Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 oktober 2018, 11:45   #181
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De onafhankelijkheid van Vlaanderen… Er zijn er meer die na rijp beraad die onzinnige gedachte hebben laten varen. Zo ook Wim Claeys, een man van uw gezindte nog niet zo lang geleden. Hij schreef zeer recent een boek (uitgegeven in oktober 2018) met als titel: Mijn Papa was bij de SS.” Claeys maakte het als kind allemaal mee. Ouders die zeer Vlaams-nationalistisch waren, een Oostfrontstrijder als vader (maar een redelijk persoon, zo blijkt ), zijn lidmaatschap bij het Vlaams-nationalistische jeugdverbond (VNJ), de extreem-rechtse indoctrinatie bij dito jeugdbeweging waarvan hij ook een plaatselijke leider was tot in ver jaren ’90, vervolgens zijn lidmaatschap bij het NSV , de traditionele vakanties als kind in Oostenrijk, het Café Roeland in Gent , en ga zo maar door. Uiteindelijk nam hij er allemaal afstand van. Een traag proces weliswaar, maar een definitieve breuk met dit soort nationalisme.

Op blz 53 e.v. van zijn boek schrijft hij terecht het volgende:
“Als stroming had het Vlaams-nationalisme altijd een politieke voedingsbodem, altijd zaten er vertegenwoordigers in het parlement. Aanvankelijk was dat nationalisme cultureel en taalkundig. Na de Eerste Wereldoorlog kwam daar een politiek luik bij: ook zelfbestuur werd een doel.

Sinds de jaren dertig is het Vlaams-nationalisme echter een conservatieve beweging geworden en dat is er nooit meer uitgegaan. Van conservatieve mensen kun je nu eenmaal niet verwachten dat ze staan te springen om te veranderen, maar wat ik niet snap, is dat daar bij veel huidige Vlaams-nationalisten geen zelfreflectie over is. Als je vóór het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog aan de leden van het VNV had gezegd dat er vanaf de jaren zeventig staatshervormingen zouden worden doorgevoerd die Vlaanderen een eigen parlement en een eigen regering zouden opleveren, met belangrijke bevoegdheden als onderwijs, cultuur, ruimtelijke ordening en mobiliteit, dan waren er geen duizenden jongeren naar het Oostfront getrokken en was de repressie minder zwaar geweest.

De bevoegdheden die onze Vlaamse overheid nu heeft, gaan veel verder dat wat de VNV’ers indertijd nastreefden- de dromers buiten beschouwing gelaten die echt geloofden dat Hitler in de schaduw van zijn Derde Rijk een onafhankelijk Vlaams staatje zou dulden.

Het streven naar een onafhankelijk Vlaanderen vind ik achterhaald. Ik begrijp niet dat er mensen zijn die daar nog in blijven hangen. Kijk naar de N-VA: ze traden toe tot de regering en meteen belandden alle communautaire eisen in de ijskast. Meer Vlaamse autonomie was plots geen breekpunt meer. Wat valt er nog te eisen? Vlaanderen is inderdaad geen natie, maar heeft de Vlaming niet voldoende van zijn doelen bereikt?

Het is raar dat zulke mensen nooit in rekening brengen dat een nationalistisch streven een einddatum kan hebben, dat zij niet tegen zichzelf zeggen: ‘Oké, we hebben een grote mate van onafhankelijkheid. De administratie, het onderwijs en het openbaar leven zijn in onze eigen taal, meer is er eigenlijk niet nodig’.

Nu het probleem van de achtergestelde Vlaming is opgelost, vind ik het hol als mensen geen afstand kunnen nemen van het Vlaams-nationalisme. Wat je nu ziet, is nationalisme dat wordt ingevuld met standpunten die eigenlijk niets met nationalisme te maken hebben. Een groot onderdeel van de programma’s van N-VA en het Vlaams Belang gaat over rechtse neoliberale punten.

De reden dat mensen blijven kiezen voor nationalisme is volgens mij het naïeve geloof dat je conflicten oplost door grenzen te trekken. Dat is een waanidee, het is net omgekeerd: door grenzen te trekken en verdeling te zaaien veroorzaak je conflicten Dat zien nationalisten nog altijd niet in."

Zeer juist Wim Claeys. Ik kan het niet beter zeggen.

Wim Claes toen.

Wim Claes nu
Twee opmerkingen ;
mijn papa noch iemand anders van de familie was bij de SS of collaboreerde met de Duitsers.
Ten tweede Wim Claes heeft blijkbaar nog nooit van de voortdurende verdere verfransing van de Vlaamse Rand gehoord ,
anders zou hij wel weten waarom Vlaanderen zo vlug mogelijk onafhankelijk moet worden.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2018, 12:02   #182
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Tja Patrick, je leest het of je leest het niet hee. Maar erop rekenen dat iemand anders het voor jou gaat samenvatten is wellicht een stapje te ver.
Maw, je hebt dus eigenlijk geen argument om uw stelling:

de uitspraak "de holocaust heeft niet plaatsgehad" is geen mening

te verdedigen. Jouw "argument" is: het staat 30 keer in een lange draad ergens anders, maar ik ga het voor U niet opzoeken.

Ik heb aangegeven waarom die stelling van jou moeilijk verdedigbaar kan zijn. Ik weet dus zelfs niet eens of er een argument in die lange draad staat die mijn punt ondergraaft. Als er in die draad dus GEEN argument staat dat uw stelling verdedigt, dan kan ik het natuurlijk OOK niet vinden, maar dat is geen bewijs dat er WEL een argument is natuurlijk.

Ik zou kunnen schrijven:

1 + 1 = 5, maar ik ga dat hier nu niet bewijzen, dat is al 30 keer aangetoond in de Dikke Vandale.

Als iemand U dan zegt: Ik heb die Dikke Vandale even bekeken, ik zie daar nergens een bewijs van 1 + 1 = 5 ? dan antwoord jij: "jaa, zeg, ik ga het voor U niet opzoeken he !"
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2018, 19:11   #183
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maw, je hebt dus eigenlijk geen argument om uw stelling:

de uitspraak "de holocaust heeft niet plaatsgehad" is geen mening

te verdedigen. Jouw "argument" is: het staat 30 keer in een lange draad ergens anders, maar ik ga het voor U niet opzoeken.

Ik heb aangegeven waarom die stelling van jou moeilijk verdedigbaar kan zijn. Ik weet dus zelfs niet eens of er een argument in die lange draad staat die mijn punt ondergraaft. Als er in die draad dus GEEN argument staat dat uw stelling verdedigt, dan kan ik het natuurlijk OOK niet vinden, maar dat is geen bewijs dat er WEL een argument is natuurlijk.

Ik zou kunnen schrijven:

1 + 1 = 5, maar ik ga dat hier nu niet bewijzen, dat is al 30 keer aangetoond in de Dikke Vandale.

Als iemand U dan zegt: Ik heb die Dikke Vandale even bekeken, ik zie daar nergens een bewijs van 1 + 1 = 5 ? dan antwoord jij: "jaa, zeg, ik ga het voor U niet opzoeken he !"

Wij zullen door gaan. Ja; wij zullen doorgaan. Niks houdt ons tegen.

Laatst gewijzigd door werkman : 12 oktober 2018 om 19:12.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2018, 19:36   #184
Anna List
Banneling

Standaard

Het zal er mogelijk op de avond van 14/10 op aankomen om of raprap een coalitie inclusief VB te smeden of één met PVDA.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2018, 21:01   #185
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik zie vooral iemand die dom was in zijn jeugd, en dat blijkbaar nog steeds is.

Op het bijna einde van het boek maakt Wim Claeys de volgende bedenking of mijmering:

België barst? Dat heb ik vroeger vaak genoeg geroepen, maar nu niet meer. Ik ben voorstander van België. Al was het maar omdat we een voorbeeldfunctie hebben. Wij tonen de wereld dat je kunt samenleven met verschillende talen en systemen zonder dat er doden vallen. Wij zijn kampioenen in overeenkomen en compromissen sluiten.

Toen ik bij het VNJ zat, geloofde ik dat het nationalisme alle problemen kon oplossen. Ondertussen weet ik dat je met nationalisme geen vrede creëert. Met nationalisme is het iedereen voor zich.
(…)

In plaats van een onafhankelijk Vlaanderen droom ik tegenwoordig van een wereld waarin iedereen wereldburger is. Dat alle mensen kunnen genieten van een goeie sociale zekerheid, vrijheid van meningsuiting en mensenrechten: zou het niet mooi zijn? Ieder individu zo vrij mogelijk, terwijl je wel bescherming geniet tegen ziekte en economische tegenslag
."

Zwartzak.
Wim Claeys produceerde ook een soort van toneelvoorstellingen. Eén van deze voorstellingen draagt als naam ‘Zwartzak’ . Hij gaf voorstellingen onder meer in de Minardschouwburg van Gent en ook op andere plaatsen.

Korte schetsen en dialogen van ‘Zwartzak’ geeft hij regelmatig weer in het boek en zo ook in het epiloog van zijn boek. Het gaat over hem en zijn vader terwijl ze aan tafel zitten wanneer de eerste berichten over de holocaust wereldwijd bekend raken.

Mijn eten smaakte mij niet
En het zijne precies ook niet meer.

Als we zo een tijdje hadden zitten zwijgen
Zei hij zo out of the blue:

‘Jongen, als ik dat had geweten
Ik had me bij den Engelsman gemeld'.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 oktober 2018 om 21:09.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2018, 21:12   #186
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Op het bijna einde van het boek maakt Wim Claeys de volgende bedenking of mijmering:

België barst? Dat heb ik vroeger vaak genoeg geroepen, maar nu niet meer. Ik ben voorstander van België. Al was het maar omdat we een voorbeeldfunctie hebben. Wij tonen de wereld dat je kunt samenleven met verschillende talen en systemen zonder dat er doden vallen. Wij zijn kampioenen in overeenkomen en compromissen sluiten.

Toen ik bij het VNJ zat, geloofde ik dat het nationalisme alle problemen kon oplossen. Ondertussen weet ik dat je met nationalisme geen vrede creëert. Met nationalisme is het iedereen voor zich.
(…)

In plaats van een onafhankelijk Vlaanderen droom ik tegenwoordig van een wereld waarin iedereen wereldburger is. Dat alle mensen kunnen genieten van een goeie sociale zekerheid, vrijheid van meningsuiting en mensenrechten: zou het niet mooi zijn? Ieder individu zo vrij mogelijk, terwijl je wel bescherming geniet tegen ziekte en economische tegenslag
."

Zwartzak.
Wim Claeys produceerde ook een soort van toneelvoorstellingen. Eén van deze voorstellingen draagt als naam ‘Zwartzak’ . Hij gaf voorstellingen onder meer in de Minardschouwburg van Gent en ook op andere plaatsen.

Korte schetsen en dialogen van ‘Zwartzak’ geeft hij regelmatig weer in het boek en zo ook in het epiloog van zijn boek. Het gaat over hem en zijn vader terwijl ze aan tafel zitten wanneer de eerste berichten over de holocaust wereldwijd bekend raken.

Nog steeds een domme naïeve ziel dus, hij ruilde het ene nationalisme alleen maar voor het anderen
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2018, 21:15   #187
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Nog steeds een domme naïeve ziel dus, hij ruilde het ene nationalisme alleen maar voor het anderen

Ik ben ook voor België, maar daarom nog geen Belgische nationalist. Bij mij hangt de tricolore vlag niet uit op 21 juli. Dat is hetzelfde als wanneer u zou beweren dat alle Vlamingen die het beste voor hebben met Vlaanderen allemaal Vlaams-nationalisten zijn. Dat is dus niet zo. Verre van zelfs.

En naiëf is Claeys zeker niet. Hij heeft het allemaal meegemaakt dat ranzig Vlaams-nationalisme. Reeds toen hij kind was. En kwam langzaam tot inkeer. Zó zit het verhaal in mekaar. En niet anders.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 oktober 2018 om 21:22.
Oud 12 oktober 2018, 21:50   #188
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

(…)

."

Zwartzak.

Dat is theater he man, dat is niet echt hoor.

Citaat:
Het gaat over hem en zijn vader terwijl ze aan tafel zitten wanneer de eerste berichten over de holocaust wereldwijd bekend raken.
Hij is geboren in 1972.
Oud 12 oktober 2018, 21:51   #189
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben ook voor België, maar daarom nog geen Belgische nationalist. Bij mij hangt de tricolore vlag niet uit op 21 juli. Dat is hetzelfde als wanneer u zou beweren dat alle Vlamingen die het beste voor hebben met Vlaanderen allemaal Vlaams-nationalisten zijn. Dat is dus niet zo. Verre van zelfs.

En naiëf is Claeys zeker niet. Hij heeft het allemaal meegemaakt dat ranzig Vlaams-nationalisme. Reeds toen hij kind was. En kwam langzaam tot inkeer. Zó zit het verhaal in mekaar. En niet anders.
België is de kampioen van de compromissen zegt hij.

We hebben gezien tot wat die compromissen op zijn Belgisch voor de Nederlandstaligen in Brussel geleid hebben.
Van een Nederlandstalige stad naar een tweetalige stad tot een Franstalige stad.
Mooi compromis
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2018, 04:43   #190
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
België is de kampioen van de compromissen zegt hij.
We hebben gezien tot wat die compromissen op zijn Belgisch voor de Nederlandstaligen in Brussel geleid hebben.
Van een Nederlandstalige stad naar een tweetalige stad tot een Franstalige stad.
Mooi compromis
Niks met Brussel alleen te maken volgens mij. Kijk maar naar 'Vilvoure' en ik veronderstel dat er nog meer zulke stadjes zijn in het nederlandstalig landsgedeelte.
Ondertussen houden de flamingante kiekens zich liever (maar alleen verbaal) bezig met de Catalanen of de Schotten.
En ik zou voor die kiekens & kapoenen respect moeten hebben? -> De Schoof zijn kloten ja!

Blaffende honden bijten inderdaad niet, kakelende kiekens & kapoenen nog minder!

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 13 oktober 2018 om 04:45.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2018, 05:18   #191
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is altijd iedereen voor zich. Nationalisme heeft daar maar weinig mee te maken, het is, zoals elk politiek ideaal, gewoon een manier om het slagveld te organizeren. En vrede is ook altijd maar de pauze tussen twee oorlogen, he. Vrede dient voornamelijk om het volgende slagveld voor te bereiden.
Oud 13 oktober 2018, 05:20   #192
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat over hem en zijn vader terwijl ze aan tafel zitten wanneer de eerste berichten over de holocaust wereldwijd bekend raken.

"verdomme, verkeerd paard gewed ! Verloren gelijk een kieken ! "
"ik had beter op de winnaar gewed !"
Oud 13 oktober 2018, 05:35   #193
Zephyrkaos
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Ten tweede Wim Claes heeft blijkbaar nog nooit van de voortdurende verdere verfransing van de Vlaamse Rand gehoord ,
omdat de verfransing onbestand is jonge
Oud 13 oktober 2018, 08:19   #194
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Dat is theater he man, dat is niet echt hoor.

Hij is geboren in 1972.
Dat klopt. Maar hij zegt dit ook in zijn boek. In zijn Vlaams-nationalistisch milieu toen hij kind was, werd er niet over de holocaust gepraat. Hij vernam pas echt iets over de holocaust op school in de les godsdienst. De leraar daar had een film over de kampen gedraaid. En toen heeft hij er ook met zijn vader over gepraat. In die tijd (jaren '80) kwam de TV ook met documentaires uit over de jodenuitroeiing zoals Shoah en dergelijke. Dan is hij stilletjes gaan veranderen. Maar het heeft nog een hele tijd geduurd vooraleer hij definitief brak met dat ranzige Vlaams-nationalisme.

Om af te sluiten, nog een ander citaat uit 'Zwartzak':

'VNJ'ers aandacht! Wij zijn hier
in Brussel bijeengekomen met alle VNJ'ers om
deel te nemen aan de Amnestiebetoging.
Wij doen mee als VNJ uit respect voor
de mannen die hun leven
Voor Vlaanderen hebben gegeven.

In de pas, mars!

En we zijn weg.

Links, links, links, twee, drie, vier.

Amnestie nu! Amnestie nu!'

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 oktober 2018 om 08:48.
Oud 13 oktober 2018, 08:22   #195
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"verdomme, verkeerd paard gewed ! Verloren gelijk een kieken ! "
"ik had beter op de winnaar gewed !"
In de zin van? "The winner takes it all?"

Laatst gewijzigd door Universalia : 13 oktober 2018 om 08:23.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2018, 09:05   #196
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
In de zin van? "The winner takes it all?"
Altijd al zo geweest, he. Fundamenteel.
Oud 13 oktober 2018, 09:16   #197
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Altijd al zo geweest, he. Fundamenteel.

Marshall-plan? Nooit van gehoord?

Merk op dat de vlag van het overwonnen Duitsland er ook op staat.
Oud 13 oktober 2018, 09:20   #198
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Marshall-plan? Nooit van gehoord?
Het Marshall plan was een strategische zet van de Amerikanen om West Europa uit de invloedssfeer van de Soviets te houden. Zij hadden de kemel van het einde van WOI begrepen, en alles bij elkaar, was het een goeiekope manier om zich vazallen te kopen. Je vangt meer vliegen met honing dan met azijn.

Ga vooral niet denken dat het Marshall plan ingegeven was door goeie sentimenten he. Maar het is ons wel goed uitgekomen, dat niet. Maar de reden was niet "vriendelijkheid" of zo, het was goed uitgerekende geopolitiek. Meer niet. Ontwikkelingshulp in ruil voor trouw.
Oud 13 oktober 2018, 09:21   #199
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
De definitie die ik hanteer over Vlaams-nationalistisch is hetgeen de personen en partijen hierover met eigen mond over verklaren of vermelden in hun eigen statuten en hun eigen programma's.
Dermate algemeen antwoord dat we er niets van kunnen maken. Vul dat eens concreet in.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2018, 09:22   #200
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dermate algemeen antwoord dat we er niets van kunnen maken. Vul dat eens concreet in.
Je kan op internet de statuten en partijprogramma's van de partijen raadplegen. Het is niet aan mij om daar een concrete invulling aan te geven. Dat laat ik aan de partijen zelf over.

Dat jij niets kan maken van een algemeen antwoord bevestigt dat jij een wens hebt dat er Vlaams-nationalistische partijen in ons land actief zijn. Dit is blijkens hun programma's, statuten en uitspraken van hun kopstukken niet het geval.

I hate to be the one to burst your bubble.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 13 oktober 2018 om 09:25.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be