Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Kunt u leven met het compromis van Heel-Nederland
ja, ik ben belgicist 5 10,42%
ja, ik ben flamingant 17 35,42%
nee, ik ben belgicist 10 20,83%
nee, ik ben flamingant 16 33,33%
Aantal stemmers: 48. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 22 mei 2005, 16:51   #181
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Meer info graag...

Brabant en Vlaanderen sloten in juni 1339, buiten hun hertog en graaf om, een verdrag waarin ze een gezamelijk Vlaams-Brabants parlement oprichtten en een eenheidsmunt invoerden.
Die hechte band raakte pas in de verdrukking toen Vlaanderen erg eigenmachtig ging optreden in het verzet tegen de Bourgondiërs (opstanden te Brugge en Gent ten tijde van Filips de Goede!), terwijl Brabant door zijn nogal serviele houding begon te profiteren van de Vlaamse miserie (groei Antwerpen ten koste van Gent).

Ahum... Brabant was niet zo'n duidelijke partner in de Unie van Utrecht: sommige steden wel, andere niet. Je verzwijgt overigens de Groot-Nederlandse dimensie: de Nederlandse zuidelijke gewesten zijn pas ontstaan door verovering.

Dat zeg ik toch juist? Brabant (de noordelijke steden zeker) en Vlaanderen vormden de kern van verzet in de Zuidelijke Nederlanden tegen de Spanjaarden en moesten gewapenderhand veroverd worden, de Waalse gewesten lieten zich al snel door Farnese paaien en boden financieële steun en uitvalsbasissen aan de Spaanse troepen.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2005, 16:53   #182
zorroaster
Europees Commissaris

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Juist. Maar met moet konsekwent blijven, en het aandeel van Godfried van Brabant in de Guldensprorenslag niet vergeten. Vlaanderen en Brabant hebben niet altijd zij aan zij gestreden... Mede omdat ze andere leenheren hadden.
Ik wilde hierop reageren, maar ik zie dat JVDB me voor was. De dynastieke belangen mochten hen dan soms verdelen, op vlak van de burgerij was er een erg sterk saamhorigheidsgevoel.
Oud 22 mei 2005, 16:54   #183
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Ik wilde hierop reageren, maar ik zie dat JVDB me voor was. De dynastieke belangen mochten hen dan soms verdelen, op vlak van de burgerij was er een erg sterk saamhorigheidsgevoel.
Misschien wel. Ik kan mij wel indenken dat de constante wrevel tussen de Duitse en Franse vorsten zich uitte in de lenen Vlaanderen en Brabant.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2005, 16:56   #184
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Brabant en Vlaanderen sloten in juni 1339, buiten hun hertog en graaf om, een verdrag waarin ze een gezamelijk Vlaams-Brabants parlement oprichtten en een eenheidsmunt invoerden.
Die hechte band raakte pas in de verdrukking toen Vlaanderen erg eigenmachtig ging optreden in het verzet tegen de Bourgondiërs (opstanden te Brugge en Gent ten tijde van Filips de Goede!), terwijl Brabant door zijn nogal serviele houding begon te profiteren van de Vlaamse miserie (groei Antwerpen ten koste van Gent).

Dank u wel.

Citaat:
Dat zeg ik toch juist? Brabant (de noordelijke steden zeker) en Vlaanderen vormden de kern van verzet in de Zuidelijke Nederlanden tegen de Spanjaarden en moesten gewapenderhand veroverd worden, de Waalse gewesten lieten zich al snel door Farnese paaien en boden financieële steun en uitvalsbasissen aan de Spaanse troepen.

Probleem is dat er toen nog geen Zuidelijke Nederlanden bestonden, het was gewoon dé Nederlanden. De enigste indeling die er toen was, wat tussen Atrecht en Utrecht. Pas nadat het stof gaan liggen was en grote delen van Brabant en Vlaanderen veroverd waren door de Spanjaarden én hun Waalse huurlingen, kan men spreken van de Zuidelijke Nederlanden.
Oud 22 mei 2005, 17:14   #185
Tantist

Standaard

Oud 23 mei 2005, 15:52   #186
Tantist

Standaard

Citaat:
Hmmm... Ik vind er niet zo veel van terug. Gaat het misschien om een akkoord van 3 december 1339? Volgens een bron zou dat gesloten zijn door o.a. Artevelde met Vlaanderen en Henegouwen. Ook Roger van Lichtervelde zou er bij betrokken geweest zijn. Als dat van Henegouwen juist is, is het maar een bijzonder zwak feitje om Vlaanderen doorheen de eeuwen te staven.

Van waar haal je dat stukje eigenlijk?
Oud 23 mei 2005, 17:25   #187
zorroaster
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Hmmm... Ik vind er niet zo veel van terug. Gaat het misschien om een akkoord van 3 december 1339? Volgens een bron zou dat gesloten zijn door o.a. Artevelde met Vlaanderen en Henegouwen. Ook Roger van Lichtervelde zou er bij betrokken geweest zijn. Als dat van Henegouwen juist is, is het maar een bijzonder zwak feitje om Vlaanderen doorheen de eeuwen te staven.

Van waar haal je dat stukje eigenlijk?
"Geschiedenis van de Nederlanden", door professor P. Avonds (verbonden aan de UA). Daar wordt consequent gesproken over het Vlaams-Brabants verdrag van 1339 (idd, wel december ipv juni), dus dat er een Henegouwse extensie zou zijn verbaast me enigszins.
Oud 24 mei 2005, 10:50   #188
Tantist

Standaard

Citaat:
"Geschiedenis van de Nederlanden", door professor P. Avonds (verbonden aan de UA). Daar wordt consequent gesproken over het Vlaams-Brabants verdrag van 1339 (idd, wel december ipv juni), dus dat er een Henegouwse extensie zou zijn verbaast me enigszins.
Mnja, ik kom het wel tegen:

http://www.ru.nl/ahc/vg/html/vg000125.htm

Citaat:
Op 3 december 1339 sloot Artevelde een politiek en monetair verdrag met Brabant en Henegouwen. Lodewijk van Nevers was tegen het verdrag en begaf zich in vrijwillige ballingschap aan het Franse hof. Daarmee was de weg vrij voor een bondgenootschap met Engeland - mede in de hand gewerkt door de Franse weigering Waals-Vlaanderen, dat in 1305 aan de Franse kroon was gekomen, terug te geven aan het graafschap. Op 26 januari 1340 werd Eduard III te Gent door de Vlamingen als koning van Frankrijk erkend.
http://www.actueel-nieuws.nl/makelaa...-brabant.shtml en
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jacob_van_Artevelde
Citaat:
Met Engeland ging Jacob een militair, politiek en economisch-financieel verbond aan, nadat hij op 3 december 1339 tevens met Brabant en Henegouwen een verdrag had gesloten.
Oud 24 mei 2005, 11:29   #189
Mosasaurus
Banneling

Mosasaurus's schermafbeelding

Standaard

Alles is beter dan Belziek. De saksen-coburgs mogen met hun kapitaal naar Monaco verkassen. Daar kunnen ze lekker frans spreken...

Als het de walenkoppen dan niet aanstaat vertrekken ze ook maar[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Mosasaurus on 24-05-2005 at 12:31
Reason:
--------------------------------

Alles is beter dan Belziek. De saksen-coburgs mogen met hun kapitaal naar Monaco verkassen. Daar kunnen ze lekker frans spreken...

Als het de walenkoppen dan niet aanstaat vertrekken ze ook maar[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Die[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Mosasaurus : 24 mei 2005 om 11:31.
Mosasaurus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2005, 11:33   #190
Mosasaurus
Banneling

Mosasaurus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Loop jij Joris Van Severen maar achterna.
yann,

voor jou was er een extra keuze optie nodig:

o: neen, want ik ben een volksverrader
Mosasaurus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be