Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 maart 2007, 19:54   #181
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Het celibaat heeft verschillende redenen:

-Sacramenteel: een priester die ongehuwd is zal een gelovige sneller in vertrouwen nemen dan een priester die gehuwd is. Dit is belangrijk in het biechtsacrament en gesprekken van zeer vertrouwelijke aard.

-Sociaal: een priester kan zijn tijd ten volle verdelen over zijn gemeenschap en zijn taak in zijn gemeente.

-Financieel: priester moet geen gezin onderhouden, zodat er minder neiging is tot gesjoemel dat er geld onterecht bij eigen gezin 'terechtkomt', wat eigenlijk de gemeenschap toebehoort.

-Mobiliteit: de bisschop kan gemakkelijker zijn priesters verplaatsen van de ene kant naar de andere kant van het bisdom. Er is geen gezin dat zich 'gesettled' heeft.

-Erfelijkheid: Er kunnen geen priesterlijke geslachten ontstaan, fils-�*-papa waar kerkelijke macht accumuleert.

-Minder schandalen: kuisheid als voorwaarde zorgt ervoor dat een priester niet verwikkeld kan geraken in echtscheidingszaken, overspel,... juist omdat een priester een voorbeeldfunctie hoort te zijn voor zijn gemeenschap.

-Religieus: meer tijd voor een intens religieus leven en liefde voor God.
Dank U Judokus voor Uw eerlijk antwoord
Oud 18 maart 2007, 19:59   #182
system
Banneling

Standaard

Judokus.
Citaat:
Minder schandalen: kuisheid als voorwaarde zorgt ervoor dat een priester niet verwikkeld kan geraken in echtscheidingszaken, overspel,... juist omdat een priester een voorbeeldfunctie hoort te zijn voor zijn gemeenschap.

[
Citaat:
quote=duveltje382;2533919]Dank U Judokus voor Uw eerlijk antwoord
[/quote]

Minder schandalen? De kranten stonden er de laatste tijd toch vol van sexuele schandalen van priesters. En al die priesters die 'met hun meid samenwoonden'? De volksmopjes zeggen vaak de waarheid. Vandaag was er alweer een geval sexuele aberratie van een priester op het televisienieuws. Dus spreek mij als het u belieft niet over 'de kuisheid van de priesters'.

Laatst gewijzigd door system : 18 maart 2007 om 20:02.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2007, 20:08   #183
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Judokus.

Minder schandalen? De kranten stonden er de laatste tijd toch vol van sexuele schandalen van priesters. En al die priesters die 'met hun meid samenwoonden'. De volksmopjes zeggen vaak de waarheid. Vandaat was er alweer een geval op de televisie. Dus spreek mij als het u belieft niet over 'de kuisheid van de priesters'.
Het celibaat is niet onmogelijk te volbrengen en het is ook niet zo dat celibataire priesters zich vaker schuldig zouden maken aan seksueel wangedrag dan bijvoorbeeld getrouwde huisvaders. Wanneer deze laatsten zich misdragen, krijgen ze veel minder aandacht van de media en daardoor lijkt er oppervlakkig gezien een verband te bestaan tussen het celibaat en seksueel wangedrag, maar dit is maar schijn.

Wel is het zo dat niet iedereen voor het celibataire leven geschikt is. Het moet een weloverwogen, volwassen beslissing zijn die in de realiteit geworteld is. Een kandidaat voor het priesterschap die veel bezig is met seks, kan er beter niet aan beginnen. Wanneer de basis van een celibaat gezond is, dan zal die persoon ook gemakkelijker het hoofd kunnen bieden aan verleidingen, die vroeg of laat zijn pad kruisen.

Laatst gewijzigd door Judokus : 18 maart 2007 om 20:09.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2007, 20:13   #184
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het celibaat is niet onmogelijk te volbrengen en het is ook niet zo dat celibataire priesters zich vaker schuldig zouden maken aan seksueel wangedrag dan bijvoorbeeld getrouwde huisvaders. Wanneer deze laatsten zich misdragen, krijgen ze veel minder aandacht van de media en daardoor lijkt er oppervlakkig gezien een verband te bestaan tussen het celibaat en seksueel wangedrag, maar dit is maar schijn.

Wel is het zo dat niet iedereen voor het celibataire leven geschikt is. Het moet een weloverwogen, volwassen beslissing zijn die in de realiteit geworteld is. Een kandidaat voor het priesterschap die veel bezig is met seks, kan er beter niet aan beginnen. Wanneer de basis van een celibaat gezond is, dan zal die persoon ook gemakkelijker het hoofd kunnen bieden aan verleidingen, die vroeg of laat zijn pad kruisen.
Voor de vele priesters in het verleden was het celibaat een verplichting die niet vol te houden was. Het was voor 'de bühne' vol te houden, voor de buitenwerel ,maar vele priesters 'foetelden' en hielden er in de praktijk wel een vrouw op na of gingen hun eros ergens anders beleven. Het celibaat is trouwens nergens ingesteld door Jezus. In de middeleeuwen liep het uit de hand door de vele onwettige kinderen (bastaarden) van de priesters, priesters die hun familie niet konden onderhouden en dergelijke. Daarom werd het celibaat ingesteld.

Laatst gewijzigd door system : 18 maart 2007 om 20:14.
Oud 18 maart 2007, 20:18   #185
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Minder schandalen? De kranten stonden er de laatste tijd toch vol van sexuele schandalen van priesters. En al die priesters die 'met hun meid samenwoonden'? De volksmopjes zeggen vaak de waarheid. Vandaag was er alweer een geval sexuele aberratie van een priester op het televisienieuws. Dus spreek mij als het u belieft niet over 'de kuisheid van de priesters'.
Baseer jij je mening op wat ze in de gazet schrijven?

In de gazet???!!!
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2007, 20:28   #186
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Voor de vele priesters in het verleden was het celibaat een verplichting die niet vol te houden was. Het was voor 'de bühne' vol te houden, voor de buitenwereld.maar vele priesters 'foetelden' en hielden er in de praktijk wel een vrouw op na. Het celibaat is trouwens nergens ingesteld door Jezus. In de middeleeuwen liep het uit de hand door de vele onwettige kinderen (bastaarden) van de priesters, priesters die hun familie niet konden onderhouden en dergelijke. Daarom werd het celibaat ingesteld.
Het celibaat is ook geen doctrine of dogma. Het is een werkregel binnenin de Kerk. In theorie zou elke paus ten allen tijde het verplichte celibaat kunnen wijzigen of opheffen.

Paus Benedictus XVI heeft echter het besluit van de bisschoppensynode gevolgd. Vorig jaar is men samengekomen om de 'celibaatkwestie' te bespreken. De oorzaak was namelijk de Afrikaanse bisschop Milingo uit Zambië die openlijk vroeg om het celibaat op te heffen. Hij ging zelfs nog een stapje verder: Miligno wijdde getrouwde mannen tot priester, en verplichtte Rome dus om samen te komen met bisschoppen van over de hele wereld, om het celibaat te herzien of te herbevestigen.

Tijdens de bisschopensynode heeft men alle voor- en nadelen nogmaals op een rij kunnen zetten. Men heeft besloten dat de voordelen enorm veel meer doorwogen, waardoor men het celibaat heeft herbevestigd als "interne werkregel" voor priesters. Het diakonaat blijft openstaan voor gehuwde mannen.
Oud 18 maart 2007, 20:32   #187
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

'De meeste priesters houden zich aan het celibaat’

Hilversum (Van onze redactie) 22 augustus 2006 – De Utrechtse hulpbisschop Gerard de Korte betreurt het dat er vooral aandacht is voor uittredende en niet in seksuele onthouding levende priesters in de RK-Kerk, terwijl volgens hem de meeste priesters celibatair leven. “Hun wordt groot onrecht gedaan, omdat de opvatting heerst dat ook zij de katjes wel in het donker zullen knijpen”, aldus mgr. De Korte in een vandaag gepubliceerd interview met de Volkskrant.

Dubbelleven

Aanleiding voor het interview is het recente uittreden van drie jonge priesters in het bisdom Den Bosch, maar ook de bewering van de Stichting Magdala dat zeker honderd priesters in Nederland een geheime liefdesrelatie hebben. De Korte: “Een aantal priesters leidt een dubbelleven. Ik ga geen feiten ontkennen, het leven is weerbarstig en er haken priesters af. Ik kan hun leven niet wegen, maar het is tragisch de gelofte niet te kunnen houden.”

‘Het goede fluistert, het kwade schreeuwt’

De hulpbisschop voegt toe dat het nauwelijks opvalt dat veel priesters zich gewoon aan hun gelofte houden. “Het goede fluistert, het kwade schreeuwt. Over de hele wereld zijn er zo’n 400 duizend priesters en een miljoen religieuzen. Ik ga ervan uit dat de meesten celibatair leven. Ik ken veel priesters die celibatair leven en gelukkig zijn. Hun wordt groot onrecht gedaan, omdat de opvatting heerst dat ook zij de katjes wel in het donker zullen knijpen.”

Twee keuzes

De Korte was voor zijn bisschopswijding van 1992 tot 1999 rector van het Arïenskonvikt, de priesteropleiding van het aartsbisdom Utrecht. In de Volkskrant zegt hij dat het inderdaad onbegrijpelijk lijkt dat mensen vrijwillig afstand doen van erotiek en seksualiteit. “Je moet twee keer kiezen, zei ik mijn priesterstudenten altijd. Je moet kiezen voor het priesterschap en voor het celibaat. Je kunt het celibaat nooit op de koop toe nemen.’

Seksuele verlangens

Op de vraag of priesters zich ook in gedachten seksueel moeten onthouden zegt De Korte: “Natuurlijk, iedereen heeft dromen, een onderbewustzijn, waarin seksuele verlangens een rol spelen, dat is elk mens gegeven. Maar daar zie je van af. Op de priesteropleiding leren we dat niet te zien als doodzonde of taboe. Een mens heeft hormonen. Ten tijde van het rijke roomse leven, in de jaren twintig tot zestig, was de kerk nogal lichaamsvijandig. Maar wij zijn ook schepselen, het lichaam is de tempel van de heilige geest. We moeten trots zijn op ons lichaam dat aan God is verbonden.”

Celibaat niet afschaffen

De Korte is geen voorstander van het opheffen van het verplichte priestercelibaat. “Persoonlijk ben ik geen voorstander van wijzigingen, maar ik ben genoeg historicus om te beseffen dat celibaat en priesterschap ooit kan worden ontkoppeld. Bisschoppen uit derdewereldlanden willen oudere, beproefde mannen met een stabiel huwelijksleven tot priester wijden. Ik ontmoet veel parochianen die zich afvragen of het niet beter is als priesters trouwen. Er is veel discussie.”

Spirituele dimensie

Opheffen van het verplichte celibaat kan volgens de Utrechtse hulpbisschop het gevaar opleveren dat de “spirituele dimensie” van het priesterschap verloren gaat. “Het celibaat wijst vooruit naar de wereld die komen gaat. Christenen geloven dat het leven uitmondt in een voltooid koninkrijk waar instituten niet meer bestaan, ook het huwelijk niet of seksualiteit”, aldus mgr. De Korte in de Volkskrant.

Bron: katholieknederland.nl

Laatst gewijzigd door Judokus : 18 maart 2007 om 20:33.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2007, 20:46   #188
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het celibaat is ook geen doctrine of dogma. Het is een werkregel binnenin de Kerk. In theorie zou elke paus ten allen tijde het verplichte celibaat kunnen wijzigen of opheffen.

Paus Benedictus XVI heeft echter het besluit van de bisschoppensynode gevolgd. Vorig jaar is men samengekomen om de 'celibaatkwestie' te bespreken. De oorzaak was namelijk de Afrikaanse bisschop Milingo uit Zambië die openlijk vroeg om het celibaat op te heffen. Hij ging zelfs nog een stapje verder: Miligno wijdde getrouwde mannen tot priester, en verplichtte Rome dus om samen te komen met bisschoppen van over de hele wereld, om het celibaat te herzien of te herbevestigen.

Tijdens de bisschopensynode heeft men alle voor- en nadelen nogmaals op een rij kunnen zetten. Men heeft besloten dat de voordelen enorm veel meer doorwogen, waardoor men het celibaat heeft herbevestigd als "interne werkregel" voor priesters. Het diakonaat blijft openstaan voor gehuwde mannen.
Men zal dit standpunt niet kunnen volhouden in de decennia die volgen vrees ik.
Oud 18 maart 2007, 21:14   #189
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat weet ik zo nog niet. Vooral het argument van de bijkomende belasting t.g.v. het gezinsleven snijdt wel degelijk hout. En nu méér dan ooit.

In 1950 bvb. bleven de vrouwen thuis, terwijl de mannen als kostwinner fungeerden. De vrouwen hadden aan het huishouden - wassen, plassen en voor de kinders zorgen - een fulltimejob.

In 2007 draaien de vrouwen in veel gevallen nog steeds op voor het huishouden, naast hun job!!! Leiden hedendaagse vrouwen een minder belastend leven dan hun zusters uit 1950? Ik dacht het niet!

Nu men stilaan begint dóór te krijgen dat het gezinsleven, het huishouden geen te onderschatten taak is, nu zou de Kerk, tégen hedendaagse tendenzen in, het oude argument loslaten dat een gezin sowieso (te) belastend is voor iemand die zich geroepen voelt de zielezorg van hem toevertrouwde gelovigen waar te nemen...?

Daarom denk ik dat de Kerk vandaag méér dan ooit er verstandig aan doet de celibaatsplicht te handhaven.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2007, 21:20   #190
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Dat weet ik zo nog niet. Vooral het argument van de bijkomende belasting t.g.v. het gezinsleven snijdt wel degelijk hout. En nu méér dan ooit.

In 1950 bvb. bleven de vrouwen thuis, terwijl de mannen als kostwinner fungeerden. De vrouwen hadden aan het huishouden - wassen, plassen en voor de kinders zorgen - een fulltimejob.

In 2007 draaien de vrouwen in veel gevallen nog steeds op voor het huishouden, naast hun job!!! Leiden hedendaagse vrouwen een minder belastend leven dan hun zusters uit 1950? Ik dacht het niet!

Nu men stilaan begint dóór te krijgen dat het gezinsleven, het huishouden geen te onderschatten taak is, nu zou de Kerk, tégen hedendaagse tendenzen in, het oude argument loslaten dat een gezin sowieso (te) belastend is voor iemand die zich geroepen voelt de zielezorg van hem toevertrouwde gelovigen waar te nemen...?

Daarom denk ik dat de Kerk vandaag méér dan ooit er verstandig aan doet de celibaatsplicht te handhaven.
Mogelijk. De toekomst zal het uitwijzen.
Oud 18 maart 2007, 22:23   #191
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Met de woorden van Monseigneur Gaillot: "Als de Kerk niet dient, dan dient ze tot niets."
Dus de kerk is er om te samenleving te helpen ordenen? Is dat religie?
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2007, 22:32   #192
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
En datzelfde geldt evengoed de paus in Rome, en alle pracht en praal die in het Vaticaan wordt bewaard. Die pracht en praal is cultureel erfgoed, en niet zozeer religieus erfgoed. Die pracht en praal behoort dus de hele mensheid toe, niet alleen de katholieke Kerk. Nogal wiedes dat daarmee niet lichtzinnig moet worden omgegaan. Latere generaties zouden ons zulks erg kwalijk nemen, vrees ik...
Ik volg je deels. Je ziet over het hoofd dat de kerk heden ten dage nog steeds heel wat geld opslorpt. Daarenboven staan er enorme kapitalen op de rekeningen van het Vaticaan. Grote delen van dit geld of intresten stammen uit het verleden. En zo ver hoeven we niet terug te gaan. De glamour en glitter van het Vaticaan heeft nu overigens andere vormen aangenomen. Denk bv aan de show in Duitsland die de paus op zijn eerste buitenlandse trip gegeven had. Of alle high-tech waar het Vaticaan mee uitgerust is. Is dat werkelijk nodig, al die investeringen? Als de paus echt zo bekommerd is, dan zou ik toch andere taferelen verwachten. Goede doelen en fondsen? Wat een lachertje. We weten allen dat Bill Gates daar ook een kampioen in is. Niettemin, blijft hij de rijkste man ter wereld. Kan het hem werkelijk zoveel schelen? Of is het allemaal een voor velen niet te slikken imago-stunt? En wat met alle schatten in de kelders van het Vaticaan en andere kerkelijke instituten? Zijn die er ook voor heel de mensheid? Alle mooie werkjes die in de privé-afdelingen hangen? Me dunkt dat die evengoed aan een museum kunnen verkocht worden om de opbrengst weg te schenken. Maar nee, dat offer is te groot.

Laatst gewijzigd door Dycore : 18 maart 2007 om 22:48.
Oud 18 maart 2007, 22:40   #193
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ze houden dit standpunt al 900 jaar aan. Zelfs na de seksuele revolutie van de jaren '60 en het post-modernisme sinds de jaren '80 heeft het de Kerk niet overtuigd om haar standpunt te veranderen.

Ik durf zelfs gewaag maken van een nieuwe contra-reformatie van de Rooms-Katholieke Kerk.
Oud 18 maart 2007, 22:41   #194
Dycore
Banneling

Standaard

Waarom kunnen spiritualiteit en seksualiteit niet hand in hand gaan?
Oud 18 maart 2007, 22:42   #195
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ze houden dit standpunt al 900 jaar aan. Zelfs na de seksuele revolutie van de jaren '60 en het post-modernisme sinds de jaren '80 heeft het de Kerk niet overtuigd om haar standpunt te veranderen.

Ik durf zelfs gewaag maken van een nieuwe contra-reformatie van de Rooms-Katholieke Kerk.

Maar ze hebben bijna geen priesters meer.
Oud 18 maart 2007, 22:43   #196
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
Dus de kerk is er om te samenleving te helpen ordenen? Is dat religie?
Niet ordenen maar ten dienste staan van de maatschappij.
De maatschappij ordent zichzelf wel. De Kerk moet hierin echter een profetische stem zijn. Ook al blijft het een stem in de woestijn...
Oud 18 maart 2007, 22:46   #197
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Wel is het zo dat niet iedereen voor het celibataire leven geschikt is. Het moet een weloverwogen, volwassen beslissing zijn die in de realiteit geworteld is. Wanneer de basis van een celibaat gezond is, dan zal die persoon ook gemakkelijker het hoofd kunnen bieden aan verleidingen, die vroeg of laat zijn pad kruisen.
Waarom zelfs risico's nemen? Als je echt bereid bent om de rest van je leven celibatair te blijven, laat als dan als teken van welgemeendheid toch meteen je ballen afsnijden. Sluit je meteen de kans op schandalen uit ook. Zou dat geen mooie richtlijn zijn voor de kerk?
Oud 18 maart 2007, 22:48   #198
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Maar ze hebben bijna geen priesters meer.
Benedictus XVI schrijft dat het tekort aan priesters geen reden kan of mag zijn om het niveau van het priesterschap naar beneden te halen. Hij pleit zelfs voor verstrenging in de seminaries:
-een strengere selectie van kandidaten
-diepere theologische en filosofische kennis
-het weigeren van homoseksuele seminaristen
-het opnieuw aanleren van latijn

Hij heeft wel een punt: door het niveau naar beneden te halen graven we ons eigen graf. Beter één goede priester dan twee slechte.
Oud 18 maart 2007, 22:51   #199
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
Waarom zelfs risico's nemen? Als je echt bereid bent om de rest van je leven celibatair te blijven, laat als dan als teken van welgemeendheid toch meteen je ballen afsnijden. Sluit je meteen de kans op schandalen uit ook. Zou dat geen mooie richtlijn zijn voor de kerk?
Jezus zei (Mt 19,12): 'Er zijn mannen die niet trouwen omdat ze zichzelf onvruchtbaar gemaakt hebben met het oog op het koninkrijk van de hemel. Laat wie bij machte is dit te begrijpen het begrijpen!’
Oud 18 maart 2007, 23:01   #200
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Jezus zei (Mt 19,12): 'Er zijn mannen die niet trouwen omdat ze zichzelf onvruchtbaar gemaakt hebben met het oog op het koninkrijk van de hemel. Laat wie bij machte is dit te begrijpen het begrijpen!’
Waaruit ik afleid dat Jezus zich tegen het celibaat uitspreekt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be