Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 december 2024, 18:57   #181
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Laouej speelt het Brussels politiek spel op een zeer smerige manier. Hij heeft blijkbaar een bloedhekel aan N-VA omdat die partij omtrent de Brusselse structuur (19 baronieën, 19 OCMW's, versplinterde politiezones...) dingen zegt die in Franstalig-Brusselse oren als heiligschennis klinken.
Maar die kritiek tav van N-VA is dan wel niet rationeel, aangezien de andere Vlaamse partijen ook streven naar fusies van bv politiezones...

Wat is dan zijn agenda ? Politici doen zo een dingen niet zonder reden. Gewoon een irrationele aversie voor N-VA is wat mij betreft écht te licht om geloofwaardig te zijn...

In opdracht van het nationale PS bestuur de boel wat saboteren ? Kan, maar weinig waarschijnlijk en Laouej is een einzelgänger die zich moeilijk tot zelfs helemaal niet laat aansturen.

Dan lijkt de piste van de journaliste van L'Echo geloofwaardiger : hij is gewoon de formatie van Leisterh aan het saboteren, hij wil aantonen dat MR 'het niet kan' en dan terug op de proppen komen en de hele formatie naar zijn hand zetten.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2024, 19:59   #182
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Maar die kritiek tav van N-VA is dan wel niet rationeel, aangezien de andere Vlaamse partijen ook streven naar fusies van bv politiezones...

Wat is dan zijn agenda ? Politici doen zo een dingen niet zonder reden. Gewoon een irrationele aversie voor N-VA is wat mij betreft écht te licht om geloofwaardig te zijn...

In opdracht van het nationale PS bestuur de boel wat saboteren ? Kan, maar weinig waarschijnlijk en Laouej is een einzelgänger die zich moeilijk tot zelfs helemaal niet laat aansturen.

Dan lijkt de piste van de journaliste van L'Echo geloofwaardiger : hij is gewoon de formatie van Leisterh aan het saboteren, hij wil aantonen dat MR 'het niet kan' en dan terug op de proppen komen en de hele formatie naar zijn hand zetten.
Ik denk dat zijn aversie tegenover N-VA gewoon te verklaren is door het feit dat dat die partij de noodzakelijke structurele ingrepen in het Brussels kluwen het scherpst heeft geformuleerd. En verder hoopt hij wellicht bij de Brusselse Franstaligen "oude anti-Vlaamse sentimenten" terug op te rakelen.
Oud 12 december 2024, 20:05   #183
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat zijn aversie tegenover N-VA gewoon te verklaren is door het feit dat dat die partij de noodzakelijke structurele ingrepen in het Brussels kluwen het scherpst heeft geformuleerd. En verder hoopt hij wellicht bij de Brusselse Franstaligen "oude anti-Vlaamse sentimenten" terug op te rakelen.
Misschien is de aversie tegen nva eerder omwille van hun hautaine, arrogante leider?
Oud 12 december 2024, 20:11   #184
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Misschien is de aversie tegen nva eerder omwille van hun hautaine, arrogante leider?
Dat denk ik niet want de Franstalige politici zijn nu bepaald niet de types die opvallen door het aannemen van een "low profile". Pas du tout...
Oud 13 december 2024, 03:31   #185
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat denk ik niet want de Franstalige politici zijn nu bepaald niet de types die opvallen door het aannemen van een "low profile".
Pas du tout...
Voor wat het waard is:
een reëel intermenselijk regionaal probleem, opgeklopt tot een emotioneel taalprobleem door het zaaien van zizanie, kwam politieke partijen sinds de aanvang steeds goed uit.
Elitair franstalig gedrag vanaf het ontstaan van Belgenland, gevolgd door simplistisch voeden van een onnodig nederlanstalig minderwaardigheidsgevoel sinds dezelfde dagen. Politiek misbruik, niet meer niet minder.
Zo eenvoudig, en Klootmans in de straat blijft daar domweg in meelopen.

Allemaal samen: "pour les Flamends/Wallons cons la même chose" -
Oud 13 december 2024, 08:25   #186
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Brussels formateur David Leisterh (MR) mikt op een nieuwe meerderheid aan Franstalige kant. Hij wil de PS inruilen voor Ecolo en Défi. Dat verneemt onze redactie uit goede bron. Défi zou bereid zijn om mee te stappen in onderhandelingen, Ecolo allesbehalve.

Twee weken geleden kwam er met Groen, N-VA, Vooruit en Open VLD eindelijk een Nederlandstalige meerderheid uit de bus voor de vorming van een nieuwe Brusselse regering.

Even leek het alsof de formatietrein vertrokken was, want aan Franstalige zijde hadden MR, PS en Les Engagés al maandenlang een deal om onderhandelingen op te starten. Maar de PS kantte zich al snel tegen Brusselse bestuursdeelname van de N-VA.

'Sleutel bij Ecolo'

Daarop zette Brussels formateur David Leisterh gesprekken op touw met Ecolo en Défi. Onze redactie vernam dat Défi-voorzitter Sophie Rohonyi vorige week woensdag samenzat met zowel Leisterh als MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez en Brussels Les Engagés-kopstuk Christophe De Beukelaer.

Afgelopen vrijdag hielden de Franstalige groenen, met Zakia Khattabi aan tafel, op hun beurt een overleg met Bouchez en Leisterh. Vandaag vond een nieuw gesprek plaats tussen Ecolo en de MR.

Défi stelt naar verluidt geen veto tegen de N-VA, maar bij Ecolo is er (nog) geen bereidheid om toe te treden tot een nieuwe Brusselse regering. Volgens een goede bron is het nu aan de Franstalige groenen om de knoop door te hakken en al dan niet mee te stappen in Brusselse regeringsonderhandelingen. “De sleutel van de Brusselse formatie ligt vandaag bij Ecolo”, klinkt het bij een bron.

Aversie

Dat ligt niet voor de hand. Ecolo kreeg in juni een fikse electorale opdoffer en zag acht van haar vijftien zetels in rook opgaan. Bovendien is bij een flink deel van de achterban de aversie tegenover de N-VA niet kleiner dan bij de PS.

Recent gaf Ecolo duidelijk te kennen dat de partij voor oppositie kiest. "De ecologisten hebben het signaal van de kiezers gehoord: het plaatst ons in de oppositie", was de boodschap. Dat statement heeft de partij vandaag nog eens herhaald. Off the record bespeurt onze redactie nog minder enthousiasme bij de Franstalige groenen.

Défi tuimelde weliswaar van tien naar zes zetels, maar zou wel interesse tonen in onderhandelingen, ook met de N-VA als deel van de meerderheid. “Maar niet om institutionele eisen zoals de fusie van de politiezones, OCMW’s of gemeenten te bespreken”, zegt een goedgeplaatste bron.

MR, Les Engagés, Ecolo en Défi tellen samen 41 van de 72 Franstalige zitjes in het Brussels parlement. De zeven zetels van de Franstalige groenen zijn dus broodnodig in deze constellatie.
Leisterh en De Beukelaer gaan blijkbaar niet in op de chantage vanuit de hoek van PS, en zoeken die te vervangen en een nieuwe franstalige meerderheid samen te stellen.

Dat is, als Ecolo erin slaagt om over hun eigen schaduw te stappen...

https://www.bruzz.be/brusselkiest202...terh-mr-wil-ps
Oud 13 december 2024, 09:38   #187
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Misschien vergis ik mij wel maar Aardrijkskundig ligt Brussel het hoofdstedelijk gewest in Vlaanderen.

Maar men ziet dat precies anders tegenwoordig.

Oud 13 december 2024, 09:52   #188
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Brussel uw een zelfstandig gewest, houden zo. Je wil die vuiligheid echt niet bij Vlaanderen, of je moet het eerst voor 90% ontvolken.

Laatst gewijzigd door Skobelev : 13 december 2024 om 09:53.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2024, 10:06   #189
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Brussel uw een zelfstandig gewest, houden zo. Je wil die vuiligheid echt niet bij Vlaanderen, of je moet het eerst voor 90% ontvolken.
Wel, ik denk ook niet dat de meeste Vlamingen die vuiligheid bij Vlaanderen willen.

Pijnlijk detail is dat er in het Brusselse aardig wat bedrijven gevestigd zijn waar ook veel Vlamingen hun werkstek hebben.

Moeten we die ook maar allemaal laten oprotten?

Het ontvolken een optie maar of die gaat werken??

Brussel dan weer gezien als hoofdstad van de EU, laat dat aan een ander land over, misschien lost het zichzelf dan op?????

Laat bovenstaande vergezocht zijn want ook dat heeft met *kassa*kassa* te maken denk ik voortgaande op het feit dat mijn denken niet je dat meer is tegenwoordig.

Laatst gewijzigd door Universalia : 13 december 2024 om 10:16.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2024, 10:10   #190
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Wel, ik denk ook niet dat de meeste Vlamingen die vuiligheid bij Vlaanderen willen.
Ik denk dat de meeste Vlamingen willen dat The Police weer te samen komt maar Sting heeft geen goesting.

De meeste Vlamingen willen minder werken, meer pensioen, minder zelf voor hun klein mannen zorgen, meer welvaartcheques, minder presteren en meer defensie.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 13 december 2024 om 10:10.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2024, 10:13   #191
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Ik denk dat de meeste Vlamingen willen dat The Police weer te samen komt maar Sting heeft geen goesting.

De meeste Vlamingen willen minder werken, meer pensioen, minder zelf voor hun klein mannen zorgen, meer welvaartcheques, minder presteren en meer defensie.
Van toepassing??

STING I hope the Russians love their children too / Ukraine War
Oud 13 december 2024, 15:02   #192
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht

Idem voor de meeste Walen.
NU is 2% voor defensie meer dan nodig.

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2024, 11:06   #193
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Défi boegbeeld Maingain verlaat zijn partij, een eerder onverwacht gevolg van de Brusselse formatie.

Ik denk niet dat er velen hem gaan missen.

Citaat:
Olivier Maingain verlaat de partij Défi. Dat laat hij weten op X. Dat huidig voorzitter Sophie Rohonyi ervoor openstaat nationale partijvoorzitters bij de Brusselse onderhandelingen te betrekken, is voor hem de druppel. "Ze verdedigt niet langer de autonomie van het Brussels gewest. Als gevolg daarvan verlaat ik Défi."

Maingain wil een nieuwe partij stichten, "trouw aan mijn overtuigingen en die van vele militanten en kiezers." Hij doet daar een van de volgende dagen een oproep voor.

Hij bevestigt het nieuws aan BRUZZ, maar geeft geen verdere toelichting. Maingain is burgemeester van Sint-Lambrechts-Woluwe, waar hijzelf nu niet meer in dezelfde partij zit als zijn schepenen. Hoe het daar verder moet, is onduidelijk.
Ruzie

Maingain is lang hét gezicht geweest van het FDF, de voorloper van het huidige Défi. De afgelopen jaren raakte hij op ramkoers met zijn eigen partij, met als hoogtepunt de openlijke ruzie met toenmalig Défi-voorzitter François De Smet.

Ook de opening die huidig voorzitter Rohonyi maakte naar een regering met de N-VA kon hij niet smaken. "In Brussel is de N-VA niet de oplossing maar het probleem", zei hij daar eerder over.

Toen Rohonyi deze middag de deur op een kier zetten om de nationale partijvoorzitters toe te laten aan de Brusselse onderhandelingstafel, een voorstel van formateur David Leisterh (MR), zei Maingain dat niet te kunnen accepteren. "Ik stel vast dat Rohonyi zich inschrijft in de logica van de MR om de Brusselse onderhandelingen ondergeschikt te maken aan de nationale partijen."
https://www.bruzz.be/actua/politiek/...efi-2024-12-20
Oud 21 december 2024, 18:45   #194
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard

Hoe Vlaanderen zijn hoofdstad verliest? Brussel was één van de twee hoofdsteden van het Verenigd koninkrijk der Nederlanden. En ooit wappert er weer het rood-wit-blauw

Laatst gewijzigd door DeZeeuw : 21 december 2024 om 18:47.
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2024, 20:36   #195
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Défi boegbeeld Maingain verlaat zijn partij, een eerder onverwacht gevolg van de Brusselse formatie.

Ik denk niet dat er velen hem gaan missen.
Een oude francofone racist a la Belgique de papa. Dat die soort nog vrij mag rondlopen is één van de vele anomalieën van dit land.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 21 december 2024 om 20:36.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2024, 22:37   #196
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Brussel moet gedekoloniseerd worden. Ik geloof er onderhand niet meer in dat dit nog kan middels het Nederlandstalig onderwijs. Kolonisten als Ahmed Laaouej en zijn pieds noirs moeten worden buitengezet.
Blijkbaar weet jij niet wat men bedoeld met pieds noirs
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2024, 22:44   #197
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het zou volstrekt abnormaal zijn dat het economisch belangrijkste gewest van dit land in de hoofdstad gesaboteerd wordt door de grillen van politici uit één partij. Het komt hen niet toe om zo maar met een zoveelste "cordon" te staan zwaaien.
BHG is niet de hoofstad van Belgie.
Enkel de gemeente Brussel is hoofdstad.

Laatst gewijzigd door speurneus : 21 december 2024 om 22:44.
Oud 21 december 2024, 22:51   #198
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Hoe Vlaanderen zijn hoofdstad verliest? Brussel was één van de twee hoofdsteden van het Verenigd koninkrijk der Nederlanden. En ooit wappert er weer het rood-wit-blauw
Na 15 jaar uitbuiting door Willempje van Oranje hebben de dappere Brusselaars de Holanders zonder veel poeha buiten geshot.
Oud 22 december 2024, 07:32   #199
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Na 15 jaar uitbuiting door Willempje van Oranje hebben de dappere Brusselaars de Holanders zonder veel poeha buiten geshot.
Welke uitbuiting? Heb je een paar feiten om die bewering te staven?
Oud 22 december 2024, 08:15   #200
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Rare jongens die belgicisten. Enerzijds afgeven op Willem I en alles wat Nederlands is. Anderzijds blind zijn voor de anti-Nederlandse assimilatiepolitiek van de vroege Belgische wetgevende macht, en alle ellende die daar uit voortkwam. Kierewiet.

Laatst gewijzigd door DeZeeuw : 22 december 2024 om 08:17.
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be