![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() no further questions...
![]() |
#182 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | |
|
![]() Citaat:
1e pagina: Kernthema van de gnostiek is dat de mens vergeten is wie hij in werkelijkheid is. In de gnostiek wordt Jezus als boodschapper beschouwd, die de mens esoterische kennis (gnosis) van het goddelijke schenkt. 2e pagina: allemaal advertenties over boeken over Jezus... Toch wel vreemd voor een niet-christelijk geloof...
![]() |
![]() |
#184 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#185 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
voorbeeldje
![]() |
![]() |
#186 | |
|
![]() Citaat:
Uw opmerking slaat dus op niets, want zo kun je argumenteren dat de Jezus van het katholicisme en de Jezus van het protestantisme niet hetzelfde zijn. Uiteraard gaat het wel om dezelfde persoon, maar om verschillende interpretaties van zijn boodschap. Dat die kerken wel degelijk als christelijk werden ervaren, in tegenstelling wat moderne augustinisten ( ![]()
![]() |
![]() |
#187 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#188 | |||
|
![]() Citaat:
![]() Ik heb aan Jan gevraagd dan aan te tonen dat er wel degelijk een "gouden standaard" bestond voor 325, maar toen werd het stil. Als u kunt aantonen dat de verzoeningsleer van Irenaeus en de zondigheidsleer van Augustinus al vanaf de tijd van Jezus de basis van het christendom vormden en ook zo beschouwd werden, dan bent u pas goed bezig. Maar dat kan u niet aantonen want dat was niet zo... Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#189 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarom ook dat een Ireneüs van Lyon alsook vele andere apostolische vaders (en trouwens ook al de apostel Paulus) zich er tegen verzetten. Heel het werk van Ireneüs is een grote aanval tegen de gnostici die hij op geen enkele wijze als christenen bestempelt of beschouwt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
"Als een menselijke maatschappij het recht van de sterkste wil uitschakelen om menselijker wetten te scheppen, dan moet ze eerst maar bewijzen dat ze daar sterk genoeg voor is." Legh Freeman op de vooravond van de strafexpeditie naar Julesburg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw stelling is dus niet historisch te gronden. Ik raad u eens eerst even na te gaan wat Pelagius allemaal heeft gesteld en ook eens uw licht op te steken over de strijd tussen Augustinus en Pelagius. Dat ging wel over een ander punt dan de centrale rol van Jezus in de "heilseconomie". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De toenmalige gnostiek was een poging om het jonge christendom in te kapselen in oudere gnostische stromingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
|
![]() Citaat:
Want daar hoor ik u niet meer over...
![]() |
![]() |
#194 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik raad u ten stelligste aan - voor de zoveelste maal - het werk van Ireneüs te lezen in plaats van nietszeggende stellingen naar voor te schuiven (trouwens, in geen enkele literatuur heb ik ooit gevonden dat Ireneüs met een bepaalde leer komt aanzetten noch dat hij een bepaald scharnierpunt uitmaakt waar een bepaalde leer tot standkwam). Heeft u bijvoorbeeld ooit de brief van Polycarpus gelezen? Een geschrift voor Ireneüs waarin Jesus als de "Heiland" (= redder dus) wordt omschreven. En waarin staat dat God de Vader handelt door Jezus, en waarin Jezus als de handelde Hogepriester wordt omschreven die het heil neder doet dalen. Blijkbaar niet. Lees eerst eens de geschriften van de apostolische vaders voor u nog uit onwetendheid (en door vlug gegoochelde verwijzingen) iets komt stellen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alles staat reeds in de evangeliën. Dan in de geschriften van de apostolische vaders alsook de vroege kerkvaders. Allemaal voor 325.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#197 | |
|
![]() Citaat:
U zou toch ook moeten weten dat de indeling in apocriefe en orthodoxe geschriften ook naderhand is geweest? Bovendien zijn vele alternatieve vroege kerken ook gebaseerd op die geschriften en vaak zitten daar dezelfde evangeliën tussen. Dat die vroege kerkvaders niet blindelings als autoriteit geldden, bewijst het verhaal van Pelagius, dat meermaals orthodox werd verklaard ondanks de agitatie van Augustinus. Die autoriteit werd pas post factum gevestigd tijdens dat Concilie van Nicea, niet eerder. Kortom: uw bewijsvoering is onwetenschappelijk.
![]() |
![]() |
#198 | |
|
![]() Citaat:
Dus wat is dan die standaard van het christendom vóór Nicea?
![]() |
![]() |
#199 | ||
|
![]() Citaat:
Wat ik wel betwist, is dat dit de gouden standaard van het christendom was.... Citaat:
![]() |
![]() |
#200 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Augustinus heeft niets met het Concilie van Nicea te maken... Waar haalt u dat nu vandaan? Augustinus was toen nog niet geboren... En er werd helemaal geen "autoriteit" van wie dan ook vastgelegd op het Concilie van Nicea. |
|
![]() |
![]() |