Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juni 2006, 12:08   #181
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knorretje Bekijk bericht
Ga je mij wijs maken dat hij voor de camera's bewust steeds een nummertje van spraakgehandicapte opvoert en in privé-sfeer niet?
Mooi gezegd. Inderdaad, als we de belgicisten mogen geloven spreekt de prins van man tot man of van man tot vrouw steeds vlekkeloos Nederlands. Blijkbaar staat hij echter zo onder spanning als er een camera bij is, want dan begint hij als een kleuter te broebelen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2006, 12:10   #182
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Je kan Frankrijk en Duitsland onmogelijk met België vergelijken. Beide landen zijn ééntalig terwijl België drietalig is.
Me dunkt dat iemand die een opvoeding krijgt die geheel gericht is op de toekomende staatsfunctie wel in staat moet zijn de drie talen goed te beheersen. Van een politicus kan men nog begrijpen dat hij ze niet alle drie even vlot spreekt: toen die man aan zijn kleurklas begon, wist nog niemand waar die zou eindigen. Bij een kroonprins weten we dat wel.
Oud 22 juni 2006, 12:13   #183
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keats Bekijk bericht
lol ok wacht, er gaan echt een paar dingen fout hier.
Om dan samen te vatten:

In Nederland mag een gewone burger om het even wanneer de nationale en andere officiële vlaggen uithangen.

Ja? Neen?

Ook staat de burger het vrij de vlag uit te hangen op de wijze die hem zint, zolang dit maar getuigt van enig respect.

Ja? Neen?
Oud 22 juni 2006, 13:08   #184
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Albert II "sprak" niet; hij las een tekst voor. Een wereld van verschil! .
En wat deed Beatrix dan wel? Zij las eveneens een tekst voor...
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2006, 13:56   #185
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beste Kim, ik zal niet meedoen aan de kritiek op uw staatshoofd maar...
Beatrix spreekt vloeiend minimaal vier talen. (Toevallig ook net uw drie landstalen) Ze is vandaag in Luik. Reken er maar op dat ze iedereen van de bevolking in vloeiend frans te woord staat.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2006, 13:59   #186
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Om dan samen te vatten:

In Nederland mag een gewone burger om het even wanneer de nationale en andere officiële vlaggen uithangen.

Ja? Neen?

Ook staat de burger het vrij de vlag uit te hangen op de wijze die hem zint, zolang dit maar getuigt van enig respect.

Ja? Neen?
Ja en ja.
(Het 'respect'-gedeelte wordt wel beschreven maar zelfs verbranden is niet verboden.)
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2006, 14:28   #187
BUB
Schepen

BUB's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar BUB
Standaard Nederlands

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Ik ben niet "de flaminganten", maar ik herken een koningin als ik ze zie. Als je klasse ziet, krijg je vanzelf respect. Dat hoeft er echt niet ingedramd te worden.
Zeer mooi gezegd, klasse herkennen we en resprecteren we. Tevens ben ik zeer opgetogen dat het Nederlandse en Belgische vorstenpaar zeer nauwe en goede banden onderhouden, ik was eveneens aangenaam verrast dat koningin Beatrix in het Frans antwoordde op de nederlandstalige toespraak van onze koning Albert II.
BUB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2006, 17:45   #188
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Ik leid er dan ook niets uit af betreffende de active taalbeheersing van de koningin. Jullie blijkbaar wel, uit de uitspraak van Albert II tenminste.
Oud 22 juni 2006, 17:46   #189
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BUB Bekijk bericht
... ik was eveneens aangenaam verrast dat koningin Beatrix in het Frans antwoordde op de nederlandstalige toespraak van onze koning Albert II.
Wat is daar "aangenaam aan verrast te zijn"?
Oud 22 juni 2006, 17:57   #190
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb ik ergens gezegd dat het niet evident is dat hij geen Nederlands praat?

Je kan Frankrijk en Duitsland onmogelijk met België vergelijken. Beide landen zijn ééntalig terwijl België drietalig is.

Zowel Duitsland als Frankrijk zijn geen ééntalige landen. Ik ga me niet vermoeien met het opnoemen van staatshoofden, erfelijke en/of gekozene die tegenwoordig bij lange niet alle "inheemse" talen van hun onderdanen spreken, maar ik geloof dat de historische kennis van de modale forumlmer volstaat om te weten dat de gesproken taal "aan de europese hoven" eigenlijk zelfs nooit de "volkstaal" was. Indien er een "Belgische Republiek" zou ontstaan, moet het principieel mogelijk zijn voor een ééntalige Duitstalige om president van België te worden - waar blijf je anders met de zo fel te verdedigen "democratie" ? Indien we uiteindelijk toch een "Europese Unie" krijgen die democratisch functionneert : wie zou er dan eisen dat een "president" de 100 "etnische" talen
of de 22 �* 28 officiële talen zou spreken ? Moeten we ten eeuwigen dage aan taalimperialisme en strijd doen ? Respect voor elkaars taal en eigenheid - vraagt slechts een kleine inspanning.

De keuze is simpel : ofwel wil men als menselijke soort een kans op overleven hebben, ofwel zal er op een mooie lentedag een idioot zijn die de zaak geoon laat ontploffen. Aan de hand van de fanatieke postings, moet men de idioot niet ver zoeken...
Oud 22 juni 2006, 18:29   #191
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Er was niet veel volk in Antwerpen, hoorde ik.
Wel veel politiecontrole....

Wat Maxima betreft, ik zou veel minder problemen hebben om haar als vorstin te aanvaarden dan Paola en Matil.

En ik ben blijkbaar niet de enige die zo over denkt.
Er is weinig verschil tussen die oranjes en die Sexen Coburgs. Waarom komen ze zo goed overeen denkt ge. Een pot nat.

IK zou veel liever een keizerlijk systeem hebben in Dietsland met een staatshoofd die zijn land werkelijk bestuurd. Echter het volk mag via referenda ten gepaste tijde zeggen of de Keizer mag aanblijven of niet. De Keizer houdt zich vooral bezig met buitenlandse betrekkingen en met defensie. De Rijkskanselier die Eerste Minister is, houdt zich vooral bezig met binnenlandse dossiers.

https://x.com/dietschland

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 22 juni 2006 om 18:30.
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2006, 18:32   #192
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door max4westland Bekijk bericht
IK zou veel liever een keizerlijk systeem hebben in Dietsland met een staatshoofd die zijn land werkelijk bestuurd. Echter het volk mag via referenda ten gepaste tijde zeggen of de Keizer mag aanblijven of niet. De Keizer houdt zich vooral bezig met buitenlandse betrekkingen en met defensie. De Rijkskanselier die Eerste Minister is, houdt zich vooral bezig met binnenlandse dossiers.
Om welke duistere reden zou men een keizer moeten verkiezen boven een verkozen president? Waarom zou hij zich bezig moeten houden met defensie? De tijd van de middeleeuwen waarbij de monarch ook de strategische leider is, is al lang voorbij.
Oud 22 juni 2006, 18:37   #193
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Er is weinig verschil tussen die oranjes en die Sexen Coburgs. Waarom komen ze zo goed overeen denkt ge. Een pot nat.

Een Keizer = monarch van een rijk (= verschillende natiën). Een keizer via referenda??? Of een keizer verkiezen??? Dat is geen keizer meer maar een president hé. Of wil je een president die getroond en gezalfd wordt door de paus, of als hij aan hoogheidswaanzin lijdt, hemzelf de kroon opzet. En dat is uw democratisch en kostenbesparend antwoord???
Oud 22 juni 2006, 18:38   #194
Max van Dietschland

Standaard

Citaat:
Om welke duistere reden zou men een keizer moeten verkiezen boven een verkozen president? Waarom zou hij zich bezig moeten houden met defensie? De tijd van de middeleeuwen waarbij de monarch ook de strategische leider is, is al lang voorbij.
Het systeem die ik voorstel combineert het stabiele van een monarchie en het democratische van een republiek. Er zijn nog heel veel mensen die heel het gebeuren rond een monarchie goed vinden. Een monarch kan ook beter het land verenigen achter zich, aangezien de keizer niet meer mag behoren tot een politieke partij.

Overigens er zijn toch ook veel presidenten die zich ook bezighouden met defensie en buitenlands beleid. Waarom zou iemand die een keizerlijke titel draagt meer onbetrouwbaar zijn dan iemand die minister van defensie is, of president is van een land. Mijn keizerlijk systeem voorziet controle door het volk.

Oud 22 juni 2006, 18:40   #195
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het systeem die ik voorstel combineert het stabiele van een monarchie en het democratische van een republiek. Er zijn nog heel veel mensen die heel het gebeuren rond een monarchie goed vinden. Een monarch kan ook beter het land verenigen achter zich, aangezien de keizer niet meer mag behoren tot een politieke partij.

Overigens er zijn toch ook veel presidenten die zich ook bezighouden met defensie en buitenlands beleid. Waarom zou iemand die een keizerlijke titel draagt meer onbetrouwbaar zijn dan iemand die minister van defensie is, of president is van een land. Mijn keizerlijk systeem voorziet controle door het volk.
De president van Duitsland behoort ook niet tot een partij. Daarenboven zie ik niet dat de Duitsers hun presidentieel systeem als "instabiel" of zonder continuïteit zien.

Welke presidenten zijn bevoegd voor defensie en buitenlandse zaken?
Oud 22 juni 2006, 18:44   #196
Max van Dietschland

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Een Keizer = monarch van een rijk (= verschillende natiën). Een keizer via referenda??? Of een keizer verkiezen??? Dat is geen keizer meer maar een president hé. Of wil je een president die getroond en gezalfd wordt door de paus, of als hij aan hoogheidswaanzin lijdt, hemzelf de kroon opzet. En dat is uw democratisch en kostenbesparend antwoord???
Een kroning van een Dietse keizer zal het internationale prestige van het Dietse Rijk ten goede komen. Het volk ziet ook graag dergelijke plechtigheden. Het liefst gebeurt de kroning door een kardinaal of de paus himself natuurlijk. Zo heeft het Dietse Rijk een systeem dat geen enkel ander land ter wereld heeft en dat is dan ook de bedoeling.

Het Dietse Rijk is inderdaad een rijksfederatie van verschillende deelgebieden: Vlaanderen, Wallonië, Holland en Friesland.

De keizer wordt rechtstreeks gekozen zoals een president in twee stemronden. Na 5 jaar mag het volk al dan niet vertrouwen schenken voor een nieuwe termijn van 5 jaar via een referendum. Indien het volk blijft de Keizer steunen kan hij levenslang aanblijven. Iets wat in een republiek niet kan. Dit verhoogt de stabiliteit. Na de dood van een keizer volgen er gewoon nieuwe verkiezingen.

Oud 22 juni 2006, 18:49   #198
Max van Dietschland

Standaard

Citaat:
De president van Duitsland behoort ook niet tot een partij. Daarenboven zie ik niet dat de Duitsers hun presidentieel systeem als "instabiel" of zonder continuïteit zien.

Welke presidenten zijn bevoegd voor defensie en buitenlandse zaken?
De presidenten van Frankrijk, de VS en Iran bijvoorbeeld houden zich zeker bezig met defensie en buitenlands beleid. Zij hebben uiteraard niet de officiële bevoegdheid, wat nogmaals het hypocriete karakter van zo'n republiek onderstreept. Als de VS wil een kernbom lanceren, wie is er bevoegd voor de goedkeuring van de lancering denkt ge ? De minister van defensie of de president ?

In het Dietse Rijk is het duidelijk wie de sterke man is en deze man is gekroond.

In feite loopt mijn systeem voor een gedeelte gelijk met de structuur van het Vaticaan. Ook daar is de paus een vorst, waar geen erfopvolging is. Het verschil is dat het volk veel meer inspraak heeft.

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 22 juni 2006 om 18:50.
Oud 22 juni 2006, 18:49   #199
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een kroning van een Dietse keizer zal het internationale prestige van het Dietse Rijk ten goede komen. Het volk ziet ook graag dergelijke plechtigheden. Het liefst gebeurt de kroning door een kardinaal of de paus himself natuurlijk. Zo heeft het Dietse Rijk een systeem dat geen enkel ander land ter wereld heeft en dat is dan ook de bedoeling.
Ik denk niet dat dergelijke ouderwetse en aftandse vertoningen veel indruk zal maken bij de machtigen van deze wereld: de VS, China...

Ja, het volk ziet graag plechtigheden. Er zijn altijd mensen die houden van koekendoosromantiek. 't Lijkt me niet echt een referentie om politiek te bedrijven op het niveau van de Story, Dag Allemaal of de Libelle.

De staat hoort neutraal te zijn. Bijgevolg kan er geen sprake zijn van een kroning door een religieuze figuur.
Oud 22 juni 2006, 18:51   #200
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In feite loopt mijn systeem voor een gedeelte gelijk met de structuur van het Vaticaan. Ook daar is de paus een vorst, waar geen erfopvolging is. Het verschil is dat het volk veel meer inspraak heeft.
Helemaal niet. In de Kerk gaat men ervan uit dat de paus en de Kerk geleid wordt door God. De paus is er slechts de plaatsvervanger van Jezus. Hij is geen absoluut vorst, daar hij niets mag veranderen aan de schat die hij moet bewaken en doorgeven, nl. het geloof. De paus kan ook niet afgezet worden, tenzij voor ketterij.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be