![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het gaat hem niet om iemand te overtuigen, noch te bekeren ofzo. Wel moet hier zéér grondig over nagedacht worden voor VL gevormd wordt. Als ik hiermee een paar mensen kan 'beroeren' (een mooi woord trouwens) is me al méér dan voldoende. Ik heb de indruk dat er in de politiek te weinig nagedacht wordt (op langere termijn). Mijn overigens gezond wantrouwen stoelt helemaal niet op een bepaalde historische attitude, tenminste toch niet bewust. Het berust wel eerder op een ervarings- en belevingsniveau.
![]() |
![]() |
#182 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Door het behoud van een "Franstalige" entiteit in Vlaanderen zal je bijna automatisch een enorme sociologische druk doen ontstaan op de "Vlaamse Rand", iets dat momenteel eigenlijk reeds aan de gang is (ook in de gemeenten zonder taalfaciliteiten). Vergeet niet dat de Franstaligen (Brussel+Rand) ongeveer één miljoen mensen betekent, een cijfer die je niet zomaar kan negeren.
![]() |
![]() |
#183 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik ben akkoord om niet op Brussel te wachten, maar zonder Brussel verliest het allemaal zoveel van zijn waarde dat het de moeite niet meer lijkt. Een ingrijpende charme-operatie naar Brussel en de Brusselaars toe is hard nodig en is waar de Vlaamse regering nu zou moeten mee bezig zijn. In tegenstelling tot onze bewindslieden, zijn de Waalse en franstalige politici wél bezig met de voorbereiding van de splitsing. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
150 tot 200.000 Vlamingen in Brussel. 400.000 migranten (en groeiende). Dat laat een goede 400.000 Franstaligen over. De migranten zijn in taalpolitiek opzicht neutraal (ik zie ze nog niet direct de aanhechting van Kraainem eisen). In de Rand zijn er volgens het FDF 120.000 Franstaligen, we mogen dat cijfer dus gerust op 80 �* 90.000 houden. Dat geeft een half miljoen, in de ruimste schatting 600.000 "gemotiveerde" Franstaligen. Een tiende van de Vlaamse bevolking. Die kan Vlaanderen wel aan. Overigens zijn de negatieve invloeden die je lijkt te vrezen al decennia aan het werk. Vlaamse onafhankelijkheid kan daar alleen maar verbetering in brengen, omdat de irrationele Belgische steun wegvalt. Laatst gewijzigd door baarle : 5 mei 2006 om 13:44. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar het huidige Beglië valt totaal niet te vergelijken met een Vlaanderen met een tweetalig Brussel. -Er is geen Wallonië van 3,5 miljoen inwoners dat kan waken over hun privileges. -Er is geen Brussels Gewest waarin ze baas kunnen spelen. -Er is geen alarmbelprocedure. -Ze hebben geen bevoegdheid over de Brusselse Vlamingen. -Er zijn geen faciliteiten meer in de Vlaamse Rand. -Vlaanderen is bevoegd voor de controle op de naleving van de taalwetten. -De nationale overheid/media/... is ééntalig Nederlands -... Citaat:
Maar als het Nederlandstalig onderwijs in Brussel genoeg middelen krijgt, dan zal de grote meerderheid van de Brusselaars voor daar wel voor kiezen. Zeker aangezien je aan geen job geraakt zonder een degelijke kennis van het Nederlands. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#188 |
Minister-President
|
![]() Neen, ik zou het zeker niet op die manier doen. Indien VL met Brussel uit België stapt zou er één ministerie van onderwijs moeten zijn die in Vlaanderen nederlandtsalige scholen beheert en in Brussel, nederlandstalige- én franstalige scholen. De franstalige scholen moeten het curriculum volgen die aan ale Vlaamse scholen wordt opgelegd, maar dan wel in het Frans. De leraars zijn Vlaamse ambtenaren. De scholen worden door het Vlaams ministerie voor onderwijs gesubsidieerd. Geen apart netwerk of koepel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Als er geen Belgische stuctuur meer is, en ze alleen staan, ziet de wereld van de Brusselaars er heel anders uit. Grote papa die hen altijd bevoordeelde is er dan niet meer, grote broer Wallonië is aan lager wal, en als ze bij nonkel Frankrijk durven intrekken riskeren ze hun Europese snoepleverancier kwijt te raken. Plots zullen die minuscule Vlaamse eisjes heel aanvaardbaar lijken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Zeno! : 5 mei 2006 om 14:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alleen zal Vlaanderen in een veel sterkere onderhandelingspositie staan, aangezien met België ook de transfers zullen wegvallen. Als Wallonië wil dat ze nog een tiental jaar op Vlaams geld kunnen rekenen, zullen ze wel inschikkelijk moeten zijn qua Brussel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Aan die 12 miljard transfers moet gewoon snel een einde komen, dat is geen onderhandelingsmaterie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Wat ze willen of niet willen is irrelevant. Alleen wat ze kunnen telt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar er moet wel onderhandeld worden over Brussel. ...want anders is het de VN of de EU of nog iemand anders die hier een verschrikkelijke oplossing komt opdringen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
*scenario 1. Vlaanderen onderhandelt niet. Wallonië en Brussel vormen één anti-Vlaams blok, mogelijk zelfs met de steun van Frankrijk. Gaat Vlaanderen dan het leger inzetten voor Brussel? *scenario2. Vlaanderen onderhandelt met Wallonië. Wallonië eist Brussel op (omdat er nu eenmaal 3x zoveel Franstaligen in Brussel wonen dan Nederlandstaligen). De Vlaamse onderhandelaars komen beteuterd terug thuis, en Wallonië en Brussel vormen een anti-Vlaams blok. Ik zie eigenlijk niet in hoe je Brussel zal kunnen verkrijgen als je niet bereid bent de minste toegeving te doen aan de Walen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() ![]() Aan de Tsjechoslowaakse splitsing is de "internationale gemeenschap" niet te pas gekomen. Aan de Duitse eenwording ook nauwelijks, en die was wél belangrijk. De internationale gemeenschap heeft wel belangrijker dingen aan zijn oren. Laatst gewijzigd door baarle : 5 mei 2006 om 14:56. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#200 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Luister, beste flaminganten:
Ik merk dat jullie het over een bagatel als Brussel zelfs niet eens raken. Kom eens praten over splitsing van staten als de neuzen in dezelfde richting wijzen. Of nog beter: oefen eerst nog wat op het kinderspeelpleintje: de kieskring B-H-V. Die is al voorgesplitst door verschillende hoge gerechtshoven. De definitieve krak is slechst een kwestie van 5 minuten politieke moed, en er zitten zelfs splitsers in de regering........ Als dat lukt, dan praten we over het grote werk.
![]() |