Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 mei 2007, 00:55   #181
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ik denk dat je groot gelijk hebt. Dit stuk is in ieder geval niet door een nederlander geschreven. (Kijk maar eens hoe nederlanders genoemd worden en de tiendaagse veldtocht ''mislukte'' (?))
Wat zou jij dan schrijven?
Oud 14 mei 2007, 01:06   #182
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Wat zou jij dan schrijven?
Citaat:
Er volgde een tiendaagse veldtocht om het gezag te herstellen. Er kwam uit Frankrijk een interventie en de veldtocht van de Hollanders mislukte.
Ten eerste zou ik ''Nederlanders'' schrijven i.p.v. Hollanders.
Ten tweede is de tiendaagse veldtocht weldegelijk gelukt. Het Belgische leger werd verslagen én Willem 1 kon zo betere voorwaarden bedingen bij de boedelscheiding.

Belgie liet nu duidelijk zijn francofiele gezicht zien en de Fransen brachten het NL-leger tot staan.

Citaat:
Op 8 augustus versloegen de Nederlanders het Maasleger onder Daine bij Hasselt en op 11 augustus werd ook de voorhoede van het Scheldeleger bij Boutersem verslagen. Toen de Belgen op 12 augustus ook de Slag bij Leuven verloren, leek het jonge koninkrijk verloren. Zonder toestemming van de beide Kamers zou het Franse leger niet te hulp mogen komen; artikel 121 van de Grondwet liet de aanwezigheid van vreemde troepen slechts toe krachtens de wet. Toch besloot de regering al op 8 augustus de grens voor de Fransen open te stellen. Een dag later zette maarschalk Gérard en zijn leger zich in beweging. De Fransen konden dit zonder problemen doen, omdat Pruisen zonder Russische dekking geen steun aan de Nederlanders wilden verlenen. De Russische tsaar kon immers geen hulp verlenen, vanwege de Poolse opstand. Lodewijk Fillips zou hoogstwaarschijnlijk teruggeschrokken zijn voor het vooruitzicht van een algemene, Europese oorlog.
De Prins van Oranje wilde echter voorkomen dat er gevechten zouden plaatsvinden met de Fransen en na interventie van de Engelse minister werd op 12 augustus al een wapenstilstand gesloten. De laatste Nederlanders trokken zich op 20 augustus terug uit België.

De gevolgen

Vanwege het Nederlandse militaire machtsvertoon en de gebleken zwakte van de Belgische staat, besloten de grote mogendheden de boedelscheidingsvoorwaarden ten gunste van Nederland te wijzigen.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 01:12   #183
Hertog van Gelre

Standaard

Maar eerlijk gezegd vind ik deze hele discussie maar kletskoek. Vind eens tien limburgers of brabanders die zich willen afscheiden van Nederland.
Breda roept het alleen als geintje en voor de rest zijn het belgicistische vlaamse limburgers, of zelfs helemaal geen limburgers die willen provoceren.
Oud 14 mei 2007, 01:27   #184
evilbu

Standaard

Citaat:
Ten eerste zou ik ''Nederlanders'' schrijven i.p.v. Hollanders.
Ten tweede is de tiendaagse veldtocht weldegelijk gelukt. Het Belgische leger werd verslagen én Willem 1 kon zo betere voorwaarden bedingen bij de boedelscheiding.

Belgie liet nu duidelijk zijn francofiele gezicht zien en de Fransen brachten het NL-leger tot staan.

[/b]
Maar het Franse leger is nooit met de Nederlanders in de clinch geraakt? Een koude oorlog in feite?

Het zou interessant zijn om te zien hoeveel Vlaamse soldaten er tot het eind van de gevechten zijn trouw gebleven aan Nederland.
Oud 14 mei 2007, 01:34   #185
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Maar het Franse leger is nooit met de Nederlanders in de clinch geraakt? Een koude oorlog in feite?
Inderdaad. Maar ik vraag me toch af, hoe kwamen die ''belgische rebellen'' toch aan artillerie?
Citaat:
Na de Belgische opstand verdedigde hij de citadel van Antwerpen tegen achtereenvolgens de Belgische opstandelingen en het Franse leger, dat hen na de Tiendaagse Veldtocht te hulp kwam. Toen de citadel in 1830 door Belgische rebellen met artillerievuur werd bestookt, waarbij veel soldaten van het garnizoen werden gedood of gewond, antwoordde Chassé met een artilleriebombardement op de stad, waarbij grote schade werd aangericht en honderden Antwerpenaars het leven verloren. Daarna kwamen het garnizoen en de opstandelingen overeen elkaar niet langer te beschieten.
Citaat:
Het zou interessant zijn om te zien hoeveel Vlaamse soldaten er tot het eind van de gevechten zijn trouw gebleven aan Nederland.
Veel, naar het schijnt. Maar ik heb er (nog) geen cijfers van. Maar ook vlamingen die aan ''belgische kant'' vochten bleken nog aardig ''oranjegezind''. Ik heb hier ooit eens een stukje historisch dagboek geplaatst van een van de nederlandse militairen. Zijn regiment had vlaamse krijgsgevangenen, ongeboeid, waarmee ze hun tabak deelden. Toen de nederlandse vlag werd gehesen juichten de ''belgische'' vlamingen ook mee.
Voor de rest zal het je wel bekend zijn aan welke kant Gent en Antwerpen stonden...

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 14 mei 2007 om 01:41.
Oud 14 mei 2007, 01:53   #186
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Maar ik vraag me toch af, hoe kwamen die ''belgische rebellen'' toch aan artillerie?
Nou ja, ''belgische'' rebellen?:
Citaat:
De 2700 officieren in 1831 waren allen Franschen op 150 na: de generale staf telde 24 Franschen en 4 Belgen.

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 14 mei 2007 om 01:53.
Oud 14 mei 2007, 07:24   #187
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
Hoe zal U kunnen uitleggen aan de Walen dat U een hereniging van België en Noord-Nederland wil.
Die hoef ik niets uit te leggen, die hebben dat maar te aanvaarden eenmaal het zo ver is. Vandaar dat ik een voorstander ben van de secessie: enkel Vlaanderen en Nederland kunnen de impuls teweeg brengen om te herenigen. Daarna kan Wallonië zich aansluiten als zij dat wensen. Aangezien dat ze toch zo tegen het gescheiden zijn van Vlamingen en Walen zijn, zullen ze dat met graagte doen
Oud 14 mei 2007, 07:27   #188
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar eerlijk gezegd vind ik deze hele discussie maar kletskoek. Vind eens tien limburgers of brabanders die zich willen afscheiden van Nederland.
Breda roept het alleen als geintje en voor de rest zijn het belgicistische vlaamse limburgers, of zelfs helemaal geen limburgers die willen provoceren.
Misschien is het voor die enkele mensen die liever in Belgie wonenen dan in Nederland eenvoudiger om te verhuizen.
Het Vlaams nationalisme vind ik veel zwaarder wegen dan enkel ontevrede limburgers ,aan beide kanten ,die een Limburgse staat willen.
Van de andere kant "de gedachte zijn vrij" en ieder mag hier zijn draadje of zijn landje hebben
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 07:33   #189
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Maar ik kan me toch nog voorstellen dat er francofiele clubjes zullen geweest zijn in Maastricht die wel wat voor de overheveling voelden....
Waarschijnlijk is het toeval dat Limburg nu bij Nederland hoort en niet bij Wallonie.
Oud 14 mei 2007, 07:41   #190
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Misschien is het voor die enkele mensen die liever in Belgie wonenen dan in Nederland eenvoudiger om te verhuizen.
Het Vlaams nationalisme vind ik veel zwaarder wegen dan enkel ontevrede limburgers ,aan beide kanten ,die een Limburgse staat willen.
Van de andere kant "de gedachte zijn vrij" en ieder mag hier zijn draadje of zijn landje hebben
Tja maar de Limbo's hebben een sub-cultuur hé, niet een eigen cultuur. Ze horen dus net als de Brabanders gewoon in ons land thuis.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 08:06   #191
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Tja maar de Limbo's hebben een sub-cultuur hé, niet een eigen cultuur. Ze horen dus net als de Brabanders gewoon in ons land thuis.

Gelijk heb je.
(Je hebt een mooie outfit gekregen)
Oud 14 mei 2007, 09:49   #192
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Toch nog een aanvulling hierop. Omdat nog weleens vergeten wordt waarom Willem 1 niet doorpakte tegen de fransen. Het was namelijk niet een armzalig bataljonnetje dat Frankrijk stuurde...
Citaat:
DE TIENDAAGSCHE VELDTOCHT.
En toen koning Willem het verdrag der XVIII artikelen weigerde te onderteekenen en het Belgisch leger versloeg in den tiendaagschen veldtocht kwam een fransch leger, door koning Leopold geroepen, opdagen, om het jonge franschgezinde staatje te steunen. Gezien de overmacht der Franschen sloot Oranje een overeenkomst waarbij zijn leger over de grens terugtrok. Had koning Willem bij het begin van den oproer dezelfde krachtdadigheid aan den dag gelegd, waarschijnlijk was de fransch-waalsche toeleg nooit met welslagen bekroond geworden.
België zou echter zijn nederlaag duur betalen.

Reeds op 11 Augustus had de fransche gezant Talleyrand zich op de conferentie te Londen smalend uitgelaten over de Belgen: «Leopold was een armzalig wezen en de Belgen een hoop vagebonden, de Onafhankelijkheid onwaardig.Een zelfstandig België was onmogelijk en de eenige oplossing was het te verdeelen.»

Palmerston zond echter een ultimatum aan Frankrijk met verzoek om dadelijk zijn troepen uit België terug te trekken. en Louis-Philippe kon niets anders dan gehoorzamen.

Op verzoek van Léopold bleven hier evenwel enkele duizenden Fransche soldaten om mede te werken aan de herinrichting van het Belgisch leger, dat sedertdien een model van verfransching werd en is gebleven.
Op de conferentie te Londen werd het verdrag der XVIII artikelen thans gewijzigd door het verdrag der XXIV artikelen, waarbij aan België heel wat zwaardere voorwaarden werden opgedrongen.

Een Frans leger van 90000 manschappen trok België binnen om de 4000 'Hollanders' uit de Antwerpse citadel te verjagen.
Meer dan het twintigvoudige aan manschappen. En je weet dat indertijd België al meer inwoners had dan Nederland.

De tiendaagse veldtocht heeft er in ieder geval voor gezorgd dat België niet onmiddelijk bij Frankrijk werd gevoegd. (Zie het ultimatum van Palmerston.)

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 14 mei 2007 om 09:51.
Oud 14 mei 2007, 09:54   #193
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Die hoef ik niets uit te leggen, die hebben dat maar te aanvaarden eenmaal het zo ver is. Vandaar dat ik een voorstander ben van de secessie: enkel Vlaanderen en Nederland kunnen de impuls teweeg brengen om te herenigen. Daarna kan Wallonië zich aansluiten als zij dat wensen. Aangezien dat ze toch zo tegen het gescheiden zijn van Vlamingen en Walen zijn, zullen ze dat met graagte doen
En Vlaanderen is rijker dan Nederland, dus dat zou lekker solidair zijn! En solidair, dat zien ze graag in Wallonië he.
Oud 14 mei 2007, 10:05   #194
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gelijk heb je.
(Je hebt een mooie outfit gekregen)
Tja iedereen komt op in dag ''in-touch'' met zijn Afrikaanse relaxte kant, alhoewel ik helemaal arisch ben.
Oud 14 mei 2007, 10:05   #195
evilbu

Standaard

Citaat:
Meer dan het twintigvoudige aan manschappen. En je weet dat indertijd België al meer inwoners had dan Nederland.
Ik wist dat de grens met Frankrijk is geopend op acht augustus, maar niet dat zij echt tot Antwerpen geraakt zijn? Maar tot echte gevechten met de Nederlanders is het niet gekomen?
Citaat:
De tiendaagse veldtocht heeft er in ieder geval voor gezorgd dat België niet onmiddelijk bij Frankrijk werd gevoegd. (Zie het ultimatum van Palmerston.)
Hoe?
Oud 14 mei 2007, 10:06   #196
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En Vlaanderen is rijker dan Nederland, dus dat zou lekker solidair zijn! En solidair, dat zien ze graag in Wallonië he.
Gemiddeld genomen natuurlijk, hé. In de zin van: Gelderland is rijker dan Nederland. Indien je Vlaanderen als provincie of deel van Nederland beschouwt kan je enkel stellen dat het een van de rijkere provincies is.
Oud 14 mei 2007, 10:08   #197
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarschijnlijk is het toeval dat Limburg nu bij Nederland hoort en niet bij Wallonie.
Dat Vlaanderen bij Wallonië (België) hoort is ook maar vanwege het feit dat die Fransen maar gewoon zijn doorgestoomd. Volgens mij waren ze doorgegaan tot aan de kust van Friesland als het ze maar macht en verfransing op zou kunnen leveren.
Oud 14 mei 2007, 10:31   #198
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Hedendaags Limburg was vroeger grotendeels vertrappeld onder de bisschoppelijke mijter van Luik.

Maar kom, leuke gedachte.
Oud 14 mei 2007, 11:05   #199
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:

Hoe?
Talleyrand wilde België verdelen tussen Nederland en Frankrijk. Dat zou echt niet de verdeling huidig Vlaanderen/huidig Wallonië zijn geweest maar België zou in zijn geheel, op enkele stukken na, bij Frankrijk zijn gevoegd.

Ná de tiendaagse veldtocht heeft Talleyrand dat opnieuw geprobeerd. (Ergens op dit forum of op wikipedia is nog wel het Talleyrand-verdelingsplan te vinden. Het betreft een verdeling tussen Frankrijk, Engelenad, Pruisen en de 'zandgronden' voor Nederland. Zie kaartje:
Van Wikipedia

Ga naar: navigatie, zoek

Palmerston wilde geen 'Groot-Frankrijk' maar kon er op zich weinig tegen toen want de gehele Nederlanden waren niet ervan te vrijwaren. Pas toen in de tiendaagse veldtocht bleek dat Willem1 toch nog over een behoorlijke militaire macht beschikte zag Palmerston zijn kans schoon om een ultimatum af te dwingen t.o.v. de Fransen.

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 14 mei 2007 om 11:11.
Oud 14 mei 2007, 11:19   #200
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Veel, naar het schijnt. Maar ik heb er (nog) geen cijfers van. Maar ook vlamingen die aan ''belgische kant'' vochten bleken nog aardig ''oranjegezind''. Ik heb hier ooit eens een stukje historisch dagboek geplaatst van een van de nederlandse militairen. Zijn regiment had vlaamse krijgsgevangenen, ongeboeid, waarmee ze hun tabak deelden. Toen de nederlandse vlag werd gehesen juichten de ''belgische'' vlamingen ook mee.
Voor de rest zal het je wel bekend zijn aan welke kant Gent en Antwerpen stonden...
Dit interesseert me. Kan je een link geven ? Of staat het ergens op een site ?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be