![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Wat mij enorm stoort aan zowel belgicisten als sommige flaminganten is de lachwekkende overschatting van Brussel. Het lijkt wel alsof Brussel het centrum van de wereld is. Belachelijk natuurlijk. Wat is Brussel eigenlijk? Brussel is een groot uitgevallen provinciestad waarin de EU haar hoofdkwartier heeft. Brussel is destijds gekozen omwille van de centrale ligging in de toenmalige EEG, Brussel heeft dus zelf geen enkele verdienste hieraan. En niemand weet wat de toekomst brengt nu de EU steeds groter wordt...
Wat is Vlaanderen zonder Brussel? Simpel: het Vlaanderen dat wij vandaag kennen: één van Europa's topregio's met de hoogste levensstandaard in de wereld. Met belangrijke zeehavens, internationale luchthaven, autoindustrie, werelddiamantcentrum, enz enz. Brussel is een grouwe kantoorstad met een torenhoge werkloosheid, verkrotting alom, sociale achterstelling, enz. Kortom: een stad die we zo snel mogelijk ontvluchten eens ons werk (als je in Bxl werkt natuurlijk) erop zit. Tijd dat Bruxelles wat minder hoog van de toren gaat blazen. En tijd dat belgicisten -uit totaal gebrek aan degelijke argumenten- stoppen met deze over het paard getilde stad te gebruiken als afschrikking tegen een zelfstandig Vlaanderen. En ook tijd dat sommige flaminganten eens gaan inzien dat er nooit-never-jamais een zelfstandig Vlaanderen komt indien wij blijven vasthouden aan die Franstalige stad als "hoofdstad", waarmee de Franstaligen een ultiem wapen in handen hebben tegen een zelfstandig Vlaanderen. Ik ben me ervan bewust dat er een aantal die-hard flaminganten zijn die hiervan gruwelen. Ik hoop echt dat ze ooit gaan beseffen dat Brussel Belgie is, en dat als we Vlaanderen willen bevrijden uit dat verstikkende Belgische cocon we ons ook moeten bevrijden van Brussel. En zelfs al maakt Brussel geen deel uit van een Vlaamse staat, nooit zullen de banden tussen Vlaanderen en Brussel volledig verdwijnen. Dat is ook onmogelijk aangezien de ligging van de stad. Ik pleit daarom dat Vlaanderen Brussel zou loslaten. Weg met de Vlaamse instellingen uit Brussel en vestig ze in een èchte hoofdstad, die naam waardig. Eens de kwestie Brussel van de baan staat er ons niks meer in de weg om van Vlaanderen een volwaardige EU-lidstaat te maken. Vlaanderen telt maar liefst 6 miljoen inwoners, waarmee we in de EU boven Denemarken, Finland en Ierland staan. (en dan heb ik het nog niet over de echte kleintjes zoals Luxemburg) Waarop wachten we nog? Laatst gewijzigd door Zeno! : 1 mei 2006 om 15:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Parlementslid
|
![]() Brussel is in elk geval een heel lelijke stad, een veredelde vuilbak.
![]() |
#3 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De Vlaamse steden zijn stuk voor stuk mooier en verzorgder. Zelfs Antwerpen na de grote werken. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Net zoals Straatsburg de de facto hoofdtad van de EU is.
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() IK sta volledig achter het standpunt van Mark Grammens: Vlaanderen wordt tóch onafhankelijk. Nu Brussel loslaten om het proces enkele jaartjes te versnellen, zou een capitale fout zijn.
Een Vlaamse onafhankelijkheid zonder Brussel kan nooit-jamais-never tot de mogelijkehden behoren. http://forum.politics.be/showthread.php?t=50316 |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Schepen
|
![]() antwerpen hoofdstad van Vlaanderen dan maken?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik hou van Brussel : ik vind het een prachtige stad. Er komen geen toeristen naar Vlaanderen en/of België er komen alleen maar toeristen naar Brussels - Stad van Jean Claude Van Dam, Toots Thielemans, Django Rhein hart, Catherina Valente, Jacques Brel en vele andere Wereldsterren.
Ik hield er ontzettend van om met buitenlandse gasten in Brussel op een doordeweekse dag te gaan lunchen . of mensen op het uiterste nippertje van op de Ave. Louise efkes naar de luchthaven te voeren. Ik ben echt waar, een chauvinistische Antwerpenaar : maar ik erken Brussel is de enige wereldstad die we in huis hebben. Als Vlaanderen onafhankelijk wil worden moeten we die stad inderdaad opgeven, het ergste is echter dat Brussel niet zonder vlamingen kan & bij een onafhankelijk vlaanderen hoort een onvermijdelijke teloorgang van Brussel Om dan nog een "Wereldstad" in huis te hebben moeten we aansluiting zoeken bij Nederland, maar zonder Wallonië en Brussel is dat ook niks : Vlaanderen heeft voor nederland als provincie van Nederland niets te bieden. Als belgische regio is Vlaanderen wel inteerssant voor diegenen nl. die in Nederland vermogensbelasting willen ontduiken (dezelfde voordelen spelen voor de fransen). Een onafhankelijk vlaanderen wordt daardoor al sowieso een meertalig land... dus daar moeten we het zeker niet voor doen...
![]() |
#8 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Onzin. Brussel is een ongemeen boeiende stad, met heel veel mooie plekken voor wie zich buiten het Ilot Sacré durft begeven. Dat we er een historische voet aan huis hebben moeten we koesteren en exploiteren. Trouwens, op een dag gaan we er toch terug moeten voor zorgen, willen of niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Van "Rest-Vlaanderen". Want een Vlaanderen zonder Brussel kan zijn naam niet langer behouden.
Met dit als vlag? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Vaststelling 1: elke dag dat België blijft bestaan, is een dag dat Brussel verder van Vlaanderen wegdrijft. Vaststelling 2: Brussel kan alleen maar aan zijn over het paard getilde status vasthouden zolang België bestaat. Vaststelling 3: Er is veel kans dat Brussel zijn Euro-hoofdstad kwijtraakt als het niet tot een stabiele staat behoort, en al zeker als het tiot Frankrijk zou behoren. Vaststelling 4: dit alles, en de onontkoombaarheid van betere relaties met Vlaanderen, begint nu al stapje voor stapje tot de Brusselaars door te dringen. Ik pleit dan ook voor twee gedragslijnen: 1. De Brusselaars moeten weten dat Vlaanderen zich niet door hen zal laten tegenhouden. 2. Vlaanderen moet geduld en heel veel liefde tonen, alle lijnen open houden, en de Brusselaars een zelfstandig statuur binnen Vlaanderen aanbieden. Laatst gewijzigd door baarle : 1 mei 2006 om 15:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Helemaal mee eens. De dag komt dat we weer voor Brussel zullen moeten gaan zorgen, willen of niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Om hun stad kapot te maken hebben de Brusselaars Vlaanderen niet nodig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Europees Commissaris
|
![]() In groten getale stromen er uit de brusselse stations elke morgen en avond vlamingen om de talrijke ministeries, EU instanties, lobbyinstenkantoren, internationals etc.. enz.; ktp.; te bevolken.. en 's avonds verdwijnt die mensenmassa om een slaapstad achter te laten...
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest Laatst gewijzigd door 1handclapping : 1 mei 2006 om 16:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() OK, je hebt gelijk. Ik was te rap.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik denk niet dat ze ineens een economisch mirakel zullen worden door hun anti-Vlaams racisme nog op te drijven. Als de VDAB in Brussel actief kan worden, kunnen ze eindelijk de nodige taalcursussen organiseren, hetgeen zal leiden tot een fikse daling van de werkloosheid. En de Franstaligen weten dat: ze hebben liever een ééntalige werkloze, dan een tweetalige die werk heeft (want die zou wel eens voor de Vlamingen kunnen stemmen). De situatie is vandaag in Brussel catastrofaal. De oorzaak ligt alleen bij het feit dat er een apart Brussels gewest is. De taktiek van de Franstaligen lag erin om Vlaanderen los te knippen van het hart van de Vlaamse economie: Brussel. Maar ze hebben die boemerang in hun gezicht gekregen nadat de hele Brusselse industrie naar Vlaanderen is verhuisd. De industrie in de Vlaamse rand is op maat gesneden van de allochtone Brusselaar. Maar zolang de Brusselse overheid weigert werk te maken van cursussen Nederlands, kunnen zij niet gaan werken in Vlaanderen. Het is dus net die eis tot ééntaligeheid van de Franstaligen die voor werkloosheid zorgt, en niet de "stoute Vlamingen met hun taalwetten". Geen problemen mee. Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 1 mei 2006 om 16:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |