Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 januari 2008, 11:53   #181
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Morduk Bekijk bericht
Ik lees 's avonds bij kaarslicht.

Is dat eigenlijk ecologisch verantwoord?
Geeft dat geen CO2 uitstoot?
En verspreiding van roetdeeltjes in de lucht?
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2008, 18:04   #182
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
't Klopt helemaal niet wat u schrijft: die ondernemer sloot zijn deuren omdat er gewoon geen vraag meer is naar kwikbarometers. Dat was de enige reden.

Daarnaast is het zo dat de huidige spaarlampen nog wel met een zekere hoeveelheid kwik zijn gevuld, maar dat dit over enkele jaren niet meer het geval zal zijn. Men is daar nu al druk mee bezig en binnenkort zullen er kwikvrije spaarlampen op de markt komen.
Deze brave man heeft wel degelijk z'n deuren moeten sluiten wegens een Europese wetgeving.

Binnenkort, daar koop je nu niets voor. Momenteel zijn de spaarlampen gevuld met gevaarlijk kwik en de modale burger weet het niet. Hij kiepert zijn nok lampen bij het gewone huisvuil. Goed voor het milieu!!!
Oud 24 januari 2008, 18:09   #183
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij mijn weten is nu al een besparende maatregel van kracht bij alle autosnelwegen in het Vlaams Gewest.
Deze maatregel houdt in dat de lampen eerder uitgaan ('snachts en later aangaan 'smorgens). Voor mij mag om de andere lamp uitgedaan worden tijdens de rest van de tijd. Bijvoorbeeld, aan het armatuur de linkse lamp, aan het volgende armatuur de rechtse lamp.
Oud 24 januari 2008, 22:28   #184
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Binnenkort, daar koop je nu niets voor. Momenteel zijn de spaarlampen gevuld met gevaarlijk kwik en de modale burger weet het niet. Hij kiepert zijn nok lampen bij het gewone huisvuil. Goed voor het milieu!!!
Er staat weldegelijk op de verpakkingen dat een kapotte spaarlamp bij het KGA hoort. Als de burger dat niet wil lezen, dan is dat zijn verantwoordelijkheid, net zoals zovelen motorolie maar blijven uitgieten in hun afvoerputje.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2008, 23:05   #185
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Daimanta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
't Is inderdaad een vals argument, ook al omdat de warmte die een gloeilamp produceert gewoon weinig bijdraagt tot de temperatuur in een bepaalde kamer. Slechts wanneer je een batterij van enkele honderden lampen plaatst, zal je enig warmtevoordeel hebben. Maar, zoals je al aangaf, is dat geen efficiënte methode om warmte te produceren.
Dat zou je denken maar het is GEEN vals argument. Zo hebben wij hier een kamer in ons huis waar vroeger 3 gloeilampen inzaten. Als die even aanstonden werd het bloedheet in de kamer. Pasgeleden hebben we ze vervangen door spaarlampen en ik heb het hier af en best fris. Nou zullen er mensen zijn die zeggen dat ik het uit mijn duim zuig of dat ik rare verbanden leg maar dan heb je nog nooit in die kamer gezeten.
Oud 24 januari 2008, 23:17   #186
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
Dat zou je denken maar het is GEEN vals argument. Zo hebben wij hier een kamer in ons huis waar vroeger 3 gloeilampen inzaten. Als die even aanstonden werd het bloedheet in de kamer. Pasgeleden hebben we ze vervangen door spaarlampen en ik heb het hier af en best fris. Nou zullen er mensen zijn die zeggen dat ik het uit mijn duim zuig of dat ik rare verbanden leg maar dan heb je nog nooit in die kamer gezeten.
Ik zeg dat u niet uw duim zuigt.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2008, 08:34   #187
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een eenvoudige gloeilamp van 60Watt bijvoorbeeld produceert niet in die mate warmte dat je daarmee de temperatuur van een kamer zou kunnen beïnvloeden. Ook drie lampen niet. Doe maar eens de berekening!
Oud 25 januari 2008, 09:13   #188
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

een gloeilamp zet 85% van de energie om in warmte.

180W aan gloeilamp geeft dus 153W aan warmte.

Een menselijk lichaam doet net evenveel.

Als een kamer goed genoeg geisoleerd is om met die 153W de boel behachelijk te houden, gaat de aanwezigheid van een mens die kamer "warm" maken.

Ergo Daimanta, je hebt blijkbaar een goed geisoleerde kamer in je huis.
Oud 25 januari 2008, 10:20   #189
Morduk
Parlementsvoorzitter

Morduk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

't is toch niet het kleinste kamertje hé
Oud 25 januari 2008, 12:00   #190
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht

Als een kamer goed genoeg geisoleerd is om met die 153W de boel behachelijk te houden, gaat de aanwezigheid van een mens die kamer "warm" maken.

Ik denk dat er maar weinig mensen een gloeilamp van 180Watt in een kleine kamer hangen hebben. Voor huishoudelijk gebruik schommelt de wattage tussen 20 en 80, met een minder voorkomende uitschieter naar 100.

'n Lichaam in rust geeft inderdaad een goede 100Watt, maar dat volstaat zeker niet om een doorsnee kamer op te warmen en om daar vervolgens een bepaalde themperatuur te behouden. In België zijn de doorsnee huizen immers niet dermate geïsoleerd dat ze de standaard van een passiefhuis bereiken. Slechts in dergelijke huizen kan men een ruimte verwarmen met een strijkijzer, maar dat toestel geeft nog steeds een hogere wattage dan enkele gloeilampen.
Oud 25 januari 2008, 14:11   #191
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht

Klopt, waarschijnlijk is het in die kamer net iets te goed geïsoleerd. Gelukkig is het nu frisser.
Oud 25 januari 2008, 18:25   #192
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat er maar weinig mensen een gloeilamp van 180Watt in een kleine kamer hangen hebben. Voor huishoudelijk gebruik schommelt de wattage tussen 20 en 80, met een minder voorkomende uitschieter naar 100.

'n Lichaam in rust geeft inderdaad een goede 100Watt, maar dat volstaat zeker niet om een doorsnee kamer op te warmen en om daar vervolgens een bepaalde themperatuur te behouden. In België zijn de doorsnee huizen immers niet dermate geïsoleerd dat ze de standaard van een passiefhuis bereiken. Slechts in dergelijke huizen kan men een ruimte verwarmen met een strijkijzer, maar dat toestel geeft nog steeds een hogere wattage dan enkele gloeilampen.
Een ouderwetse kroonluchter met 8 lampjes van 25 W geeft al een totaal van 200 W. Je moet dan al het één en ander uitspelen.

Laatst gewijzigd door guido 007 : 25 januari 2008 om 18:26.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2008, 22:41   #193
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een ouderwetse kroonluchter met 8 lampjes van 25 W geeft al een totaal van 200 W. Je moet dan al het één en ander uitspelen.
Welja, geef mij maar eens de berekening.
Oud 25 januari 2008, 22:43   #194
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Klopt, waarschijnlijk is het in die kamer net iets te goed geïsoleerd. Gelukkig is het nu frisser.
Waaruit bestaat deze isolatie dan wel? En is dat eigen aan die kamer?
Oud 25 januari 2008, 22:44   #195
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We moeten met z'n allen energie besparen.

Voorstanders van spaarlampen argumenteren louter op het verbruik ervan.

Tegestanders argumenteren op de volgende wijze:

Een gloeilamp geeft ook warmte af, door deze warmte moet de CV minder warmte produceren.

Een spaarlamp kost teveel, je bent een jaar verder eer je misschien iets aan het verdienen bent.

Spaarlampen zijn niet gemaakt voor kortstondig gebruik (leeftijd gaat drastisch omlaag en geeft in het begin te weinig licht).

De kleur van het licht is te akelig wit (alhoewel dit al verbeterd is)

Spaarlampen kan je niet dimmen.

De contacten van de schakelaars branden veel sneller in (bij meerdere spaarlampen gelijktijdig).

De vorm van de spaarlamp is niet je dat, hier is reeds aan gewerkt maar toch zit je met een grotere lamp.

Wat met de lamp als ze stuk is? Welke materialen zijn er in verwerkt? Wat is het effect op het milieu?

enz....

En de belangrijkste reden van allemaal, spaarlampen benutten het volledige zichtbare lichtspectrum niet. M.a.w, het is geen "wit" licht, integenstelling tot halogeenlampen, spots, en de wolfram lamp.

Ik ben nu geen pschychologisch expert, maar ik kan me wel voorstellen dat zo'n spaarlamp, zeker op lange termijn, even traumatisch zou zijn als een constante lekkende kraan op een ijzeren plaat.
Oud 25 januari 2008, 23:17   #196
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
En de belangrijkste reden van allemaal, spaarlampen benutten het volledige zichtbare lichtspectrum niet. M.a.w, het is geen "wit" licht, integenstelling tot halogeenlampen, spots, en de wolfram lamp.

Ik ben nu geen pschychologisch expert, maar ik kan me wel voorstellen dat zo'n spaarlamp, zeker op lange termijn, even traumatisch zou zijn als een constante lekkende kraan op een ijzeren plaat.
Bij mijn weten is dat allemaal achterhaald en bestaan er spaarlampen die allerlei soorten licht produceren.
Oud 25 januari 2008, 23:18   #197
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Waaruit bestaat deze isolatie dan wel? En is dat eigen aan die kamer?
Weet ik niet precies en ja, het is eigen aan die kamer. Het is namelijk een omgebouwde garage waarvan een kant volledig uit ramen bestaat en aan een andere kant nog 2 ramen.
Oud 25 januari 2008, 23:21   #198
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij mijn weten is dat allemaal achterhaald en bestaan er spaarlampen die allerlei soorten licht produceren.
Juist. De goeie zijn niet goedkoop. Een hallogeen spaarlamp op 220 V kost vlug 30 €. Maar het is inderdaad zo dat je toch een klein minuke moet wachten alvorens die licht geeft op volle sterkte. Als je dan zo een zestal lampen ineens plaatst, is het idd ook wel een kleine investering.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2008, 23:22   #199
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Weet ik niet precies en ja, het is eigen aan die kamer. Het is namelijk een omgebouwde garage waarvan een kant volledig uit ramen bestaat en aan een andere kant nog 2 ramen.
Laat me toe grote vraagtekens te plaatsen bij wat u beweert over de warmtegraad versus isolatie in die garage, vooral omdat ik toch wat ervaring heb opgedaan met passiefhuizen en hun doorgedreven isolatietechnieken.
Oud 25 januari 2008, 23:26   #200
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Juist. De goeie zijn niet goedkoop. Een hallogeen spaarlamp op 220 V kost vlug 30 €. Maar het is inderdaad zo dat je toch een klein minuke moet wachten alvorens die licht geeft op volle sterkte. Als je dan zo een zestal lampen ineens plaatst, is het idd ook wel een kleine investering.
Een die wel loont. Hier hebben we bijvoorbeeld 2 x 4 spaarlampen (Megaman die wel geen 30 euro kostten zoals u stelt - bij ons komt er alleen Megaman en Osram in huis) in de woonkamer die ruwweg vier tot zes uur tijdens een winterdag branden. Reken maar uit.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be