Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Vakbonden
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Vakbonden Het hoekje voor de vakverenigingen, leden en afgevaardigden. Maar ook voor hen die erbuiten staan en er iets over te vertellen hebben.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 mei 2025, 12:28   #181
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Zolang de meute dit niet inziet zullen we genaaid worden. Steeds weer.

Daar komt heel deze discussie op neer.

Het draait om geld, de mensen zijn bijzaak geworden.

Dus heel dat geratel over waarom we in dit land bv. zes regeringen nodig hebben is het equivalent van twee vingers in je oren steken en 'lalalala' zingen.
Het gaat allemaal terug tot het rampjaar 1585 met de aanwezigheid van de Spaanse bemoeials, de val van Antwerpen en de rampzalige splitsing van de Nederlanden.
Oud 20 mei 2025, 13:04   #182
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Vervoeging van het werkwoord "worden":
Ik word misselijk
Gij wordt misselijk
Hij wordt misselijk
Wij worden misselijk

Neem een rennie...

Het gaat niet over de dikste te hebben, voor jou blijkbaar wel, maar voor mij gaat het over correcte informatie en geen bedrieglijke, halve waarheden en alles door elkaar haspelen.

En? Zijn leeflonen misschien geen uitkeringen?
Deze grote grammaticale wijsheid mag inderdaad dikwijls herhaald worden.
Het is voor mij, als oude man, een raadsel waarom er tegen die eenvoudige regel steeds maar opnieuw gezondigd wordt. Is dat nu echt zo moeilijk? Of is bij jongere mensen het grammaticaal bewustzijn volkomen zoek?
Oud 20 mei 2025, 14:41   #183
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Vervoeging van het werkwoord "worden":
Ik word misselijk
Gij wordt misselijk
Hij wordt misselijk
Wij worden misselijk
Neem een rennie...

Het gaat niet over de dikste te hebben, voor jou blijkbaar wel, maar voor mij gaat het over correcte informatie en geen bedrieglijke, halve waarheden en alles door elkaar haspelen.

En? Zijn leeflonen misschien geen uitkeringen?
Oeps.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2025, 07:21   #184
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zolang de meute dit niet inziet zullen we genaaid worden. Steeds weer.

Daar komt heel deze discussie op neer.

Het draait om geld, de mensen zijn bijzaak geworden.

Dus heel dat geratel over waarom we in dit land bv. zes regeringen nodig hebben is het equivalent van twee vingers in je oren steken en 'lalalala' zingen.
Om van te kotsen...

Dat gaat daar zelf voor €160 per stoel (!!) volgens velen een beetje zijn boekje te buiten om daar dan trots te vertellen over een maatregel die nog onder de radar is gebleven en die werklozen vanaf volgend jaar nog eens €220/maand gaat kosten.

Hoeveel duidelijker kan je het nog maken??

De rijke elite verkoopt voor absurde prijzen stoelen waar er aan een even rijk publiek wordt met de nodige kwinkslagen wordt verteld dat ze erin geslaagd zijn een maatregel op te leggen aan mensen die het heel wat minder breed hebben dan zij zelf waar niemand vragen over stelt en die hij ook liever niet openbaar gemaakt wil zien worden ("Er zijn toch geen journalisten in de zaal?")

Dit slaat werkelijk alles.

Iemand met een (te) vette pree gaat aan wat rijk volk eventjes lacherig vertellen hoe ze de werklozen nog maar eens bij hun pietje hebben.

Dát is de manier waarop ministers en hun gevolg tegenwoordig met de mensen van hun land omgaan.
Dure maatregelen treffen en er alles aan doen om te voorkomen dat de bevolking ze vooraf te weten komen.

En wat doet heel de NVA-aanhang? Die staan te juichen voor hun Grote Leider terwijl die gewoon weg iedereen ligt te naaien op een nu wel zwart-op-wit vaststaande heel achterbakse manier.
Oud 28 mei 2025, 09:16   #185
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Destijds begon de Franse revolutie door zulke fratsen.

De rijke zwijnen vreten zich vol terwijl ze het gepeupel uitpersen en uitlachen.
Oud 29 mei 2025, 16:20   #186
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Wees content dat de kabinet chef van jambon uit de biecht klapte, anders hadden we nooit geweten wat ze van plan waren met die programmawet....
En God-weet wat daar nog allemaal in staat om de bevolking te bestelen en te kloten met details en allerhande bedrieglijke misleidingen...

De woordelijke opname van de kabinet chef was te horen in het vrt journaal:
Citaat:
Ik denk dat mensen dat niet snappen hoe dat in elkaar zit
Maar je weet: vandaag de dag krijg je voor een vervangingsinkomen een belastingsvermindering, iets van 2400 per jaar ook voor werkloosheidsuitkeringen, die wordt volledig geschrapt vanaf volgend jaar.
Die werkloosheidsuitkering gaat plots 200€ minder worden, per maand.
Ik denk niet dat daar al iemand aan heeft gedacht dat dat staat te gebeuren.
Dat brengt serieus veel op aan de schatkist 370 miljoen euro.
Een stukje federaal en een stuk gewestelijk.
Dat gaat serieus zijn, direct 200€ per maand minder
Er is nog niks van verschenen in de media dus ik denk dat mensen dat niet snappen wat er staat te gebeuren.
De leugenaars van de morgen maken er dan 220€ van, ze laten de opbrengst van 370 miljoen euro voor de schatkist weg maar ze plakken er wel aan dat er "toch geen journalisten in de zaal zitten"?
Of liet regimepers vrt dat gedeelte van de opname misschien bewust weg?

En nu staan ze allemaal, zowel coalitie partners als oppositie, op hun achterste poten omdat deze kabinetchef de details van hun snode plannetjes bij de fiscale "hervormingen" in die programmawet publiekelijk, weliswaar eerst aan een beperkt publiek, verraadt en laat uitlekken.

Dat mocht de bevolking natuurlijk niet weten tot het beslist en ingevoerd was.

Zo beschermt pezewever bart dus onze welvaart (dat was toch zijn belofte!)....maar de laagste inkomens van de maatschappij krijgen: een ocmw-leefloon na twee jaar als ze hun job verliezen en nu pakken ze eerst nog eens 200€ per maand van die armzalige uitkering af.
Dat is de "strijd tegen armoede" door vetbetaalde nva-bart met zijn arizona-ploeg: de meest kwetsbaren van de maatschappij nog dieper in de armoede duwen.

Misschien doet afbraak-bartje dat uit medelijden? Zo voelen werklozen met een verminderde uitkering (-200€/maand) het kleinere verschil met nog minder leefloon (en meer armoede) niet meer zo erg?
Oud 8 juni 2025, 08:38   #187
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
die 156 dagen zijn feitelijk een lachertje.

Een jaar heeft 365 dagen.
Een werkjaar waar rekening mee gehouden wordt, telt de zaterdagen mee, daarom spreken ze van 312 dagen per jaar gewerkt hebben.

Bij die 312 dagen zitten:
20 verlofdagen
10 feestdagen
52 zaterdagen.

In een jaar dat meetelt om aan 156 dagen te komen, moet je in het gunstigste geval slechts (156 - 26 = 130 - 20 = 110 - 10 = 100) 100 dagen gewerkt hebben.
Een lachertje...

Ondertussen blijkt dat meer dan 80% van de 55 plussers de sigaar gaan zijn en hun uitkering gaan verliezen.

Wat nog maar weer eens aantoont hoe de NVA dit heeft aangepakt.
Eerst sussen met "er komen uitzonderingsmaatregelen voor 55 plussers" om die dan vervolgens zo streng te maken dat slechts een enkeling er recht op heeft.
Pure volksverlakkerij is dat.

Uiteindelijk blijkt zelfs dat de 55-plussers groep de leeftijdscategorie is waar de meeste 'slachtoffers' gaan vallen.

Is dat niet raar, NVA? Dat de groep waar je uitzonderingsmaatregelen voor ging voorzien plots de hardst getroffen groep wordt?
Wat zegt dat over uw uitzonderingsmaatregelen?
En over uw eerlijkheid tov de bevolking?

Niet veel goeds volgens mij.
Oud 8 juni 2025, 15:57   #188
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een lachertje...

Ondertussen blijkt dat meer dan 80% van de 55 plussers de sigaar gaan zijn en hun uitkering gaan verliezen.

Eerst sussen met "er komen uitzonderingsmaatregelen voor 55 plussers" om die dan vervolgens zo streng te maken dat slechts een enkeling er recht op heeft.

Uiteindelijk blijkt zelfs dat de 55-plussers groep de leeftijdscategorie is waar de meeste 'slachtoffers' gaan vallen.

Is dat niet raar, NVA? Dat de groep waar je uitzonderingsmaatregelen voor ging voorzien plots de hardst getroffen groep wordt?

Tja, als die 55 plussers het verdomd hebben om 30 jaar te werken, dan zijn wij, de belastingbetalers de sigaar geweest.
Nu is het hunne toer.
Oud 8 juni 2025, 16:41   #189
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja, als die 55 plussers het verdomd hebben om 30 jaar te werken, dan zijn wij, de belastingbetalers de sigaar geweest.
Nu is het hunne toer.
Zo simpel is het niet natuurlijk. Ik heb bij verschillende grote (multinational) bedrijven gewerkt, en heb meerdere malen zgn. 50+ of 55+ plannen zien passeren waarbij "vrijwillige" afvloeiers een supplement kregen van het bedrijf bovenop de werkloosheidsvergoeding. Want men wilde zoveel mogelijk ouderen weg, zonder naakte ontslagen. Dus, velen wilden wel blijven werken maar werden door het bedrijf gestimuleerd om weg te gaan.

Hoe gaat dat allemaal veranderen ?
Oud 8 juni 2025, 17:26   #190
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Zo simpel is het niet natuurlijk. Ik heb bij verschillende grote (multinational) bedrijven gewerkt, en heb meerdere malen zgn. 50+ of 55+ plannen zien passeren waarbij "vrijwillige" afvloeiers een supplement kregen van het bedrijf bovenop de werkloosheidsvergoeding. Want men wilde zoveel mogelijk ouderen weg, zonder naakte ontslagen. Dus, velen wilden wel blijven werken maar werden door het bedrijf gestimuleerd om weg te gaan.

Hoe gaat dat allemaal veranderen ?
ne 50 plusser heeft bij herstructureringen meestal 30 jaar gewerkt.
De bruggepensioneerden en SWT-ers vallen buiten de maatregelen.
Oud 8 juni 2025, 19:18   #191
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een lachertje...

Er zijn geen slachtoffers.

Ofwel je hebt een ruim arbeidsverleden en behoud je uitkering.
Ofwel je valt terug op je leefloon als je geen eigen middelen hebt.
Ofwel heb je voldoende eigen middelen en betaal je je eigen vervroegd pensioen.
Ofwel ga je werken.

Heel sociaal volgens mij.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2025, 06:44   #192
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een lachertje...

5 op 6 werkloze 55-plussers hebben geen 30 jaar gewerkt. Ik vind dat verbijsterend. Bij ons beginnen geregeld mensen die ik te oud vind om onze job te doen, omdat ze er voor kiezen niet werkloos langs de kant te staan. Voor diegenen die het nog volhouden ook voel ik niets dan respect. (En er stuikten ook altijd mensen toe die jaren voor fabrieken dicht gingen geen zin hadden in de technische werkloosheid, dat niet als vakantie beschouwden maar als een voorbode voor miserie.)

Al jaren schrijf ik hier dat ik het schandalig vind hoe in dit strontland van alle uitboljobs - bij of gesubsidieerd door (lokale) overheden - inloopjobs worden gemaakt, veelal voor mensen met een migratieachtergrond maar ook voor werkonwilligen of mensen met een lange arm.

Het probleem vind ik dan ook niet de maatregelen die nu genomen worden maar de maatregelen die tot nu toe nooit genomen zijn. Politici hadden ooit hun mond vol over werkbaar werk en waardig ouder worden maar in de praktijk merk je daar juist geen kloten van.

Laatst gewijzigd door Vlad : 9 juni 2025 om 06:48.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2025, 12:17   #193
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu is het hunne toer.
Iemand die op zijn 55 slechts aan 29 jaren geraakt heeft dus op de kap van de belastingbetaler geleefd?
Oud 9 juni 2025, 12:18   #194
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ne 50 plusser heeft bij herstructureringen meestal 30 jaar gewerkt.
De cijfers spreken dat tegen.
Want als u stelling klopt zouden veel meer 55-plussers aan 30 jaar geraken.
Als ze volgens u zelfs bij 50 al aan 30 jaar zitten.
Oud 9 juni 2025, 12:32   #195
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Waar het mij om gaat is: je wordt als 50-plusser (met geen 30 jaar dienst) beschouwd als een profiteur. Want als je wil kan je gaan werken.
Dat is de teneur.

Maar wat ik zelden hoor van degenen die zulke onzin verkopen is waar ze die onzin vandaan halen.

Want ik vraag me af waar al die 55-plussers dan zouden moeten gaan werken.
Iedereen doet alsof een bedrijf met openstaande vacatures zit te wachten op 55-plussers. Ik kan u verzekeren: dat is niet zo. Bijlange na niet zelfs.

Het is gewoon niet zo simpel als iedereen laat uitschijnen.
Ik zoek al meer dan twee jaar actief naar werk en heb in heel die tijd welgeteld 1 keer een kans gekregen. Helaas was die job voor mij fysiek niet haalbaar.

Verder ben ik in die twee jaar 2 keer op sollicitatiegeprek mogen gaan en heb ik op de overige tientallen sollicitaties zelfs geen reaktie gekregen. En daar zitten vacatures bij waar ik (tevergeefs) al twee keer op reageerde en die nu nog steeds openstaan.

Ik vraag me dan ook af waar BDW mee af gaat komen als hij zegt dat een werkloze na twee jaar een "ultiem aanbod" gaat krijgen.

En om de situatie nog wat beter te schetsen: ik kom in aanmerking voor "Individueel Maatwerk". Dat betekent dat de werkgever waarschijnlijk wat inspanningen moet doen om voor mij de job haalbaar te maken.
Daarvoor krijgt hij korting op mijn loon. En dat gaat echt wel verder dan hier en daar een euro.

Bij de werkgever waar ik even geprobeerd heb vonden ze dat een prima zaak. Korting op mijn loon, super!!
Toen ik er echter noodgedwongen ging vertrekken en ging vragen waar zij die korting op mijn loon eigenlijk voor gebruikten keek plots iedereen naar het plafond.

Dus ja: korting op het loon van een 'oudere' werknemer met een medische voorgeschiedenis... dat wil de werkgever wel!! Super!!!
Maar die werkgever iets gunnen in ruil voor die korting, euh nee... daar gaat men niet mee beginnen.
Terwijl dat wel degelijk de bedoeling is.

En dan vraag ik: waarom worden werkgevers daar niet op gecontroleerd?

Soit: degene die constant roepen dat er voor iedereen werk is 'als je maar wil werken' weten echt niet waar ze het over hebben.
Dat er verantwoordelijkheid gelegd wordt bij de werknemer is normaal.
Maar dat er totaal niks verantwoordelijkheid gelegd wordt bij de werkgever is dat niet.

En dat is wat er gebeurd.

Je MOET als werknemer werk vinden maar geen enkele werkgever MOET u aannemen.
Ga maar zoeken. En als je niets vind ben je een profiteur en kan je naar het OCMW die je, als je jarenlang hard gewerkt en belastingen betaald hebt in principe verplichten uw huis te verkopen omdat je anders 'te veel verdient' voor een leefloon.

Uitperserij. Een andere naam heb ik er niet voor.
Oud 9 juni 2025, 13:13   #196
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

In Scandinavië lukt 55-plussers aan het werk houden stukken beter dan bij ons. Waar een wil is is een weg. Het is wel zuur dat we er nu pas mee zullen moeten beginnen alsook de manier waarop. Na een halve generatie potverteren met de stok op de volgende beginnen slaan.

Ik weet niet juist hoe dat zit maar blijkbaar zijn onze ouderen te duur voor vele bedrijven omdat ze meer moeten betaald worden dan jongeren. In een goed werkende arbeidsmarkt, zo stel ik me voor, verdienen de meeste jongeren en ouderen wat minder door respectievelijk te weinig ervaring en ouderdomskwalen. Hangt ook nog wel van persoon tot persoon, sector tot sector, functie tot functie, af natuurlijk. Dat is al een eerste punt waar de overheid voor iets tussenzit en iets aan kan doen. Maak ouderen niet automatisch duurder door slechte wetgeving over lonen.

Het tweede punt vermeldde ik hierboven reeds: stop met uitboljobs aan de overheid aan luieriken, asielzoekers en vriendjes te geven.
Oud 9 juni 2025, 15:22   #197
N-Vb
Minister-President

N-Vb's schermafbeelding

Standaard

onze doelstellingen
- 30-urenweek vanaf 2030, plan 2030.30
- Vermogensbelasting: voorstel:
< 2 miljoen € = 1% belastingen
> 2 miljoen € = 2% belastingen

stap over naar Neutr-On
https://www.neutr-on.be/nieuwsbrieven/

Laatst gewijzigd door N-Vb : 9 juni 2025 om 15:22.
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2025, 16:51   #198
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ga maar zoeken. En als je niets vind ben je een profiteur en kan je naar het OCMW die je, als je jarenlang hard gewerkt en belastingen betaald hebt in principe verplichten uw huis te verkopen omdat je anders 'te veel verdient' voor een leefloon.
Om je eigen bezittingen niet te hoeven en verkopen gaan veel inactieven in de ziektewet. Nu al 650.000 "zieken.

Zit geen vermogenstoets op.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2025, 19:27   #199
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Om je eigen bezittingen niet te hoeven en verkopen gaan veel inactieven in de ziektewet. Nu al 650.000 "zieken.

Zit geen vermogenstoets op.
En daar gaan ze miljarden mee besparen?
Met mensen die van een werkloosheidsuitkering naar de ziekenkas gaan...

Tsja...

Daar gaan we de begroting vast mee op orde krijgen.

Wat een onzin...

En wat heb je voor de mensen die, afgezien van hun ouderdom, niets mankeren in het vooruitzicht? Voor degenen die zich niet tot de ziekenkas kunnen wenden?
Die moeten dus volgens jou wel maar hun huis verkopen? Jarenlang voor gewerkt en afgedragen. En nu de werkgever die mensen niet meer willen moeten ze alles waar ze jaar en dag voor gewerkt hebben maar opgeven.

En dat noemt men dan de 'welvaartstaat'.

Enkel en alleen omdat de politiekers alleen de moed hebben om de kleine man aan te pakken. Het grote geld... Nee, daar beginnen ze niet aan.
En vraagt de kleine man om ook het grote geld aan te pakken: dan gaan we het pensioensparen wel even belasten.

Zum kotzen.
Oud 9 juni 2025, 19:36   #200
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
In Scandinavië lukt 55-plussers aan het werk houden stukken beter dan bij ons. Waar een wil is is een weg. Het is wel zuur dat we er nu pas mee zullen moeten beginnen alsook de manier waarop. Na een halve generatie potverteren met de stok op de volgende beginnen slaan.

Ik weet niet juist hoe dat zit maar blijkbaar zijn onze ouderen te duur voor vele bedrijven omdat ze meer moeten betaald worden dan jongeren. In een goed werkende arbeidsmarkt, zo stel ik me voor, verdienen de meeste jongeren en ouderen wat minder door respectievelijk te weinig ervaring en ouderdomskwalen. Hangt ook nog wel van persoon tot persoon, sector tot sector, functie tot functie, af natuurlijk. Dat is al een eerste punt waar de overheid voor iets tussenzit en iets aan kan doen. Maak ouderen niet automatisch duurder door slechte wetgeving over lonen.

Het tweede punt vermeldde ik hierboven reeds: stop met uitboljobs aan de overheid aan luieriken, asielzoekers en vriendjes te geven.
Weet je hoe een werkgever hier denkt?

"Aha, een oudere sollicitant... Laat eens kijken. Binnen twee jaar kan die 4/5de aanvragen. Waar ga ik dan iemand vinden die die vrije dag opvangt? Als-ie een lange loopbaan heeft kan-ie zelfs misschien hafltijds aanvragen. Dan ben ik helemaal gejost.
En hoe vaak gaat die ouwe zak ziek worden? En heeft die nog wel goesting om te werken? Gaat die niet klagen als-ie eens een pallet op moet pakken? Waarschijnlijk zit die hier omdat-ie moet van de VDAB... Ik ga nog effe kijken wat die 15 twintigers in de wachtzaal te bieden hebben. Die stellen ook niet zo'n looneisen vanwege hun 'ervaring'. Nee, laat dien ouwe maar aan den dop staan. Ik ga mijn vingers er niet aan verbranden. Volgende!!!"

En dat is niet omdat ik dat denk, maar omdat ik al vaak genoeg gemerkt en/of gehoord heb dat het zo gewoonweg werkt.

En de vijftigplusser die hier mee geconfronteerd wordt? Dat is de profiteur die we nu eens van den dop zullen gaan smijten zie. Want die wil niet werken. Die moet zijn huis maar verkopen. Of een ziekte vijnzen en op de ziekenkas gaan.

Dat is de manier waarop er met mensen omgegaan wordt.
Met mensen die, in veel gevallen, de laatste decennia de zaak hier overeind hebben gehouden.
Dat krijgen ze als dank. Afgedankt worden. Op de schroothoop ermee.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be