![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 2 oktober 2020 om 04:33. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het is altijd een kwestie van kosten-baten analyse. De "kosten" van deze app zijn 0. Het kost totaal geen moeite, het hindert niks, het belet U niks. Het piepkleine beetje "inspanning" die je moet doen om het systeem "te voeden" is niks in vergelijking met de moeite die je toch al doet (naar de dokter gaan, een test afnemen). Je gaat mij niet zeggen dat als je de moeite doet om naar de dokter te gaan omdat je griep hebt, dat de kosten die je veroorzaakt vanwege ziekteverzuim, en zo voort MINDER MOEITE zijn dan het resultaat daarvan in een app scannen he. Als je daarmee nuttige informatie naar medeburgers stuurt ZONDER DE MINSTE HINDER dan is dat toch meegenomen. Het kan nuttig zijn te weten dat je potentieel griep hebt opgedaan. Het kan ook zijn dat het U niet interesseert. Maar als je bijvoorbeeld potentieel griep hebt opgedaan, dan blijf je 3 dagen weg van oude mensen, dat lijkt mij een idee. Bovendien kan dat therapeutisch nuttig zijn: soms kan het interessant zijn te weten in een vroeg stadium dat je potentieel een ziekte hebt opgedaan, omdat een behandeling veel nuttiger kan zijn als je het neemt bij het begin van de infectie. Dus ik zie echt niet in waarom dat voor griep ook niet handig kan zijn. Wat verliezen we erbij en wat winnen we ? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is in het algemeen belachelijk. Welk nadeel ga je daarvan ondervinden ?
Kijk, men weet waar jij bent als je een telefoon op zak hebt, zelfs geen smartphone. Omdat je uiteraard via je sim kaart contact hebt met torens, en via de geregistreerde intensiteit kan men trianguleren tot enkele tientallen meters waar jij bent. Die identificatie is met naam, adres en bankrekening, want het is je operator die dat doet. Jij gaat dus vrolijk rondwandelen terwijl de gegevens voor uw wandel en handel van 's morgens tot 's avonds potentieel aanwezig zijn bij een of ander commercieel bedrijf, dat stoort U niet. Maar nu zou je wel eens van een burger op anonieme wijze op de hoogte kunnen gesteld worden dat je in de buurt bent geweest van een besmette en 'dat vertrouw je niet', terwijl dat onder wetgeving van medisch geheim en dergelijke valt die veel strenger is. Twee maten en twee gewichten he. Ik vind het eigenaardig dat je graag ziek bent en graag anderen ziek maakt. Normaal gezien is de houding het omgekeerde. Het enige wat een grens stelt aan het willen beletten van ziek te zijn en anderen ziek te maken, is de MOEITE en de BELEMMERINGEN die het meebrengt. Maar hier zijn er geen he. Ja, ik wil zelfs beletten dat ik griep opdoe of doorgeef. Alleen wil ik daar niet teveel moeite voor investeren. Een prik per jaar heb ik daar wel voor over. Spijtig dat het niet goed werkt, maar het beetje dat het doet is toch meegenomen. Dat is voor mij nog altijd positieve kosten baten. Daarentegen, de ganse dag met een masker op mijn snoet, nee dat is TEVEEL moeite. En reisbelemmeringen en zo, dat is veel te veel gevraagd. Maar de enige reden om daar tegen te zijn is dat het TEVEEL KOST. Mocht het niks kosten qua moeite, dan zou het toch normaal zijn om het te doen. Jij wast je handen toch ook alvorens aan tafel te gaan he, en je spuwt toch ook niet in anderman's bord ? Laatst gewijzigd door patrickve : 2 oktober 2020 om 04:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | ||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
- Jij mag die app installeren he. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Wat handen wassen en zo betreft: eigenlijk is dat ook vooral beleefdheid he, dat zijn geen dingen waardoor een gewoon gezond mens levensgevaarlijk door bedreigd wordt. Dus ik doe dat uit 'beleefdheid' en esthetiek. Maar ik vind een zekere mate van risico verder dan het direct zichtbare behoren tot een normale omgang waar we ons hele leven al geen heisa rond maken en ons geen noemenswaardige vragen bij hebben gesteld. Ik vind het nadeel groter om voortdurend in andere potentiële 'besmettingskanalen' te gaan zien en 'daarmee bezig te zijn'. Dat is goed voor echte noodgevallen. En tegenover ouderen kan je altijd voorzichtig zijn als je iets hebt en zij kunnen dat zelf ook zijn in het griepseizoen (bv. geen drukke trams nemen). Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 2 oktober 2020 om 05:03. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Behalve als iedereen de consensus afspraak maakt van lichtere maskers te dragen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het is gewoon iets dat bijzonder weinig moeite vraagt - eigenlijk geen - en toelaat om heel snel contacten te waarschuwen. Als men natuurlijk een te idiote bevolking heeft die graag heeft dat ziektes propageren, tja, dan valt er met zo een volk niet veel te doen he. Dat men dingen doet om ziektes niet laten te propageren lijkt mij de evidentie zelve. Dat men daarvoor wel geen onbegrensde prijs wil betalen (zoals nu het geval is), is normaal, maar als de prijs zo goed als nul is, begrijp ik niet dat men dat niet wil toepassen. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wat de rest betreft: in noodsituaties is een app oke, maar voor het overige ervaar ik het anders; dat is niet echt een verschil in visie dat je op strikt rationele gronden kan 'beslechten'. Ik vind dat onnozele verkoudheden en griep niet de moeite zijn om daar aandacht aan te besteden, laat staan elke dag te riskeren dat je 'risico's' moet ontwijken. Ik verkies dan onbekommerdheid en om de zoveel jaar eens een paar dagen 'zwakte'. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nu ik eraan denk, die app heeft nog een ander voordeel: als je weet dat je potentieel besmet bent, kan je mensen die je niet graag hebt, extra gaan bezoeken.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De enige dingen die iets kunnen doen zijn permanente (en dus zo goed als kosteloze) veranderingen in gedrag. Alles wat bedoeld is om tijdelijk te zijn, is futiel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als ik een verkoudheid kan vermijden, dan is dat meegenomen. Alleen wil ik daar geen grote kost voor doen. Een griep is al een stuk nijdiger he. Daar zit je enkele dagen mee in je bed. Als ik dat kan vermijden, dan wil ik daar zelfs wat moeite voor doen, maar niet teveel. Als ik bijvoorbeeld zou weten dat een vriend griep heeft, dan ga ik die niet bezoeken "uit plezier" he want de pret van dat avondje uit zal ruimschoots omzeep geholpen worden door 4 dagen in mijn bed. Zoveel is zo een avondje mij niet waard. Maar ik ga niet ALLE avondjes uit om zeep helpen voor schrik van griep. DAT is dan weer teveel gevraagd. Als ik de extra info zou hebben WELK avondje te vermijden, is dat toch mooi meegenomen zou ik zeggen. Ik zou het dus apprecieren dat die vriend mij dat zegt, dat hij een contact is, voor ik op bezoek kom. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het in de kiem willen smoren van een epidemie is natuurlijk niet iets dat men op vrijblijvende vrijwillige basis kan doen he, want het volstaat dat er 10 onnozelaars zich niet geroepen voelen en alle moeite is voor niks.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Ik heb dat ook bv. bij een regenbui. Als het heftig begint te regenen, zie je mensen vaak snel snel beginnen rennen. Ik heb dan ook het gevoel: ik blijf gewoon rustig doorstappen, ik ben niet onder de indruk van wat nattigheid en ik doe thuis gewoon andere kleren aan. Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 2 oktober 2020 om 06:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 |
Europees Commissaris
|
![]() Tenzij je voordien de grenzen al sluit en het nog niet in eigen land is. En ja, anders ga je het wellicht ook moeilijk tegenhouden sowieso. Alleen al omdat er meer dan 10 mensen zijn zonder smartphone. Als de ziekte niet te besmettelijk is en als de incubatietijd niet te lang is, kan dan een lokale lockdown misschien helpen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Natuurlijk ben je vrij, maar ik begrijp niet dat iemand met half Marxistische ingesteldheid de piepkleine moeite niet wil nemen om anderen een eventueel bruikbare informatie te geven, maar wel gaat willen dat anderen bijdragen tot de kost van zijn ziekenzorg, bijvoorbeeld. Laatst gewijzigd door patrickve : 2 oktober 2020 om 06:37. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als er bijvoorbeeld een labo meldt dat er een ongeluk is gebeurd, dan kan ik begrijpen dat men gans de stad onmiddellijk in een lockdown plaatst voor 2 weken, en alle mensen die uit de stad zijn weggereisd gaat opzoeken en dwangmatig in een quarantaine gaat plaatsen. Oftewel heeft men dan alle gevallen beet, en dat weet men op een paar weken, oftewel is de geest al uit de fles, en kan men de maatregel lossen want toch futiel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Trouwens: wat als de volgende stap is dat jouw werkgever gaat zeggen: hela manneke, als gij ziek zijt, kost mij dat geld he. Toon eens aan dat gij u wel goed beveiligd hebt. Wat ten slotte die ruimtes betreft die ik opsomde: als ook griep voor een groot deel via aerosolen overgedragen wordt, zoals steeds meer vermoed wordt, ga jij dan als gezonde mens daar wegblijven omdat er misschien eens een besmette kan rondlopen (ik spreek dan niet van 'vals' alarm)? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Sinds een paar jaar (het blijft nog op vrijwillige basis) biedt mijn werkgever mij het griepvaccin aan. Velen van mijn collega's nemen het. Er is discussie over, maar men zou het hier in Frankrijk willen verplichten voor verzorgend personeel in bejaardentehuizen of verplegend personeel in ziekenhuizen. Mij lijkt dat ergens logisch. Ja, 't is juist dat dat vaccin maar flauw is. Maar het is ook vrij goed verdragen, dus is het een kleine moeite. Die toch nog 100 keer 'zwaarder' is dan een appje installeren. Citaat:
Laatst gewijzigd door patrickve : 2 oktober 2020 om 07:01. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het moet zijn dat ik nog een klein beetje een ingoede inborst heb. ![]()
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |