![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#181 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Ik zie niet in dat Dave Johannes Paulus de Grote zou aanbidden.
Dat is trouwens tegen de katholieke leer. Heiligen mag je niet aanbidden, wel vereren. Enkel God mag je aanbidden. Heiligen daarentegen mogen wel erkenning krijgen omdat ze dienen als 'bewonderingswaardige' wegwijzers naar de Ene God.
|
|
|
#182 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#183 |
|
Parlementsvoorzitter
|
In de katholieke kerk wordt er een groot onderscheid gemaakt tussen aanbidden vs. vereren!
Helaas verstaan velen het verschil niet, want het is een zeer groot verschil.
|
|
|
#184 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Als je je richt tot een heilige, bv. Maria, dan zeg je toch ook niet:
"Heilige Maria, ik aanbid u", maar "Heilige Maria, bid voor ons". M.a.w. een katholiek richt zich tot een heilige, en vraagt aan die heilige of hij/zij mee wil bidden tot God.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 7 februari 2007 om 17:25. |
|
|
|
|
|
#185 | |
|
|
Citaat:
Ik denk dat we hier best onze discussie afronden. Jij leeft duidelijk in een andere wereld dan ik en ik heb geen enkel probleem met uw geloofsovertuiging, echter wel met de blindheid voor bepaalde niet-spirituele zaken en de drang om me uw geloof te verklaren. MvG Gun |
|
|
|
|
|
|
#186 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Ik blind voor niet-spirituele zaken? Dan kent u mij nog niet.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 7 februari 2007 om 17:41. |
|
|
|
|
|
|
#187 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#188 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#189 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Oeganda is een succesverhaal geworden i.t.t. de andere Afrikaanse landen. Oeganda heeft HIV kunnen terugdringen door zeer grootschalige sexuele educatieprogramma's en een aanpak van de armoede. Armoede is een voedingsbodem waardoor Aids epidemisch wordt. Het is niet toevallig dat Aids welig tiert in Afrika en derdewereldlanden. Het katholiek verbod op het condoom is trouwens niet zo absoluut: In het geval dat in een relatie één van de partner HIV-besmet is, ziet men een geldige reden om het condoom te gebruiken. (wegens het gebod: Gij zult niet doden) (zie draad: Het Vaticaan staat het condoom toe in de strijd tegen Aids.) Ik wens anders het condoomdebat verder te zetten in deze draad.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 7 februari 2007 om 18:12. |
|
|
|
|
|
|
#190 | ||
|
|
De ene katholiek tegen de andere
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
#191 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 7 februari 2007 om 18:58. |
|
|
|
|
|
|
#192 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Nogal merkwaardig dat ze op dit punt de paus zouden volgen, terwijl ze zijn ander moreel onderricht, nl. onthouding voor het huwelijk en huwelijkstrouw dan weer niet volgen. Zien jullie nu in hoe belachelijk jullie je maken? |
|
|
|
|
|
|
#193 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#194 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 7 februari 2007 om 20:16. |
|
|
|
|
|
|
#195 |
|
Minister
|
De stelling als zou JPII verantwoordelijk zijn voor de "talrijke" AIDS-doden in Afrika is ronduit hypocriet, en niet vol te houden. En wel om twee volgende redenen:
Wie dergelijke logica hanteert, durft die nog zijn achterkleinzoon in de ogen kijken? Ik zou in de grond zinken van schaamte. |
|
|
|
|
|
#196 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Bron: Het Laatste Nieuws Datum: 15 december 2005 Het Vaticaan heeft aan alle christenen ter wereld gevraagd 5 euro te schenken om te helpen in de strijd tegen aids. Tegelijk blijft het condoom als preventiemiddel echter taboe. Laatst gewijzigd door system : 7 februari 2007 om 20:28. |
|
|
|
|
|
|
#197 | |
|
Minister
|
Citaat:
Maar onderschat niet de rol die de kerk daar tijdens de koloniale periode heeft gespeeld en waarvan nu nog steeds de nare gevolgen zichtbaar zijn. Ken je geschiedenis zou ik zeggen, of lees anders de boeken van afrika-kenner bij uitstek Wilbur Smith eens, die schets een prachtig beeld hoe het hedendaagse afrika is ontstaan vanuit de ellende die de veelal katholieke overheersers dat continent hebben gebracht en nog steeds brengen.
|
|
|
|
#198 | ||
|
Minister
|
Citaat:
Citaat:
't Is toch makkelijk kritiek te leveren zolang we in de 3e persoon kunnen spreken. Ze moesten dit, ze moesten dat... System, de logica vanwege sommigen hier, die zeker niet de mijne is - begrijp me niet verkeerd - die leidt wel tot volgende rare conclusie. Als JPII ook maar één AIDS-dode kan worden verweten omdat hij tegen het condoom predikte... ... dan kan ook jou persoonlijk en mij persoonlijk, en ook elk van JPII's kritikasters persoonlijk zeker minstens één AIDS-dode verweten worden omdat wij nalieten een rekeningnummer te openen, campagne te voeren en met de opbrengst daarvan condooms naar ginder te sturen. Merk op dat ik me niet meer van de derde persoon bedien. Dat is te vrijblijvend. De kwestie in de eerste persoon stellen getuigt tenminste van iets meer oprechtheid. Sans rancune |
||
|
|
|
|
|
#199 | |||
|
Banneling
|
Citaat:
Vaticaan keurt condooms goed in strijd tegen AIDS -------------------------------------------------------------------------------- http://www.katholieknederland.nl/act...FJaar2006.html Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Citaat:
|
|||
|
|
|
|
|
#200 | |
|
Banneling
|