Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 februari 2006, 19:16   #181
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Het aantal Nederlandskundige Franstaligen is gestegen omdat men de selectiecriteria versoepeld heeft. Typisch Belgische oplossing om het probleem aan te pakken...

Ik ken hier geen cijfers over. Ik spreek gewoon uit mijn dagdagelijkse professionele ervaring. En dan lijken er wel degelijk 'meer' te zijn, maar maak u geen zinsbegoochelingen, ik heb het absoluut niet over een 'zondvloed'

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 9 februari 2006 om 19:16.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2006, 19:46   #182
despeRRado
Burger

despeRRado's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
De Franstaligen die ik ken, doen moeite om Nederlands te spreken en de meeste van hen spreken zelfs op 3 maanden tijd beter Nederlands dan dat ik Frans spreek.
Dat zegt dan veel over uw talenknobbel.

Persoonlijk denk ik dat van de jongere generatie er méér Franstaligen het Nederlands min of meer beheersen, dan dat er Vlamingen zijn die zich iet of wat in het Frans kunnen uitdrukken. De meeste gevestigde Vlaamse politici kennen daarentegen beter Frans dan de francofone Nederlands, terwijl de kennis van het Nederlands van Franstalige politici dan weer bedroevend is. Hetgeen Laurette Onkelinkx, dochter van een rasechte Limburger, durft uit te kramen in het Nederlands is gewoon beschamend, en iedereen herinnert zich ongetwijfeld Michel Daerden die enkele jaren geleden een Nederlandstalige tekst aflas alsof hij een flauwe sketch van Jacques Vermeire ten berde bracht.

Dat Bart De Wever het niet aandurft om in het Frans te debatteren op de RBTF is zeer begrijpelijk, ik zie het mutatis mutandis een regionaal opererende Franstalige politicus ook niet snel doen op de VRT.

Laatst gewijzigd door despeRRado : 9 februari 2006 om 19:50.
despeRRado is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2006, 19:48   #183
despeRRado
Burger

Standaard

O ja, Kim, dat de prinsenkinderen tweetalig worden opgevoed, uit welke bron haal je dat ?

Laatst gewijzigd door despeRRado : 9 februari 2006 om 19:51.
Oud 9 februari 2006, 20:00   #184
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door despeRRado Bekijk bericht
O ja, Kim, dat de prinsenkinderen tweetalig worden opgevoed, uit welke bron haal je dat ?
De prinsen hebben een tijdje schoolgelopen in de abdijscholen van Zevenkerken. Uit goede bron weet ik dat ze daar heel zwak scoorden, maar dat men ze uiteindelijk toch maar heeft doorgelaten ("want ja, het zijn de prinsen..."). Hun kennis van het Nederlands was heel laag. Prins Laurent had er de grootste moeite en die is van pure ellende zelfs eens weggelopen. Hij begreep gewoon niet waarover het allemaal ging. Filip was meegaander, maar die bakte er ook niet veel van. Uiteindelijk heeft men allebei weer naar een Franstalige school gestuurd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2006, 20:02   #185
despeRRado
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De prinsen hebben een tijdje schoolgelopen in de abdijscholen van Zevenkerken. Uit goede bron weet ik dat ze daar heel zwak scoorden, maar dat men ze uiteindelijk toch maar heeft doorgelaten ("want ja, het zijn de prinsen..."). Hun kennis van het Nederlands was heel laag. Prins Laurent had er de grootste moeite en die is van pure ellende zelfs eens weggelopen. Hij begreep gewoon niet waarover het allemaal ging. Filip was meegaander, maar die bakte er ook niet veel van. Uiteindelijk heeft men allebei weer naar een Franstalige school gestuurd.
Ze hebben Laurent toen ergens van de middenberm van de E40 richting Brussel moeten plukken inderdaad Maar ik doelde eigenlijk op de huidige prinsenkinderen, nl. de koters van Philippe. Kim zegde immers in deze draad "Prinses Elisabeth, Prins Gabriël en Prins Emmanuel worden in de twee belangrijkste landstalgen opgevoed."...

Laatst gewijzigd door despeRRado : 9 februari 2006 om 20:05.
Oud 9 februari 2006, 20:06   #186
Klauwaert
Burger

Klauwaert's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat we in Europa naar een (con)federatie met Nederland moeten gaan en Brussel als Europese hoofdstad behouden mits faceliteiten.

Vlaanderen zonder Brussel zou immers ten dode opgeschreven zijn, want dit zou verlies van honderduizende banen betekenen. Vlaanderen met Brussel is natuurlijk een droom en misschien zelfs een utopie.
Klauwaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2006, 20:10   #187
despeRRado
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klauwaert Bekijk bericht
Vlaanderen zonder Brussel zou immers ten dode opgeschreven zijn, want dit zou verlies van honderduizende banen betekenen.
't Is precies omgekeerd. Die Brusselse kantoren en hoofdzetels van Vlaamse bedrijven zijn in een wip verhuisd naar Mechelen, Leuven of Aalst. De economische levensvatbaarheid van een autarkisch Brussel is bovendien nihil. Quasi alle producten worden daar immers ingevoerd, vooral vanuit Vlaanderen.
Oud 9 februari 2006, 22:15   #188
Gomtu
Vreemdeling

Gomtu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Als ik me niet vergis is Moeskroen een faciliteiten gemeente waar niet toevallig vele Vlamingen wonen, die zoals je zegt vloeiend nederlands praten onder mekaar en Frans bij de bakker.
In wiens mooie plaatje van vooroordelen past dit nu niet?
Ik verneem hier regelmatig dat Franstaligen nu meer en beter Nederlands spreken dan ik dacht. Ik hoop dat dit juist is en dat er dus weldra voldoende tweetalig personeel zal zijn in de Brusselse diensten vooral in de hopitalen. Ik weet zeker dat dit nu nog niet het geval is. Of ben ik weer verkeerd?
In de jaren 60 is Moeskroen een faciliteitengemeente geworden waar toen reeds vele vlamingen woonden, het probleem is toen geworden dat er minder en minder nederlands gepraat werd. Gedurende de jaren 90 hebben ze daar dan in de scholen lessen nederlands ingevoegd op het secundair niveau waardoor de nederlandse taal niet is verdwenen en sinds enkele jaren (ik weet niet meer juist of het eind jaren 90 of na 2000 was) hebben ze die lessen ook op lager niveau.
Dit heeft als gevolg dat het nu niet alleen de oudere generatie meer is die nederlands spreekt maar dat de taal ook meer en meer gesproken wordt door de jongeren daar. Het feit alleen al dat jongeren in moeskroen die uit een verfranste famillie komen terug nederlands gaan praten bewijst volgens mij dat de wil er wel is om nederlands te leren en te gebruiken en dat als dit voor Moeskroen kan, dat dit ook in andere gemeentes en steden kan. Zoiets gebeurd uiteraard niet vanzelf en heeft te maken met een mentaliteitsverandering. Deze mentaliteitsverandering is vollop aan de gang, maar zoiets neemt tijd in beslag.

Het is idd nu nog niet het geval dat er voldoende nederlandstalig personeel is in de Brusselse hospitalen, maar met een beetje geduld, begrip en tollerantie komen we er wel. Men zou eventueel in Brussel ook nederlandstalig personeel kunnen inzetten die ook frans spreken, maar misschien hebben die geen interesse om in Brussel te gaan werken.
Oud 9 februari 2006, 22:27   #189
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gomtu Bekijk bericht
In de jaren 60 is Moeskroen een faciliteitengemeente geworden waar toen reeds vele vlamingen woonden, het probleem is toen geworden dat er minder en minder nederlands gepraat werd. Gedurende de jaren 90 hebben ze daar dan in de scholen lessen nederlands ingevoegd op het secundair niveau waardoor de nederlandse taal niet is verdwenen en sinds enkele jaren (ik weet niet meer juist of het eind jaren 90 of na 2000 was) hebben ze die lessen ook op lager niveau.
Dit heeft als gevolg dat het nu niet alleen de oudere generatie meer is die nederlands spreekt maar dat de taal ook meer en meer gesproken wordt door de jongeren daar. Het feit alleen al dat jongeren in moeskroen die uit een verfranste famillie komen terug nederlands gaan praten bewijst volgens mij dat de wil er wel is om nederlands te leren en te gebruiken en dat als dit voor Moeskroen kan, dat dit ook in andere gemeentes en steden kan. Zoiets gebeurd uiteraard niet vanzelf en heeft te maken met een mentaliteitsverandering. Deze mentaliteitsverandering is vollop aan de gang, maar zoiets neemt tijd in beslag.
In het geval van Moeskroen en ook Komen is er het feit dat Kortrijk heel nabij is (economisch centrum van de streek). Daarenboven zijn er heel wat vestigingen van Vlaamse bedrijven in Moeskroen, waar kennis van het Nederlands noodzakelijk wordt geacht.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2006, 23:50   #190
Gomtu
Vreemdeling

Gomtu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In het geval van Moeskroen en ook Komen is er het feit dat Kortrijk heel nabij is (economisch centrum van de streek). Daarenboven zijn er heel wat vestigingen van Vlaamse bedrijven in Moeskroen, waar kennis van het Nederlands noodzakelijk wordt geacht.
Ja idd, geacht...

er is daar een fabriek die laminaatvloeren maakt, mijn neef heeft er gewerkt. de bazen spreken nederlands met de ploegbazen en die spreken op hun beurt frans tegen de arbeiders. andersom gebeurt dat daar ook(andere fabriek omgekeerde situatie) waar de bazen frans spreken en de arbeiders nederlands :s Moeskroen heeft een hoge werkeloosheid en veel laaggeschoolde dus dit komt meestal voor tijdens de avond- en nachshiften waar de laaggeschoolde meestal werken. Dus waar tweetaligheid eigenlijk een 'must' is, is dit in de praktijk niet altijd zo en vinden de mensen een andere oplossing, kwestie van de 2-taligen op de juiste plaats te zetten. Het voordeel hiervan is dat als je 2-talig bent meer kans hebt op een goed betaalde job en daardoor is de impuls groter om ook een 2de taal aan te leren.

Wat betreft de nabijheid van Kortrijk... de jongeren gaan daar uit naar een discotheek die 'The Cap'Tain' heet in doornik en bezoeken dus op voorhand ook de cafeetjes enzo in die richting. Dus ze komen meer in contact met franstaligen als met nederlandstaligen. Eerlijk gezegd die discotheek is 10 keer beter dan dat Zillion ooit is geweest dus ik zou ook die richting optrekken moest ik daar wonen.

Voor de Geïnteresseerden zoek bij google onder : complexe captain discotheque

Laatst gewijzigd door Gomtu : 9 februari 2006 om 23:58.
Gomtu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2006, 23:53   #191
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik heb ze helpen buitengooien uit Leuven.
iets dat niet snel vergeten zal worden. Sommige mensen zijn die generatie daar zelfs dankbaar voor

Feit is wel dat nu niet meer het Frans maar het Engels van bovenhand aan het binnensijpelen is. Voor we het weten staan die proffen daar in hun stuntelig Engels les te geven, aan studenten die het dan terug naar het nederlands moeten vertalen.
Verfransing, veramerikanisering, éenzelfde kwaad!

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 9 februari 2006 om 23:54.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2006, 01:34   #192
Foreigner
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
iets dat niet snel vergeten zal worden. Sommige mensen zijn die generatie daar zelfs dankbaar voor

Feit is wel dat nu niet meer het Frans maar het Engels van bovenhand aan het binnensijpelen is. Voor we het weten staan die proffen daar in hun stuntelig Engels les te geven, aan studenten die het dan terug naar het nederlands moeten vertalen.
Verfransing is iets heel anders dan les geven of krijgen in het Engels. Door het eerste neem je al meteen dat stuk walgelijke cultuur over terwijl lessen geven en krijgen in het Engels je alleen vaardiger maakt in de taal. Dat is geen Amerikaniseren omdat er geen culturele identiteitsverandering door plaatsvindt. Een gedegen beheersing van de Engelse taal leidt ertoe dat je je overal op de wereld verstaanbaar kunt maken. En slechte beheersing leidt tot het walgelijk soort fenomenen als Franglais en Ruglish. Bovendien zijn Belgen over het algemeen niet geschikt om veramerikaniseerd te worden. Daar is een mentaliteit voor nodig die gekenmerkt wordt door het begrip zelfverantwoordelijkheid.
Foreigner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2006, 01:42   #193
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foreigner Bekijk bericht
Verfransing is iets heel anders dan les geven of krijgen in het Engels. Door het eerste neem je al meteen dat stuk walgelijke cultuur over terwijl lessen geven en krijgen in het Engels je alleen vaardiger maakt in de taal. Dat is geen Amerikaniseren omdat er geen culturele identiteitsverandering door plaatsvindt. Een gedegen beheersing van de Engelse taal leidt ertoe dat je je overal op de wereld verstaanbaar kunt maken. En slechte beheersing leidt tot het walgelijk soort fenomenen als Franglais en Ruglish. Bovendien zijn Belgen over het algemeen niet geschikt om veramerikaniseerd te worden. Daar is een mentaliteit voor nodig die gekenmerkt wordt door het begrip zelfverantwoordelijkheid.
Volledig mee eens. Ik moet wel opmerken dat je dat gedoe over zelfverantwoordelijkheid vooral mag richten op Wallonië.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2006, 01:48   #194
Foreigner
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Volledig mee eens. Ik moet wel opmerken dat je dat gedoe over zelfverantwoordelijkheid vooral mag richten op Wallonië.
Doe ik ook zo vaak ik kan. Maar mijn Frans is te beroerd om ermee op een franstalig forum te gaan en als ik het verbaal uit tegen een Waal volgt na enige tijd het onvermijdelijke 'Sale Flamand'.
Foreigner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2006, 02:01   #195
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foreigner Bekijk bericht
Doe ik ook zo vaak ik kan. Maar mijn Frans is te beroerd om ermee op een franstalig forum te gaan
Mja... ik heb het ook nooit goed kunnen hebben met romaanse talen.

Citaat:
en als ik het verbaal uit tegen een Waal volgt na enige tijd het onvermijdelijke 'Sale Flamand'.
Toch makkelijk als je dat enige scheldwoordje hebt om alle verantwoordelijkheid af te schuiven ? Eigenlijk moet je zulke mensen een proces aan de broek lappen voor uitingen van racisme

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2006, 10:08   #196
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door despeRRado Bekijk bericht
Persoonlijk denk ik dat van de jongere generatie er méér Franstaligen het Nederlands min of meer beheersen, dan dat er Vlamingen zijn die zich iet of wat in het Frans kunnen uitdrukken. ...
Persoonlijk denk ik dat dit onmogelijk is om de eenvoudige reden dat in Vlaanderen Frans verplichte tweede taal is, en in Wallonië niet.
Tenzij de Frankofonen een fantastische talenknobbel hebben. Iets wat wij nog nooit vastgesteld hebben.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2006, 10:20   #197
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gomtu Bekijk bericht

Het is idd nu nog niet het geval dat er voldoende nederlandstalig personeel is in de Brusselse hospitalen, maar met een beetje geduld, begrip en tollerantie komen we er wel. Men zou eventueel in Brussel ook nederlandstalig personeel kunnen inzetten die ook frans spreken, maar misschien hebben die geen interesse om in Brussel te gaan werken.
Als ik het goed begrijp worden de Vlamingen in Moeskroen dus minder vlug verfranst, of mogelijk opnieuw vervlaamst. Die info heb ik niet.
Als men in die hospitalen enkel tweetaligen aanstelt dan volgt de rest.
Intussen palmen Frankofonen de Vlaamse randgemeenten in en eisen dat de openbare taal Frans wordt. Die info heb ik wel.
'een beetje geduld, begrip en tollerantie komen we er wel' Ik vrees dat dit na 175 jaar ervaring, totaal is opgebruikt.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2006, 15:56   #198
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht

1
Nou ja, ik heb niets tegen Frans of Engels op zich, integendeel, het is een rijkdom als je het (goed) beheerst, maar je moet je er lokaal zeker niet door laten bezetten, vooral niet in letterlijk geografische en lokale zin.
Persoonlijk heb ik een hekel aan de overspoeling van de gehele culturele sfeer door het Engels, tot in de taalvoering toe. Ik kijk dan ook zo goed als geen TV of film.

2
In feite zuchten we als Vlamingen nog steeds meer onder het Nederlandse cultuurimperialisme, nog meer dan onder het Engelse.
Zo zijn bv alle Vlaamse uitgeverijen verzwonden en door Nederlandse uitgevers opgeslokt. Wie geen eigen uitgevrijen bezit, bestaat als volk niet
cultureel zelfstandig.
Nog in verband daarmee moet ik u uit pijnlijke ervaring meedelen, dat Vlaamse vertalers zo goed als nergens aan de bak kunnen, omdat hun taalvoering voor Hollanders ongemakkelijk in de oren klinnkt, zoals het steevaste ekskuus luidt van de ... Nederlandse uitgevers tegenover kandidaat-Vlaamse vertalers.
3
Harry Mulisch heeft in het vooruitzicht gesteld, dat de Nederlandse taal over enkele jaren zal verdwijnen...
4

Bedankt voor de sympathiebetuiging met onze acties in 67-68.
Mij heeft het mij, dank zij een interventie van de bisschoppen, mijn diploma gekost en ik ben dan ook in de allergrootste sociale problemen terechtgekomen (waar ik al uit voortkwam als proletariër), waarbij mijn directe omgeving mij alleen maar mijn 'stommiteiten' van destijds onder de neus gehouden heeft als 'eigen schuld, dikke bult...Misschien niet helemaal onterecht...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2006, 15:59   #199
eno2
Banneling

Standaard

error

Laatst gewijzigd door eno2 : 10 februari 2006 om 16:00.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2006, 18:50   #200
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gomtu
Laat me eens weten waar ik dat kan terugvinden dat antwerpen officieel tweetelig is. tnx
mijn "niet" is van het scherm gevallen.

Citaat:
Dus omdat luc broes nog nooit een franstalige landgenoot heeft tegengekomen die nederlands spreekt en ik hem antwoord dat ze wel degelijk bestaan (bv. mijn familie) antwoord u dat er ook mensen zijn die Klingon spreken... wil je daarmee zeggen dat mijn familie freaks zijn, of een uitzondering die niet gerespecteerd moeten worden, of is dit gewoon een domme opmerking van u tijdens een emotioneel moeilijk moment die uw verstandsvermogen paraliseerden. Mischien was dit een opzettelijke belediging en zegt dit veel meer over u dan over mijn familie.
Alhoewel U waarschijnlijk begrepen heb wat ik wilde zeggen, maar U het een flamingant niet wil toegegeven, leg ik het U nog eens graag uit. Het is niet omdat Uw familie Nederlands praat, de gehele Waalse bevolking zo goed nederlands praat als U beweert.
En mensen die klingon praten zijn freaks? U "beledigt" mij als Star Trek fan!

Citaat:
Omgekeerd proberen ze het wel, en ze vinden het zelfs leuk om een andere taal te leren. Als ik mij niet vergis zijn ze vollop bezig met nederlandstalige lessen te geven in de lagere en middelbare scholen hetgene nog geen 10 jaren geleden niet bestond tenzij in bepaalde richtingen. Maar zoals ik al zei, de mentaliteit van nederlandstaligen is om er spot mee te drijven.
U leest enkel franstalige krantenb en propaganda van het fdf zeker.

Citaat:
Ik hoef niet te gaan kijken aan de franse grens ik heb er famillie wonen in moeskroen, met name de Congostraat (Rue du Congo) frankrijk ligt in die mensen hun tuin en heel toevallig spreken 70% van de mensen vloeiend nederlands onderling en frans bij de bakker. Hoe raar toch dat er mensen zijn die niet in uw mooie plaatje van vooroordelen passen.
Moeskroen is dan ook niets voor niets een waalse gemeente met officieël vastgelegde faciliteiten.

Citaat:
Nogmaals bedankt voor de belediging ...
Tja als U zich wil laten beledigen door een domme flamingant, ik weet niet beter.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be