Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Discussie gesloten

Discussietools
Oud 23 april 2006, 07:03   #181
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66 Bekijk bericht
dat zet ik uit want alle wanklanken in het taaltje dat die correspondenten gebruiken, maken hun taaltje nog erger dan het ergste koeterwaals...
en ik ben bijlange de enige niet die dat denkt... misschien niet hier op dit door het VB gedomineerd forum...
Was u het dan niet die ergens droomt van een of andere regio waar ook delen van Nederland toe behoren? Of spreken ze daar die "wanklanken" niet?
Jan van den Berghe is offline  
Oud 23 april 2006, 07:04   #182
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Och Jan... ik heb heel erg compassie met jou...
en je hoeft die niet met mij te hebben...
ik heb daar niets aan, in het geheel geen boodschap...
want in eer en geweten, doe ik wat mijn gevoel mij opgeeft...

ik streef niet naar het afbreken van een samenleving die niet slechter of beter is dan die die meer dan 70 percent van de inwoners van het NL-talig gedeelte van België wensen... zelfs voor zover dat jullie één miljoen wel echt jullie afbraak politiek willen...
Steenbok66 is offline  
Oud 23 april 2006, 07:07   #183
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Was u het dan niet die ergens droomt van een of andere regio waar ook delen van Nederland toe behoren? Of spreken ze daar die "wanklanken" niet?
neen, absoluut niet... de NL-Limburgers spreken doorgaans verstaanbare taal...
en dat is zo in zowel Maastricht, las Kerkrade, als Weert en de charmante steden daar tussen in...
ik luister veel naar de regionale omroep van die provincie en hoop vurig dat hun regionale TV ook bij ons op de kabel komt...

de NOS zenders kunnen mij niet bekoren... betweterig en niet zoveel beter...

en wat het Eurregio verhaal betreft, daar blijf ik bij... en dat mag ik toch...of niet...
dat gaan die van Warehem mij niet verbieden hoor...
trouwens, die wekken bij mij niet de minste gevoelens van verwantheid op...

Laatst gewijzigd door Steenbok66 : 23 april 2006 om 07:09.
Steenbok66 is offline  
Oud 23 april 2006, 07:13   #184
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Het is een feit.

En er is veel te zeggen voor de stelling dat België beter blijft omdat het nu eenmaal bestaat: als je de staatstructuur wil veranderen of zelfs grenzen wil verleggen vraagt dat veel kosten, energie en zelfs menselijk leed.

De vraag is of het veranderen van wat reeds bestaat die prijs waard is.

In aanvulling daarmee kan België als natie historisch gefundeerd worden: zie mijn vorige posts.
Dus gewoon omdat België bestaat is het een argument om het te laten bestaan? Dat is een bijzonder zwak argument.

Bovendien klopt het niet: België is geen erkende natie, België is een erkende staat. Reeds in 1830 erkende alle topdiplomaten en politici dat België geen natie was, inclusied Leopold I. Dus zelfs de hele basis van uw extremistische denken is foutief
Oud 23 april 2006, 07:13   #185
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Misschien moet u eens proberen inhoudelijk te discussiëren. Dan pas zal ik dat weten te appreciëren. Met een Superstaaf bijvoorbeeld discussieer ik heel graag, om de eenvoudige reden dat die man iets neerschrijft dat men moet overdenken. En tussen Superstaaf en mij gaapt er wel een heel groot verschil. Niet het verschil is het probleem, beste vriend. Probeer dus eens wat inhoud te brengen.
dat hetgeen ik aanvoel en uitdruk niet waardevol zou zijn is enkel en alleen voor jou rekening toe te schrijven...
voor de rest... ik vind het wel leuk dat jij hier af en toe denkt te moeten je afkeer uit te kramen...
het tegendeel zou me verbazen...
Oud 23 april 2006, 10:22   #186
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Dus gewoon omdat België bestaat is het een argument om het te laten bestaan? Dat is een bijzonder zwak argument.

Bovendien klopt het niet: België is geen erkende natie, België is een erkende staat. Reeds in 1830 erkende alle topdiplomaten en politici dat België geen natie was, inclusied Leopold I. Dus zelfs de hele basis van uw extremistische denken is foutief
Wel het is in elk geval een argument, ik ben blij dat je dit ontdekt hebt.

Maar het is niet zwak: als je iets wil veranderen moet je je afvragen of het verantwoord is (1) en of het de moeite waard is (2).

Ik beantwoord beide vragen negatief.
Oud 23 april 2006, 11:18   #187
Alle
Partijlid

Alle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel het is in elk geval een argument, ik ben blij dat je dit ontdekt hebt.

Maar het is niet zwak: als je iets wil veranderen moet je je afvragen of het verantwoord is (1) en of het de moeite waard is (2).

Ik beantwoord beide vragen negatief.
dat is inderdaad een argument, proficiat dat u als unitarist een argument hebt gevonden. Maar wat voor een, dit is zo een zwak argument dat het wel rechtstreeks uit de mond van onze kroonprins lijkt te komen.

"waarde landgenoten, belgie bestaat nu eenmaal daarom vind ik dat het moet blijven bestaan"

er zijn geen deftige argumenten om belgie niet te splitsen, kijk maar eens naar korte stukje tekst dat hun argumenten vertegenwoordigt van het marginale bub clubje. Om te lachen, als dat belgie moet samenhouden, ben ik er vrij gerust in.
Alle is offline  
Oud 23 april 2006, 12:34   #188
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alle Bekijk bericht
dat is inderdaad een argument, proficiat dat u als unitarist een argument hebt gevonden. Maar wat voor een, dit is zo een zwak argument dat het wel rechtstreeks uit de mond van onze kroonprins lijkt te komen.

"waarde landgenoten, belgie bestaat nu eenmaal daarom vind ik dat het moet blijven bestaan"

er zijn geen deftige argumenten om belgie niet te splitsen, kijk maar eens naar korte stukje tekst dat hun argumenten vertegenwoordigt van het marginale bub clubje. Om te lachen, als dat belgie moet samenhouden, ben ik er vrij gerust in.
Wat is nu eigenlijk jouw argumentatie?
Oud 23 april 2006, 12:51   #189
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66 Bekijk bericht
neen, absoluut niet... de NL-Limburgers spreken doorgaans verstaanbare taal...
en dat is zo in zowel Maastricht, las Kerkrade, als Weert en de charmante steden daar tussen in...
ik luister veel naar de regionale omroep van die provincie en hoop vurig dat hun regionale TV ook bij ons op de kabel komt...
Da's grappig. Ik heb de twee regionale omroepen van Limburg, het publieke L1 TV en het commerciële TV Limburg, ook weleens bekeken en toen viel mij juist op dat er veel mensen bij werken die geen Limburgse tongval hebben. Het nieuws bijvoorbeeld werd gepresenteerd door iemand die evengoed uit de Randstad kan komen.

Voor wie geïnteresseerd is, je kunt TV Limburg 24 uur per dag op internet bekijken op www.tvl.nl of op www.kanalenkiezer.nl (nr. 16). Op de laatste site staan ook alle andere Nederlandse web-tv-kanalen, waaronder TV Drenthe!
Dimitri is offline  
Oud 23 april 2006, 13:34   #190
Alle
Partijlid

Alle's schermafbeelding

Standaard

-De sociaal-economische verschillen zijn te groot geworden

-De geldstroom verlamt Wallonië en Vlaanderen

-Goed politiek bestuur is onmogelijk geworden

dat zijn nog maar 3 redenen, 3 redenen die u niet kan weerleggen. uw eerste argument was:

belgie bestaat nu eenmaal daarom vind ik dat het moet blijven bestaan

als u daarmee denkt belgie bij elkaar te houden, u zal moeten harder proberen.
wij wachten intussen met volle spanning op u volgend argument?
Alle is offline  
Oud 24 april 2006, 07:23   #191
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Da's grappig. Ik heb de twee regionale omroepen van Limburg, het publieke L1 TV en het commerciële TV Limburg, ook weleens bekeken en toen viel mij juist op dat er veel mensen bij werken die geen Limburgse tongval hebben. Het nieuws bijvoorbeeld werd gepresenteerd door iemand die evengoed uit de Randstad kan komen.

Voor wie geïnteresseerd is, je kunt TV Limburg 24 uur per dag op internet bekijken op www.tvl.nl of op www.kanalenkiezer.nl (nr. 16). Op de laatste site staan ook alle andere Nederlandse web-tv-kanalen, waaronder TV Drenthe!
akkoord, er zijn daar mensen zonder Limburgse tongval...

maar de draad werd gestart wegens het typisch ouwat i.p.v. het wat zonder ou, alsook over andere specifieke uitspraakvormen van Franstaligen wanneer ze Nederlands praten...
en mijn reactie, buiten het "stechelen" met Jan Van Den Berghe dat periodisch gebeurt en dan weer een tijd niet, was veroorzaakt door dat ik beweer dat die vormen van uitspraak van Nederlandstalige woorden door van origine Franstaligen zeker niet slechter is als de Antwerpenaar of de West-Vlaming die Nederlands spreekt.... en dan bij uitbreiding de echte Hollander die zijn woorden "wauwelt" in de reportages die hij voor waarschijnlijk goede redenen gevraagd wordt, te verzorgen op de VRT.
Echt, het is onverstaanbaar, wanneer ik die correspondent uit een land in het Midden-Oosten hoor praten, zogoed als veel Antwerpenaren en mensen uit beide Vlaanderen in België.
En wat mij vooral stoort is dat al dat VB en aanverwant publiek hier uiterst selectief is wanneer Franstaligen Nederlands spreken en dat ze de vreselijke "Nederlands"-talige uitspraakvormen vergoeiëlijken...

daar ging het mij over in eerste plaats... en het erbij nemen van de uitspraken van "Hollanders" op de Belgische radio en TV ligt in die denklijn...

als Luikse-Limburger of Limburgse-Luikenaar stoort me dat onmetelijk... en moest het begrijpbaar zijn wat die tegenstanders van Nederlands sprekende Franstaligen hier uitkramen, dan zou het nog voor mij aanvaardbaar zijn.

Maar ja... ik ben een vuile Waal, al heb ik mijn gens leven professioneel in Limburg doorgebracht... en ik aanvaard het VB niet... en dat is hier in het NL-talig gebied van België een doodzonde... zo erg als allochtoon zijn...

maar de splinter in iemand's ander oog en de balk in hun eigen oog..... dat is niet erg...
pover vertoon van die blokkers en aanverwanten...

�* propos, ik was gisteren met de wagen aan het rondtoeren in Noord-Oost Limburg en wou in Maaseik over de Pater Sangersbrug naar NL-Limburg...
wel die brug was zonder enige voorafverwittiging dorr de Nederlanders afgesloten... de burgemeester van Maaseik stond erbij en begreep dat zonder afspraak afsluiten zelf niet... wat daarvan denken????

Nederland is toch zo fijn gevoelig voor België en Belgisch-Limburg...
precies zoals de fameuze Minister Inge Vervotte van de Vlaamse Regering die Limburg het rechtmatig subsiedievolume voor opvang van behoeftigen ontzegt ten voordele van Antwerpen en Brabant....
en de Limburgers moeten dat allemaal maar slikken...
en dan te verwonderen dat zoawel Groot-Vlaanderen als Groot Nederland bij ons geen sympathie oproept...
Oud 24 april 2006, 07:33   #192
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
In Wallonië zou men dringend moeten inzien dat die keuze er eigenlijk niet zou mogen zijn. Het is in het belang van iedereen om de tweede landstaal zsm aan te leren.
Maar neen. Als Vlaming hebt ge tegenwoordig het Frans niet echt meer nodig om nog ergens te geraken, tenzij ge in Brussel woont. De jonge Franstaligen kennen tegenwoordig allemaal wel een mondje Engels, dus je kan met hen in die taal converseren. En voor het bedrijfsleven is het vaak ook al niet echt meer nodig.
baarle is offline  
Oud 24 april 2006, 07:36   #193
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Hoe zou je de Franstaligen willen inspireren om Nederlands te leren, als ze het success van het Vlaams Belang zien, als ze de stijging van het Vlaams-Nationalisme (lees : gratis haat tegenover Franstaligen) zien?
Hoe zou je de Vlamingen willen inspireren om Frans te leren, als ze het succes van de moord- en corruptiepartij PS zien, als ze zien dat de franstaligen het taalfascisme van het FDF en Co (lees : gratis haat tegenover Vlamingen) koesteren?

Doe dus maar niet te veel moeite om onnozele uitvluchten te zoeken voor de Nederlandsonkundigheid van uw taalgenoten: vijftig of honderd jaar geleden was er helemaal geen Vlaams Belang, en toen kende in Wallonië ook geen kat Nederlands.

Laatst gewijzigd door baarle : 24 april 2006 om 07:37.
baarle is offline  
Oud 24 april 2006, 07:40   #194
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Integendeel: er zijn weinig Vlamingen die echt tweetalig zijn.
Onzin, bijna alle Vlamingen kunnen een conversatie in het Engels voeren.

Laatst gewijzigd door baarle : 24 april 2006 om 07:41.
baarle is offline  
Oud 24 april 2006, 07:43   #195
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Als je een bestand/file niet wel verliezen moet je dat bewaren/saven op je computer/PC.
U wil dat niet verliezen om puur politieke nationalistische redenen.

De overgrote meerderheid van de Vlamingen kan dat verlies geen reet schelen.
baarle is offline  
Oud 24 april 2006, 07:52   #196
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Zei ik het niet: flaminganten zijn vrekken die zich vergapen op hun briefkes. Alleen poen telt.
Daardoor zijn ze dan ook in staat om zichzelf én de rest van België als maintenée te onderhouden.
baarle is offline  
Oud 24 april 2006, 07:56   #197
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Laat ons dus streven naar een groot mogelijke tweetaligheid in België?
Vlamingen zijn al decennia tweetalig. Vroeger NL-Frans, nu NL-Engels. Wij moeten dus helemaal naar niets meer streven. En met het streven van de Franstaligen ga ik me niet moeien: dat moeten zij beslissen.
baarle is offline  
Oud 24 april 2006, 08:18   #198
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alle Bekijk bericht
-De sociaal-economische verschillen zijn te groot geworden

-De geldstroom verlamt Wallonië en Vlaanderen

-Goed politiek bestuur is onmogelijk geworden

dat zijn nog maar 3 redenen, 3 redenen die u niet kan weerleggen. uw eerste argument was:

belgie bestaat nu eenmaal daarom vind ik dat het moet blijven bestaan

als u daarmee denkt belgie bij elkaar te houden, u zal moeten harder proberen.
wij wachten intussen met volle spanning op u volgend argument?
Leuk toch: heb ik dan echt alleen het bericht gepost waarop je antwoordde?

Ik stel vast dat je avatar wat persoonlijker is geworden. Wil het hoofdkwartier van het VB vermijden dat de indruk ontstaat dat je partijstandpunten verkondigt?

"De sociaal-economische verschillen zijn te groot geworden"
Die zijn een gevolg van de huidige staatshervorming, waardoor bewezen wordt dat die niet deugt en de problemen alleen maar erger maakt. De zogezegde "kloof tussen Walen en Vlamingen" wordt erg overdreven door zij die willen bewijzen dat "er met de Walen niet te klappen valt", wat uiteraard een ongepaste veralgemening is (= stereotypering)

"De geldstroom verlamt Wallonië en Vlaanderen"
De transferts worden door de Vlamingen betaald als pasmunt voor de staatshervorming. Er is geen nieuwe staatsstructuur nodig om dit probleem op te lossen, wel onderhandelingen in Belgisch kader.

"Goed politiek bestuur is onmogelijk geworden"
Als dat al zo zou zijn, bewijst dit dat de huidige staatshervorming een vergissing was. We moeten die weg dus niet verdergaan, maar afbouwen. Drie ministers van verkeer is te veel van het goede. Eén is voldoende: de Belgische (federale).

De huidige staathervorming zelf is eigenlijk een uiting van onbehoorlijk bestuur van België. Ze had er nooit mogen komen.
Oud 24 april 2006, 11:58   #199
Alle
Partijlid

Alle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leuk toch: heb ik dan echt alleen het bericht gepost waarop je antwoordde?

Ik stel vast dat je avatar wat persoonlijker is geworden. Wil het hoofdkwartier van het VB vermijden dat de indruk ontstaat dat je partijstandpunten verkondigt?

jij bent echt zielig

"De sociaal-economische verschillen zijn te groot geworden"
Die zijn een gevolg van de huidige staatshervorming, waardoor bewezen wordt dat die niet deugt en de problemen alleen maar erger maakt. De zogezegde "kloof tussen Walen en Vlamingen" wordt erg overdreven door zij die willen bewijzen dat "er met de Walen niet te klappen valt", wat uiteraard een ongepaste veralgemening is (= stereotypering)

Met de walen is er zeker wel te klappen, maar niet met hun politici. en er valt ook niet te klappen met belgicisten. U beseft blijkbaar niet dat een autonoom vlaanderen de enige redding is voor belgie?
U klampt u vast aan utopie, u wil een verenigd belgie van 1 volk. dat is kompleet belachelijk. als de splitsing er niet komt door toedoen van vlaamse kant, komt ze er (met de tijd) door waals toedoen. De splitsing is een feit als wallonie 1 euro aan vlaanderen moet betalen.

"De geldstroom verlamt Wallonië en Vlaanderen"
De transferts worden door de Vlamingen betaald als pasmunt voor de staatshervorming. Er is geen nieuwe staatsstructuur nodig om dit probleem op te lossen, wel onderhandelingen in Belgisch kader.

toch wel, een volledige ontbinding van de structuur, we zullen eens zien hoe de "hardwerkende" waal volgens jullie zich uit de plan trekt. Want volgens jullie woont de rijkste belg in wallonie,niet?
denk je nu echt dat vlaanderen betaalt om een staatshervorming?
onderhandelingen in het belgisch kader? in het waalse kader zal je bedoelen, of kom je nu ook beweren dat de waalse economie draait ook?

"Goed politiek bestuur is onmogelijk geworden"
Als dat al zo zou zijn, bewijst dit dat de huidige staatshervorming een vergissing was. We moeten die weg dus niet verdergaan, maar afbouwen. Drie ministers van verkeer is te veel van het goede. Eén is voldoende: de Belgische (federale).

De huidige staathervorming zelf is eigenlijk een uiting van onbehoorlijk bestuur van België. Ze had er nooit mogen komen.
Wie heeft het hier over staatshervorming? in vlaanderen of wallonie kan men geen verregaande beslissingen nemen, of met wordt constant geconfronteerd door elkaars bemoeizucht. Dat werd in de loop van 2002 al duidelijk in het debat over eigen maatregelen inzake het spoor, over het Vlaamse tijdskrediet, over een eigen sociale zekerheid, over de Vlaamse zorgverzekering, de discussie over splitsing van justitie, de splitsing van het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde…
Alle Vlamingen mogen het eens zijn over iets, het volstaat dat één Waalse partijvoorzitter "non" zegt om de Vlaamse consensus tegen te houden. De helft van de Waalse stemmen plus één kunnen immers een Vlaamse wens blokkeren. Dat is totaal onzinnig in een democratisch bestuurssysteem en dat kan enkel leiden tot toestanden van frustratie en onrust. Het is dat soort onnatuurlijke tegenstellingen die gevoelens oproepen van imperialisme en leiden tot een onomkeerbare radicalisering.

tot besluit, vlamingen en walen zullen nooit een samenhangend volk zijn, wat u ook beweert. het is utopisch dat u dit denkt, dat belgicistische gevoel dat u wenst op te roepen zal er nooit komen, want dit zijn 2 volkeren en zullen nooit 1 volk zijn.de geschiedenis heeft al genoeg bewezen dat onnatuurlijke volkssamensmeltingen verkeerd aflopen.
ik ben blij dat ook onze politici, (leterme,...) dit beginnen in te zien. we zijn op de goede weg, de splitsing blijft niet lang meer uit.
Oud 24 april 2006, 12:28   #200
1010
Burger

1010's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Onzin, bijna alle Vlamingen kunnen een conversatie in het Engels voeren.
Schattig dat u dat denkt...
Echt Engels spreken is iets wat weinig Vlamingen kunnen. Zich verstaanbaar maken, lukt wel.
1010 is offline  
Discussie gesloten

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be