Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 mei 2006, 10:23   #181
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Door dat louter te blijven herhalen wordt het nog niet waar hoor, Job, noch overtuig je er iemand mee. Hooguit leg je een bepaalde Vlaamse, historisch bepaalde attitude bloot.
Je moet het niet zozeer bekijken als een herhaling, wel als een persoonlijk antwoord op iemands vraag. (Die aangeboren beleefdheid vereist dat eh) Tja, dan kan het wel eens zijn dat er twee dezelfde antwoorden op elkaar volgen.

Het gaat hem niet om iemand te overtuigen, noch te bekeren ofzo.
Wel moet hier zéér grondig over nagedacht worden voor VL gevormd wordt. Als ik hiermee een paar mensen kan 'beroeren' (een mooi woord trouwens) is me al méér dan voldoende.
Ik heb de indruk dat er in de politiek te weinig nagedacht wordt (op langere termijn).

Mijn overigens gezond wantrouwen stoelt helemaal niet op een bepaalde historische attitude, tenminste toch niet bewust. Het berust wel eerder op een ervarings- en belevingsniveau.
Oud 5 mei 2006, 12:30   #182
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Door dat louter te blijven herhalen wordt het nog niet waar hoor, Job, noch overtuig je er iemand mee. Hooguit leg je een bepaalde Vlaamse, historisch bepaalde attitude bloot.
Ik denk wel dat Job gelijk heeft hoor. Brussel zal nooit ofte nooit met Vlaanderen in zee gaan zonder spijkerharde garanties, en eventueel "uitbreiding" naar de Rand.

Door het behoud van een "Franstalige" entiteit in Vlaanderen zal je bijna automatisch een enorme sociologische druk doen ontstaan op de "Vlaamse Rand", iets dat momenteel eigenlijk reeds aan de gang is (ook in de gemeenten zonder taalfaciliteiten). Vergeet niet dat de Franstaligen (Brussel+Rand) ongeveer één miljoen mensen betekent, een cijfer die je niet zomaar kan negeren.
Oud 5 mei 2006, 13:15   #183
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Daarom pleit ik voor een oprichting van een volledig ééntalig VL.
Een geamputeerd Vlaanderen. Geamputeerd van zijn grootste stad, van zijn hoofdstad, van een heleboel infrastrucuren (denk aan alleen al aan de spoorlijnen), van 200.000 Vlaamse burgers, van honderden hoofdzetels van multinationals en internationale instellingen, van belangrijke culturele instellingen etc. etc.

Ik ben akkoord om niet op Brussel te wachten, maar zonder Brussel verliest het allemaal zoveel van zijn waarde dat het de moeite niet meer lijkt. Een ingrijpende charme-operatie naar Brussel en de Brusselaars toe is hard nodig en is waar de Vlaamse regering nu zou moeten mee bezig zijn. In tegenstelling tot onze bewindslieden, zijn de Waalse en franstalige politici wél bezig met de voorbereiding van de splitsing.
Oud 5 mei 2006, 13:40   #184
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Ik denk wel dat Job gelijk heeft hoor. Brussel zal nooit ofte nooit met Vlaanderen in zee gaan zonder spijkerharde garanties, en eventueel "uitbreiding" naar de Rand.
Het eerste is normaal, het tweede uitgesloten. Zonder de Belgische staatsmachine aan hun zij zullen de Franstalige Brusselaars niet meer dezelfde uitbreidingsdruk kunnen uitoefenen.

Citaat:
Door het behoud van een "Franstalige" entiteit in Vlaanderen zal je bijna automatisch een enorme sociologische druk doen ontstaan op de "Vlaamse Rand", iets dat momenteel eigenlijk reeds aan de gang is (ook in de gemeenten zonder taalfaciliteiten). Vergeet niet dat de Franstaligen (Brussel+Rand) ongeveer één miljoen mensen betekent, een cijfer die je niet zomaar kan negeren.
Eén miljoen? Zelfs het FDF gaat zo ver niet.
150 tot 200.000 Vlamingen in Brussel. 400.000 migranten (en groeiende). Dat laat een goede 400.000 Franstaligen over. De migranten zijn in taalpolitiek opzicht neutraal (ik zie ze nog niet direct de aanhechting van Kraainem eisen). In de Rand zijn er volgens het FDF 120.000 Franstaligen, we mogen dat cijfer dus gerust op 80 �* 90.000 houden.

Dat geeft een half miljoen, in de ruimste schatting 600.000 "gemotiveerde" Franstaligen. Een tiende van de Vlaamse bevolking. Die kan Vlaanderen wel aan.

Overigens zijn de negatieve invloeden die je lijkt te vrezen al decennia aan het werk. Vlaamse onafhankelijkheid kan daar alleen maar verbetering in brengen, omdat de irrationele Belgische steun wegvalt.

Laatst gewijzigd door baarle : 5 mei 2006 om 13:44.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2006, 14:03   #185
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De franstaligen uit de Vlaamse Rand spelen die spelletjes nu al. En die Vlaamse franstaligen zijn meestal uitgeweken Brusselaars. Hun aandeel in de Vlaamse politiek is nu verwaarloosbaar. Niet zo wanneer Brusselaars hun stem kunnen geven. Dan zijn zij procentueel niet verwaarloosbaar, maar vormen zij een belangrijke politieke eenheid in Vlaanderen. Zij zullen, net omdat het FR gegarandeerd blijft in BSL, hun taalrechten eisen(, én krijgen !) en ze verder verspreiden over heel VL. Maak je daar géén illusies over. Met een zéér hoge vertegenwoordiging die tot 15 a 20 % k�*n oplopen zullen zij groter worden dan sommige Vlaamse partijen. Zij zullen het spel zéér handig spelen. Zij zullen via de Vlaamse politiek, die zij mee zullen stemmen omdat zij coalities (met partijen die zeggen, van 'het zal zo geen vaart lopen in een ééntalig VL, met een tweetalig BSL') aangaan, hun 'francofonie' verder uitdragen over heel VL. Zij zullen van VL terug een mini-België maken. En dan zijn we terug bij af. Allemaal verloren energie en verloren moeite.
Als de Fransatligen toch zo sluw en machtig zijn als je beweerd, zullen ze nooit jouw plan voor ééntaligheid accepteren.

Maar het huidige Beglië valt totaal niet te vergelijken met een Vlaanderen met een tweetalig Brussel.
-Er is geen Wallonië van 3,5 miljoen inwoners dat kan waken over hun privileges.
-Er is geen Brussels Gewest waarin ze baas kunnen spelen.
-Er is geen alarmbelprocedure.
-Ze hebben geen bevoegdheid over de Brusselse Vlamingen.
-Er zijn geen faciliteiten meer in de Vlaamse Rand.
-Vlaanderen is bevoegd voor de controle op de naleving van de taalwetten.
-De nationale overheid/media/... is ééntalig Nederlands
-...

Citaat:
Wat betreft de economische redenen zal menig Brusselaar (allochtoon of niet, maar wellicht vooral allochtoon) het NL willen aanleren. Dit kan niét via het Franstalig onderwijs (want als BSL tweetalig zou zijn, zal het FR-talig onderwijs gewoon blijven bestaan), wegens de 'ingesteldheid' van dat onderwijs, wat helemaal niet gericht is op het verwerven van talenkennis, maar waar chauvenistische franstaligen gekweekt worden. Dit dient dus via een gericht taalonderricht (in Vlaamse handen, niet in Brusselse handen).
Het is niet dat het Brussels onderwijs in Brusselse handen komt. De Vlaamse overheid organiseert overal in Vlaanderen (dus ook in Brussel) Nederlandstalige scholen. Maar de Franse Gemeenschap krijgt het recht om bovendien Franstalige scholen te organiseren binnen Brussel-19.
Maar als het Nederlandstalig onderwijs in Brussel genoeg middelen krijgt, dan zal de grote meerderheid van de Brusselaars voor daar wel voor kiezen. Zeker aangezien je aan geen job geraakt zonder een degelijke kennis van het Nederlands.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2006, 14:25   #186
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Als de Fransatligen toch zo sluw en machtig zijn als je beweerd, zullen ze nooit jouw plan voor ééntaligheid accepteren.

Maar het huidige Beglië valt totaal niet te vergelijken met een Vlaanderen met een tweetalig Brussel.
-Er is geen Wallonië van 3,5 miljoen inwoners dat kan waken over hun privileges.
-Er is geen Brussels Gewest waarin ze baas kunnen spelen.
-Er is geen alarmbelprocedure.
-Ze hebben geen bevoegdheid over de Brusselse Vlamingen.
-Er zijn geen faciliteiten meer in de Vlaamse Rand.
-Vlaanderen is bevoegd voor de controle op de naleving van de taalwetten.
-De nationale overheid/media/... is ééntalig Nederlands
-...
.
Als ik dit allemaal lees, dan weet ik én ding: dit aanvaarden de Bruxellois NOOIT.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2006, 14:28   #187
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Een geamputeerd Vlaanderen.
Soms moet je amputeren om te overleven. Anders tast het 'gezwel' het hele lichaam (land in dit geval) aan.

Citaat:
Geamputeerd van zijn grootste stad, van zijn hoofdstad, .
De grootste stad van Vlaanderen is Antwerpen.
Oud 5 mei 2006, 14:28   #188
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
De Vlaamse overheid organiseert overal in Vlaanderen (dus ook in Brussel) Nederlandstalige scholen. Maar de Franse Gemeenschap krijgt het recht om bovendien Franstalige scholen te organiseren binnen Brussel-19.
Neen, ik zou het zeker niet op die manier doen. Indien VL met Brussel uit België stapt zou er één ministerie van onderwijs moeten zijn die in Vlaanderen nederlandtsalige scholen beheert en in Brussel, nederlandstalige- én franstalige scholen. De franstalige scholen moeten het curriculum volgen die aan ale Vlaamse scholen wordt opgelegd, maar dan wel in het Frans. De leraars zijn Vlaamse ambtenaren. De scholen worden door het Vlaams ministerie voor onderwijs gesubsidieerd. Geen apart netwerk of koepel.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2006, 14:29   #189
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Als ik dit allemaal lees, dan weet ik én ding: dit aanvaarden de Bruxellois NOOIT.
Dingen kunnen soms zeer snel evolueren.

Als er geen Belgische stuctuur meer is, en ze alleen staan, ziet de wereld van de Brusselaars er heel anders uit. Grote papa die hen altijd bevoordeelde is er dan niet meer, grote broer Wallonië is aan lager wal, en als ze bij nonkel Frankrijk durven intrekken riskeren ze hun Europese snoepleverancier kwijt te raken.

Plots zullen die minuscule Vlaamse eisjes heel aanvaardbaar lijken.
Oud 5 mei 2006, 14:32   #190
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dingen kunnen soms zeer snel evolueren.

Als er geen Belgische stuctuur meer is, en ze alleen staan, ziet de wereld van de Brusselaars er heel anders uit. Grote papa die hen altijd bevoordeelde is er dan niet meer, grote broer Wallonië is aan lager wal, en als ze bij nonkel Frankrijk durven intrekken riskeren ze hun Europese snoepleverancier kwijt te raken.

Plots zullen die minuscule Vlaamse eisjes heel aanvaardbaar lijken.
Ik weet het niet. We zullen wel zien, het worden in ieder geval boeiende tijden 8)

Laatst gewijzigd door Zeno! : 5 mei 2006 om 14:32.
Oud 5 mei 2006, 14:43   #191
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Bij het uiteenvallen van België moeten de twee naties (VL en WAL) aan tafel gaan zitten, niet de drie gewesten. Wallonië kan dan eisen stellen wat betreft Brussel, en Vlaanderen kan hetzelfde doen wat betreft Eupen/Sankt-Vith.

Alleen zal Vlaanderen in een veel sterkere onderhandelingspositie staan, aangezien met België ook de transfers zullen wegvallen. Als Wallonië wil dat ze nog een tiental jaar op Vlaams geld kunnen rekenen, zullen ze wel inschikkelijk moeten zijn qua Brussel.
Oud 5 mei 2006, 14:45   #192
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij het uiteenvallen van België moeten de twee naties (VL en WAL) aan tafel gaan zitten, niet de drie gewesten. Wallonië kan dan eisen stellen wat betreft Brussel, en Vlaanderen kan hetzelfde doen wat betreft Eupen/Sankt-Vith.

Alleen zal Vlaanderen in een veel sterkere onderhandelingspositie staan, aangezien met België ook de transfers zullen wegvallen. Als Wallonië wil dat ze nog een tiental jaar op Vlaams geld kunnen rekenen, zullen ze wel inschikkelijk moeten zijn qua Brussel.
waarom zou Vlaanderen in de sterke positie staan? Wallonië wilt geen scheiding, dus zij staan in de sterkste positie.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2006, 14:47   #193
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Als Wallonië wil dat ze nog een tiental jaar op Vlaams geld kunnen rekenen, zullen ze wel inschikkelijk moeten zijn qua Brussel.
Wallonië is helemaal niet in de positie om al dan niet inschikkelijk te zijn. Tenzij de CD&V en mensen als jij op voorhand verkondigen dat ze de transfers nog 15 jaar willen laten duren.

Aan die 12 miljard transfers moet gewoon snel een einde komen, dat is geen onderhandelingsmaterie.
Oud 5 mei 2006, 14:47   #194
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
waarom zou Vlaanderen in de sterke positie staan? Wallonië wilt geen scheiding, dus zij staan in de sterkste positie.
Wat ze willen of niet willen is irrelevant. Alleen wat ze kunnen telt.
Oud 5 mei 2006, 14:48   #195
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vlaanderen moet niet onderhandelen over het splitsen op zich. Dat kunnen ze gewoon doen door de onafhankelijkheid uit te roepen.
Maar er moet wel onderhandeld worden over Brussel.

...want anders is het de VN of de EU of nog iemand anders die hier een verschrikkelijke oplossing komt opdringen.
Oud 5 mei 2006, 14:48   #196
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat ze willen of niet willen is irrelevant. Alleen wat ze kunnen telt.
wat ga je dan doen? gewoon hun opleggen wat jij wilt? de internationale gemeenschap zal kunnen lachen ja....
Oud 5 mei 2006, 14:53   #197
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wallonië is helemaal niet in de positie om al dan niet inschikkelijk te zijn. Tenzij de CD&V en mensen als jij op voorhand verkondigen dat ze de transfers nog 15 jaar willen laten duren.

Aan die 12 miljard transfers moet gewoon snel een einde komen, dat is geen onderhandelingsmaterie.
Wat stel jij dan voor?

*scenario 1. Vlaanderen onderhandelt niet. Wallonië en Brussel vormen één anti-Vlaams blok, mogelijk zelfs met de steun van Frankrijk. Gaat Vlaanderen dan het leger inzetten voor Brussel?

*scenario2. Vlaanderen onderhandelt met Wallonië. Wallonië eist Brussel op (omdat er nu eenmaal 3x zoveel Franstaligen in Brussel wonen dan Nederlandstaligen). De Vlaamse onderhandelaars komen beteuterd terug thuis, en Wallonië en Brussel vormen een anti-Vlaams blok.

Ik zie eigenlijk niet in hoe je Brussel zal kunnen verkrijgen als je niet bereid bent de minste toegeving te doen aan de Walen.
Oud 5 mei 2006, 14:55   #198
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vlaanderen moet niet onderhandelen over het splitsen op zich. Dat kunnen ze gewoon doen door de onafhankelijkheid uit te roepen.
Maar er moet wel onderhandeld worden over Brussel.

...want anders is het de VN of de EU of nog iemand anders die hier een verschrikkelijke oplossing komt opdringen.
en wat met de staatschuld? wat met het patrimonium?
Oud 5 mei 2006, 14:56   #199
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
wat ga je dan doen? gewoon hun opleggen wat jij wilt?
Niets anders dan wat alle landen ter wereld elke dag doen.

Citaat:
de internationale gemeenschap zal kunnen lachen ja....

Aan de Tsjechoslowaakse splitsing is de "internationale gemeenschap" niet te pas gekomen. Aan de Duitse eenwording ook nauwelijks, en die was wél belangrijk.

De internationale gemeenschap heeft wel belangrijker dingen aan zijn oren.

Laatst gewijzigd door baarle : 5 mei 2006 om 14:56.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2006, 15:01   #200
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Luister, beste flaminganten:

Ik merk dat jullie het over een bagatel als Brussel zelfs niet eens raken.
Kom eens praten over splitsing van staten als de neuzen in dezelfde richting wijzen.

Of nog beter: oefen eerst nog wat op het kinderspeelpleintje: de kieskring B-H-V. Die is al voorgesplitst door verschillende hoge gerechtshoven. De definitieve krak is slechst een kwestie van 5 minuten politieke moed, en er zitten zelfs splitsers in de regering........
Als dat lukt, dan praten we over het grote werk.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be