![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Voor een psychopaat is die twijfel er niet en die zal ook volstrekt emotieloos reageren wanneer je hem confronteert met de realiteit. D�*t maakt hen nu net zo gevaarlijk: die volstrekte gevoelloosheid, die absolute zekerheid die elke vorm van geloof uitsluit.
![]() |
![]() |
#182 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Probeer deze keer nu eens niet te lezen alsof ik u probeer te jennen, maar mijn beste desiderius u geeft nu weer een mooi staaltje van betweterij. U weet 100% zeker een psychopaat nooit twijfelt. Goh nu ik die laatste zin lees, hoef ik al niet meer verder te gaan ![]()
![]() |
![]() |
#183 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Desi, ik zou er mee ophouden zulke lange weerwoorden neer te pennen. Black Catiaanse situaties doemen voor mijn ogen op, herinner je't nog?
Laatst gewijzigd door lombas : 8 januari 2007 om 22:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Verhip, nu je het zegt! Dank voor de tip, Lombas. I'm out of here.
![]() |
![]() |
#185 |
Minister
|
![]() Ik haat lombas
![]()
![]() |
#186 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Sweet Gentleman's Advise.
![]() |
![]() |
#187 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat rechtvaardigt dan de verplichte religieuze opvoeding gedurende de kinderjaren? Waarom zijn jullie niet consequent en gebruiken dat "uiteraard vrij" dan ook tijdens de kinderjaren? Schijnheiligheid troef.. Gelet op de aantoonbare schijnheilige argumenten die worden aangehaald ter rechtvaardiging van een religieuze opvoeding, is het niet mijn geloofwaardigheid die op tafel ligt, mijn beste...
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 9 januari 2007 om 07:16. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Jammer dat er wetenschappen zoals ondermeer geologie, archeologie, paleontologie,... bestaan, hé? Zo niet, zou het creationisme inderdaad kloppen als een bus...
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 9 januari 2007 om 07:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het zou je sieren om te stellen dat beiden zich behoorlijk kinderachtig hebben gedragen. Dit even terzijde.
![]() |
#190 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door lombas : 9 januari 2007 om 08:44. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In het kort stelt het dat het universum geschapen is - en dat is het ook, als we de hoofdlijn van de wetenschap volgen, namelijk met de Big Bang - en vanaf dan onderhevig is geweest aan evolutie. Dan zijn er nog verschillende stromingen, uiteraard, bijvoorbeeld als deïst, maar dat weet je vast wel, hecht ik geen waarde aan wat men als "goddelijke interventie" begrijpt, zoals profeten, heilige boeken, mirakels, omdat God volgens mij nooit tegen zijn eigen natuurwetten zou handelen. Ik vind het altijd jammer dat mensen een antwoord zoals dat van jou geven als ik zeg dat ik een creationist ben, en het wordt meestal onduidelijk indien ik zeg dat ik de evolutietheorie eveneens aanvaard. Toch is dit universum op een bepaald punt ontstaan, en gaat het debat omtrent God er over wat het universum deed ontstaan: een natuurlijke of intentionele kracht of proces. Ik geloof in het tweede om dezelfde reden als voormalige atheïst Anthony Flew, namelijk dat ik geloof dat "het leven", DNA bijvoorbeeld, een zekere vorm van intelligentie vergt om te maken. Wetenschappers hebben reeds aangetoond dat in een laboratorium men zelf een "mini-Big Bang" kan opwekken - zij vinden enkel een middel hoe dat met intentie te doen, het wordt niet teruggevonden in de natuur. Dat is eveneens een klein voorbeeld waarom ik eerder in intentie geloof, en dus in God. En voor de rest, ieder zijn of haar mening.
![]() |
![]() |
![]() |
#192 |
Gouverneur
|
![]() Dawkins verwerpt het bestaan van moraliteit en ethiek. Hij kan ook niet anders. Atheïsten zijn materialisten (in de filosofische betekenis van het woord) en de wereld ontwikkeld zich bijgevolg volledig causaal, dus zonder vrije wil. Dat laat uiteraard geen ruimte voor moraliteit.
Want alle verwerpelijk gedrag heeft een reden, buiten de wil van de persoon in kwestie op. Zoals Marc Dutroux op zijn proces zei: "Als kind was ik aan zee en kreeg ik geen ijsje van mijn ouders." Dit leidde tot een trauma dat uiteindelijk resulteerde in kindermoord. Hijzelf treft geen schuld! M.a.w.: zonder moraliteit is de mensheid verdoemd. Moraliteit is enkel mogelijk als men het bestaan van een ziel, een geest, of hoe je het ook wenst te noemen, aanvaardt. (Immanuel Kant heeft dat als eerste prachtig aangetoond.) Maar ja, Dawkins is niet in moraliteit geïnteresseerd, enkel in zijn eigen gelijk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Er is mijn inziens wel een verschil tussen geloven in iets goddelijk en geloven dat je lief van je houd. In het tweede geval WEET je dat 'houden van(al is het maar uit eigen ervaring)' bestaat (nuchtere objectieve vaststelling), het is alleen de vraag of dat het geval is bij je lief.Daar geloof je dan al dan niet in( geloof, subjectieve deel). In het eerste geval is er nog steeds geen absoluut bewijs verschenen dat er iets goddelijks zou bestaan, hierin geloven is dus absoluut op niets objectief gebaseerd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Mijn punt was dat niet alle atheïsten diezelfde redelijkheid zijn toebedeeld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Citaat:
In 300BC was men ook overtuigd van een platte aarde bij een toenmalig gebrek aan bewijs voor iets anders. Daarmee kan je volgens mijn opvattingen nog niets uitsluiten. Maar ik vermoed dat uw overtuiging steunt op Occam's razor en dat is uw goed recht. Laatst gewijzigd door kweekmans : 9 januari 2007 om 16:20. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Het is een beetje triest dat veel filosofen tegenwoordig over dezelfde kam geschoren worden als creationisten uit de "bible belt", VS. Of anderzijds dat elk geloof in "iets" quasi gelijkgesteld wordt aan het ontkennen van dinosaurussen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() religie vergelijken met wetenschap duid op een gebrek aan kennis omtrent beide velden.
![]() Citaat:
"All things being equal, the simplest solution tends to be the best one." lijkt mij wel gezellig qua gedachtengang. Simpele logica is voor mij voldoende. Iets wat niet in de realiteit voorkomt is niet reeël. Zelfs gelovigen halen aan dat hun god buiten de realiteit staat ; ja halloo realiteitscheck = wat niet in de realiteit voorkomt bestaat niet. Al de rest is zever in pakjes. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ja, ik zie wel een verschil.
U laat uitschijnen dat ik gezegd heb dat enkel kinderen die een religieuze opvoeding krijgen geen vrijheid van godsdienst genieten, terwijl dat niet het geval is. Citaat:
Ik begrijp echt niet wat er schadelijk is aan het geven van een levensbeschouwelijke opvoeding. Trouwens, als iemand zijn kinderen leert dat ze beleefd moeten zijn dan wordt dat kind ook een bepaald gedachtegoed opgelegd. Is dat in uw ogen dan ook kindermishandeling? Indien ja, dan heeft verderdiscussiëren m.i. geen zin. Indien nee, dan ben ik ten zeerste benieuwd waarom niet.
![]() |
![]() |
![]() |
#200 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |