![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik ken hier geen cijfers over. Ik spreek gewoon uit mijn dagdagelijkse professionele ervaring. En dan lijken er wel degelijk 'meer' te zijn, maar maak u geen zinsbegoochelingen, ik heb het absoluut niet over een 'zondvloed' ![]() Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 9 februari 2006 om 19:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Persoonlijk denk ik dat van de jongere generatie er méér Franstaligen het Nederlands min of meer beheersen, dan dat er Vlamingen zijn die zich iet of wat in het Frans kunnen uitdrukken. De meeste gevestigde Vlaamse politici kennen daarentegen beter Frans dan de francofone Nederlands, terwijl de kennis van het Nederlands van Franstalige politici dan weer bedroevend is. Hetgeen Laurette Onkelinkx, dochter van een rasechte Limburger, durft uit te kramen in het Nederlands is gewoon beschamend, en iedereen herinnert zich ongetwijfeld Michel Daerden die enkele jaren geleden een Nederlandstalige tekst aflas alsof hij een flauwe sketch van Jacques Vermeire ten berde bracht. Dat Bart De Wever het niet aandurft om in het Frans te debatteren op de RBTF is zeer begrijpelijk, ik zie het mutatis mutandis een regionaal opererende Franstalige politicus ook niet snel doen op de VRT.
Hoe oorverdovend zou het gejammer zijn, als dom zijn pijn deed... Laatst gewijzigd door despeRRado : 9 februari 2006 om 19:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
Burger
|
![]() O ja, Kim, dat de prinsenkinderen tweetalig worden opgevoed, uit welke bron haal je dat ?
Hoe oorverdovend zou het gejammer zijn, als dom zijn pijn deed... Laatst gewijzigd door despeRRado : 9 februari 2006 om 19:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#184 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De prinsen hebben een tijdje schoolgelopen in de abdijscholen van Zevenkerken. Uit goede bron weet ik dat ze daar heel zwak scoorden, maar dat men ze uiteindelijk toch maar heeft doorgelaten ("want ja, het zijn de prinsen..."). Hun kennis van het Nederlands was heel laag. Prins Laurent had er de grootste moeite en die is van pure ellende zelfs eens weggelopen. Hij begreep gewoon niet waarover het allemaal ging. Filip was meegaander, maar die bakte er ook niet veel van. Uiteindelijk heeft men allebei weer naar een Franstalige school gestuurd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]()
Hoe oorverdovend zou het gejammer zijn, als dom zijn pijn deed... Laatst gewijzigd door despeRRado : 9 februari 2006 om 20:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 |
Burger
|
![]() Ik denk dat we in Europa naar een (con)federatie met Nederland moeten gaan en Brussel als Europese hoofdstad behouden mits faceliteiten.
Vlaanderen zonder Brussel zou immers ten dode opgeschreven zijn, want dit zou verlies van honderduizende banen betekenen. Vlaanderen met Brussel is natuurlijk een droom en misschien zelfs een utopie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#187 |
Burger
|
![]() 't Is precies omgekeerd. Die Brusselse kantoren en hoofdzetels van Vlaamse bedrijven zijn in een wip verhuisd naar Mechelen, Leuven of Aalst. De economische levensvatbaarheid van een autarkisch Brussel is bovendien nihil. Quasi alle producten worden daar immers ingevoerd, vooral vanuit Vlaanderen.
![]() |
#188 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Dit heeft als gevolg dat het nu niet alleen de oudere generatie meer is die nederlands spreekt maar dat de taal ook meer en meer gesproken wordt door de jongeren daar. Het feit alleen al dat jongeren in moeskroen die uit een verfranste famillie komen terug nederlands gaan praten bewijst volgens mij dat de wil er wel is om nederlands te leren en te gebruiken en dat als dit voor Moeskroen kan, dat dit ook in andere gemeentes en steden kan. Zoiets gebeurd uiteraard niet vanzelf en heeft te maken met een mentaliteitsverandering. Deze mentaliteitsverandering is vollop aan de gang, maar zoiets neemt tijd in beslag. Het is idd nu nog niet het geval dat er voldoende nederlandstalig personeel is in de Brusselse hospitalen, maar met een beetje geduld, begrip en tollerantie komen we er wel. Men zou eventueel in Brussel ook nederlandstalig personeel kunnen inzetten die ook frans spreken, maar misschien hebben die geen interesse om in Brussel te gaan werken.
![]() |
![]() |
#189 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
er is daar een fabriek die laminaatvloeren maakt, mijn neef heeft er gewerkt. de bazen spreken nederlands met de ploegbazen en die spreken op hun beurt frans tegen de arbeiders. andersom gebeurt dat daar ook(andere fabriek omgekeerde situatie) waar de bazen frans spreken en de arbeiders nederlands :s Moeskroen heeft een hoge werkeloosheid en veel laaggeschoolde dus dit komt meestal voor tijdens de avond- en nachshiften waar de laaggeschoolde meestal werken. Dus waar tweetaligheid eigenlijk een 'must' is, is dit in de praktijk niet altijd zo en vinden de mensen een andere oplossing, kwestie van de 2-taligen op de juiste plaats te zetten. Het voordeel hiervan is dat als je 2-talig bent meer kans hebt op een goed betaalde job en daardoor is de impuls groter om ook een 2de taal aan te leren. Wat betreft de nabijheid van Kortrijk... de jongeren gaan daar uit naar een discotheek die 'The Cap'Tain' heet in doornik en bezoeken dus op voorhand ook de cafeetjes enzo in die richting. Dus ze komen meer in contact met franstaligen als met nederlandstaligen. Eerlijk gezegd die discotheek is 10 keer beter dan dat Zillion ooit is geweest dus ik zou ook die richting optrekken moest ik daar wonen. Voor de Geïnteresseerden zoek bij google onder : complexe captain discotheque
Gegroet Laatst gewijzigd door Gomtu : 9 februari 2006 om 23:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() iets dat niet snel vergeten zal worden. Sommige mensen zijn die generatie daar zelfs dankbaar voor
![]() Feit is wel dat nu niet meer het Frans maar het Engels van bovenhand aan het binnensijpelen is. Voor we het weten staan die proffen daar in hun stuntelig Engels les te geven, aan studenten die het dan terug naar het nederlands moeten vertalen. Verfransing, veramerikanisering, éenzelfde kwaad! Laatst gewijzigd door Ambiorix : 9 februari 2006 om 23:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Doe ik ook zo vaak ik kan. Maar mijn Frans is te beroerd om ermee op een franstalig forum te gaan en als ik het verbaal uit tegen een Waal volgt na enige tijd het onvermijdelijke 'Sale Flamand'.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
|
![]() Citaat:
Tenzij de Frankofonen een fantastische talenknobbel hebben. Iets wat wij nog nooit vastgesteld hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
|
![]() Citaat:
Als men in die hospitalen enkel tweetaligen aanstelt dan volgt de rest. Intussen palmen Frankofonen de Vlaamse randgemeenten in en eisen dat de openbare taal Frans wordt. Die info heb ik wel. 'een beetje geduld, begrip en tollerantie komen we er wel' Ik vrees dat dit na 175 jaar ervaring, totaal is opgebruikt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nou ja, ik heb niets tegen Frans of Engels op zich, integendeel, het is een rijkdom als je het (goed) beheerst, maar je moet je er lokaal zeker niet door laten bezetten, vooral niet in letterlijk geografische en lokale zin. Persoonlijk heb ik een hekel aan de overspoeling van de gehele culturele sfeer door het Engels, tot in de taalvoering toe. Ik kijk dan ook zo goed als geen TV of film. 2 In feite zuchten we als Vlamingen nog steeds meer onder het Nederlandse cultuurimperialisme, nog meer dan onder het Engelse. Zo zijn bv alle Vlaamse uitgeverijen verzwonden en door Nederlandse uitgevers opgeslokt. Wie geen eigen uitgevrijen bezit, bestaat als volk niet cultureel zelfstandig. Nog in verband daarmee moet ik u uit pijnlijke ervaring meedelen, dat Vlaamse vertalers zo goed als nergens aan de bak kunnen, omdat hun taalvoering voor Hollanders ongemakkelijk in de oren klinnkt, zoals het steevaste ekskuus luidt van de ... Nederlandse uitgevers tegenover kandidaat-Vlaamse vertalers. 3 Harry Mulisch heeft in het vooruitzicht gesteld, dat de Nederlandse taal over enkele jaren zal verdwijnen... 4 Bedankt voor de sympathiebetuiging met onze acties in 67-68. Mij heeft het mij, dank zij een interventie van de bisschoppen, mijn diploma gekost en ik ben dan ook in de allergrootste sociale problemen terechtgekomen (waar ik al uit voortkwam als proletariër), waarbij mijn directe omgeving mij alleen maar mijn 'stommiteiten' van destijds onder de neus gehouden heeft als 'eigen schuld, dikke bult...Misschien niet helemaal onterecht... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 |
Banneling
|
![]() error
Laatst gewijzigd door eno2 : 10 februari 2006 om 16:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#200 | |||||
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
En mensen die klingon praten zijn freaks? U "beledigt" mij als Star Trek fan! Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |