Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 oktober 2005, 15:14   #181
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Een mooi bewijs dat stakingen vaak acties zijn van een gepriviligieerde kaste die de rest van de bevolking gijzelt voor haar eigenbelang (bv. nog meer uit de staatsruif grabbelen). Ik dank u, Pietje.

Egidius
Ik zal aan de rest van het plus-minus 1000-koppig personeelsbestand van het bedrijf waar ik werk, de blijde boodschap vertellen dat "zij" tot een gepriviligieerde kaste behoren.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2005, 15:27   #182
kaatd
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Niet veel ?
Bent u akkoord als de werkgever u evenveel betaald(t) per dag bij ziekte of betaald verlof ?
De werkgever betaalt mij niets als ik staak. De vakbond betaalt me een deel van mijn normaal loon. En voor dat stakersgeld heb ik zelf afgedragen, het is dus mijn geld. En neen, ik zou het niet pikken indien mijn werkgever mij dat bedrag zou betalen voor mijn betaald verlof. Dat is niet volgens de afspraak. En wat ziekte betreft, dat betaalt de ziekenkas, niet mijn werkgever.

Maar ik vind niet dat ik veel verlies voor die ene dag. Staken kost, net als koken, geld. En om op te komen voor mijn afgedwongen rechten heb ik wel wat over. Anders zou het een gunst zijn en ik hoef geen gunsten.
kaatd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2005, 15:47   #183
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Ik zal aan de rest van het plus-minus 1000-koppig personeelsbestand van het bedrijf waar ik werk, de blijde boodschap vertellen dat "zij" tot een gepriviligieerde kaste behoren.
Als je vindt dat ze dat zijn, moet je dat niet laten.

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2005, 16:02   #184
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kaatd
De werkgever betaalt mij niets als ik staak. De vakbond betaalt me een deel van mijn normaal loon. En voor dat stakersgeld heb ik zelf afgedragen, het is dus mijn geld. En neen, ik zou het niet pikken indien mijn werkgever mij dat bedrag zou betalen voor mijn betaald verlof. Dat is niet volgens de afspraak. En wat ziekte betreft, dat betaalt de ziekenkas, niet mijn werkgever.

Maar ik vind niet dat ik veel verlies voor die ene dag. Staken kost, net als koken, geld. En om op te komen voor mijn afgedwongen rechten heb ik wel wat over. Anders zou het een gunst zijn en ik hoef geen gunsten.
We zullen eens zien als er eens een maand gestaakt moet worden hoeveel mensen het zullen bolwerken met de stakerspremie. En het gewaarborgd.maandloon bij ziekte wordt wel degelijk door de werkgever betaald. Vakbonden willen het onderste uit de kan als anderen moeten betalen. Als ze zelf stakersvergoeding moeten betalen kan het met heel wat minder.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2005, 16:07   #185
kaatd
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
We zullen eens zien als er eens een maand gestaakt moet worden hoeveel mensen het zullen bolwerken met de stakerspremie.
Kijk er de recente geschiedenis eens op na: er zijn in dit land veel stakingen die een maand of langer hebben geduurd. Solidariteit helpt de arbeiders daar doorheen. Hebt geen angst, beste vriend, de werknemers kunnen meer verdragen dan u denkt.
kaatd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2005, 16:19   #186
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
U bewijst het nut van piketten.
Nut? Het feit dat ze de vakbond helpen om hun gebrek aan doorslaggevende argumenten te compenseren met een manier om anderen te dwingen naar hun pijpen te dansen? En dan wordt de werkgevers egoisme verweten...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2005, 17:22   #188
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
________

Het gestand doen van (al of niet eeuwige) beloftes, waarop niet alleen het huwelijk gebaseerd is, maar ook het bankwezen en de business, en het hiëratische deel van de meeste religies, hapert blijkbaar ook...
Kijk maar naar de enige tijd geleden gedane belofte van de vakbonden om de doorgang niet te blokkeren.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2005, 17:23   #189
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hebt geen angst, beste vriend, de werknemers kunnen meer verdragen dan u denkt.
Waarom staken ze dan zo vaak?
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2005, 17:27   #190
Egidius

Standaard

Citaat:
Nee, dat heb jij gezegd.
Nee hoor, ik heb over jouw collega's met geen woord gerept. Duizend, zei je?

Egidius
Oud 27 oktober 2005, 17:31   #191
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee hoor, ik heb over jouw collega's met geen woord gerept. Duizend, zei je?

Egidius
Idd, en die namen destijds (nagenoeg)allemaal deel aan die vakbondsacties. Dus zijn het allemaal "gepriviligieerden"
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2005, 17:53   #192
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xmordan
Het stakingsrecht is een recht voor alle werknemers dat in verscheidene nationale en internationale verdragen is beschreven en toegekend.
Op dit recht mogen geen beperkingen worden uitgeoefend dwz stakers hebben het recht om op geweldloze wijze, werkwillenden de toegang tot een bedrijf te ontzeggen en/of hen te overhalen het werk neer te leggen.
Dwangsommen opleggen aan stakingspiketten is dus volledig illegaal en strijdig met het stakingsrecht.
Maar wat dan met het recht op werken, zullen velen zich afvragen?
Wel, dat schijnt helemaal niet te bestaan. Het staat nergens beschreven en er bestaan ook geen verdragen over.
Wat wel bestaat is het recht op arbeid maar dat betekend dan weer helemaal wat anders. Namelijk dat elke burger van zijn overheid een job kan eisen.
Vrijdag wordt een prachtdag en ik raad de militanten dan ook aan om het milieuactivisten-systeem toe te passen. Namelijk bind Uzelf vast aan bedrijfspoorten. Vorm menselijke kettingen om wegen af te sluiten.
Bind U stevig aan elkander vast, het duurt uren voor de politiediensten U hebben losgemaakt en het is volledig geweldloos.
Voor onze regering zit er niets anders op dan de onderhandelingen opnieuw te starten of zichzelf te ontbinden.
De overheid, hoe machtig ook zullen nooit de strijd tegen de basis kunnen winnen. Want uiteindelijk bent U hun kiezers.

Alle macht aan het proletariaat.
De rechtspraak van de laatste jaren (zowel nationaal als Europees) stelt dat er een verschil dient te worden gemaakt tussen (legale) 'overtuigingspiketten' en het fysiek doorgang weigeren aan personen, wat illegaal is (hopelijk legt de rechter een mooie dwangsom op per vastgeketende vuilniszak ).
Xenon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2005, 17:58   #193
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenon
De rechtspraak van de laatste jaren (zowel nationaal als Europees) stelt dat er een verschil dient te worden gemaakt tussen (legale) 'overtuigingspiketten' en het fysiek doorgang weigeren aan personen, wat illegaal is (hopelijk legt de rechter een mooie dwangsom op per vastgeketende vuilniszak ).
De rechter heeft vandaag toch al in ieder geval newholand gelijk gegeven; de boete van 1000€/uur/werkwillige blijft ook morgen gehandhaafd. Hulde!
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2005, 18:59   #194
duncan
Banneling

Standaard

Citaat:
U bewijst het nut van piketten. Anderzijds zouden uw werknemers zich bij de vakbond moeten aansluiten en een stakingsaanzegging indienen, dan verliezen ze niets. Of toch niet veel.

Wat niets lijkt of niet veel lijkt voor "u" is voor anderen een overlevings premie .
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2005, 19:06   #195
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax
De rechter heeft vandaag toch al in ieder geval newholand gelijk gegeven; de boete van 1000€/uur/werkwillige blijft ook morgen gehandhaafd. Hulde!
Vraag 1: Als een werkwillige echt €1000 euro per uur meerwaarde creëert voor een bedrijf, waarom krijgt hij dan maar €20 euro voor dat uur?

Vraag 2: is het die werkwillige die de 1000 euro gaat krijgen, of het bedrijf?

Oud 27 oktober 2005, 19:13   #196
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund
Vraag 1: Als een werkwillige echt €1000 euro per uur meerwaarde creëert voor een bedrijf, waarom krijgt hij dan maar €20 euro voor dat uur?

Vraag 2: is het die werkwillige die de 1000 euro gaat krijgen, of het bedrijf?

Xenon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2005, 19:14   #197
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Een dwangsom dient enkel tot zekerheid tot naleving van de rechterlijke 'uitspraak' en is in geen geval een vergoeding voor de geleden schade (vadertje staat gaat, zoals steeds, met het geld lopen ).
ooooh

Ik wist niet dat dwangsommen terechtkomen bij de staat. Bedankt voor die info.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2005, 19:20   #198
Chrisis
Provinciaal Statenlid

Chrisis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk er de recente geschiedenis eens op na: er zijn in dit land veel stakingen die een maand of langer hebben geduurd. Solidariteit helpt de arbeiders daar doorheen. Hebt geen angst, beste vriend, de werknemers kunnen meer verdragen dan u denkt.
Ja, Forges de Clabecq bijvoorbeeld... daar hebben de stakers mekaar naar de dop geholpen!

Als we een algemene staking krijgen van één maand, is ons maatschappelijk bestel volledig naar de kloten, en kunnen we allemaal gaan schooien bij de buurlanden. En ik vraag mij af hoeveel arbeiders hun gezin kunnen onderhouden met 25 Euro per dag?
Oud 27 oktober 2005, 20:18   #199
Egidius

Standaard

Citaat:
Idd, en die namen destijds (nagenoeg)allemaal deel aan die vakbondsacties. Dus zijn het allemaal "gepriviligieerden"
Dat kan, het hangt van jouw perceptie af:

Citaat:
dat stakingen vaak acties zijn van een gepriviligieerde kaste
Egidius
Oud 27 oktober 2005, 20:32   #200
Judge
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Een dwangsom dient enkel tot zekerheid tot naleving van de rechterlijke 'uitspraak' en is in geen geval een vergoeding voor de geleden schade (vadertje staat gaat, zoals steeds, met het geld lopen ).
De dwangsom gaat wel degelijk naar de partij die ze geëist heeft, maar dient inderdaad niet ter compensatie van de geleden schade. (zie art. 1385bis e.v. Gerechtelijk Wetboek)

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be