Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 juni 2022, 12:29   #181
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Vraag is en blijft natuurlijk : wat moet men in die richting(en) wel of niet in de eindtermen zetten voor algemene vakken. Niemand gaat beweren dat nederlands vlot kunnen spreken geen must is.
Dat is geen must voor een loodgieter he. Het is wel een plus. Natuurlijk is alle kennis en kunde die men kan opdoen, een plus. Maar men moet de plus van de must scheiden. Een loodgieter die geen buizen aaneen kan lassen, dat gaat niet, dat is een must. Je kan niet beweren een loodgieter te zijn en geen buizen kunnen aaneen te lassen.
Een loodgieter die zich goed kan uitdrukken en correct schrijven, da's beter. Een loodgieter die ook nog eens computersimulaties van een buizennetwerk kan doorvoeren, is nog beter. Een loodgieter die zulke simulatiepakketten kan schrijven, is nog beter. Een loodgieter die nieuw wetenschappelijk werk kan leveren in de wereld van de hydraulica, nog beter. En zo voort.

Maar aan de basis moet een loodgieter, loodgieter werk kunnen doen. En dat is het. En alles wat daarbij komt, is een plus.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2022, 13:49   #182
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Goed Nederlands spreken (en schrijven met een hoofdletter) is al redelijk moeilijk voor sommigen die in de uithoeken van Vlaanderen wonen.
Langs de andere kant is er ook geen probleem om nEDERLANS te spreken met veel, weinig, of geen hoofdletters.

Leve het mondeling examen van 't middelbaar, indien nog steeds in voege?
(Wiskunde was ietske ambetanter mondeling, dat wel.)
Oud 21 juni 2022, 18:07   #183
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Goed Nederlands spreken (en schrijven met een hoofdletter) is al redelijk moeilijk voor sommigen die in de uithoeken van Vlaanderen wonen.
Maar riskeer als onderwijskracht daar geen opmerkingen over te maken of je wordt publiekelijk gevierendeeld zeker als ze van verder komen dan de uithoeken van Vlaanderen.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2022, 19:21   #184
TREBRON
Europees Commissaris

TREBRON's schermafbeelding

Standaard

Hier op deze draad gebeurd identiek hetzelfde als in de regering.. Blijkbaar is de politiek rond het onderwijs belangrijker dan de realiteit op de werkvloer, dus in de klas op de schoolbanken. Blijkbaar heeft hier nog niemand voor een klas met driekwart ongeletterde vreemdelingen gestaan die geen jota begrijpen (of het niet willen) van wat de leraar verteld. Hier heeft nog geen enkele politieker, en ook nog niemand van deze draad, van een knaap van 12 jaar op zijn neus gekregen dat hij per week meer verdient dan de meester op een maand......
Die leraar moet dat dan met een tolk uitleggen aan de kwade ouders dat hun snaak er niet door is , want die verstaan hem ook niet. Hier is werk te doen en dat lost men niet op met geruzie over een bevoegdheid of een postje.
De kinderen zijn belangrijk, niet de politiekers, en niet hun postjes.
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2022, 07:56   #185
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Hier op deze draad gebeurd identiek hetzelfde als in de regering.. Blijkbaar is de politiek rond het onderwijs belangrijker dan de realiteit op de werkvloer, dus in de klas op de schoolbanken. Blijkbaar heeft hier nog niemand voor een klas met driekwart ongeletterde vreemdelingen gestaan die geen jota begrijpen (of het niet willen) van wat de leraar verteld. Hier heeft nog geen enkele politieker, en ook nog niemand van deze draad, van een knaap van 12 jaar op zijn neus gekregen dat hij per week meer verdient dan de meester op een maand......
Onderwijs moet dan ook gewoon vrijwillig gekocht worden, he. Iemand willen dwingen om te leren is onnozel. Wat er moet gebeuren is gewoon dat die mensen die niet willen leren, of die zich niet gedragen, niet meer naar school mogen komen he, en daar stopt het dan. Trouwens, als die knaap van 12 meer verdient dan die leraar, dan heeft die knaap geen onderwijs meer nodig he, die trekt voorbeeldig zijn plan.

Citaat:
Die leraar moet dat dan met een tolk uitleggen aan de kwade ouders dat hun snaak er niet door is , want die verstaan hem ook niet. Hier is werk te doen en dat lost men niet op met geruzie over een bevoegdheid of een postje.
Nee, daar is geen werk te doen. Er is geen enkele reden om moeite te doen voor iemand die iets niet wil he. Trouwens, de evaluatie en het aanleren zijn aparte zaken, het is niet aan de coach om te zeggen dat zijn ploeg de wereldbeker mag hebben of niet he, het is door de praktijktest dat zoiets bepaald wordt.

Onderwijs geven aan mensen die niet willen is een onnozele zaak.
Oud 22 juni 2022, 08:46   #186
TREBRON
Europees Commissaris

TREBRON's schermafbeelding

Standaard

OK patrickve stuur die dan de straat op. Heb je enig idee wat die daar dan gaan uitspoken? Ga je dan 's avonds nog uw hondje durven uitlaten? Ga je uw madam nog alleen naar de winkel laten gaan?
Onderwijs is de enige goede basis voor een normaal leven.

Laatst gewijzigd door TREBRON : 22 juni 2022 om 08:47.
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2022, 08:58   #187
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
OK patrickve stuur die dan de straat op. Heb je enig idee wat die daar dan gaan uitspoken? Ga je dan 's avonds nog uw hondje durven uitlaten? Ga je uw madam nog alleen naar de winkel laten gaan?
Zeker, niks wat een paar maand gewapende samenleving niet kan oplossen.

Maar ik ben er wel mee akkoord, iedereen moet kunnen lezen.
Schrijven en rekenen is wat minder belangrijk voor het kiesvee.
Oud 22 juni 2022, 10:09   #188
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Onderwijs moet dan ook gewoon vrijwillig gekocht worden, he. Iemand willen dwingen om te leren is onnozel. Wat er moet gebeuren is gewoon dat die mensen die niet willen leren, of die zich niet gedragen, niet meer naar school mogen komen he, en daar stopt het dan. Trouwens, als die knaap van 12 meer verdient dan die leraar, dan heeft die knaap geen onderwijs meer nodig he, die trekt voorbeeldig zijn plan.

Nee, daar is geen werk te doen. Er is geen enkele reden om moeite te doen voor iemand die iets niet wil he. Trouwens, de evaluatie en het aanleren zijn aparte zaken, het is niet aan de coach om te zeggen dat zijn ploeg de wereldbeker mag hebben of niet he, het is door de praktijktest dat zoiets bepaald wordt.

Onderwijs geven aan mensen die niet willen is een onnozele zaak.
Ik neem aan dat je voor de afschaffing van de leerplicht bent.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2022, 13:05   #189
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik neem aan dat je voor de afschaffing van de leerplicht bent.
Iemand iets "doen" leren is een onnozele zaak. De leerplicht was er grotendeels om ouders te beletten om hun kinderen te snel als werkpaard te gebruiken ; kortom, het was om het kinderen mogelijk te maken om naar school MOGEN te gaan van hun ouders.

Maar ik ben er ook voor te vinden om mensen die niks geleerd hebben, gewoon laten te sterven van honger en ontbering. Er is geen reden waarom men een idioot die geweigerd heeft om iets te leren, voor wat dan ook te helpen he.
Oud 22 juni 2022, 13:07   #190
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Denk jij nu echt dat als die een dag keet gemaakt hebben in de school, ze 's avonds niet op straat rondlopen ?

Wat er moet zijn is zwarte miserie. Armoede, honger, koude en ontbering.

Zodat men terug inziet waarom het nuttig is om iets te leren. Als gij alle basis voorzieningen en zelfs nog wat luxe erbovenop krijgt hoe hard ge U ook gedraagt als een dom zwijn, dan is het ergens normaal dat men van zotte "schoolplicht" een vandalenfeest maakt he.
Oud 22 juni 2022, 20:13   #191
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor diegenen die in het centrum van Vlaanderen wonen bedoelt ge. Als ik naar tv kijk en hoor wat Brabanders/Antwerpenaars brabbelen weet ik toch dat de kennis van correct AN daar toch veel beperkter is dan in mijn (Limburgse) omgeving.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2022, 20:14   #192
pajoske

Standaard

Citaat:
Dat is geen must voor een loodgieter he. Het is wel een plus. Natuurlijk is alle kennis en kunde die men kan opdoen, een plus. Maar men moet de plus van de must scheiden. Een loodgieter die geen buizen aaneen kan lassen, dat gaat niet, dat is een must. Je kan niet beweren een loodgieter te zijn en geen buizen kunnen aaneen te lassen.
Een loodgieter die zich goed kan uitdrukken en correct schrijven, da's beter. Een loodgieter die ook nog eens computersimulaties van een buizennetwerk kan doorvoeren, is nog beter. Een loodgieter die zulke simulatiepakketten kan schrijven, is nog beter. Een loodgieter die nieuw wetenschappelijk werk kan leveren in de wereld van de hydraulica, nog beter. En zo voort.

Maar aan de basis moet een loodgieter, loodgieter werk kunnen doen. En dat is het. En alles wat daarbij komt, is een plus.
Een metser die de stelling van Pythagoras niet kent (kan toepassen) kan toch geen rechte hoek metsen.
Oud 22 juni 2022, 20:16   #193
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Een metser die de stelling van Pythagoras niet kent (kan toepassen) kan toch geen rechte hoek metsen.
Toch wel. Maar die leert dat anders. Dat is de regel van 3.4.5.
Oud 22 juni 2022, 20:22   #194
pajoske

Standaard

Citaat:
Klopt.
Maar dat van die ongeletterde vreemdelingen heeft m.i. meer te maken met sociale klasse en omgeving dan met het vreemdeling zijn op zich. Verleden week was ik in de klas van mijn kleinzoon. De meerderheid van die kinderen was van vreemd origine. Eén leerling was de Nederlandse taal nog niet machtig. Hij was pas enkel weken in België. Ik heb nog niks gehoord van taalproblemen in die klas. Ter info: de meeste ouders zijn hoog opgeleide mensen. Ik denk dat daar het voornaamst verschil zit.
Oud 22 juni 2022, 20:28   #195
pajoske

Standaard

Citaat:
Toch wel. Maar die leert dat anders. Dat is de regel van 3.4.5.
Maar hij moet dat wel weten, en kunnen toepassen.
Oud 22 juni 2022, 20:35   #196
pajoske

Standaard

Nu we het over onderwijs hebben:
- mijn zus en schoonbroer kunnen in hun nieuwe woonplaats nergens terecht voor een huisarts. In hun nieuwe woonplaats weigert men nieuwe patiënten. Zij moeten dus voorlopig bij hun vroegere huisarts blijven. Tientallen kilometers verder.
- Als binnen korte tijd mijn tandarts/leeftijdsgenoot op pensioen gaat ben ik verplicht in een andere gemeente te gaan waar een tandartspraktijk (met tandartsen van vreemd origine)is die nog nieuwe patiënten aanneemt.

Dank u Vlaamse overheid voor uw wanbeleid in het onderwijs. Want uw kortzichtigheid, en gebrek een doorzicht is de oorzaak van deze problemen.

Wat we zelf doen trekt op geen kl*ten van de Schoof.
Oud 22 juni 2022, 20:40   #197
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ge loopt achter man.
Daarvoor gebruikt men tegenwoordig een laser. Ge zet die ergens, en die projecteert de lijntjes wel waar nodig.

Langs de andere kant, ik ben het er mee eens, er is een bepaalde basis-ontwikkeling nodig, en de A²+B²=C² voor een rechthoekige driehoek formule is een echt minimum.
Oud 22 juni 2022, 20:52   #198
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ge loopt achter man.
Daarvoor gebruikt men tegenwoordig een laser. Ge zet die ergens, en die projecteert de lijntjes wel waar nodig.

Langs de andere kant, ik ben het er mee eens, er is een bepaalde basis-ontwikkeling nodig, en de A²+B²=C² voor een rechthoekige driehoek formule is een echt minimum.
Jaja. Dat ken ik. Ik heb cursus gevolgd waarbij zo een laser gebruikt werd. Er waren toch verschillende mensen die blijkbaar niet goed begrepen hoe dat werkte, en hoe dat ge die correct moet gebruiken om geen fouten te maken. Zodat uw hoek echt wel recht is.

Trouwens die laser heeft ook beperkingen. Om mijn wei waterpas uit te meten had ik toch een veel beter resultaat met een waterdarm dan met de laser.

Laatst gewijzigd door pajoske : 22 juni 2022 om 20:54.
Oud 22 juni 2022, 21:02   #199
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jaja. Dat ken ik. Ik heb cursus gevolgd waarbij zo een laser gebruikt werd. Er waren toch verschillende mensen die blijkbaar niet goed begrepen hoe dat werkte, en hoe dat ge die correct moet gebruiken om geen fouten te maken. Zodat uw hoek echt wel recht is.

Trouwens die laser heeft ook beperkingen. Om mijn wei waterpas uit te meten had ik toch een veel beter resultaat met een waterdarm dan met de laser.
Vakmannen zijn vakmannen, kiesvee is kiesvee.

En ja, een vakman kan perfect goed metsen, zelfs als analfabeet. Maar dan moet ie wel binnen zijn kader blijven.
Geef die geen nieuw soort cement waar er 30% minder water bij nodig is, duidelijk geprint op de handleiding op de zakken.

Kort door de bocht. Zonder een goeie basis komt niemand nog ver in een moderne maatschappij.

Maar helaas, onze "leiders" hebben gekozen voor brood en spelen, niet voor meer Centurions.

Als U die referentie niet begrijpt, hebt u de val van het West Romeinse Rijk ook niet begrepen.
Oud 23 juni 2022, 05:27   #200
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Klopt.
Maar dat van die ongeletterde vreemdelingen heeft m.i. meer te maken met sociale klasse en omgeving dan met het vreemdeling zijn op zich.
Ja en nee, he. Je hebt gelijk dat het idee van "ooit vreemdeling geweest te zijn" op zich niet moet aanleiding geven tot "onnozelaar zijn die een last is voor de anderen". Het is niet het vreemdeling-geweest-zijn an sich dat problematisch is. Wat problematisch is, is het "geen-lid-willen-worden-van-de-club. En aangezien een vreemdeling A PRIORI geen lid is van de club, vraagt dat dus OP EEN ZEKER MOMENT een inspanning en een wil. Als die er niet is, als die er niet komt, dan blijf je 'buiten de club', en ja, dan ben je een blok aan het been.

Kortom, vreemdeling zijn maakt U potentieel een grotere kans om een blok aan het been te zijn, maar als je als vreemdeling de goeie stap zet, of niet weigert de goeie stap te zetten wanneer men U daartoe helpt en uitnodigt, dan is er geen probleem. Het probleem zit hem met die vreemdelingen die die stap niet willen zetten. En nu is dat toevallig heel sterk gecorreleerd met "moslim zijn".

In principe is dat een grote ommezwaai, omdat men van een verkeerd criterium van causaliteit (ethnie) naar een juist kriterium van causaliteit (moslimmigheid) is overgestapt ; in de praktijk zijn beide criteria grotendeels equivalent.

Citaat:
Verleden week was ik in de klas van mijn kleinzoon. De meerderheid van die kinderen was van vreemd origine. Eén leerling was de Nederlandse taal nog niet machtig. Hij was pas enkel weken in België. Ik heb nog niks gehoord van taalproblemen in die klas. Ter info: de meeste ouders zijn hoog opgeleide mensen. Ik denk dat daar het voornaamst verschil zit.
Voila. 't waren Aziaten zekers

Onze maatschappij maakt twee grote fouten. De eerste fout is om een steen te werpen van "smeirige racist" naar dingen zoals het VB, terwijl die natuurlijk inderdaad aanvankelijk ook geinspireerd waren door een "rationeel racisme", ttz, de evidente correlatie tussen probleem-vreemdelingen en het van-een-andere-ethnie zijn. Dat was PRINCIPIEEL fout, dat was IN DE PRAKTIJK voor 95% juist. Kortom, die mensen viseerden om de verkeerde redenen, de juiste groep probleemgevallen, en werden daarvoor aan het kruis genageld. Ondertussen hebben die hun kriterium veel verbeterd, namelijk door niet zozeer naar ethnie te kijken, maar wel naar moslimmigheid, waar WEL het gros van de problemen vandaan komen, maar van de slag is men "moslimmigheid scheef bekijken" als "racisme" gaan bestempelen, terwijl dat natuurlijk de nagel op de kop was.

De tweede fout was om te zeggen dat het niet-bij-de-club-willen horen een mooi en fundamenteel recht was waar wij onze afkeer moesten voor opzij zetten en bewondering gaan hebben. Ttz, we moesten leren apprecieren en leuk vinden dat er enorm veel onnozelaars de stap niet wilden zetten om bij de club te komen. Het multiculturalisme, met andere woorden.

Kortom, onze maatschappij bejubelt het probleemgedrag, en vilifieert hen die zeggen dat het een probleemgedrag is. En dan verschieten we dat er veel probleemgedrag is, en denken dat dat onze schuld is. En dat is waar

Laatst gewijzigd door patrickve : 23 juni 2022 om 05:28.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be