![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
MP3-moord Onlangs werd een tiener neergestoken in het Brusselse Centraal Station. Daat leidde tot een heleboel verhitte discussies. We groeperen ze in dit subforum. |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#182 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik raad je aan eens de website van Pierre Trouillez, Docent Grootseminarie Hasselt en Mechelen, te bezoeken. http://users.skynet.be/trouillez/ Mischien eens een hedendaags - katholiek -auteur lezen in plaats van steeds af te komen met die fossielen van Ambrosius en Augustus. |
||
![]() |
![]() |
#183 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De pauselijke onfeilbaarheid houdt in dat men als gelovige aanneemt dat een pauselijke uitspraak onfeilbaar is (d.i. overeenstemming met Gods geopenbaarde waarheid) wanneer er verschillende voorwaarden tegelijkertijd zijn voldaan: (a) het moet gaan over dogmatische of ethische onderwerpen; (b) de uitspraak stoelt op het gewoon leergezag van de Kerk dat in overeenstemming moet zijn met de Traditie (de overlevering, de consensus onder de kerkvaders, de toetsing met de bijbel); (c) de paus moet spreken namens en in gemeenschap met de Kerk, na consultatie van de bisschoppen en door hen bevestigd. Bijgevolg kan een paus niet zomaar op een dag opstaan en zeggen "jongen, ik ga eens een onfeilbare uitspraak doen". Onfeilbare uitspraken worden gedaan om een reeds bestaande geloofswaarheid te bevestigen en om de juiste bewoordingen hiervoor te kiezen. Niet om nieuwe zaken uit te vinden, daar er daarvoor geen grond is bijvoorbeeld bij de toetsing van element (b). |
|
![]() |
![]() |
#184 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tot het tegendeel bewezen blijf ik inderdaad bij mijn stelling dat u niets afweet van het christendom en al evenmin over de gnostiek. Verwijzen naar een boek is bij mij zeker geen bewijs dat u erover iets weet. U heeft zich alleen te bevestigen, omdat u wel weet dat u zich op glad ijs begeeft.
|
![]() |
![]() |
#185 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#186 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Was Augustus trouwens geen keizer? |
|
![]() |
![]() |
#187 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor mij is dit niet meer of minder dan een vorm van dictatuur.
![]() |
#189 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, lees ik eens wat ik over de onfeilbaarheid heb geschreven.
|
![]() |
![]() |
#190 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik herhaal even mijn vraag:
Als gnosticisme en christendom hebben niets met elkaar gemeen hebben waarom dringt de Roomse kerk haar priesters dan nog altijd het celibaat op in de 21ste eeuw? |
![]() |
![]() |
#191 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 17 april 2006 om 10:52. |
||
![]() |
![]() |
#192 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Bestaat er een dergelijke rechts nationalistische vleugel? Wie? Waar? |
|
![]() |
![]() |
#193 | |||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Aan de mods! Het is op uitdrukkelijk verzoek van een zekere Jan van den Berghe dat ik hier copy/paste doe. Over het gnosticisme Citaat:
Citaat:
Moet ik ook een copy/paste doen van de tekst over Irenaeus van Lyon? |
|||
![]() |
![]() |
#194 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Beste Luc, Je analyse is de enige juiste. Ben ook, samen met vele gelovigen, diep ontgoocheld in de houding van kardinaal Daneels. En dit zeker niet voor de eerste keer !
![]() |
#195 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dank je Puud.
Mijn vraag was dus terecht. Gnosticisme en christendom hebben wel degelijk met elkaar te maken! Hoe kan je dat trouwens ontkennen als de bewijzen tot op vandaag voor het rapen liggen? |
![]() |
![]() |
#196 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Welke bewijzen? De gnostische geschriften? Daaruit wordt juist duidelijk dat er een wereld van verschil is tussen het christendom en de gnostiek. Op het einde van de tekst wordt trouwens uitdrukkelijk gezegd dat de gnostiek "een oude vijand" van het christendom is...
|
![]() |
![]() |
#197 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik ben blij dat niet iedereen dat doet, anders zou iedere generatie van nul af aan moeten beginnen. Het nut van een onfeilbare uitspraak is juist dat we kunnen verderbouwen op wat vorige generaties hebben verworven, zonder alles eerst opnieuw te willen uittesten/ondervinden.
![]() |
![]() |
#198 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Inderdaad, gnosticisme en christendom hebben niets met elkaar gemeen. Volgens mij hebben die twee overduidelijk iets met elkaar gemeen. Het zijn zelfs beider voornaamste kenmerken.
![]() |
#199 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() van zodra je begint met "volgens het gnosticisme zijn uit het pieroma dan door 'emanatie' of uitvloeiing een aantal eonen ontstaan voortgekomen..." dan ben je al niet meer gnostisch bezig. Dan ben je gewoon oude dogma's aan het omruilen met nieuwe.
Gnosticisme betekent in de eerste plaats de onderzoek en kennis van jezelf. |
![]() |
![]() |
#200 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() .
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 17 april 2006 om 11:45. |
![]() |