Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 augustus 2006, 17:08   #181
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BCD Bekijk bericht
Mensen hebben nu éénmaal het recht dom te zijn. Elke burger heeft het recht de taal te spreken die hij wil. Als de franstaligen enkel het Nederlands willen gebruiken naar de overheid toe en bij de bakker weigeren Nederlands te spreken dan is dat hun democratisch recht. De bakker heeft eveneens het recht zijn klanten niet te bedienen omdat hij geen Nederlands spreekt.

Neen, het Nederlands is de officiele taal in Vlaanderen en dat is nu net het probleem van de franstalige. Zij communiceren niet met de overheid in het Nederlands, want dan waren de faciliteiten helemaal niet nodig. Ze eisen dat de faciliteiten gemeenten tweetalig worden wat tot ééntalig frans leidt, net zoals met Bruxelles.
Maar zoals altijd zijn les flamin weer de schuld, de racisten, taalfascisten, ... .
Wat is het mooi belge te zijn.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 17:13   #182
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Geen Franstaligen meer in Vlaanderen dus.................

Ik wordt gek van die man. Waarom zegt u dat nu weer? Intgenstelling tott de franstaligen op deze aardkloot dulden de Nederlandstaligen wél anderstaligen op hun grondgebied. De enige "plicht" is dat je ook de taal leert van het land waar je woont. Maar iets wat we alochtonen vragen mogen we niet de franstaligen vragen, die staan namelijk boven de andere talen, niet?
Oud 18 augustus 2006, 17:15   #183
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar BCD Stuur een bericht via Skype™ naar BCD
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
Neen, het Nederlands is de officiele taal in Vlaanderen en dat is nu net het probleem van de franstalige. Zij communiceren niet met de overheid in het Nederlands, want dan waren de faciliteiten helemaal niet nodig. Ze eisen dat de faciliteiten gemeenten tweetalig worden wat tot ééntalig frans leidt, net zoals met Bruxelles.
Maar zoals altijd zijn les flamin weer de schuld, de racisten, taalfascisten, ... .
Mocht u het volledige bericht gequoted hebben dan stond er binnen dezelfde tekst dat ik akkord ben met het idee dat faciliteiten afgeschaft mogen worden. Maar ja, da kwam niet goed uit zeker
Of hoe groot die verschillen ook wel weer zijn.
BCD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 17:21   #184
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wordt gek van die man. Waarom zegt u dat nu weer? Intgenstelling tott de franstaligen op deze aardkloot dulden de Nederlandstaligen wél anderstaligen op hun grondgebied. De enige "plicht" is dat je ook de taal leert van het land waar je woont. Maar iets wat we alochtonen vragen mogen we niet de franstaligen vragen, die staan namelijk boven de andere talen, niet?
Frans is een officiële Belgische taal mocht u dit vergeten zijn.
Soit, ik blijf het herhalen! Naar de overheid toe is de burger verplicht de gaande bestuurstaal te gebruiken. Jammer genoeg is Frans binnen de bestaande faciliteitengemeenten ook een officiële bestuurstaal. De Franstaligen begaan dus geen enkele overtreding.
Ik ben akkoord wanneer opgeroepen wordt om de faciliteiten af te schaffen, maar voorlopig zijn ze dat niet.
Wat het dagelijks taalgebruik betreft naar de andere burgers toe kunnen wij alleen maar de keuze van hun taalgebruik respecteren. Zij hebben namelijk het recht de taal te gebruiken die ze willen, net zoals u het recht hebt deze taal niet te begrijpen en dus elke communicatiepoging in het Frans te negeren.
Oud 18 augustus 2006, 17:22   #185
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Mocht u het volledige bericht gequoted hebben dan stond er binnen dezelfde tekst dat ik akkord ben met het idee dat faciliteiten afgeschaft mogen worden. Maar ja, da kwam niet goed uit zeker
Ik had het wel gelezen, maar het maar eens meer dan opvallend dat weer eens naar de vlamingen moest spuwen.
Leterme heeft gewoon de waarheid gezegd, op een harde manier ja, maar het zijn ook bijna verkiezingen.
Oud 18 augustus 2006, 17:25   #186
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet Bekijk bericht
Dat de Franstaligen dan stoppen met Vlaams grondgebied in te pikken!
Zij zullen net zoals elke Vlaming hun grond betaald hebben of de grond huren. Elke mens heeft recht te wonen waar hij wil.
Daarnaast blijkt dat een officiële Vlaming enkel Vlaming is omdat hij een Nederlandstalige identiteitskaart bezit. Die Waal die dus naar een Vlaamse gemeente verhuist wordt dus in één klap Vlaming ook al spreekt hij geen Nederlands.
Misschien moet je hun belastingen die ze betalen ook maar weigeren zolang ze Frans blijven spreken.
Oud 18 augustus 2006, 17:43   #187
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Soit, ik blijf het herhalen! Naar de overheid toe is de burger verplicht de gaande bestuurstaal te gebruiken. Jammer genoeg is Frans binnen de bestaande faciliteitengemeenten ook een officiële bestuurstaal. De Franstaligen begaan dus geen enkele overtreding.
Neen het Frans is géén officiele taal in Vlaanderen en ook niet in de faciliteitengemeenten, want dan waren ze tweetalig.
De faciliteiten moeten iedere keer opnieuw aangevraagd worden, dat doen de franstaligen niet.

En die faciliteiten zijn een overblijfsel uit het unitaire belgique. Een uitdovende hulp om de ééntalige franstaligen te integreren.
Ze zien het als een geboorterecht in hun taal bediend te worden.

Citaat:
Ik ben akkoord wanneer opgeroepen wordt om de faciliteiten af te schaffen, maar voorlopig zijn ze dat niet.
Wat het dagelijks taalgebruik betreft naar de andere burgers toe kunnen wij alleen maar de keuze van hun taalgebruik respecteren. Zij hebben namelijk het recht de taal te gebruiken die ze willen, net zoals u het recht hebt deze taal niet te begrijpen en dus elke communicatiepoging in het Frans te negeren.
Respect? De Vlamingen gebruiken frans, zeker als een fraqnsttalige eerst de moeite doet om een beetje Nederlands te praten, maar dat doen ze niet.
Franstaligen gaan ervan uit dat de Vlamingen frans moeten praten, punt.
Ze negeren gewoon steevast de vastliggende taalgrens.
En dat mag je nog niet eens kritiseren, of de Vlamingen zijn weer fascisten, nazis, racisten en franstaligenpesters.
Dan vormen alle partijen en bewegingen een Front Francophone om de rechten van de franstaligen te verdedigen. als je hen soms hoort praten, zou je denken dat het om een VN-tribunaal gaat.

Respect voor een taal, ik denk niet dat een woord is dat je de Vlamingen moet leren.

Laatst gewijzigd door Miguelito : 18 augustus 2006 om 17:47.
Oud 18 augustus 2006, 17:49   #188
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gelukkig is Frans net zomin een officiële bestuurstaal in de Vlaamse rand als Nederlands in Wallonië. Daarvoor zijn er faciliteiten. Ze waren bedoeld om de Franstaligen de tijd te gunnen Nederlands te leren. Intussen zijn die faciliteiten enkele decennia oud en spreken de meeste franstaligen nog altijd geen gebenedijd woord Nederlands. Meer nog, ze eisen nu aansluiting bij Brussel om toch maar een tweetalig statuut te verwerven in Vlaanderen. Niet om tweetalig te worden maar gewoon om eentalig Frans te kunnen blijven. Zo is het met Brussel gegaan, en zo zal het ook met de Vlaamse rand gaan als we dit toelaten. De Franstaligen worden dan, nog maar eens, beloond voor hun onwil, leren evenmin Nederlands als tevoren, en trekken vandaar nog verder Vlaanderen in, om precies hetzelfde te doen: geen Nederlands leren, daarna het tweetalige statuut eisen en als dat niet lukt aansluiting bij Brussel.

Ons antwoord zal echter identiek hetzelfde zijn als dat wij van de Franstaligen gewend zijn: NON!
Oud 18 augustus 2006, 17:52   #189
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Gelukkig is Frans net zomin een officiële bestuurstaal in de Vlaamse rand als Nederlands in Wallonië. Daarvoor zijn er faciliteiten. Ze waren bedoeld om de Franstaligen de tijd te gunnen Nederlands te leren. Intussen zijn die faciliteiten enkele decennia oud en spreken de meeste franstaligen nog altijd geen gebenedijd woord Nederlands. Meer nog, ze eisen nu aansluiting bij Brussel om toch maar een tweetalig statuut te verwerven in Vlaanderen. Niet om tweetalig te worden maar gewoon om eentalig Frans te kunnen blijven. Zo is het met Brussel gegaan, en zo zal het ook met de Vlaamse rand gaan als we dit toelaten. De Franstaligen worden dan, nog maar eens, beloond voor hun onwil, leren evenmin Nederlands als tevoren, en trekken vandaar nog verder Vlaanderen in, om precies hetzelfde te doen: geen Nederlands leren, daarna het tweetalige statuut eisen en als dat niet lukt aansluiting bij Brussel.

Ons antwoord zal echter identiek hetzelfde zijn als dat wij van de Franstaligen gewend zijn: NON!
juist, spijtig genoeg denk ik dat het niet zo ver zal komen. De sp.a en spirit liggen nu al op hun rug en Leterme zal gedwongen worden om daaraan toe te geven als hij mee besturen wil.
De sossenfamilie (sp.a-spirit en de ps) beslist namelijk wie mee bestuurd en waarover regeerd mag worden.
en ze gaan de franstaligen hun uitbreiding geven in ruil voor een paar prullen.
De vlamingen gaan ook nog moeten betalen voor het marshallplan en voor franchorchamps, want in de franstaligen logica moet Vlaanderen ook betalen voor de grote prijs van belgique.

We gaan dus interessante tijden te gemoed.

Laatst gewijzigd door Miguelito : 18 augustus 2006 om 17:59.
Oud 18 augustus 2006, 17:53   #190
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Misschien zijn we maar beter consequent en zeggen we: NEE!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 18:02   #191
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
juist, spijtig genoeg denk ik dat het niet zo ver zal komen. De sp.a en spirit liggen nu al op hun rug en Leterme zal gedwongen worden om daaraan toe te geven als hij mee besturen wil.
De sossenfamilie (sp.a-spirit en de ps) beslist namelijk wie mee bestuurd en waarover regeerd mag worden.
en ze gaan de franstaligen hun uitbreiding geven in ruil voor een paar prullen.
De vlamingen gaan ook nog moeten betalen voor het marshallplan en voor franchorchamps, want in de franstaligen logica moet Vlaanderen ook betalen voor de grote prijs van belgique.

We gaan dus interessante tijden te gemoed.
NEE!!!!
Oud 18 augustus 2006, 18:10   #192
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zie je nu doe je het zelf! NON is nog steeds Frans. U begint nu zelf in het Frans
Oud 18 augustus 2006, 18:14   #193
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
NEE!!!!
Ik wil het ook niet hoor, maar kijk eens naar de afgelopen jaar.
De faciliteiten, de snelbelgwet (om meer franstalige kiesgerechtigde te hebben), bhv, Voeren, de wapenwet, de tabakswet. De Vlaamse politici, uitgez. het vb, trokken iedere keer hun staart in. Dit zal spijtig genoeg weer één van die keren zijn, totdat het alles ontploft.
Sit back and relax, our day will come.
Oud 18 augustus 2006, 18:49   #194
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik zou hier als franstalige jouw betoog even willen nuanceren. Niet alle franstaligen zijn van slechte wil. Je hebt in Gent en Antwerpen tienduizenden franstaligen die hun moedertaal blijven hanteren maar die Vlaams denken en stemmen en er niet aan denken om faciliteiten op te eisen.

Aan de kust heb je ook veel franstaligen (ik heb het over de mensen die daar leven en werken, niet de toeristen). Ook zij eisen geen speciale rechten.

Het probleem stelt zich uitsluitend in de rand, waar je uitgeweken Brusselaars hebt die niet begrijpen dat zij niet meer in Brussel leven. Hun onredelijke eisen worden gesteund door franstalige politici, die dankzij de absurde mechanismen die ons land rijk is de stemmen van die mensen kunnen ronselen. Voeg daar nog de sociologische verschillen tussen de rijke franstalige inwijkelingen in de rand en de relatief minder bedeelde autochtone bevolking en je hebt alle ingrediënten van die vieze cocktail.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 18:53   #195
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik wil het ook niet hoor, maar kijk eens naar de afgelopen jaar.
De faciliteiten, de snelbelgwet (om meer franstalige kiesgerechtigde te hebben), bhv, Voeren, de wapenwet, de tabakswet. De Vlaamse politici, uitgez. het vb, trokken iedere keer hun staart in. Dit zal spijtig genoeg weer één van die keren zijn, totdat het alles ontploft.
Sit back and relax, our day will come.
NEE!!!

Al wat gebeurde, gebeurde omdat Verhofstadt zich aan zijn premierschap vastklampte alsof zijn leven ervan afhing.
Al wat gebeurde, gebeurde uit vrees voor verkiezingen. Verkiezingen die nu niet langer meer kunnen uitgesteld worden.
Al wat gebeurde, gebeurde omdat niemand behalve Di Rupo nog écht het Belgische roer wil overnemen.

Dat de kieskring BHV niet 'opgelost' geraakte laat zien dat er een trendbreuk is met het verleden. Nooit eerder kregen de Franstaligen NIET hun zin. Nooit eerder waren er zoveel communautaire spanningen. Nooit eerder stelden de Franstaligen hogere eisen.
Iederéén weet ondertussen dat het zo niet langer kan. Dat er een einde aan de Belzieke trui gebreid MOET worden. Vlaanderen hééft gewoon het geld niet meer om de Belgische corruptie te betalen. Vlaanderen is het ZAT onder de slof van de Franstaligen te zitten en stank voor dank te krijgen.
Bovendien wordt het VB zo groot dat er voortaan tot het einde der Belgische tijden met onwerkbare sixpartites moet gaan geregeerd worden.
DAT weet Leterme en hij vreest voor de gevolgen van het laatste, Belgische premierschap. ALS dat er nog komt.
Oud 18 augustus 2006, 18:55   #196
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Ik zou hier als franstalige jouw betoog even willen nuanceren. Niet alle franstaligen zijn van slechte wil. Je hebt in Gent en Antwerpen tienduizenden franstaligen die hun moedertaal blijven hanteren maar die Vlaams denken en stemmen en er niet aan denken om faciliteiten op te eisen.

Aan de kust heb je ook veel franstaligen (ik heb het over de mensen die daar leven en werken, niet de toeristen). Ook zij eisen geen speciale rechten.

Het probleem stelt zich uitsluitend in de rand, waar je uitgeweken Brusselaars hebt die niet begrijpen dat zij niet meer in Brussel leven. Hun onredelijke eisen worden gesteund door franstalige politici, die dankzij de absurde mechanismen die ons land rijk is de stemmen van die mensen kunnen ronselen. Voeg daar nog de sociologische verschillen tussen de rijke franstalige inwijkelingen in de rand en de relatief minder bedeelde autochtone bevolking en je hebt alle ingrediënten van die vieze cocktail.
Neen ook aan de kust moest er al meerdere keren burgemeesters op de vinger getikt worden omdat ze ééntalige folderes en rondzendbriven verspreiden.
Het probleem doet zich overal voor waar er een middelgrote tot grote meerderheid franstaligen wonen.
In de Rand is het probleem al buiten alle proporties gegroeid. En ook om die redenen die jij opnoemt, maar vooral vanwege de pertinente omwil Nederlands te leren. En de overdreven reacties als de Vlamingen op die situatie kritiek hebben.
Oud 18 augustus 2006, 18:56   #197
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zie je nu doe je het zelf! NON is nog steeds Frans. U begint nu zelf in het Frans
Dit is enkel om te illustreren dat 'NON' het enige woord is dat we van de Franstaligen gewend zijn.
Oud 18 augustus 2006, 19:06   #198
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
NEE!!!

Al wat gebeurde, gebeurde omdat Verhofstadt zich aan zijn premierschap vastklampte alsof zijn leven ervan afhing.
Al wat gebeurde, gebeurde uit vrees voor verkiezingen. Verkiezingen die nu niet langer meer kunnen uitgesteld worden.
Al wat gebeurde, gebeurde omdat niemand behalve Di Rupo nog écht het Belgische roer wil overnemen.

Dat de kieskring BHV niet 'opgelost' geraakte laat zien dat er een trendbreuk is met het verleden. Nooit eerder kregen de Franstaligen NIET hun zin. Nooit eerder waren er zoveel communautaire spanningen. Nooit eerder stelden de Franstaligen hogere eisen.
Iederéén weet ondertussen dat het zo niet langer kan. Dat er een einde aan de Belzieke trui gebreid MOET worden. Vlaanderen hééft gewoon het geld niet meer om de Belgische corruptie te betalen. Vlaanderen is het ZAT onder de slof van de Franstaligen te zitten en stank voor dank te krijgen.
Bovendien wordt het VB zo groot dat er voortaan tot het einde der Belgische tijden met onwerkbare sixpartites moet gaan geregeerd worden.
DAT weet Leterme en hij vreest voor de gevolgen van het laatste, Belgische premierschap. ALS dat er nog komt.
Je moet mij niet van de Vlaamse zaak overtuigen hoor Knuppel, maar ik denk niet dat de volgende regering de nodige moed zal hebben een weerwoord tegen de franstilgen te bieden.
Doen ze dat wel, valt de regering alle 5 min. de franstaligen zitten in een troon door het cordon en persen er alles uit wat ze kunnnen.

De franstaligen wilden geen oplossing voor bhv, ze willen het laten aanslepen. in de hoofden van de franstaligen bestaat belgique en vlaanderen niet. De franstaligen politici denken enkel aan hun eigen zakken en hun fraqnstalige kiezers.
Ze willen gewoon hun clientisme-staat, betaald door de vlamingen zo lang mogelijk behouden om zo lang mogelijk het onderste uit de kan te halen.

Zolang de Vlaamse politici geen ballen krijgen, gaat er niets veranderen.
Oud 18 augustus 2006, 19:39   #199
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er Bekijk bericht
Ik denk dat de Franstaligen nu niet echt happig nog zijn op Leterme. Zelfs haar Waalse zusterpartij wind er geen doekjes om.
Als federaal paars-groen na de verkiezingen ook maar 1 zetel meerderheid heeft in het parlement dan krijgen we opnieuw zo'n decadente extreem-progressieve regering. Naargelang het resultaat van de VLD zou het dan Verhofstadt III worden of Vande Lanotte I. Zo'n wagelijke paars (groene) troep voor opnieuw 4 jaar, overleef ik niet hoor. Pas op hé, het zou goed kunnen, ook al verliest de VLD in Vlaanderen veel en wint de CD&V veel stemmen, dan nog kan paars (groen) voortdoen door de resultaten in Wallonië en Brussel.

Ondanks dat Leterme op volksnationalistisch vlak ook een slappeling is, zou ik toch veel liever hem als premier zien. Toch liever dan een Di Rupo, Reynders, Van de Lanotte of de Verhofstadt. Puur als mens en los van de politiek vind ik Leterme wel een sypathieke man, echter ik zou er nooit op stemmen, gezien zijn veel te gematigde standpunten zowel op het vlak van de staatshervormingen als op het vlak van de multikul.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 19:52   #200
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PAJOT Bekijk bericht
De uitspraken van Yves Letherme zijn gewoon plat en gemeen.

Men moet eens bedenken :

1. ofwel is dit van toepassing op alle francofonen en dan is het een grove en onrealistische veralgemening

2. ofwel schoffeert Letherme enkel die mensen die wel bereid zijn om nederlands te leren en te spreken

En voor een FDF'er zijn zulke uitspraken een zegen want de tegenstellingen worden weer eens op de spits gedreven.

Het zijn nog altijd Brusselaars ("Vlamingen") die zich elders in Vlaanderen gaan vestigen.

Men mag toch verwachten dat de flaminganten een beetje meer respekt voor hun volksgenoten tonen
Persoonlijk heb ik niets tegen de Walen en ik ben zelfs voorstander om Waalse provincies op te nemen in een toekomstige Dietsche Rijksfederatie. Echter het Franse taalimperialisme in Brabant en Brussel die moet hard worden aangepakt. Als Vlaamde volksnationalist zal ik niet toestaan dat onze cultuur, ook al is het door een broedervolk, de Walen, in eigen gebied wordt verdreven. Daarom pleit ik in een toekomstig Dietse Rijk voor de hereniging van de provincies Vlaams-Brabant, Antwerpen en Noord-Brabant, dit samen met Brussel-stad tot één Nederlandstalige Gouw Brabant. Waals Brabant kan dan bij de Gouw Luik of Namen gaan horen.
In het Dietse Rijk zal de officiele landstaal het Nederlands zijn met enkel in de Gouwen Luik, Namen en Luxemburg (eventueel hierbij het groothertogdom erbij) taalfaciliteiten. In Namen tweetalig Nederlands/Frans. In Luik drietalig Nederlands/Frans/Duits. Luxemburg hangt af of we het Groot-hertogdom kunnen laten opnemen in het Dietse Rijk.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be