want in een democratie gaat het om woord tegen woord, idee tegen idee.

Meent iemand dat er sprake is van laster of eerroof, dan kan hij naar de rechter trekken om dit te laten aftoetsen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be