![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En het is precies een scheiding die zoiets in de hand werkt. Denk maar aan de rivaliteit en zelfs vijandschap tussen de DDR en de DBR.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Walen zijn wie ze zijn, dat op zich is de Waalse identiteit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
2° Er zijn er die anders piepen bijvb. Huizinga die in de Bourgondische tijd een pril nationaal bewustzijn zag ontwaken. 3° Zijn er - nog maar in Europa gebleven - landen waar men iets ander kan over beweren. ?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 februari 2021 om 23:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
2° De Opstand was vooral een Dietse Opstand die weliswaar begon in de Vlaanders en enige tijd lag het zwaartepunt in de Zuidelijke Nederlanden. Voor de Val van Antwerpen was die stad met meer dan 100.000 inwoners niet alleen de grootste Nederlandse stad maar tevens de hoofdstad van de Opstand. 3° Ik denk dat Jantje het hebbende over " de Vlaamse opstanden" de illustere Vlaanderse opstanden bedoelt. Maar uitgerekend de Opstand (tegen Spanje) kan men onderbrengen in de Vlaanderse opstanden, precies omdat de Opstand in de Vlaanders begon. Dat doen tenminste de professoren Jan DUMOLYN & Jelle HAEMERS wiens boek over de Vlaanderse opstanden werd samengevat in een Wikistuk. Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 februari 2021 om 23:56. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Willem werd immers bezongen als zijnde van Dietsen bloede, waarmee men nu net te kennen gaf dat men hem beschouwde als één van de hunnen, en niet als een vreemdeling, ondanks dat hij geboren was buiten de Nederlanden. Ook kan men niet stellen dat de Opstand geen Vlaamse aangelegenheid was. Integendeel, waren de Zuid-Nederlanders niet meer dan oververtegenwoordigd in het Eedverbond ? MAAR, de Zuidelijke Nederlanden bleven uiteindelijk Spaans. De Opstand mislukte er dus. Dat is mijns inziens de reden dat er geen herdenkingen zijn. En men kan zich terecht afvragen of dat niet ten onrechte is. Tja, er zijn nu alleen maar (wettelijke) feestdagen maar geen rouwdagen.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 februari 2021 om 00:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 |
Europees Commissaris
|
![]() Ge bedoelt schoolboeken ? Is dat dan geen belangrijke gebeurtenis in de Belgische schoolgeschiedenisboeken (meer) ? Weet gij dat ? Ik niet ! Het is bijna een mensenleven geleden dat ik er er nog eentje inzag. Wat leren die jongeren tegenwoordig ?
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
En ook nu nog steeds belangrijk, om de problemen in België te begrijpen. De geschiedenis van Nederland en België kun je niet los van elkaar zien. Ook in Europa kun je de geschiedenis van de landen niet los van elkaar zien. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Men wist zeer goed wat hen scheidde, maar men wist des te beter wat hen verbond als de nood het hoogst was.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 februari 2021 om 00:38. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ge moet niet leven in het verleden maar wel met kennis van het verleden, zegt BDW. Maareu, ge antwoordt niet op mijn vraag hé.....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar het is inderdaad opmerkelijk dat de Val niet zo erg was in menselijk opzicht dan de Furie wetende dat: - Ten tijde van de Furie was Antwerpen voor Spanje een bevriend gebied dat men in handen had en desondanks plunderde. - En 9 jaar later behoorde het voor Spanje tot vijandelijk gebied dat moest veroverd/heroverd worden. Antwerpen is dus twee keer gevallen... Ik blik niet doorheen die chronologie van de machtswisselingen...: Feit is dat men in den beginne men Filips verlaat en een eigen weg zonder hem wil gaan. Vanuit Luxemburg startte Spanje dan een offensief om de Nederlanden terug onder kontrole te krijgen. En blijkbaar lukt dat ook met Antrwerpen/tot in Antwerpen, want ten tijde van de Furie en voor de Furie was Antwerpen in Spaanse handen. Dus voor de Furie moet Antwerpen een eerste keer zijn gevallen? Wanneer was dat dan wel ? En ten 2°, na de Furie van 1576 moet Antwerpen terug in Staatse handen zijn gekomen. Anders kon het niet vallen in 1585. Maar wanneer was dat dan wel ? Ik denk dat Antwerpen onmiddellijk na die Furie en net tengevolge van de Furie, resoluut de kant van de Opstand koos/herkoos. Maar kon dat wel ? Na die Furie zijn de Spanjaarden dan blijkbaar gewoon afgedropen zonder hun aanwezigheid militair te konsolideren. Inderdaad, dat deden ze 9 jaren later.... ![]() Kortom ik moet nog 1 & ander nagaan... ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 februari 2021 om 01:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 februari 2021 om 09:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wij leerden in ieder geval over de val van Antwerpen en over het einde van onze gouden eeuw. Tevens werd de link gelegd met de migratie van Antwerpenaren naar Amsterdam en de daaropvolgende gouden eeuw voor NL. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Leg eens uit waarom Den Haag de uitdieping van de Schelde meer dan 20 jaar tegenhield? Leg eens uit waarom Den Haag het gebruik van de IJzeren Rijn meer dan 25 jaar tegenhield? Leg eens uit waarom Den Haag de uitdieping van het kanaal Terneuze-Gent heeft verhinderd met een tunnel? Leg eens uit waarom Den Haag weigerde een juridisch uitleveringsverdrag te tekenen met België? Leg eens uit waarom Den Haag hoge doorvoertaksen eiste voor transporten tussen het Roergebied en de Belgische havens over Nederlands grondgebied? Leg eens uit waarom Den Haag de Waalse regering steunde in het gebruik van de Montzenlijn, terwijl de Montzenlijn al sinds 1990 oververzadigd is, 50km langer is en door de hellingen de treinen bijna 1 000 ton lichter moeten zijn? Leg eens uit waarom tijdens WWI Den Haag Geallieerde militairen die op Nederlands grondgebied kwamen gevangen zette en de Duitse militairen en dienstweigeraars werden uitleverde aan Duitsland? Leg eens uit waarom Den Haag de Duitse Keizer politiek asiel verleende en zo verhinderde dat deze kon berecht worden, ondanks de ellende die hij België had aangedaan? En de lijst van negatieve houdingen vanuit Den Haag tegenover Vlaanderen de laatste 120 jaar is lang, heel lang zelfs. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() We hebben het daar ooit al eens over gehad op dit forum. Ik ga de discussie niet opnieuw overdoen. Maar men schat het aantal minstens 9000 Vlaamssprekende recruten. Toen Alva landde in onze streken had hij een leger(tje) van ongeveer 12.000 a ' 16.000 man. Hoofdzakelijk Spanjaarden en meestal echte beroepssoldaten, maar zelfs toen al waren er al vreemde huurlingen bij. In de kortste keren wist Alva door rekrutering in onze streken zijn leger op te voeren tot ongeveer (dat is een schatting) 50.000 a' 60.000 soldaten. Het is nogal wiedes dat hij ook rekruteerde onder de Vlaamssprekende bevolking. Spanje betaalde goed (als het land geld had tenminste...) en het was aantrekkelijk voor bepaalde jonge mensen.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 februari 2021 om 09:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In 1577 kwam er een sterk Calvinistisch bewind, terwijl de Antwerpenaren sterk Rooms waren. In 1579 sloot Antwerpen zich aan bij de Unie van Utrecht en werd het de hoofdstad van de Nederlandse opstand. Na de dood van Willem van Orange-Nassau liet prins Maurits van Orange-Nassau door onbekwaamheid alles terug in Spaanse handen vallen. Spanje kreeg hierbij wel de hulp van de Roomse en Joodse Brabanders en Vlamingen, die een hekel hadden aan de Calvinistische bewindvoerders en hun eigen godsdienst terug wilde kunnen beleiden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er was wel regelmatig muiterij door het achterblijven van soldij, waardoor er vaak steden werden geplunderd. |
|
![]() |
![]() |