Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 31 augustus 2005, 10:48   #181
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Voor Vivant en volgens de burgermanifesten van Verhofstadt was het dat ook....
Ja, en?

Tot zolang kan Van Nespen toch een bondgenoot zijn in de strijd voor de democratie?

Egidius
Egidius is offline  
Oud 31 augustus 2005, 11:11   #182
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Zie jij dan niet dat dat enkel en alleen in onze eigen handen ligt?
Neen, onze handen zijn geboeid.
Citaat:
Laat het me zo proberen duidelijk te maken: zou jij echt een Vlaamse staat willen die er alleen maar toevallig gekomen is, in plaats van uit de wil van zijn burgers?
Waarom niet? België is ook een accidentje geweest. Waarom aan de Vlaamse gevangene die zich uit zijn Belgische dwangbuis wil bevrijden , eerst een bewijs van goed zedelijk gedrag vragen?
Citaat:
Nog wat duidelijker: als de meerderheid van de Vlamingen niet emancipeert en blijvend onder de sloef wil blijven liggen, wat kan je daar dan tegen inbrengen?
Ze een eigen staat geven, waarin ze kunnen emanciperen.
Oud 31 augustus 2005, 11:34   #183
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, en?

Tot zolang kan Van Nespen toch een bondgenoot zijn in de strijd voor de democratie?

Egidius
Wie zichzelf wijsmaakt dat dit in Belgique mogelijk is droomt, en op dromers stem ik niet.

ALS Rudy van Nespen nog een partij leidt na de onafhankelijkheid van Vlaanderen zal ik hem echter met graagte een kans geven
Oud 31 augustus 2005, 11:37   #184
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
Neen, onze handen zijn geboeid.
Maar de sleutel van de boeien ligt ernaast, zoals Wannes Vandevelde 30 jaar geleden al zong.

Citaat:
Waarom niet? België is ook een accidentje geweest.
België is het resultaat van de zeer welbewuste wil van de francofone burgerij om de macht te veroveren via een goed geplande staatsgreep. Daarom bestaat het ook nog altijd.

Citaat:
Waarom aan de Vlaamse gevangene die zich uit zijn Belgische dwangbuis wil bevrijden , eerst een bewijs van goed zedelijk gedrag vragen?
Dat doe ik niet. Ik zeg dat een levensbare staat alleen maar kan voortkomen uit de wil om die te creëren. Als die wil er niet (genoeg) is, en je kan hem toevallig toch creëren, zal hij snel een doodgeboren kind blijken te zijn. De doorsnee Vlaming zal dan van de regen in de drop terecht komen en zich keren tegen degenen die de staat gecreëerd hebben.

Welke doelen denk je te kunnen realiseren in een Vlaamse staat die niet echt gewild is? Denk je dat die, om maar één voorbeeld te noemen, de Rand beter zal kunnen beschermen tegen verfransing?

Citaat:
Ze een eigen staat geven, waarin ze kunnen emanciperen.
Dat is een voorbijgestreefde, paternalistische visie. Wie iets toegeworpen krijgt, zal niet emanciperen.

Egidius
Egidius is offline  
Oud 31 augustus 2005, 11:37   #185
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen
Ja, maar dan vraag ik me af waarom ze dat punt niet prioritair maken:

2 A: Spil van de democratie: het Parlement.

Ze kiezen er dus toch voor om de parlementaire democratie te promoten...

Zie ook: http://www.vlaamsbelang.org/index.php?p=21&id=2
Klopt.
Invoering van directe democratie sluit representatie niet uit.
Integendeel.
Het parlement mag het wetgevend werk gerust voor het leeuwedeel blijven verrichten. Zolang de burger souverein kan ingrijpen wanneer de representatie niet doet wat gewenst is, heeft de representatie democratische legitimiteit.

De verdere passage over invoering van directe democratie is dus correct.
Oud 31 augustus 2005, 11:41   #186
Egidius

Standaard

Citaat:
Wie zichzelf wijsmaakt dat dit in Belgique mogelijk is droomt, en op dromers stem ik niet.
Ik heb dan ook niet gezegd dat je op hem moet stemmen, noch dat ik dat van plan ben. Maar als democratiemilitant beschouw ik hem als een bondgenoot.

Citaat:
ALS Rudy van Nespen nog een partij leidt na de onafhankelijkheid van Vlaanderen zal ik hem echter met graagte een kans geven
Waarmee je aangeeft waar jouw prioriteiten liggen: de fetisj "onafhankelijkheid" komt nog steeds voor de invoering van de democratie. Wat dan de doelen zijn die je via die onafhankelijkheid denkt te kunnen realiseren, blijft onbestemd.

Egidius[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Egidius on 31-08-2005 at 12:42
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Ik heb dan ook niet gezegd dat je op hem moet stemmen, noch dat ik dat van plan ben. Maar als democratiemilitant beschouw ik hem als een bondgenoot.

Citaat:
Waarmee je aangeeft waar jouw prioriteiten liggen: de fetisj "onafhankelijkheid" komt nog steeds voor de invoering van de democratie. Wat dan de doelen zijn die je via die onafhankelijkheid denkt te kunnen realiseren, blijft onbestemd.

Egidius[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:

Citaat:
Waarmee je aangeeft waar jouw prioriteiten liggen: de fetisj "onafhankelijkheid" komt voor de invoering van de democratie. Wat dan de doelen zijn die je via die onafhankelijkheid denkt te kunnen realiseren, blijft onbestemd.

Egidius[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Egidius : 31 augustus 2005 om 11:42.
Egidius is offline  
Oud 31 augustus 2005, 11:42   #187
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Klopt.
Invoering van directe democratie sluit representatie niet uit.
Integendeel.
Het parlement mag het wetgevend werk gerust voor het leeuwedeel blijven verrichten. Zolang de burger souverein kan ingrijpen wanneer de representatie niet doet wat gewenst is, heeft de representatie democratische legitimiteit.
Ik lees daar toch dat het parlement de "spil van de democratie" moet blijven?

Egidius
Egidius is offline  
Oud 31 augustus 2005, 11:55   #188
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarmee je aangeeft waar jouw prioriteiten liggen: de fetisj "onafhankelijkheid" komt nog steeds voor de invoering van de democratie.
Allicht. In Belgique werd het onmogelijk gemaakt om de democratie in te voeren. De democratie kan hier zelfs niet spelen als de grondwet het verplicht...

Citaat:
Wat dan de doelen zijn die je via die onafhankelijkheid denkt te kunnen realiseren, blijft onbestemd.
Toch wel.
Het BROV invoeren met de hulp van o.a. Rudy van Nespen.
En dat is in Vlaanderen wél mogelijk.
Oud 31 augustus 2005, 12:10   #189
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Allicht. In Belgique werd het onmogelijk gemaakt om de democratie in te voeren. De democratie kan hier zelfs niet spelen als de grondwet het verplicht...
Het BROV invoeren met de hulp van o.a. Rudy van Nespen.
En dat is in Vlaanderen wél mogelijk.
Lieve Knuppel,

Dat is ook in België mogelijk.
Alleen ontbreekt het de meeste politici aan een beetje moed!
Het BROV is dé sleutel tot het democratisch maken van eender welk land!
Of dat land nu België of Vlaanderen heet!

Ik geloof dat U zich niet mag verkijken op prioriteiten en bijkomstigheden: De prioriteit ligt op de directe democratie: Van daaruit zal de staatsinrichting wel bepaald worden.

De Nationale Unie kan een bepaalde staatsinrichting voorstaan, maar uiteindelijk is het de bevolking, U en ik en alle anderen, die beslissen hoe de staat van morgen er zal uitzien!

De enige constante is verandering...
Rudy Van Nespen is offline  
Oud 31 augustus 2005, 12:16   #190
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarmee je aangeeft waar jouw prioriteiten liggen: de fetisj "onafhankelijkheid" komt nog steeds voor de invoering van de democratie.
Dat zie je verdomd helder in Egidius.
Knuppel blijft tieren dat er in België geen democratie mogelijk is, terwijl alles er op wijst dat de partijen die democratie tegenhouden of zelfs ongunstig gezind zijn, ook in Vlaanderen de plak zullen zwaaien.
Als Knuppels partij haar standpunten ondergeschikt zou maken aan dit ene, nl. het invoeren van democratie, dan zouden ze tenminste blijk geven het goed met de burger enzijn souvereiniteit voor te hebben.
Zolang ze blijven teren op hun zelfstadigheids-fetish en raciale onzin, geloof ik hun discours over (directe) democratie niet.

Citaat:
Ik lees daar toch dat het parlement de "spil van de democratie" moet blijven?
Juist.
En verder ook een hoofdstuk over bindende referenda op burgerinitiatief.
Het parlement mag zijn wetgevende rol blijven vervullen, zolang de burger maar kan souverein ingrijpen.
Lijkt me best verenigbaar.
Oud 31 augustus 2005, 12:18   #191
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen
Het BROV is dé sleutel tot het democratisch maken van eender welk land!
Of dat land nu België of Vlaanderen heet!

Ik geloof dat U zich niet mag verkijken op prioriteiten en bijkomstigheden: De prioriteit ligt op de directe democratie: Van daaruit zal de staatsinrichting wel bepaald worden.

De Nationale Unie kan een bepaalde staatsinrichting voorstaan, maar uiteindelijk is het de bevolking, U en ik en alle anderen, die beslissen hoe de staat van morgen er zal uitzien!
Rudy's sirenenzang klinkt hoe langer hoe bekoorlijker.
Stappen jullie nooit in een regering vooraleer de directe democratie (BROV) een feit is?
Of moet het onverwijld ingevoerd worden?
Of gaan jullie ook coalities aan voor een zitje en een kleine ideologische tegemoetkoming op één programmapuntje?
Oud 31 augustus 2005, 12:19   #192
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En sinds de grendelgrondwet ook aan de middelen.

NOOIT zullen de Franstaligen het (over)gewicht dat ze vandaag hebben opofferen!
Oud 31 augustus 2005, 12:21   #193
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zeg dat een levensbare staat alleen maar kan voortkomen uit de wil om die te creëren. Als die wil er niet (genoeg) is, en je kan hem toevallig toch creëren, zal hij snel een doodgeboren kind blijken te zijn. De doorsnee Vlaming zal dan van de regen in de drop terecht komen en zich keren tegen degenen die de staat gecreëerd hebben.

Dat is een voorbijgestreefde, paternalistische visie. Wie iets toegeworpen krijgt, zal niet emanciperen.
Het ontstaan en bestaan van een staat is vaak een kwestie van toevalligheden en wat mij betreft een vrij utilitair gegeven.
Uit je antwoorden blijkt dat je wat je maatschappelijk wenselijk acht verwart met staatkundig doenbaar.
Of alleszins er een correlatie in terug vindt , die je niet eens kunt staven maar wel vrij emotioneel verwoordt.
Met alle sympathie voor je talenten, maar ... je dwaalt.
Oud 31 augustus 2005, 12:21   #194
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf
Knuppel blijft tieren dat er in België geen democratie mogelijk is, terwijl alles er op wijst dat de partijen die democratie tegenhouden of zelfs ongunstig gezind zijn, ook in Vlaanderen de plak zullen zwaaien.
Allemaal ja.
Behalve die met overgewicht....
Oud 31 augustus 2005, 12:24   #195
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Stappen jullie nooit in een regering vooraleer de directe democratie (BROV) een feit is?
Of gaan jullie ook coalities aan voor een zitje en een kleine ideologische tegemoetkoming op één programmapuntje?
Is het je dan nog niet duidelijk dat RVN daarvoor de bub in gedachten heeft?
Oud 31 augustus 2005, 12:24   #196
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Binnenkort zal U onze gloednieuwe website kunnen raadplegen...
In het programma staat letterlijk:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Programma Nationale Unie
1) Directe democratie en instellingen

De Nationale Unie pleit voor de invoering van bindende referenda op initiatief van de bevolking, zoals dat bijvoorbeeld in Zwitserland gebeurt. Dit moet de basis vormen van de echte burgerdemocratie. Dit recht op burgerinspraak moet gelden op alle beleidsniveaus en dient volledig te zijn, vrij van enige beperkende maatregel of besluit vanuit de overheid.
Zo krijgt de burger het recht om wetten te doen goedkeuren of ongedaan te maken.
Wij zullen hierna nog andere standpunten aandragen, maar de kiezer moet weten dat al deze punten van ondergeschikt belang zijn aan ons standpunt over de directe democratie.
Wij zullen in geen enkel bestuur stappen dat ons streven naar echte democratisering tegenwerkt!

De stemplicht moet onvoorwaardelijk worden vervangen door een stemrecht.

Oud 31 augustus 2005, 12:26   #197
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als Knuppels partij haar standpunten ondergeschikt zou maken aan dit ene, nl. het invoeren van democratie, dan zouden ze tenminste blijk geven het goed met de burger enzijn souvereiniteit voor te hebben.
Hear, hear!
SupeRStaaf gaat even het Vlaams Nationalisme liquideren!
Oud 31 augustus 2005, 12:26   #198
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Is het je dan nog niet duidelijk dat RVN daarvoor de bub in gedachten heeft?
Waarvoor heb ik de BUB in gedachten?
Denkt Knuppel nu echt dat ik de BUB nodig heb om mijn programmapunten aan de kiezer kenbaar te maken?!?

Oud 31 augustus 2005, 12:27   #199
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het ontstaan en bestaan van een staat is vaak een kwestie van toevalligheden en wat mij betreft een vrij utilitair gegeven.
Uit je antwoorden blijkt dat je wat je maatschappelijk wenselijk acht verwart met staatkundig doenbaar.
Of alleszins er een correlatie in terug vindt , die je niet eens kunt staven maar wel vrij emotioneel verwoordt.
Met alle sympathie voor je talenten, maar ... je dwaalt.
Alle flaminganten dwalen.
Dan eens de ene erop wijzen, en dan weer de andere.
Zo gaan ze tenminste niet aaneenklitten om hun dwalingen in de praktijk om te zetten.
Oud 31 augustus 2005, 12:29   #200
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hear, hear!
SupeRStaaf gaat even het Vlaams Nationalisme liquideren!
Ik kan enkel wijzen op onwil van alle partijen, incluis de flamingantische, om een waarlijk democratisch gedachtengoed primordiaal voorop te stellen.
Een echte democratische partij voert de democratie in, en maakt dan zoals Rudy Van Nespen het wenst, de rest van haar standpunten ondergeschikt aan wat de burger wil.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be