![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Welke hoofdstad voor Vlaanderen? | |||
Antwaarpe |
![]() ![]() ![]() |
15 | 27,78% |
Bruhhe |
![]() ![]() ![]() |
1 | 1,85% |
Gent |
![]() ![]() ![]() |
2 | 3,70% |
Kortrijk |
![]() ![]() ![]() |
3 | 5,56% |
Leuven |
![]() ![]() ![]() |
3 | 5,56% |
Mechelen |
![]() ![]() ![]() |
2 | 3,70% |
toch maar Bruxelles |
![]() ![]() ![]() |
21 | 38,89% |
Andere |
![]() ![]() ![]() |
7 | 12,96% |
Aantal stemmers: 54. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 |
Parlementslid
|
![]() Er bestaat dus geen Amerikaans, Canadees,... volk?
![]() |
#182 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik weet niet of ze in Quebec zich echt zo 'canadees' voelen hoor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
Parlementslid
|
![]() Zelfs wanneer men alleen de Engelstalige Canadezen bekijkt, is het nog altijd een etnisch-gemengd volk.
![]() |
#184 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dan is de vraag:
1) zien zij zich als natie? 2) zo ja, is dat dan niet het gevolg van een paar eeuwen natievorming? Hoe lang bestaat canada al? je zegt trouwens zelf 'alleen engelstalige canadezen'. De taal is een vrij belangrijke factor in het natievormingsproces. Kijk overigens naar sommige steden in de VS: etnisch bijzonder gemengd, toch is er een collectief identiteitsbesef dat hen achter die steden of zelfs de VS bindt. Laatst gewijzigd door Pelgrim : 20 juli 2006 om 10:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#185 |
Parlementslid
|
![]() Ja(dat leidt ik tenminste af uit de weinige internetcontacten die ik met een paar Canadezen heb gehad)
Nog niet zo lang als Zwitserland. Waarmee het argument dat er geen Zwitsers volk kan bestaan, omdat het uit verschillende etnieën bestaat, in het water valt.
"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." Evelyn Beatrice Hall (Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt) Laatst gewijzigd door FISHERMAN : 20 juli 2006 om 10:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() hoe weet jij dat zo zeker?
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() In zowat alle onafhankelijkheidsprocessen speelt de latere hoofdstad een katalyserende rol, Brussel is bij Vlaanderen eerder remmend...
![]() |
![]() |
#188 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Heel die constructie is niet door de Duitsers bedacht, maar door de winnaars van WOII
![]() |
#189 |
Staatssecretaris
|
![]() Neen, Amerikanen en Canadezen zijn een mengelmoes van volkeren. Hoe ziet er een Amerikaan uit, welke taal spreekt die,...? Is hij blank, zwart of latino? Spreekt hij Engels of Spaans? Of zijn de Amerikanen de Indiaanse bevolking? Hetzelfde bij de Canadezen. Ze zijn VS staatsburger of Canadees en ze kunnen zich op die manier verbonden voelen maar ze zijn zeker geen volk op zich.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 |
Staatssecretaris
|
![]() Ze hebben zelfs geen uniforme cultuur, de Ierse Amerikanen vieren St. Patricks day, de Joodse Amerikanen hebben ook hun eigen gebruiken net zoals de Italianen. De zwarte bevolking heeft dan weer een eigen urban cultuur gecreëerd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 |
Staatssecretaris
|
![]() Velen hebben nog steeds nauwe banden met hun vroegere thuisnatie maar voelen zich ook Amerikaan. Het gaat zelfs zo ver dat de grootste geldschieters van het IRA Amerikaanse Ieren zijn. Het is ook niet toevallig dat de VS (zoals de actualiteit weer eens aantoont) altijd de kant kiest van Israel. De Joods Amerikaanse bevolking is talrijk en invloedrijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hetgeen dat de Canadezen nog meest bijenbrengt, is hun hekel aan de VS.
Het is altijd leuk om rond te hangen op Amerikaanse politieke fora. Maar als je kritiek hebt op de VS, dan kan je hen er onmogelijk van overtuigen dat je geen Canadees bent. Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 20 juli 2006 om 10:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#194 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat er een steeds groeiende culturele kloof bestaat tussen Vlaanderen en zijn hoofdstad is correct, met dank aan de Belze staat en het verraad van het gruwelijke derde gewest. Vind jij dat een goeie evolutie soms? Citaat:
Dat vind ik nu wel spijtig want 't Stad als filmhoofdstad zie ik dan weer wel zitten, dan woon ik dicht bij de bron ![]() Daarenboven hebben heel veel ngo's, vzw's, organisaties, bedrijven e.d. hun zetel in Brussel. Toen ik in de ngo sector ging solliciteren moest ik elke week wel naar Brussel gaan.
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#196 |
Staatssecretaris
|
![]() Ze voelen zich Amerikaans staatsburger maar dat is een mengelmoes van volkeren. Ze zijn over het algemeen fier om Amerikaan te zijn en zijn erg patriotisch maar dat betekent niet dat ze tot hetzelfde volk behoren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 |
Staatssecretaris
|
![]() Men erkent dat er verschillende etnische bevolkingsgroepen zijn (men kan ook moeilijk anders) maar al die volkeren vormen samen Amerika. Het zijn allen Amerikanen maar ze zijn niet van hetzelfde volk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Niet iedereen denkt in termen van etnische afkomst.
![]() |
![]() |
#199 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik weet niet welke negentiende eeuwse definitie van volk jij dan hanteert, maar ik dacht toch dat een volk in de eerste plaats zelf beslist of het zichzelf als volk beschouwt. Als dus een groep van honderd blanken, honderd zwarten, honderd chinezen en honderd marsmannetjes al tweehonderd jaar samen woont, en daardoor naar elkaar toe gegroeid is, en zij besluiten dat zij een hechte natie zijn, kan je die groep wel degelijk als één volk beschouwen. Tenzij jij er van uitgaat dat de natie bepaald wordt door genetische erfelijke eigenschappen?
![]() |
![]() |
#200 |
Staatssecretaris
|
![]() De VS is door de multiculturele en multi etnische maatschappij een noncultuur geworden. Door de mengelmoes is het inhoudsloos geworden. Voor de VS kan dat geen kwaad omdat ze geen oorspronkelijk cultuur hebben gehad (als je de indiaanse niet meetelt). Ze zijn een immigatiestaat. Europa heeft wel een eigen cultuur, wat zeer waardevol is en dat wil ik niet verloren zien gaan en vervangen worden door een inhoudsloze multikul zonder inhoud.
|
![]() |
![]() |