Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 november 2006, 15:41   #181
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Maar die keuze wordt in dit geval gemaakt op basis van de objectieve vaststelling dat er een proportioneel tekort is aan allochtonen binnen dat bedrijf, niet puur op basis van het allochtoon zijn. Dat heeft met discriminatie echt niets van doen hoor! Het is niet omdat jij de wet zo interpreteert, dat het ook klopt hé. Vraag maar eens na bij een jurist. In zo'n gevallen moet altijd een keuze gemaakt worden en daar zal altijd een factor voor zijn (tenzij je lotjes trekt). Maar die is niet gebaseerd op een vooroordelen mbt die factor.
Hoe kan er een tekort aan allochtonen in een bedrijf zijn? Een bedrijf is geen weerspiegeling van de maatschappij. Een bedrijf dat alleen allochtonen of Autochtonen heeft is net zo aanvaardbaar als een gemengde bedrijf.

Indien er een keuze wordt gemaakt op basis van huidskleur en geslacht is er sprake van discriminatie.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2006, 15:57   #182
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Natuurlijk moet iedereen zelf kunnen kiezen met wie ze willen trouwen!!! Maar als ze bij die keuze kiezen voor een christen of een moslims of whatever dan heeft dat niets met discriminatie te maken.
Het heeft alles met discriminatie te maken bij bepaalde bevolkingsgroepen. Dit is dicriminatie die religieus geïnspireerd is en verantwoord wordt.

Citaat:
Wanneer anderen zich bemoeien met die keuze, is er natuurlijk wel sprake van discriminatie en dat is niet goed te keuren. Ongeacht uit welke hoek het komt. Ik ken zelf ook een moslima die met een Belg getrouwd is en daarvoor een tijd werd uitgesloten door haar familie. En dat valt inderdaad op geen enkele manier goed te praten!!! So what? Ik ben daar helemaal niet blind voor. Maar wat heeft dat te maken met deze topic???

Wat het er mee te maken heeft? Heel veel !
Het verklaart oa waarom bepaalde migrantengroepen niet opgaan in de autochtone bevolkingsgroep, maar zichzelf segrereren en parallel leven naast en niet in de samenleving, wiens principes en ook leden ze verwerpen op basis van racistische, religieuze gronden. Het verklaart ook waarom bepaalde migranten probleemloos aan de bak geraken, terwijl andere migrantengroepen er niet in slagen. Als ze geen voeling willen of mogen hebben met de bevolking met de leidcultuur, zal het uiteraard ook niet lukken om naadloos in het arbeidscircuit opgenomen te worden.
Dan moeten ze maar consequent zijn en de gevolgen van hun religieuze, racistische autosegregatie accepteren.

Citaat:
Waar haal je die idiote redenering vandaan? Dat wordt wel degelijk ook aangeklaagd hoor. Er wordt alleen niet gezegd dat het eigen is aan moslims, want dat is het ook niet. Net zo min als racisme eigen is aan Vlamingen of Belgen. Maar het bestaat bij allemaal en is even verwerpelijk!!!
Komaan Edina, de flauwe niet uithangen. Je profileert jezelf als lid van het progressieve clubje dat graag het racisme van de Vlamingen van de daken schreeuwt, maar muisstil blijft bij markante allochtone vormen van racisme.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2006, 15:59   #183
Manuel*
Staatssecretaris

Manuel*'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Laten we even kijken naar de positieve discriminatie die De Lijn gaat toepassen: quota voor allochtonen en vrouwen.

Of men nu de term positieve discriminatie gebruikt of niet, is niet van belang. Wat wel van belang is, is dat in dit geval de afkomst of nationale of etnische afstamming bepalend is om wel/niet aangenomen te worden.

En dat is strijdig met de wet van 30 juli 1981 tot bestraffing van bepaalde door racisme of xenofobie ingegeven daden.
Nee, dat is het niet.

Manuel* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2006, 16:00   #184
Manuel*
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Het vetgedrukte is een overtreding van de wet van 30 juli 1981 tot bestraffing van bepaalde door racisme of xenofobie ingegeven daden.
Nee, dat is het niet.

Oud 25 november 2006, 16:01   #185
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Manuel* Bekijk bericht
Nee, dat is het niet.
Dus mensen selecteren op basis van huidskleur en geslacht via qouta is niet discriminerend.
Oud 25 november 2006, 16:02   #186
Manuel*
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Dat heeft alles van doen met de wettelijke definitie van discriminatie!

Ik interpreteer de wet trouwens niet, ik lees letterlijk wat er staat. Discriminatie wordt door de wet (artikel 1) omschreven als: elke vorm van onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur, die tot doel heeft of ten gevolge heeft of kan hebben dat de erkenning, het genot of de uitoefening op voet van gelijkheid van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden op politiek, economisch, sociaal of cultureel terrein of op andere terreinen van het maatschappelijk leven, wordt teniet gedaan, aangetast of beperkt.
Lees dan ook eens even de titel van die wet, wil je?

Oud 25 november 2006, 16:03   #187
Manuel*
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Dus mensen selecteren op basis van huidskleur en geslacht via qouta is niet discriminerend.
Niet per definitie.

Oud 25 november 2006, 16:04   #188
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee, dat is het niet.
Welles , nietes, welles, nietes.

Wedden dat De Lijn haar nieuwe aanwervingsprocedure nooit op papier zal zetten in haar interne procedures.
Precies omdat ze weten dat ze aangeklaagd zullen worden voor overtreding van de wet van 30 juli 1981 (tot bestraffing van bepaalde door racisme of xenofobie ingegeven daden.)
Oud 25 november 2006, 16:05   #189
Manuel*
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Welles , nietes, welles, nietes.

Wedden dat De Lijn haar nieuwe aanwervingsprocedure nooit op papier zal zetten in haar interne procedures.
Precies omdat ze weten dat ze aangeklaagd zullen worden voor overtreding van de wet van 30 juli 1981 (tot bestraffing van bepaalde door racisme of xenofobie ingegeven daden.)
Nee hoor. Die wet is daar niet van toepassing.

Oud 25 november 2006, 16:05   #190
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het heeft alles met discriminatie te maken bij bepaalde bevolkingsgroepen. Dit is dicriminatie die religieus geïnspireerd is en verantwoord wordt.

Wat het er mee te maken heeft? Heel veel !
Het verklaart oa waarom bepaalde migrantengroepen niet opgaan in de autochtone bevolkingsgroep, maar zichzelf segrereren en parallel leven naast en niet in de samenleving, wiens principes en ook leden ze verwerpen op basis van racistische, religieuze gronden. Het verklaart ook waarom bepaalde migranten probleemloos aan de bak geraken, terwijl andere migrantengroepen er niet in slagen. Als ze geen voeling willen of mogen hebben met de bevolking met de leidcultuur, zal het uiteraard ook niet lukken om naadloos in het arbeidscircuit opgenomen te worden.
Dan moeten ze maar consequent zijn en de gevolgen van hun religieuze, racistische autosegregatie accepteren.
Je moet het maar kunnen, racisme gebruiken om racisme te verdedigen. Schatje, racisme komt inderdaad overal voor, maar is niet exclusief gebonden aan bevolkingsgroepen. Ook niet aan moslims. Dat jij dat er wel van wil maken, is jouw probleem. Maar ik had al langer door dat je totaal niet weet waarover je praat.

Citaat:
Komaan Edina, de flauwe niet uithangen. Je profileert jezelf als lid van het progressieve clubje dat graag het racisme van de Vlamingen van de daken schreeuwt, maar muisstil blijft bij markante allochtone vormen van racisme.
Ik profileer me helemaal niet als lid van om het even welk clubje. Racisme is fout. Van welke kant het ook komt en daar heb ik nog nooit anders over gedacht of naar gehandeld. Jij keurt racisme goed, omdat anderen het ook doen. Je moet het maar doen hé.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2006, 16:06   #191
Banneling

Standaard

Citaat:
Niet per definitie.
Lees : als blanke autochtonen geweerd worden op basis van hun afkomst en geslacht, dan is het plots geen discriminatie meer.
Deze interpretatie is het streefdoel van de multikul-lobby. Of het hen gaat lukken is een andere vraag.
Oud 25 november 2006, 16:10   #192
Manuel*
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Lees : als blanke autochtonen geweerd worden op basis van hun afkomst en geslacht, dan is het plots geen discriminatie meer.
Deze interpretatie is het streefdoel van de multikul-lobby. Of het hen gaat lukken is een andere vraag.
Dat heb ik niet gezegd; dat is wat JIJ er van maakt. Ik heb gezegd dat er geen sprake is van racisme of discriminatie wanneer mensen geweerd worden in het kader van emancipatorische maatregelen, zoals die door De Lijn bijvoorbeeld voorgesteld worden. De wet van '81 is daar niet van toepassing omdat het niet gaat om "door racisme of xenofobie ingegeven daden". Ze zijn er in feite het tegendeel van.

Oud 25 november 2006, 16:22   #193
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat heb ik niet gezegd; dat is wat JIJ er van maakt. Ik heb gezegd dat er geen sprake is van racisme of discriminatie wanneer mensen geweerd worden in het kader van emancipatorische maatregelen, zoals die door De Lijn bijvoorbeeld voorgesteld worden. De wet van '81 is daar niet van toepassing omdat het niet gaat om "door racisme of xenofobie ingegeven daden". Ze zijn er in feite het tegendeel van.
De wet is voor iedereen.

En met emanicipatie bedoelt men niet discrimineren.
Oud 25 november 2006, 16:24   #194
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Bij heel weinig beste Tantist, want dat is bij wet verboden,
Nu, dan vrees ik dat er heel wat mensen een klacht aan hun broek kunnen krijgen:
http://www.ant-online.nl/5930/Default.aspx

Assistente, mondhygiëniste, allround assistente,

http://www.vacature.com/Jobs/Display...aspx?ID=650705
Receptioniste

http://www.vacature.com/Jobs/Display...aspx?ID=652416

Receptioniste/telefoniste

http://www.vacature.com/Jobs/Display...aspx?ID=652379

secretaresse

En dat is maar van 1 enkele search 5 minuten werk.

Citaat:
Die leeftijd is helemaal niet op rede gebaseerd. Want mits de juiste termijn van vooropzeg te hanteren, hoef je helemaal geen ontslagpremie te betalen.
Dat denk jij. Een collega van me blijft werken na zijn 65e gewoon omdat hij zijn personeel niet kan ontslaan omdat de ontslagpremie te hoog ligt. Ik weet dus uit de praktijk dat wat jij zegt niet klopt.

Citaat:
Hij heeft geen enkele reden om aan te nemen dat zijn klantenbestand er zo over denkt. Er is geen enekel studie zoiets aantoont. En het tegendeel kan even goed waar zijn. Hij zou ook nieuwe klanten kunnen aantrekken.
Voor de derde keer: heb jij daar studies over?
Oud 25 november 2006, 16:26   #195
Tantist

Standaard

Citaat:
Zo'n studies hoeven niet Edina.
Toch wel! Edina staat zo op die studies dat ik eens dolgraag de studies wil inkijken die hij raadpleegde om tot zijn (voor)oordeel te komen!
Oud 25 november 2006, 16:26   #196
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Je moet het maar kunnen, racisme gebruiken om racisme te verdedigen.
Schatje, ik verdedig geen racisme met racisme. Ik leg enkel de vinger op jouw zere wonde : jouw hypocrisie en vingerdikke selectiviteit in het hekelen van racisme. En blijkbaar zit ik raak met mijn vaststelling anders zou je zo niet stijgeren. Blijkbaar voel je je heel erg betrapt !

Citaat:
Schatje, racisme komt inderdaad overal voor, maar is niet exclusief gebonden aan bevolkingsgroepen. Ook niet aan moslims. Dat jij dat er wel van wil maken, is jouw probleem. Maar ik had al langer door dat je totaal niet weet waarover je praat.
Ik weet heel goed waarover ik praat. Een goede graadmeter is trouwens jouw ontkennings- of minimaliseringsgehalte. ik betrek er even de moslimbevolking bij omdat die groep - louter op basis van religieus geinspireerde racistische motieven- niet vrij is van alle zonden en zelf verantwoordelijk draagt in haar belabberde arbeidsmarktparticipatie. Iets dat jij natuurlijk niet wil inzien mits je zo verankerd bent op het racisme van 1 enkele bevolkingsgroep en daar als het ware een life-time fixatie van maakt. Terwijl je netjes politiek correct je oogjes sluit en uiteraard zwijgt over andere flangrante gevallen als die van allochtone origine zijn.

Citaat:
Ik profileer me helemaal niet als lid van om het even welk clubje. Racisme is fout. Van welke kant het ook komt en daar heb ik nog nooit anders over gedacht of naar gehandeld.
Edina als onovertroffen liegebeest. Ach misschien ligt het gewoon aan het feit dat ze die balken niet uit haar oogjes gewrikt krijgt.

Citaat:
Jij keurt racisme goed, omdat anderen het ook doen. Je moet het maar doen hé.
Goedkeuren is nog altijd wat anders dan het toepassen. En wat racisme op basis van politieke gronden betreft, moet jij zowat de ongekroonde koningin zijn ...Misschien moet jij je haatpraat naar bepaalde forumgangers maar eens herlezen vooraleer je dat splintertje uit het oog van die ene werkgever wil prutsen.
Oud 25 november 2006, 16:27   #197
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat door racisme of xenofobie ingegeven daden zijn, wordt in die wet duidelijk omschreven. En hoewel u het er duidelijk niet mee eens bent, is elke vorm van onderscheid op basis van nationaliteit bij het aanwerven van personeel strafbaar volgens de wet van 30 juli 1981 tot bestraffing van bepaalde door racisme of xenofobie ingegeven daden.
Oud 25 november 2006, 16:27   #198
Tantist

Standaard

Citaat:
Voor wat zou ik studies moeten hebben???
Voila... Jij baseert je ideeën eveneens op vooroordelen.
Oud 25 november 2006, 16:29   #199
Tantist

Standaard

Citaat:
Neen, omdat kanidaten in dit geval in de eerste plaats worden beoordeeld op hun capaciteiten. Is er een betere man, dan wordt het een man. Is er een betere autochtoon, dan wordt het een autochtoon. Pas wanneer 2 kandidaten even geschikt zijn en er dus andere criteria moeten gebruikt worden, dan gaat de voorkeur naar allochtonen of vrouwen.
In dat geval is capaciteit toch helemaal geen beslissingscriterium zoals u propageert, maar wordt er juist op basis van etniciteit en geslacht gediscrimineerd, net waar u zich tegen verzet!

Dat houdt geen steek!
Oud 25 november 2006, 16:30   #200
Tantist

Standaard

Citaat:
Uiteraard! Het is een maatregel die tot doel heeft om een scheefgetrokken situatie (door "negatieve" discriminatie) terug recht te trekken. Ik geef toe dat de term "positieve discriminatie" ongelukkig gekozen is.
Dat positieve misstaat he... Discriminatie is negatief toch?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be