Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 december 2021, 13:53   #181
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Wie zegt wat die mannen in mijn tijd allemaal konden zeggen heeft sowieso een advocaat aan zijn broek. Dat wordt in deze tijd van woke helemaal niet meer aanvaard.
Zeg nu aan een jongere dat zijn schoenen moeten blinken en je mag het gaan uitleggen bij een of ander comité.
Het waren vooral korporaals en sergeanten die smeerlappen waren, daar zat echt crapuul tussen. Hogere officieren vielen nogal mee, maar om te zuipen waren het allemaal dezelfde. Miljaar wat heb ik daar zien zuipen. Ze zaten ook in hun cocoon. Contact met de Duitsers was er voor zoveel niet, per slot van rekening waren we bezetters.
Veel hogere officieren hadden dan ook affaires met de enige Belgische vrouwen die beschikbaar waren en dat waren de onderwijzeressen die les gaven aan de kinderen van de boefers en de officieren of Belgische verpleegsters die waren ook gegeerd.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 5 december 2021 om 13:57.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2021, 13:56   #182
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Toen die gasten "demob" waren hebben ze die "chef"(verantwoordelijk voor die vernederende straf) wel "een paar lappen rond zijn oren" gegeven. Ze waren dus niet volledig gekraakt.
In uw tijd was het al aan de slappe kant aan het worden.

Nu krijgen de leraars ook lappen van de leerlingen. Dat was vroeger wel even anders.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2021, 13:59   #183
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Het waren vooral korporaals en sergeanten die smeerlappen waren, daar zat echt crapuul tussen
Het waren ook alleen zij die zich moesten inlaten met de miliciens. Hogere officieren leefden in een andere wereld. De wereld die je hier beschrijft

Bij de officieren zat evenzeer crapuul maar je had er als dienstplichtige weinig of geen contact mee .

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 5 december 2021 om 14:29.
Oud 5 december 2021, 14:32   #184
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het waren ook die die zich moesten inlaten met de miliciens. Hogere officieren leefden in een andere wereld. De wereld die je hier beschrijft

Bij de officieren zaten evenzeer slechte en goede mensen maar je had er als dienstplichtige weinig of geen contact mee .
Ik was chauffeur van de korpscommandant Kolonel Simoens(latere stafchef van de koning geloof ik). Moest rijden met zo een grote zwarte Opel Kapitan. Hem s'morgens thuis gaan halen en naar de kazerne voeren of vice-verca of hem naar het militair tribunaal brengen waar hij rechter was etc. Zelfs zijn madam naar de coiffeur voeren.
Er waren soms grappige situaties als hij met zijn vrouw discuteerde achteraan of als hij met een andere officier achteraan zat. Vlamingen die nogal rudimentair frans spraken omdat ze dachten dat ik geen frans verstond. Een keer vroeg een officier terwijl hij naar mijn richting keek, il comprend le français? Non, non, c'est un Flamand. Zo pikte ik leuke verhaaltjes op. Hoe goed sommige onderwijzeressen konden poepen of ze dierven ook wel eens de vrouw van een andere officier afsnoepen.
Een andere keer heb ik de chauffeur van Generaal Vivario (commandant toen van de Belgische strijdkrachten in Duitsland) geholpen om de strontzatte Vivario zoals een zak patatten op de achterbank te gooien.
Achteraf bekeken waren er leuke momenten maar het blijft een verloren jaar.
Oud 5 december 2021, 16:43   #185
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik weet niet hoe het vandaag zit met die "leger-discipline", maar toen ik mijn legerdienst vervulde (+/- 35jaar geleden) zei een "chef" nog tegen mij "ge moet niet denken, wij denken in jouw plaats".
Tja, voor dat soort zinloze "discipline" pas ik.
Dat was nog in den tijd dat enkel die van de Genie over gesofistikeerd materiaal beschikten. Wij kregen nog opleiding in man tegen man gevechten.

Wij leerden nog om boobytraps en molotovcocktails te maken.

Eigenlijk zouden we, in geval van oorlog, gebruikt worden als kanonnenvoer.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2021, 16:44   #186
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Comfortabel zal het wel niet zijn geweest als je om 22 uur weer binnen moest zijn.
Ik had vaste nachtvergunning, dit omdat ik PT eerste klas was.
Oud 5 december 2021, 16:45   #187
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie zegt wat die mannen in mijn tijd allemaal konden zeggen heeft sowieso een advocaat aan zijn broek. Dat wordt in deze tijd van woke helemaal niet meer aanvaard.
Zeg nu aan een jongere dat zijn schoenen moeten blinken en je mag het gaan uitleggen bij een of ander comité.
Ik denk het niet.
Geen enkele rechter zal daar tussen komen.
Bij het leger moeten de schoenen nog altijd blinken.
Oud 5 december 2021, 16:47   #188
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals ik al schreef. Discipline is ook kunnen incasseren. U laten vernederen zonder te kraken. In het leven moet je ook tegenslagen kunnen verwerken.
Een bokskampioen moet goed meppen kunnen geven maar moet ook en vooral geen probleem hebben met meppen krijgen.
Iets waar veel jongeren het tegenwoordig blijkbaar heel moeilijk mee hebben ( volgens de mentale gezondheidszorg) Sociale media zitten daar voor veel tussen lees ik wel eens.
In mijn jeugdjaren heb ik nog Judo gevolgd.
Het eerste dat je daar leerde, was vallen.
Oud 5 december 2021, 16:47   #189
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Toen ik jong was waren we ook niet echt lieverdjes.

Daar zijn die knullen vandaag maar koorknaapjes naast.
Wij mochten uiteraard veel meer dan de jeugd nu mag.
Oud 6 december 2021, 10:25   #190
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Achteraf bekeken waren er leuke momenten maar het blijft een verloren jaar.
Wat is volgens u de definitie van een verloren jaar ? Een jaar dat voorbij is is altijd verloren. Een jaar dat voorbij is komt nooit meer terug.
Oud 6 december 2021, 10:30   #191
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is volgens u de definitie van een verloren jaar ? Een jaar dat voorbij is is altijd verloren. Een jaar dat voorbij is komt nooit meer terug.
Een jaar dat vooral veel gekost heeft zonder ook maar iets op te brengen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2021, 10:49   #192
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb wel wat bijgeleerd ooit, zowel bij de B.Koks als de 15de Wing!
Extra door de taxman niet belastbare kennis.
Oud 6 december 2021, 10:58   #193
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vroeger deed 1/2 van de mannelijke 18 jarige zijn dienstplicht.
Ze kregen kost en woonst, eten en werden regelmatig ingezet ten behoeve van de maatschappij.
Vandaag gaat 1/2 van de 18 jarige naar de hoge school of unief.
Opleidingen die normaal 2 of 3 jaar duren, worden doorlopen in 3 tot 5 jaar en meer dan 1/2 maakt de begonnen opleiding niet eens af.

Die opleidingen kosten de maatschappij en ouders veel geld.
Veel van wat de studenten met hun jobkes verdienen dragen ze integraal naar de studentencafé's.

En wat krijgt de maatschappij ervoor terug?
Comazuipers, lawaaioverlast, vervuilde steden, klaplopers, geweldplegingen, leefloonstudenten, jongeren die een sabatjaar nemen, jongeren die blijven doppen omdat ze enkel een jobke in hun studierichting willen aannemen tegen de verloning van iemand met 20 jaar ervaring,
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2021, 11:06   #194
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ze kregen kost en woonst, eten en werden regelmatig ingezet ten behoeve van de maatschappij.
Opleidingen die normaal 2 of 3 jaar duren, worden doorlopen in 3 tot 5 jaar en meer dan 1/2 maakt de begonnen opleiding niet eens af.

Veel van wat de studenten met hun jobkes verdienen dragen ze integraal naar de studentencafé's.

Comazuipers, lawaaioverlast, vervuilde steden, klaplopers, geweldplegingen, leefloonstudenten, jongeren die een sabatjaar nemen, jongeren die blijven doppen omdat ze enkel een jobke in hun studierichting willen aannemen tegen de verloning van iemand met 20 jaar ervaring,
Ok boomer.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2021, 12:25   #195
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor mij is dit toch een jaar dat ik veel inkomen misgelopen ben.
Ik kon gelukkig onmiddellijk beginnen als schoolverlater (bij de derde sollicitatie), dit ondanks het feit dat ik mijn dienstplicht nog moest vervullen. Bij de eerste twee was het, eerst dienstplicht vervullen en dan kom je maar terug. Er waren er veel die geen job kregen voordat ze bij het leger geweest waren. Goed weten dat interim toen niet bestond.

Ik ben bij die eerste gebleven.
Oud 6 december 2021, 12:26   #196
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht

Niet veralgemenen hé.
Het gros van de studenten heeft nooit een tweede zit.
Oud 6 december 2021, 12:28   #197
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ok boomer.
Ik ben geen boomer.
Ik ben van de verloren generatie of generatie X, de huidige 51-65 oude bevolking.

Citaat:
2 Indeling

2.1 Vooroorlogse generatie (geboren in de periode 1910-1930)
2.2 Stille generatie (geboren in de periode 1931-1940)
2.3 Babyboomers (geboren in de periode 1941-1955)
2.4 Verloren generatie (geboren in de periode 1956-1970)
2.5 Pragmatische generatie (geboren in de periode 1971-1985)
2.6 Grenzeloze generatie (geboren in de periode 1986-1995)

Verloren generatie (geboren in de periode 1956-1970)

Ook wel: Generatie Nix of Generatie X. De verloren generatie kreeg te maken met massale jeugdwerkeloosheid en maakte vanwege het gevaar van soa's het einde van de seksuele vrijheid mee. Er werd geëxperimenteerd met verschillende samenlevingsvormen (niet meer direct vanuit het ouderlijk huis trouwen). Kwaliteit van het bestaan werd belangrijker, wat gevonden werd in de vorm van parttime werken, tweeverdienen of anderhalfverdienen. De levensstandaard steeg. Over het algemeen is deze generatie praktisch ingesteld, zelfredzaam, relativerend en is ze, hoewel opgevoed tot idealisme, door de maatschappelijke omstandigheden gestuurd richting een no-nonsensementaliteit. De samenleving bleek aanmerkelijk minder maakbaar dan hen in de jaren zeventig was voorgespiegeld. Uit onderzoek van de Universiteit Tilburg (1999) en het Sociaal en Cultureel Planbureau (2010) bleek deze generatie niet geheel verloren te zijn. Ze waren hoger opgeleid dan hun ouders afkomstig uit de stille generatie. Desalniettemin hadden ze meer moeite een plek op de arbeidsmarkt te veroveren dan de leden van de protestgeneratie in dezelfde periode van hun leven.

Als ouders besteden de X'ers ruim tweemaal zoveel tijd aan het opvoeden van hun kinderen (van de generatie Y) dan de protestgeneratie besteedde aan het opvoeden van hun kinderen (van de pragmatische generatie).[4] Als nieuwe generatie leiders zijn ze vooral gericht op samen doen, toegevoegde waarde, duurzame processen en het constructief benutten van de toenemende diversiteit.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Generatie_(sociologie)
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2021, 12:28   #198
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Voor mij is dit toch een jaar dat ik veel inkomen misgelopen ben.
Ik kon gelukkig onmiddellijk beginnen als schoolverlater (bij de derde sollicitatie), dit ondanks het feit dat ik mijn dienstplicht nog moest vervullen. Bij de eerste twee was het, eerst dienstplicht vervullen en dan kom je maar terug. Er waren er veel die geen job kregen voordat ze bij het leger geweest waren. Goed weten dat interim toen niet bestond.

Ik ben bij die eerste gebleven.
en tegelijkertijd veel meer gespendeerd. Nauwelijks miliciens die rondkwamen met hun soldij.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2021, 12:53   #199
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
het heeft me niets bijgeleerd, bijgebracht of opgebracht. Buiten de nutteloosheid van het leger. Was dan ook het Hoofdkwartier. Wou graag Para worden maar iemand heeft dat achter mijn rug ongedaan gemaakt en mij in de plaats een luxe jobke in het leger bezorgd.
Oud 6 december 2021, 12:57   #200
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
het heeft me niets bijgeleerd, bijgebracht of opgebracht. Buiten de nutteloosheid van het leger. Was dan ook het Hoofdkwartier. Wou graag Para worden maar iemand heeft dat achter mijn rug ongedaan gemaakt en mij in de plaats een luxe jobke in het leger bezorgd.
Dat je het er nu nog over hebt in geuren en kleuren is een bewijs dat het je wel iets heeft opgebracht. De herinneringen blijven en hebben op de een of andere manier je leven gekleurd.
Het is een jaar dat je is bijgebleven en ik veronderstel dan je van het jaar dat er 5 jaar nadien is geweest niks meer zal te vertellen hebben.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be