![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#183 | |||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#184 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#185 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Mijn vrouw stamt uit Noord-Duitsland (Cuxhaven) en hoewel ze het plat van Groningen en Drenthe niet kan verstaan, het heeft toch dezelfde grondtoon, hetzelfde accent, of tenminste een accent dat enorm verwant is aan het Nedersaksisch dat gesproken worden tussen Ost-Friesland en Nord-Friesland. Dialecten trekken zich niets aan van staatsgrenzen, standaardtalen wel.
De onverdraagzaamheid van de BUB-bers stuit mij telkens weer tegen de borst. Dialecten vormen juist de expressie van de rijkdom van de Nederlandse (Dietse of Nederduitse) talen, die in onze streken gesproken wordt. En of je die Nederlands, Nederduits of Belgisch noemt, dat is helemaal niet belangrijk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#187 | |||||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | ||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() Blijkbaar heb ik hier een van de weinge interessante discussies van de laatste weken gemist... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Komaan , wat een belachelijke vertekening van de geschiedenis . DE VL_nationalisten tonen weer eens hoe goed ze daar wel in zijn . Schijnbaar heeft de auteur nog niet echt veel van Oostenrijk-Hongarije gelezen . Simpel vbtje : vb : Wanneer vroeg België aan vreemde mogendheden om op het Belgische grondgebied opstandige bevolkingsgroepen neer te slaan ? Iets wat Oostenrijk deed tijdens de revolutiegolf die Europa overspoelde in de eerste helft van de 19e eeuw . Rusland viel Hongarije binnen en verpletterde de Hongaarse opstand militair door er met de grove borstel door te gaan op vraag van Oostenrijk . Geheel ter zijde heb ik ook nog een vraagje : waarom voer je de vlag van de Oostenrijkse nederlanden , die grosso modo overeenkomen met het huidige België . [size=1] VL-nationalistische expansiezucht ... Who knows ...[/size]
EENDRACHT MAAKT MACHT * EINIGKEIT MACHT STARK * L'UNION FAIT LA FORCE - Sport, Opium van en voor het Volk - Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100. Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarenboven moet men een grote brok uit het huidige België denken: het prinsbisdom Luik alsook nog een paar kleinere vorstendommen. Ook in het oosten waren de grenzen anders dan nu. Daarenboven was de interne structuur van de Oostenrijkse Nederlanden wel totaal anders dan het België van nu of vroeger. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Ik vond het enkel best wel grappig: het argumentarium van het VB bijvoorbeeld inzake de Vlaamse Onafhankelijkheid, stoelt grotendeels op hetgeen ik hier "cultuurhomogeniteit" zal noemen. Maar wat blijkt? Hier wordt gediscussieerd over dialecten, hun taalkundige betekenis en ontstaangeschiedenis, hun verschillen en gelijkenissen... Erg homogeen als je het mij vraagt. Wat onder de noemer AN valt is een compromis: een standaardtaal gedestilleerd uit een bont allegaartje van dialecten die over gans Vlaanderen gesproken worden. Als men die dialecten, "de ware moedertaal" zoals mijn leraars Nederlands ze noemden, gaan bekijken, zien we dat in België eigenlijk veel meer talen gesproken worden dan we denken. Ik persoonlijk als Antwerpenaar versta veel beter een Duitser dan een echte West-Vlaming (van beide "talen" ken ik niets). Cultuurhomogeniteit is een heel relatief begrip. Als een Limburger een West-Vlaming niet kan verstaan, waarom zouden die dan samen een natie vormen, terwijl als een Vlaams- en Waals- Brabander elkaar niet verstaan, er dan opeens gesplitst zou moeten worden?
![]() |
![]() |
#194 | ||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
2. Die mini-tekstjes... zeg het toch gewoon rechtuit... 3. Als u alle andere reacties of topics van mij las dan zou u weten dat ik gen VL-nationalist ben... 4. Ik wou enkel de nefaste gevolgen in de verf zetten. Uit intellectuele eerlijkheid vermeld ik mijn bronnen, ook al ben ik niet altijd eens met Paul Beliën, zeker niet op staatkundig vlak... 5. Ik heb een zekere interesse voor de Habsburgse monarchie, dus als inwoner van de zuidelijke Nederlanden, het huidige België, vond ik dat wel een leuke avatar... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Nederlands Limburg was Oostenrijks Gelre, Belgisch Limburg hoorde bij het Duitse rijk, net als Luik (waartoe Limburg (Loon) hoorde), dat echter een heel andere vorm had dan nu, eerder als een band langs de Maas geslingerd.
![]() |
![]() |
#196 |
Gouverneur
|
![]() A, Oostenrijk-Hongarije is een heel slecht voorbeeld.
Ten eerste was het geen unitaire staat. Ten tweede lieten de Oostenrijkers veel culturele autonomie aan de minderheden. In Tsjechië bestonden er zelfs Tsjechischtalige universiteiten, dat was toen nog niet zo met Nederlandstalige universiteiten in België. De Hongaren voerden echter een hongariseringspolitiek die tot doel had alle inwoners zoveel mogelijk Hongaars te maken. Zo konden de Slowaken geen politiek kaders opleiden, en werden ze -ook economische en demografisch- het zwakke broertje van Tsjechoslowakije. Ten derde heeft u het waarschijnlijk (want u verwijst er heel vaag naar), het over de Hongaarse revolutie van 1848. Oostenrijk-Hongarije bestond echter pas vanaf 1867. Voorheen was er enkel sprake van de unitaire staat Oostenrijk.
![]() |
#197 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Prinsbisdom Luik had inderdaad een appart statuut en viel niet onder rechtstreekse controle van de heersers over de Nederlanden maar ; nu komt de aap uit de mouw , Prinsbisdom luik was veelal verbonden met de overheersers van de Zuidelijke nederlanden . De Prinsbisschop van Luik kwam bijvoorbeeld goed overeen met de Bourgondische hertogen , die zoals overal , ook in de clerikale instanties er voor zorgden dat die met hen op goede voet stonden of zelfs door familieleden geleid werden . Ten ander , aangezien de Zuidelijke nederlanden steeds weer onder katholieke heersers vielen , waren de banden best sterk met de Zuidelijke nederlanden . Komt nog bij dat het gebied dat we Prinsbisdom Luik noemen , enkel het gebied was waarover de Prinsbisschop WERELDLIJKE macht uitoefende . Hij oefende echter ook een GEESTELIJKE macht uit , van het bisdom Luik , over een groot deel van de Zuidelijke/Oostenrijkse Nederlanden , waardoor het Prinsbisdom wel degelijk heel wat banden had met de Oostenrijkse Nederlanden . Ik ziet trouwens Jan , dat je graag een loopje neemt met de geschiedenis . Zo stel je een paar pagina's terug dat het middenrijk nooit overeen kwam met het Bourgondische rijk . Ook daar heb ik enkele opmerkingen over . Puur geografisch gezien viel het noordelijke deel van het Bourgondische rijk grosso modo overeen met het noordelijk deel van het middenrijk . Ten tweede bezaten de Bourgondiers ook De Franch Comte en andere gebieden in het oosten van het huidige Frankrijk . ( Het stamland Bourgondië dat in de late middeleeuwen nadat de plaatselijke dynastie daar uitgestorven was terug kwam aan de Franse kroon waardoor de Franse koning het aan zijn zoon Filips in apanage gaf . Die behield het gebied toen hij huwde met Margareta van Male en kon het aldus vereneigen met het graafshcap Vlaanderen . = start van de Bourgondische periode voor ons land . De bourgondiers na Filips begonnen langzaam te dromen van het koningschap . Ze wilden een soort "nederduits "koninkrijk oprichten . Om dat te kunnen moesten ze dus bijna alles wat behoord had tot het middenrijk in handen krijgen . Ze breidden naar het Noorden en het Oosten uit en Karel de Stoute wilde zijn Noordelijke bezit met de Bourgondische stamlanden (Franch Comte en dergelijke ) in het zuiden vereneingen . Daarvoor wilde hij de Elzas en Loteringen onder zijn bestuur brengen . (=weer twee gebieden die tot het middenrijk behoord hadden . ) We weten allemaal hoe het afliep bij het beleg van Nancy en de Bourgondische droom spatte uiteen . Punt is en blijft dat de Bourgondiers er alles aan gedaan hebben om het middenrijk uit de karolingische periode te herstellen en zo koning te kunnen worden . Conclussie ; het middenrijk kwam (weleenswaar gedeeltelijk , omdat door omstandigheden de evolutie werd gestopt) , overeen met het Bourgondische rijk .
EENDRACHT MAAKT MACHT * EINIGKEIT MACHT STARK * L'UNION FAIT LA FORCE - Sport, Opium van en voor het Volk - Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100. Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Sla een atlas open !!!
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#200 | |||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|||
![]() |
![]() |