Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 januari 2004, 20:55   #181
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
De Vlamingen werden in hun taal bediend, maar enkelen onder hen vonden dat zij de enigen zijn die mogen bediend worden in eigen taal. Dat is inderdaad onlogisch en verwerpelijk.
Dat is helemaal niet onlogisch en verwerpelijk. Hun eigen taal is nl. de officiële taal, en de andere talen zijn dat niet. Vlamingen kunnen in Wallonië en in het buitenland (behalve in Nederlandstalige landen) ook niet eisen dat ze in het Nederlands geholpen worden.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2004, 20:59   #182
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
De overheid zou zich minimum aan de officiele taal moeten houden, daar pleit ik voor. Meer dan economisch en algemener is dat toch niet, er een taaltje bijzetten? Wat doen trouwens die paar franstalige zinnen op een folder? O help ze komen ons bezetten?
Het gaat natuurlijk om het principe, dat in de wet is vastgelegd om te voorkomen dat niet-officiële talen gebruikt worden door de overheid. De vergelijking met Friesland was dan ook niet correct, aangezien Fries wel een officiële taal is.

Wat is er zo onlogisch of verwerpelijk aan het principe dat de overheid zich moet houden aan de officiële taal en geen andere talen mag gebruiken in de publieke dienstverlening? Zonder deze wet zou een evt. Franstalige meerderheid in niet-faciliteitengemeenten kunnen overgaan tot het volledig gelijkstellen van het Frans aan het Nederlands, waardoor de Franstaligen zeker niet zullen integreren en het Nederlandstalig karakter volledig verloren gaat.
Is het niet 100% logisch dat de overheidstaal ook de taal van de meerderheid is? Was het niet juist daarvoor dat de Vlamingen vroeger vochten? Veranderen ze nu van principe dan?
Ik laat aan je fantazie over tot wat een ander principe op lange termijn zou leiden...
De taal hoort bij een populatie, niet bij een grondgebied, en als de samenstelling van de bevolking verandert, verandert ook de taal, alle taalwetten ten spijt: die kunnen een evolutie alleen maar afremmen.
En zo mijn achterkleinkinderen Arabisch spreken, zal ik het ook spreken
Mechtoub (Verschrikkellijk,niet? Es salaam aleicum...)
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2004, 21:00   #183
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor mijn part is het chinees, dan nog geeft dat u geen enkele reden om te verbieden dat iemand bovenop het wettelijk verplichte Nederlands ook nog een andere taal hanteert.
Blijkbaar weet u niet waarover het gaat. Nederlands is in het Nederlands taalgebied (bepaald door de Belgische grondwet nota bene) de enige ambtelijke taal (met de afwijking voor de faciliteitengemeenten). Nederlands is dan ook de enige taal waarin de overheid met de burgers communiceert. Frans is geen ambtelijke taal in Vlaanderen (de faciliteitengemeenten niet te na gesproken). Blijkbaar is dat voor jullie net iets te moeilijk te begrijpen.

Voor de rest is er in België een volledige individuele taalvrijheid: iedere burger mag lezen, schrijven, spreken, vergaderen... in welke taal hij of zij maar wil. Enkel het taalgebruik van de overheid is bij wet vastgelegd, en dat is heus niet alleen in België het geval.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2004, 21:03   #184
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1. Het probleem is de frase: "geen andere talen mag gebruiken". Waarom zou de overheid zich ook niet in andere talen bekend mogen maken? Overigens: de website www.vlaanderen.be is zwaaaaaaaaar in fout: er bestaat immers de mogelijkheid om Engels, Duits en Frans te selecteren. En dat voor een overheidsorgaan!

2. De meerderheid beslist, dat is nog steeds de gang van zaken in een democratie dacht ik. Of is Vlaanderen "heilige grond" die voor eeuwig aan Nederlandstaligen is toegewezen?
Ja, d�*t heeft God zelf nog zo beslist, voor zijn dood...
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2004, 21:04   #185
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
De taal hoort bij een populatie, niet bij een grondgebied, en als de samenstelling van de bevolking verandert, verandert ook de taal, alle taalwetten ten spijt: die kunnen een evolutie alleen maar afremmen.
De in de Vlaamse Rand wonende Franstaligen hebben zich niet willen aanpassen. De in gebruik zijnde faciliteiten hebben ze bewust omgebogen tot tweetaligheid, wat nooit de bedoeling was van de wet. Bijgevolg kan een dergelijke burgerlijke ongehoorzaamheid niet beloond worden.

Trouwens, in welk land is het taalregime niet territoriaal? Kunt u mij eens een voorbeeld geven van een Europese staat waar dat niet het geval is?
Oud 29 januari 2004, 21:05   #186
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
In Bretanië sprak iedereen Bretoens. Nu zijn er nog weingen die Bretoens spreken. In Ierland sprak iedereen de Ierse taal. Nu spreekt iedereen daar Engels en slechts een minderheid heeft de Ierse taal als moedertaal. In Frans Vlaanderen sprak iedereen Nederlands. Nu... Nochtans is van een veranderde bevolking of migratie hier geen sprake.
In Brussel sprak iedereen Nederlands, nu...
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2004, 21:06   #187
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Voor mijn part is het chinees, dan nog geeft dat u geen enkele reden om te verbieden dat iemand bovenop het wettelijk verplichte Nederlands ook nog een andere taal hanteert.
Blijkbaar weet u niet waarover het gaat. Nederlands is in het Nederlands taalgebied (bepaald door de Belgische grondwet nota bene) de enige ambtelijke taal (met de afwijking voor de faciliteitengemeenten). Nederlands is dan ook de enige taal waarin de overheid met de burgers communiceert. Frans is geen ambtelijke taal in Vlaanderen (de faciliteitengemeenten niet te na gesproken). Blijkbaar is dat voor jullie net iets te moeilijk te begrijpen.

Voor de rest is er in België een volledige individuele taalvrijheid: iedere burger mag lezen, schrijven, spreken, vergaderen... in welke taal hij of zij maar wil. Enkel het taalgebruik van de overheid is bij wet vastgelegd, en dat is heus niet alleen in België het geval.
Ik ben zelf ambtenaar in het Vlaamse Gewest - zij het dan "slechts" een gemeenteambtenaar en als mensen op mijn kantoor een vraag stellen in het Frans, dan zal ik ze in het Frans te woord staan; stellen ze mij een vraag in het Engels, dan zal ik ze in het Engels te woord staan,... Zie je, voor mij doet het er niet toe in welk "hokje" ik me bevind, voor mij gaat het erom dat ik daar ben om de mensen verder te helpen en niet om hen om de oren te slaan met allerlei belachelijke prutsreglementjes.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2004, 21:11   #188
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Overigens: de website www.vlaanderen.be is zwaaaaaaaaar in fout: er bestaat immers de mogelijkheid om Engels, Duits en Frans te selecteren. En dat voor een overheidsorgaan!
Fout. Er is geen sprake van dezelfde informatie in die andere talen. In het Duits, Engels en Frans worden slechts samenvattingen en relevante informatie voor bijvoorbeeld buitenlanders geplaatst.
Wat was dan de inhoud van die Franstalige zinnen op die folder? Was het meer dan een samenvatting voor anderstaligen?

Eigenlijk heb ik de folder nog niet gezien, wat deze discussie gevaarlijk maakt. Heeft iemand een afbeelding, inhoud, of zo ervan?
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2004, 21:13   #189
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Zie je, voor mij doet het er niet toe in welk "hokje" ik me bevind, voor mij gaat het erom dat ik daar ben om de mensen verder te helpen en niet om hen om de oren te slaan met allerlei belachelijke prutsreglementjes.
Als mijn buur Franstalig is en die wilt geen Nederlands leren, kan ik daar onmogelijk mee in mijn moedertaal babbelen. Geen prutsreglementje dus!!!

Ik vind het ontstellend om zoiets te moeten lezen. Net dit soort redeneringen dat zoiets (het al dan niet kunnen praten met je buren) "prutsreglementjes" zijn maakt onze samenleving en de mensen kapot. Dat is onze ondergang. Onze Westerse cultuur is duidelijk in verval. Als het er helemaal niet meer toe doet of je buur je taal spreekt of niet (behalve als je geëmigreerd bent natuurlijk) dan zijn we ver heen. Als d�*t al geen belang meer heeft... Jawadde. Dit soort mentaliteit vernietigt onze samenleving.
Oud 29 januari 2004, 21:13   #190
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Ik ben zelf ambtenaar in het Vlaamse Gewest - zij het dan "slechts" een gemeenteambtenaar en als mensen op mijn kantoor een vraag stellen in het Frans, dan zal ik ze in het Frans te woord staan; stellen ze mij een vraag in het Engels, dan zal ik ze in het Engels te woord staan,... Zie je, voor mij doet het er niet toe in welk "hokje" ik me bevind, voor mij gaat het erom dat ik daar ben om de mensen verder te helpen en niet om hen om de oren te slaan met allerlei belachelijke prutsreglementjes.
Er iseen verschil tussen iemand in een andere taal eens helpen en hem iedere keer dat hij voor administratieve verplichtingen naar uw loket komt in zijn taal bedienen. Het eerst is gewone beleefdheid, het ander is een misbruik.
Oud 29 januari 2004, 21:17   #191
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Citaat:
Zie je, voor mij doet het er niet toe in welk "hokje" ik me bevind, voor mij gaat het erom dat ik daar ben om de mensen verder te helpen en niet om hen om de oren te slaan met allerlei belachelijke prutsreglementjes.
Als mijn buur Franstalig is en die wilt geen Nederlands leren, kan ik daar onmogelijk mee in mijn moedertaal babbelen. Geen prutsreglementje dus!!!

Ik vind het ontstellend om zoiets te moeten lezen. Net dit soort redeneringen dat zoiets (het al dan niet kunnen praten met je buren) "prutsreglementjes" zijn maakt onze samenleving en de mensen kapot. Dat is onze ondergang. Onze Westerse cultuur is duidelijk in verval. Als het er helemaal niet meer toe doet of je buur je taal spreekt of niet (behalve als je geëmigreerd bent natuurlijk) dan zijn we ver heen. Als d�*t al geen belang meer heeft... Jawadde. Dit soort mentaliteit vernietigt onze samenleving.
Tja, DAT vind ik nou ook van jouw soort hokjesmentaliteit... Maakt je buur geen aanstalten om "schoon Vloms te klappen" tegen u? Misschien WIL hij ook helemaal geen contact met u... Klap dan gewoon schoon Vloms tegen uw andere buur, da's toch simpel genoeg?
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 29 januari 2004, 21:17   #192
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Is het niet 100% logisch dat de overheidstaal ook de taal van de meerderheid is? Was het niet juist daarvoor dat de Vlamingen vroeger vochten? Veranderen ze nu van principe dan?
Ik laat aan je fantazie over tot wat een ander principe op lange termijn zou leiden...
De overheidstaal is ook de taal van de meerderheid, er was immers een meerderheid nodig om de taal vast te leggen en een meerderheid kan die taal ook weer veranderen. Maar gemeenten hebben die bevoegdheid niet, alleen de (deel)staat kan dat.

Citaat:
En zo mijn achterkleinkinderen Arabisch spreken, zal ik het ook spreken
Mechtoub (Verschrikkellijk,niet? Es salaam aleicum...)
Taal hoort wel bij een grondgebied, aangezien alle landen een officiële taal of een aantal officiële talen hebben. In geen enkel land in de wereld hanteert de overheid alle talen van de wereld.

Wat jij tegen je kleinkinderen spreekt moet jij weten, daar heeft de overheid niets mee te maken.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2004, 21:18   #193
Foundation
Minister

Standaard

Citaat:
Citaat:

Ondergang, verval... dat zij Socrates al. Naar mijn gevoel is de laicisering van de samenleving goed op weg.

Niemand verplicht u te gaan praten met uw buurman. Als die geen Nederlands wenst te leren, so what? Maar dan heeft hij de pech dat u hem niet te woord zult kunnen staan als hij u nodig heeft. Zo moet je dat aanpakken. Beleefd en aanmoedigend uiteraard, niet uit de hoogte.
Oud 29 januari 2004, 21:19   #194
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Er iseen verschil tussen iemand in een andere taal eens helpen en hem iedere keer dat hij voor administratieve verplichtingen naar uw loket komt in zijn taal bedienen. Het eerst is gewone beleefdheid, het ander is een misbruik.
Dat voel ik alvast niet zo aan. Er zijn inderdaad mensen in mijn "Vlomse" gemeente die daar al jarenlang wonen en die op mijn kantoor nog steeds Frans praten. Wat maakt mij dat nou uit?

Citaat:
Oud 29 januari 2004, 21:20   #195
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat voel ik alvast niet zo aan. Er zijn inderdaad mensen in mijn "Vlomse" gemeente die daar al jarenlang wonen en die op mijn kantoor nog steeds Frans praten. Wat maakt mij dat nou uit?
Heel veel. Blijkbaar willen die mensen niet integreren of vinden ze de Nederlandse taal te min om te leren.
Oud 29 januari 2004, 21:23   #196
Foundation
Minister

Standaard

Citaat:
Citaat:
Waarom is het misbruik om een inwoner in zijn eigen taal te woord te staan als u die kent? Ik zou het niet meer dan beleefd en verwelkomend vinden van de loketbediende. Een nieuwe Belg die hier nog maar pas is, mag die voor ingewikkelde bureaucratische uitleg niet in het Engels terecht? Moet die alle archaische bestuurstaal op zijn documenten maar begrijpen?
Oud 29 januari 2004, 21:24   #197
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ondergang, verval... dat zij Socrates al. Naar mijn gevoel is de laicisering van de samenleving goed op weg.

Niemand verplicht u te gaan praten met uw buurman. Als die geen Nederlands wenst te leren, so what? Maar dan heeft hij de pech dat u hem niet te woord zult kunnen staan als hij u nodig heeft. Zo moet je dat aanpakken. Beleefd en aanmoedigend uiteraard, niet uit de hoogte.
Ge snapt niet wat ik bedoelde. Ik had het over dat woord "prutsreglementjes". Daar reageerde ik op. Inderdaad, ik zou die buur niet te woord kunnen staan, heel goed opgemerkt en dat is dus gene pruts.
Oud 29 januari 2004, 21:24   #198
Foundation
Minister

Standaard

Citaat:
Citaat:
Heel veel. Blijkbaar willen die mensen niet integreren of vinden ze de Nederlandse taal te min om te leren.
Tegen moedertaalgenoten spreekt men meestal zijn moedertaal. Of spreekt u geen woord Nederlands als u in Zwitserland een Vlaming tegenkomt?
Oud 29 januari 2004, 21:25   #199
Foundation
Minister

Standaard

Citaat:
Citaat:

Ge snapt niet wat ik bedoelde. Ik had het over dat woord "prutsreglementjes". Daar reageerde ik op. Inderdaad, ik zou die buur niet te woord kunnen staan, heel goed opgemerkt en dat is dus gene pruts.
En daar hebt ge dus geen reglement voor nodig.
Oud 29 januari 2004, 21:26   #200
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom is het misbruik om een inwoner in zijn eigen taal te woord te staan als u die kent? Ik zou het niet meer dan beleefd en verwelkomend vinden van de loketbediende. Een nieuwe Belg die hier nog maar pas is, mag die voor ingewikkelde bureaucratische uitleg niet in het Engels terecht? Moet die alle archaische bestuurstaal op zijn documenten maar begrijpen?
Ja.

Het is niet de taak van de ambtenaar tolk of vertaler te spelen. Daar zijn andere instanties voor.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be