Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Fact-checking: zijn deze nieuwsfeiten accuraat?
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Fact-checking: zijn deze nieuwsfeiten accuraat? Kritisch bekijken van nieuws en toetsing aan de feiten. Fake news? Selectieve feiten? Of is het een correcte weergave van de feiten? Een zoektocht naar de waarheid.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 mei 2024, 09:22   #181
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Flavius? https://nl.wikipedia.org/wiki/Flavius_Josephus

Of Hij al dan niet bestaan heeft, is trouwens irrelevant om die normen en waarden terug cultureel eigen te maken.
Hm, is het dan uw punt dat het "Jezus christus van Bethlehem van Nazareth" is?

Alleszins, wat betreft de volkstelling, toen ik de werken van Flavius gelezen heb stond ook daar niets in vermeld over de zogezegde volkstelling waarvoor de ouders van Jezus naar Bethlehem moesten.
Oud 12 mei 2024, 10:48   #182
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
....

Hun lijken liggen daar nog als zoden in het zand, weldra komt den oogst oh Vlaanderenland!
o la la la o grappige tikfout.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2024, 06:45   #183
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht

Alleszins, wat betreft de volkstelling, toen ik de werken van Flavius gelezen heb stond ook daar niets in vermeld over de zogezegde volkstelling waarvoor de ouders van Jezus naar Bethlehem moesten.
Neen mijn punt is dat onze christelijke normen en waarden ook cultureel en niet enkel religieus beleefd kunnen worden.

Hem Koning maken is de lat voor de politiek gelijk heel wat hoger leggen. Wij hadden de beste zorg ter wereld, niet door de politiek maar door de katholieken. Nu kunnen ouderen hun bejaardezorg niet meer bekostigen met hun pensioen in overheidsinstellingen, wel bij de katholieken.

Laatst gewijzigd door CUFI : 13 mei 2024 om 06:46.
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2024, 07:48   #184
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Er is geen “bezwaar” dat Franstaligen er komen wonen, op voorwaarde dat ze zich ervan bewust zijn dat de formele taal in de Vlaamse Rand het Nederlands is en die taal dan ook loyaal gebruiken zowel in hun relaties met de lokale overheid als met de Nederlandstalige inwoners. En dat verloopt duidelijk niet altijd zoals het hoort. Een mooi voorbeeld is de situatie in de gemeente Linkebeek (die tot Vlaanderen behoort).
Ze zijn er totaal bewust van. De Franstaligen die in Vlaanderen wonen, beperken zich trouwens helemaal niet tot de faciliteitengemeenten.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2024, 11:26   #185
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je hebt gelijk. De Zwitsers hebben geen Putin-karakter en zijn niet uit op taalveroveringsgebied.
Als de Flaminganten geen taalveroveringen hadden uitgevoerd zouden in Limburg veel meer jongeren Limburgs kennen en kunnen spreken. In de bejaardenhuizen is er nu soms het probleem dat de werknemers de ouderen niet goed verstaan die enkel Limburgs spreken.
PS Blijkbaar zijn er veel ouderen die op hoge leeftijd enkel nog hun (Limburgse) moedertaal spreken.
In het Zwitserse systeem hadden die van Antwerpen geen taalregels te bepalen in Limburg. En al evenmin in de Brusselse rand.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2024, 11:56   #186
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Niet voor de extremistische francofielen die er wonen.
Er wonen ook Franstaligen in Vlaamse gemeenten zonder faciliteiten. Stop dus met uw zever.

Laatst gewijzigd door Everytime : 13 mei 2024 om 11:58.
Oud 13 mei 2024, 11:58   #187
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Er is geen “bezwaar” dat Franstaligen er komen wonen, op voorwaarde dat ze zich ervan bewust zijn dat de formele taal in de Vlaamse Rand het Nederlands is en die taal dan ook loyaal gebruiken zowel in hun relaties met de lokale overheid als met de Nederlandstalige inwoners. En dat verloopt duidelijk niet altijd zoals het hoort. Een mooi voorbeeld is de situatie in de gemeente Linkebeek (die tot Vlaanderen behoort).
Ze zijn er bewust van. Ze sturen zelfs hun kinderen naar het Nederlandstalig onderwijs.
Oud 13 mei 2024, 12:09   #188
DewareJakob

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Niet voor de extremistische francofielen die er wonen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Er wonen ook Franstaligen in Vlaamse gemeenten zonder faciliteiten. Stop dus met uw zever.
Van zever gesproken. Lees eens wat je ooit zelf hebt geschreven, en besef eens hoe schijnheilig jouw opmerking nu is. Het schoentje past je volledig.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Pour moi, la Flandre c'est déj?* ?* l'heure actuelle un pays étranger avec lequel je ne me reconnais plus. Je me sens 100.000 fois plus proche d'un Français que d'un Belge (et quand je dis Belge, je parle aussi bien des Flamands que des Francophones de Belgique). Je crache aussi sur la Belgique mais pas de la même façon. Je trouve que la Belgique est un pays insipide, qui ne vaut rien et dont on ne parle quasi pas ?* l'étranger pour la bonne et simple raison que ce pays n'en vaut pas la peine. Mon crachat sur la Belgique va tellement loin que je renie mon pays et que je me considère Français. Je suis plus branché sur la TV française que sur la TV belge. Quand il y a le Mundial, je soutiens les Bleus et certainement pas les Diables Rouges. Ca me fait d'ailleurs bien rire qu'il y ait 9 chances sur 10 que les Diables ne participent pas au prochain Mundial. Bien fait pour leurs gueules! Quelque part, ils sont ?* l'image de cette Belgique. Cela dit, je ne suis pas pour l'éclatement de la Belgique. Je préférerais alors me barrer et aller m'installer ?* l'étranger.

Sorry als ik in het Frans zei, maar ik moest mijn mening zo geven. Het komt meer uit het hart als het in zijn eigen taal gezegd is.
Oud 13 mei 2024, 12:14   #189
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Als de Flaminganten geen taalveroveringen hadden uitgevoerd zouden in Limburg veel meer jongeren Limburgs kennen en kunnen spreken. In de bejaardenhuizen is er nu soms het probleem dat de werknemers de ouderen niet goed verstaan die enkel Limburgs spreken.
PS Blijkbaar zijn er veel ouderen die op hoge leeftijd enkel nog hun (Limburgse) moedertaal spreken.
In het Zwitserse systeem hadden die van Antwerpen geen taalregels te bepalen in Limburg. En al evenmin in de Brusselse rand.
Oei, geldt dat ook niet voor Nederlands-Limburg?
Zitten daar ook fascisten en zo?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 13 mei 2024, 12:18   #190
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht

Misschien hadden ze nen bon van de plaatselijke Brico en moest Jozef een nieuwe zaag hebben.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2024, 14:27   #191
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oei, geldt dat ook niet voor Nederlands-Limburg?
Zitten daar ook fascisten en zo?
In Ned. Limburg leren de meeste kleine kinderen Limburgs. Dat zal u misschien verbazen. Maar dat is de realiteit.
In Nederland is de Limburgse taal erkend als Europese minderheidstaal. Dat geeft natuurlijk een hogere stand aan die taal. Die erkenning is in Vlaanderen geweigerd. Omdat de nationalisten dan niet meer kunnen zeveren van één volk met één taal en geschiedenis.
Dat was dus een politiek keuze. (Ze deden het in hun broek dat er meer mensen in Vlaanderen dan Frans zouden praten).Niks fiere Vlaming. Broekschijters zijn het.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2024, 14:35   #192
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Ned. Limburg leren de meeste kleine kinderen Limburgs. Dat zal u misschien verbazen. Maar dat is de realiteit.
In Nederland is de Limburgse taal erkend als Europese minderheidstaal. Dat geeft natuurlijk een hogere stand aan die taal. Die erkenning is in Vlaanderen geweigerd. Omdat de nationalisten dan niet meer kunnen zeveren van één volk met één taal en geschiedenis.
Dat was dus een politiek keuze. (Ze deden het in hun broek dat er meer mensen in Vlaanderen dan Frans zouden praten).Niks fiere Vlaming. Broekschijters zijn het.
Dat lijkt onzin. Hoe kan de erkenning van Limburgs als minderheidstaal er in godsnaam toe leiden dat er meer Frans zou gesproken worden?
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2024, 17:31   #193
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Dat lijkt onzin. Hoe kan de erkenning van Limburgs als minderheidstaal er in godsnaam toe leiden dat er meer Frans zou gesproken worden?
Het IS onzin.
Oud 13 mei 2024, 17:46   #194
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wie zou daar in Vlaanderen vragende partij voor zijn, voor de erkenning van het gezang van de Limburgers, het gebrabbel van de West-Vlamingen, het gemompel van de Denderstreek, het geneuzel van de Kempen, ... en last but not least, het gewauwel van Aaaantwaaarpe?

(noot: die "En wie zou daar in Vlaanderen vragende partij voor zijn?" ga ik nog wel wat vaker gebruiken voortaan.)

Oud 13 mei 2024, 17:51   #195
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wie zou daar in Vlaanderen vragende partij voor zijn, voor de erkenning van het gezang van de Limburgers, het gebrabbel van de West-Vlamingen...
Zowel het West-Vlaams als het Limburgs zijn linguïstisch gezien geen dialecten maar eigen talen

Citaat:
(noot: die "En wie zou daar in Vlaanderen vragende partij voor zijn?" ga ik nog wel wat vaker gebruiken voortaan.)
Ik denk dat er in die beide gebieden wel degelijk vraag is naar bescherming van hun taal.
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)
Oud 13 mei 2024, 19:11   #196
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wie zou daar in Vlaanderen vragende partij voor zijn, voor de erkenning van het gezang van de Limburgers, het gebrabbel van de West-Vlamingen, het gemompel van de Denderstreek, het geneuzel van de Kempen, ... en last but not least, het gewauwel van Aaaantwaaarpe?

Is DIT beter?

Ward Ramaekers - Het algemeen cités

Uit: Onze Taal, april 1998.

Mi, maak me geen eiers!
Het Algemeen Cités

Veel jongeren uit Belgisch Limburg spreken een opmerkelijke taal: het Algemeen Cités.
Het draagt de sporen van het Grieks, Spaans, Marokkaans en Turks, maar vooral van het Italiaans. En van het Nederlands en Limburgs. Een introductie op een smeltkroestaal.

Een groot deel van de jonge Belgische Limburgers spreekt geen Nederlands, geen Limburgs, maar Algemeen Cités. Dit is de taal van jonge trendsetters uit de c i t é s
(d.w.z. de arbeiders- en migrantenwijken) van de mijnbouwsteden in Belgisch-Limburg, zoals Maasmechelen en Genk. Het is een bastaardtaal, rijk aanschuttingwoorden, met de grammatica van het Limburgs, de melodie van het Italiaans en de woordenschat van beide. Van Italiaanse herkomst is ook d e gewoonte om, te pas en te onpas en in allerlei betekenissen, de werkwoorden zetten en maken te gebruiken. Behalve Italiaanse zijn er Griekse, Spaanse en hier en daar Marokkaanse of Turkse invloeden aan te wijzen. De woordenschat is beperkt; vaak kan de precieze bedoeling van wat er gezegd wordt alleen uit de intonatie afgeleid worden.
Het Cités klinkt vurig en zangerig - met de bergen en dalen, het krimpen en rekken van het Italiaans - maar tegelijkertijd wordt het uitgesproken met de mondhoekennaar beneden, en velen klinkt het brutaal, macho of bedreigend in de oren. Of gewoon onverstaanbaar. En er is 'besmettingsgevaar': Belgische jongeren nemen de taal van de jonge migranten nogal gemakkelijk over.

Hieronder een beknopt lexicon Algemeen Cités.

Afgang maken: zich blameren, afgaan als een gieter.
Afleggen: laten af- of uitstappen, iemand op zijn of haar bestemming afzetten.
Andere keer: 1 volgende keer, straks, ooit; 2 nooit; A: Wanneer geeft ge me die geld terug? B: Andere keer.
Ballen krijgen: ontstemd raken; Ik krijg ballen van die jongen.
Begaaide: 1 afstotelijk iemand; 2 iemand die geestelijk min of meer gestoord is.
Bordel maken: 1 zich op een luidruchtige, lichtelijk aanstellerige manier gedragen;
2 ruziën; Als ik op school ben, ik maak altijd bordel.
Bot in de nek: verbastering van botta in testa, Italiaans voor `een slag voor het hoofd'.
Breek me de ballen niet: letterlijke vertaling van het Italiaanse non mi rompere le scatole of non mi rompere le palle; niet scasseren (zie aldaar).
Che? [kèh]: 1 wat?, hoe?, hoezo?; 2 wat moet je?; 3 welk?, welke?; A:
Ward Ramaekers - Het algemeen cités

Uit: Onze Taal, april 1998.
Pagina 2 van 3
uitbreiding) `arbeiderswijk in een voormalige mijngemeente of -stad'.
Cités: taal van (de bewoners van) een cité.
De van de: je van het, het beste van het beste.
Die andere: 1 uitdrukking die weergeeft dat iemand op een melige manier geestig
is; 2 dat iemand onzin vertelt; 3 dat iets wat is of wordt gezegd, niet oké is, dat het belachelijk of bespottelijk is; A: Michael Jackson is de van de. B: Die andere.
Ei: 1 hé; 2 hè.
Eieren maken, eiers maken: ergernis opwekken; Die jongen maakt me eieren.
Flamoen: van Flamano, een verbastering van Fiammingo, Italiaans voor `Vlaams'; 1
Vlaming; 2 (geringschattend) boer.
Gaan: gaan naar; Gaan we Antwerpen?
Ga kakken: letterlijke vertaling van het Italiaanse va a cacare; 1 uitdrukking die weergeeft dat iemands aanwezigheid niet (langer) gewenst is; 2 uitdrukking van ongeloof; Uw broer heeft een nieuwe BMW? Ga kakken.
Gianni [dzjannie]: 1 Italiaanse ‘johnny’ of ‘johnny’ met Italiaans bloed; 2 (bij uitbreiding) ‘johnny’ uit een cité.
Goeie: oké; A: Ik bel u nog. B: Goeie.
Goeie?: alles goed?
Hou uw lip, zwijg uw lip, zwijg uw mond: hou je mond.
Ik peer u ene: pas op of ik geef je een muilpeer.
Ik zweer u: letterlijke vertaling van ti giuro, Italiaans voor `ik verzeker je';
uitdrukking van strijdbaarheid; ik meen het; Ik zweer u, die hippie, ik maak die dood.
Itak: naar analogie met polak, al of niet geringschattend; Italiaan, Italiaanse of persoon met Italiaans bloed; Polakken zijn flamoenen, itakken niet.
Kippenstijl: iets wat niet cool is, wat van geen stijl getuigt.
Kraken: 1 ontmaagden; 2 seks hebben met.
Laat staan: 1 laat zitten, geen dank; 2 niet ruziën, (bij uitbreiding) hou op.
Maken: passe-partoutwerkwoord; (onder meer) seks hebben met; Ik ga die meisje maken.
Mi: afkorting van minchia (zie aldaar).
M i n c h i a [mienkja]: Siciliaans voor `lul'; 1 uitroep van ergernis; 2 van
strijdbaarheid; 3 van verbazing; 4 van bewondering; Minchia, hebt ge die meisje gezien?
Nigger: jongen, man, makker; Tony, nigger, goeie?
Paraculo: Italiaans voor gladjanus, verschoven naar `homofiel'; Prince is een paraculo.
Patat: 1 iemand die zeer mooi is, aantrekkelijk, begeerlijk; 2 iets wat zeer mooi is, groot, snel, enz.; Een patat van een auto.
Scassement: 1 zeur, iemand die zich zeer actief toont op het gebied van scasseren
(zie aldaar); 2 iets wat aanleiding geeft tot ergernis.
Scasseren: verbastering van scassare, Italiaans voor `stukmaken'; 1 ergernis opwekken; 2 onzin vertellen; A: Ik ga trouwen. B: Scasseer niet. (Of: Scasseer me de eieren niet.)
Schijt omhoog: 1 loop naar de maan, `fuck off'; 2 vertel geen onzin; A: Ech waar, ik

Pagina 3 van 3
ga trouwen. B: Schijt omhoog.
Scoperen: verbastering van scopare, Italiaans voor `borstelen' en (bij uitbreiding)`de liefde bedrijven met'.
Sjik: 1 aangenaam; 2 mooi; Een dakspoiler. Sjik.
Stijl: mooi, cool; Diadora is stijler dan Adidas.
Stijl maken: stijl hebben.
Stijlmaker: 1 iemand die `stijl maakt' (zie aldaar), die opvalt, die niet onopgemerkt voorbijgaat; 2 iemand die lichtelijk aanstellerig gedrag vertoont.
'Sto cazz [sjto kats]: afkorting van questo cazzo, Italiaans voor `die lul'; 1
uitdrukking van ergernis; 2 uitdrukking die weergeeft dat iemand ergens geen zin in heeft, ergens niet mee instemt; `vergeet het'; A: Leent ge me uw auto? B: 'Sto cazz.
Vaffanculo: afkorting van va a farlo in culo, Italiaans voor `heb anale seks';
uitdrukking van ergernis, `fuck you'.
Varia: 1 onwettige activiteiten; 2 werkloos zijn en al of niet op zoek zijn naar een baan; 3 1 en 2 tegelijk.
Wat een bordel: wat een toestand, wat een ellende.
Weet ge, zo: 1 uitdrukking die weergeeft dat hetgeen is of wordt gezegd, algemeen bekend is; 2 dat het vanzelfsprekend is; natuurlijk; A: Werkt ge? B: Weet ge, zo, varia.
We zien ons: letterlijke vertaling van het Italiaanse ci vediamo; tot ziens, dag, d e groeten.
Zetten: passe-partoutwerkwoord; (onder meer) geven; Zet me een Big Mac.
Zuiver: vertaling van claro, Spaans voor `zeker, uiteraard'.
Enkele regels voor beginners in het Cités
• De r is een rollende r.
• Spreek de w ongeveer uit als oew; bijvoorbeeld: Oewaarom?
• De i van vis neigt naar de u van mus.
• Spreek een s aan het begin van een lettergreep en gevolgd door een of meer medeklinkers uit als sj; bijvoorbeeld: Tony is een sjtier.
• Spreek zw uit als zjoew; bijvoorbeeld: Anita heeft me zjoewaar gekloot.
• Het verdient aanbeveling de eind-n en vooral de eind-t niet uit te spreken: je ‘wacht’ niet; je wach.
• Er is maar één bepaald lidwoord: de, en bijna altijd ook maar één aanwijzend voornaamwoord: die; bijvoorbeeld: De meisje. Hebt ge die meisje gezien?
• Je zegt niet: ‘een schoon meisje’ of ‘welk huis’? Je zegt: ‘een schone meisje’. En: ‘welke huis’?
• Je zegt niet: ‘Ik ben mijn haar aan het kammen. Ik was aan het wachten’. J e zegt: ‘Ik ben mijn haar aan kammen. Ik was aan wachten’.

Bij de Arbeiderspers verscheen onlangs de roman Mijnland van Johan Dirkx, waarin het Algemeen
Cités een belangrijke rol speelt.
Oud 13 mei 2024, 21:13   #197
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen mijn punt is dat onze christelijke normen en waarden ook cultureel en niet enkel religieus beleefd kunnen worden.

Hem Koning maken is de lat voor de politiek gelijk heel wat hoger leggen. Wij hadden de beste zorg ter wereld, niet door de politiek maar door de katholieken. Nu kunnen ouderen hun bejaardezorg niet meer bekostigen met hun pensioen in overheidsinstellingen, wel bij de katholieken.
We hadden ook de beste technieken van uitbuiting van de koloniën, dank zij de missionarissen,
de beste heksenverbrandingen,
de beste godsdienstoorlogen,
....

Oud 13 mei 2024, 21:15   #198
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zowel het West-Vlaams als het Limburgs zijn linguïstisch gezien geen dialecten maar eigen talen

Ik denk dat er in die beide gebieden wel degelijk vraag is naar bescherming van hun taal.
WIE was de vraag. Wie zou daar vragende partij voor zijn?
Een programmapunt op een partij? Een drukkingsgroep? Een culturele vereniging?

Oud 13 mei 2024, 22:34   #199
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
WIE was de vraag. Wie zou daar vragende partij voor zijn?
Een programmapunt op een partij? Een drukkingsgroep? Een culturele vereniging?
In Nederland, waar meer openheid is voor taalminderheden, is dat een heel beweging (google bijvoorbeeld "Limburgse taal beschermen").

Bij ons is er ook een beweging, zij het bescheidener:
Oud 14 mei 2024, 09:14   #200
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In de Voerstreek onder Happart ,zijn er veel Limburgse kinderen in het Frans opgevoed.Zij spreken geen Limburgs meer ,zelfs geen Nederlands.
Maar dat is natuurlijk geen probleem voor Jos.
Witte Kaproen is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be