Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 november 2020, 13:52   #181
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Best gek wat die mensen bezielt om hun kar vol WC-papier te laden. Lage IQs die een 'mij niet gezien'-reflex hebben.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2020, 13:54   #182
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Best gek wat die mensen bezielt om hun kar vol WC-papier te laden. Lage IQs die een 'mij niet gezien'-reflex hebben.
Ik krijg nu zelfs spam mails over WC papier.
Oud 1 november 2020, 13:55   #183
Jan Janssen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwinp Bekijk bericht
Blijkbaar moet men de regels nogmaals uitleggen aan de multicul in hun eigen taal, op de beelden van de vrt was heel duidelijk te zien dat de meerderheid 'action' & 'primark' publiek was, koopvoddenzondag dus...
Maar daar ligt het grote verschil tussen landen waar het beter lukt. Als je een kat geen kat durft noemen, krijg je dat. En dat is het grote verschil met landen als China. Als daar een uitbraak in 1 wijk ligt dan leggen ze enkel die wijk in lockdown. En omdat hier toevallig altijd in wijken lag die politiek gevoelig liggen, kunnen ze dat hier niet en dan verspreid het virus zich verder en dan is er geen stoppen meer aan.
Jan Janssen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2020, 13:56   #184
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Je hoeft me dat echt niet uit te leggen, dat weet ik ook wel, maar jij wil maar niet snappen dat dit niet van toepassing is op Covid....
Hoezo niet van toepassing?
Welk verspreidingsmodel is volgens jou dan wèl van toepassing?
Als je het besmettingscenario beperkt persoon tot persoon doorgave dan stopt de propagatie bij bereiken groepsimmuniteit OF moet je de laatste besmettelijke euthanaseren.
Elk ander (en ongewoner) scenario vereist doorgave van meerdere personen naar 1 persoon (hogere exponentiele macht), een kleine immuniteitsgraad, en een afnemende propagatie. Als het aantal besmettelijke daar een bepaalde drempel bereikt, neemt de propagatie terug toe met onder die drempel een lage propagatie of een tot stilstand komen. Een voorbeeldsituatie uit zo een model kan zijn waar 1 zieke te weinig virus uitademt maar enkele besmettelijke plots wel een hele gang kunnen besmetten.

Je beweert dus dat de verspreidingsmanier van SARS-CoV2 > Covid-19 anders is dan het SIR model. Wat is jouw model dan? Dat moet een model zijn waarbij jongeren besmetting blijven ontlopen ZONDER apartheidspolitiek. Ga je de jongeren een Beam Us All Up Scotty signaal laten geven en daar ergens out there laten telebezigzijn totdat de bui over is?
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2020, 13:59   #185
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Waarom blijf jij dan niet binnen, als je tot de leeftijd hebt die meer kans loopt om in het ziekenhuis te belanden? Die redenering is nu toch evident.
Als mensen doen wat van hen wordt verwacht moet er niemand binnen blijven. Mijn leeftijd doet hier weinig ter zake en hang ik niet aan uw neus.....speel wat minder op de man.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2020, 14:03   #186
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U ontkent het licht van de zon. Zoals velen nog altijd doen. Onbegrijpelijk dat de burgemeester van Antwerpen nog een koopzondag toelaat in deze Corona-tijden. Maar ja, we weten het al lang: de baas van De Wever is VOKA.
"het licht van de zon".
"zoals velen".
"nog altijd"
"we weten het al lang"

Je woordkeuze heeft veel correlaties met die van een kwakzalver.

Pssst hoe heet jouw sekte?

Laatst gewijzigd door Erw : 1 november 2020 om 14:03.
Oud 1 november 2020, 14:05   #187
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Als mensen doen wat van hen wordt verwacht moet er niemand binnen blijven. Mijn leeftijd doet hier weinig ter zake en hang ik niet aan uw neus.....speel wat minder op de man.
Maar snap jij nu echt de redenering niet? Alle 60+-ers en risicogroepen dienen binnen te blijven zodat het normale leven door kan gaan en groepsimmuniteit opgebouwd wordt. Dus als jij 60+ bent, zou men je moeten opsluiten ja (ik maak er zelf meteen een verplichting van want dat van die papieren voor triage gaat men toch niet doen). Dat heeft als voordeel dat je geen drama meer moet verkopen want dan is de zaak snel opgelost. Mensen gaan zich anders niet aan regels houden die de economie vernietigen EN jou als oudere dan nog eens helpen in het ziekenhuis als je buitenkomt en vliegtuigen neemt.

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 1 november 2020 om 14:12.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2020, 14:05   #188
Jan Janssen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik heb geen laag IQ maar bij de eerste lockdown heb ik ook mijn kar vol Wc papier geduwd. En weet wat, de hamsteraars hadden gelijk, want na mij was er geen ene rol meer. ????
Jan Janssen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2020, 14:08   #189
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen Bekijk bericht
Ik heb geen laag IQ maar bij de eerste lockdown heb ik ook mijn kar vol Wc papier geduwd. En weet wat, de hamsteraars hadden gelijk, want na mij was er geen ene rol meer. ????
Ga jij zo vaak naar het toilet dat je meerdere pakken nodig hebt voor een paar weken?
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2020, 14:08   #190
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Hoezo?
Het mantra is "blijf in je kot".
Kies dat voor jezelf en laat anderen ook die keuze?
Of wil JIJ buiten kunnen door anderen op te sluiten?
Zoiets als een burgemeester die op zondag eens goesting heeft om met zijn belastingsgeld gepantserde limousine met 2000 pk rond te vlammen en om dat te kunnen alle ander verkeer bant en de huizen die aan straten staan eerst laat slopen zodat hij met zijn limo al eens effe mag mis sturen zonder calamiteiten.

Laatst gewijzigd door Erw : 1 november 2020 om 14:09.
Oud 1 november 2020, 14:09   #191
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je hoeft me dat echt niet uit te leggen, dat weet ik ook wel, maar jij wil maar niet snappen dat dit niet van toepassing is op Covid....
Want covid-19 is geen besmettelijke ziekte misschien ??

Natuurlijk is het SIR model veel te simpel, dat weten we ook wel. Dat was precies de fout van Ferguson. Het SIR model werkt op koeien of kippen of zo, die niet reageren op de berichtgeving en die allemaal een min of meer gelijkaardig gedrag hebben. Het SIR model is heel succesvol in het modeliseren van epidemieen in de landbouw, ik heb daar een paar boeken vol van.

Op mensen is het ingewikkelder, omdat mensen ten eerste totaal verschillende gedragingen hebben (studenten, ouderen, nachtfeesters, kluizenaars) op een manier die je niet zo zeer vindt bij veeteelt of zelfs maar in de natuur. En vooral, omdat de mens strategisch gaat reageren op informatie over de ziekte zelf, wat dieren uiteraard niet kunnen.

Niettemin is, alles bij elkaar, en op oscillaties en dergelijke na, het SIR model toch wel toepasselijker op deze tweede golf dan op de eerste. Dat wil niet zeggen dat het numeriek precies zal zijn. Maar de grote principes zijn wel waar: wij zitten essentieel met een epidemie met een R0 grosso modo rond de 1.5 (die waarschijnlijk door klimatologische omstandigheden van iets van een 1.2 deze zomer naar 1.5 is gegaan - ik heb schrik voor de rest van de winter trouwens), en op oscillaties na (die op zich een merkwaardig fenomeen zijn die we in vele landen waarnemen), groeit deze epidemie ongeveer zoals verwacht, en zoals Molenberghs dat trouwens (wat naief) had voorspeld.

Het is ook daaruit dat ik min of meer mijn natte-vinger voorspelling van 2 keer zo hoog als in maart, en 6000 (max 15 000) doden had uit mijne neus gepeuterd ; ik denk niet dat ik er ver naast zal zitten trouwens.

Met andere woorden, dit is een normaal virus, dat zich op een normale manier propageert, BEHALVE DAN dat, door berichtgeving, maatregelen en dergelijke meer, wij ons niet gedragen zoals koeien (wat wij wel min of meer doen met de griep) en dat dus allerlei neven fenomenen geeft zoals oscillaties in R en dergelijke. Die DETAILS zijn complex, maar de GROTE LIJNEN zijn die van een perfect normale epidemie.

Waarom jij gaat denken dat dit virus "totaal anders" zou zijn is mij een raadsel.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2020, 14:13   #192
De Prof
Minister-President

De Prof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
VANDAAG KOOPZONDAG IN ANTWERPEN...!

Een ware schande!

Bartje van de N-VA heeft het nog steeds niet begrepen.
Dat is de fout van de federale regering.
Die heeft beslist dat iedereen nog naar hartelust mag winkelen tot en met zondag 01/11.

En zeg nu niet dat men niets wist dat er volop zou gewinkeld worden.

Denk aan de eerste lock-down party's die de pan uitspatte. (zelfs in OVLD kringen)
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2020, 14:15   #193
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina Bekijk bericht
Toch mooi om in deze barre tijden nog wat humor tegen te komen op dit forum.

Dank hiervoor!
Oostenrijk wat immuniteit betreft.

Ze hadden ergens 30% verwacht en hadden er maar amper 5%.
Dat wil dus zeggen dat op 100 mensen er maar 5 immuun waren geworden (tijdelijk dan nog wel) en die andere 25 hun imuniteit reeds kwijt waren.
En dat was begin april.
Andere landen hebben net hetzelfde vastgesteld.

Als jij dat humor vindt, dan zou ik het alvast plaatsen onder 'zwarte' humor.
Oud 1 november 2020, 14:15   #194
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb mijn kar bij de vorige 2008+ crisis (2011 hier) al vol geduwd maar intussen zoveel strategische voorraad bij aangelegd dat ik er niet meer aankon.
Waardoor ik deze zomer nog wat bijgehamsterd heb. Een tweede golf was evident en wachten met hamsteren tot dan al even evident zelfkastijding.
Ik lag de voorbije dagen dus figuurlijk met mijn voeten omhoog vanuit de luie zetel te kijken. Zaterdag heb ik wat kringwinkels (hun laatste dag open voor lockdown 2) afgeschuimd en straks en de komende weken blijf ik dat doen, om het nog bruikbare (al is het maar voor slooponderdelen) voor hun poorten voor niks op te rapen. Subiet Kom Ik Dus Weer Uit Mijn Kot, met die laatste reden.
Oud 1 november 2020, 14:18   #195
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
"het licht van de zon".
"zoals velen".
"nog altijd"
"we weten het al lang"

Je woordkeuze heeft veel correlaties met die van een kwakzalver.

Pssst hoe heet jouw sekte?

De gouverneurvan Antwerpen Cathy Berx:

Antwerps provinciegouverneur Cathy Berx is niet te spreken over de koopzondag die vandaag in de stad Antwerpen plaatsvindt. "Ik vind het zelfs wat cynisch en onbegrijpelijk", zegt ze. "Ik kan enkel hopen dat als het nu niet onmogelijk is gemaakt door de burgemeester, dat mensen zelf zo wijs zijn om er niet heen te gaan." Ook Vlaams minister van Binnenlandse Bestuur Bart Somers (Open VLD) hoopt dat mensen wegblijven van deze en andere koopzondagen

Ik vind het zelfs wat cynisch en onbegrijpelijk. Het is vandaag Allerheiligen, de dag waarop we de doden eren. Dan is het vreemd om een koopzondag te organiseren in volle pandemie en wanneer het virus zeer sterk circuleert. Als je dan met velen gaat shoppen, ben je er zeker van dat dit gaat leiden tot nieuwe besmettingen.".

Moet er nog zand zijn?
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2020, 14:18   #196
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je zou van minder het schijt krijgen.
Oud 1 november 2020, 14:18   #197
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zal wel maar een dag of zo leeg geweest zijn omdat ze niet snel genoeg konden aanvoeren. In de Delhaize waren ze nooit helemaal leeg. Wel soms weinig keuze van merk.
Oud 1 november 2020, 14:20   #198
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je zou van minder het schijt krijgen.
Het nadeel van emails tegenover gewone reclame is wel dat ge er uw gat niet mee kunt afvegen.
Oud 1 november 2020, 14:20   #199
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oostenrijk wat immuniteit betreft.

Ze hadden ergens 30% verwacht en hadden er maar amper 5%.
Dat wil dus zeggen dat op 100 mensen er maar 5 immuun waren geworden (tijdelijk dan nog wel) en die andere 25 hun imuniteit reeds kwijt waren.
En dat was begin april.
Andere landen hebben net hetzelfde vastgesteld.

Als jij dat humor vindt, dan zou ik het alvast plaatsen onder 'zwarte' humor.
Immuniteit is zoals sporten hee, trainen en opbouwen. Stoppen/pauzeren is afbouwen.
Hoe meer "maatregelen", en hoe langer die gehandhaafd worden, hoe minder training.
"Andere landen hebben net hetzelfde vastgesteld."
Voor die voorspellingen van X% dodelijkheid en Y doden stellen we nu ook vast X/4-5 dodelijkheid en Y/10 doden.
Oud 1 november 2020, 14:21   #200
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het nadeel van emails tegenover gewone reclame is wel dat ge er uw gat niet mee kunt afvegen.
Moest je maar bij de hamsteraars geweest zijn.
Je weet wel, diegenen die je voor waren.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be