Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Wat vind je van de nieuwe "grondwet"?
Ik vind het een goede zaak 11 26,19%
Ik vind het een twijfelachtige zaak 7 16,67%
Ik vind het een slechte zaak 22 52,38%
Ik weet niet wat ik er van moet vinden 2 4,76%
Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juni 2007, 15:50   #181
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Maakt niet uit. Ik grijp elke kans aan om de wijsneus uit te hangen.
De beste manier om iets te bereiken ,vooral doorgaan .Stoor je niet aan mijn soms botte Hollandse manier van doen.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2007, 00:33   #182
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Hr Wilders formuleert het weer scherp:

Citaat:
Home
Europa lacht, Nederland huilt - Column Wilders Geenstijl
dinsdag 26 juni 2007 Nieuwnieuws.nl -

Ze kwamen er toch nog uit. Na meer dan 36 uur vergaderen bereikten de Europese regeringsleiders een akkoord over een nieuw Europees verdrag dat de gewraakte Europese Grondwet moest vervangen. In de vroege ochtenduren van zaterdag 23 juni viel er niet alleen vermoeidheid af te lezen van hun gezichten, maar ook duidelijke opluchting. De Europese eenheid die tijdens de –soms keiharde- onderhandelingen ver weg leek, was hervonden. Er waren bloemen voor bondskanselier en tijdelijk EU-voorzitster Angela Merkel, die van alle kanten lof kreeg toegezwaaid voor haar succes in deze vooraf geoordeelde ‘mission impossible’. Ook minister-president Balkenende complimenteerde Merkel voor de manier waarop zij een compromis forceerde.

Volgens Balkenende is het een eindresultaat waarmee er “recht gedaan is aan de opvattingen van de Nederlandse bevolking”, die twee jaar geleden in een referendum volmondig ‘nee’ zei tegen de Europese Grondwet. Het huidige wijzigingsverdrag is iets “waarmee we heel blij kunnen zijn”, aldus de premier, die van mening is dat hij met dit resultaat “goed thuis kan komen”.

Helaas, niets is minder waar. Het resultaat is beschamend. Het zijn louter symbolen die uit de oorspronkelijke Europese Grondwet zijn geschrapt, zoals de Europese vlag en het Europese volkslied. De Europese minister van Buitenlandse Zaken heeft nu de minder prestigieuze titel van ‘ hoge vertegenwoordiger’ en de Europese Grondwet heet nu geen grondwet maar wijzigingsverdrag.

De punten waar het echt om draaide, heeft Balkenende op een amateuristische manier verkwanseld. We verliezen op veel terreinen ons vetorecht en er komt een gemeenschappelijk Europees beleid voor asiel en immigratie. Dat wil dus zeggen dat we straks niet meer de baas zijn over onze eigen grenzen en dat we niet meer zelf kunnen bepalen wie we toelaten en wie niet. Een doodvonnis voor Nederland. De strenge ‘Kopenhagen-criteria’ voor nieuwe toetreders blijven buiten het verdrag en dat is goed nieuws voor Turkije en andere straatarme profiteurs. Ankara heeft sowieso reden tot vreugde. Angela Merkel zei afgelopen zaterdag al meteen dat de deur van de Europese Unie nu weer openstaat voor nieuwe landen om lid te worden.

Ook de rode kaart voor nationale parlementen, waarmee besluiten uit Europa die ons onwelgevallig zijn kunnen worden tegen gehouden, is er niet gekomen. Door het verliezen van de Nederlandse vetorechten en het ontbreken van een rode kaart, wordt de superstaat Europa verder bediend ten koste van de Nederlandse soevereiniteit.

Het Nederlandse ‘nee’ tegen de Europese Grondwet was vooral een ‘nee’ tegen het overdragen van nationale zeggenschap aan superstaat Europa. Het opgeven van soevereiniteit, ons zelfbeschikkingsrecht, een van de meest elementaire vrijheden; daar ging het om. Dat wist het kabinet maar al te goed. Het feit dat minister-president Balkenende ons dit onderhandelingsresultaat nu als een overweldigend succes presenteert is absolute volksverlakkerij en een grove onderschatting van het intellectuele vermogen van de Nederlandse burgers. Alsof zij dit bedrog niet zullen doorzien.

Na de verdragen van Maastricht, Amsterdam en Nice is dit de volgende stap richting volledige overdracht van Nederlandse soevereiniteit aan Europa en op sommige gebieden al de laatste stap. De minister-president wilde zich niet eens serieus inzetten voor het inperken van nieuwe machtoverdrachten aan Brussel. Hij heeft de belangen van superstaat Europa voor laten gaan aan de belangen van Nederland.

Ik hoop voor de minister-president dat er nu niet een of andere lolbroek gaat staan zwaaien met artikel 99 van het Wetboek van Strafrecht: “Hij die een hem van regeringswege opgedragen onderhandeling met een buitenlandse mogendheid opzettelijk ten nadele van de staat voert, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vijftien jaren of geldboete van de vijfde categorie.” Dat zou dan wel eens een extra lang zomerreces kunnen betekenen voor de minister-president…

Het is de vraag of dit – volgens de minister-president geweldige - resultaat ook nu weer aan de burgers wordt voorgelegd in een referendum. Het lijkt er op dat de minister-president bang is dat het ‘nee’ dit keer weer oorverdovend zal zijn.

De Partij voor de Vrijheid zal zich tot het uiterste verzetten tegen elk Europees verdrag dat de zeggenschap van Nederland nog meer inperkt en pleit juist voor het terughalen van bevoegdheden uit Brussel. We zullen eisen dat ook dit verdrag per referendum voorgelegd wordt aan u, de Nederlandse burger. Wanneer het zover is en u straks in het stemhokje staat, vergeet dan niet dat eenmaal weggegeven nationale zeggenschap nooit meer teruggehaald kan worden.

Uw stem is beslissend voor Nederland…
Oud 27 juni 2007, 00:40   #183
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Hr Wilders formuleert het weer scherp:
Uit het artikel van Wilders kan ik enkel opmaken dat hij te laf is om een volledige terugtrekking te eisen uit de Europese Unie. Hij wil alleen de voordelen. Hij mag gerust een referendum eisen, als de Nederlanders tegen het mini-verdrag zijn dat ze zich dan volledig uit de Unie terugtrekken, minder dan dat zou alleen lafheid zijn.
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2007, 00:57   #184
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Uit het artikel van Wilders kan ik enkel opmaken dat hij te laf is om een volledige terugtrekking te eisen uit de Europese Unie. Hij wil alleen de voordelen. Hij mag gerust een referendum eisen, als de Nederlanders tegen het mini-verdrag zijn dat ze zich dan volledig uit de Unie terugtrekken, minder dan dat zou alleen lafheid zijn.
Ten eerste is Nederland een belangrijke NETTO BETALER aan de EU, tot voor kort zelfs per hoofd van de bevolking de grootste.

Ten tweede bestaan er variant-lidmaatschappen cq "koppelingen", uitzonderingsposities zowel binnen als aan de EU (Engeland, Zwitserland, sommige Scandinavische landen, voormalige Franse koloniën).

De juiste positie voor Nederland dient (dus) volgens Koopmansgebruik te worden uitgewerkt en bijgesteld; oude zinsnede uit Nederlandse wetboeken: "als een goed huisvader".
Oud 27 juni 2007, 01:32   #185
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ten eerste is Nederland een belangrijke NETTO BETALER aan de EU, tot voor kort zelfs per hoofd van de bevolking de grootste.

Ten tweede bestaan er variant-lidmaatschappen cq "koppelingen", uitzonderingsposities zowel binnen als aan de EU (Engeland, Zwitserland, sommige Scandinavische landen, voormalige Franse koloniën).

De juiste positie voor Nederland dient (dus) volgens Koopmansgebruik te worden uitgewerkt en bijgesteld; oude zinsnede uit Nederlandse wetboeken: "als een goed huisvader".

Nederland, net als Engeland of Polen moet kiezen, binnen of buiten. De tegenstanders van Europa vinden trouwens dat ze veel beter af zouden zijn als ze niets meer met de Europese Unie te maken zouden hebben. Wel, dat ze dan buiten de Unie treden, als het dan toch beter zou zijn.
Oud 27 juni 2007, 01:38   #186
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Nederland, net als Engeland of Polen moet kiezen, binnen of buiten. De tegenstanders van Europa vinden trouwens dat ze veel beter af zouden zijn als ze niets meer met de Europese Unie te maken zouden hebben. Wel, dat ze dan buiten de Unie treden, als het dan toch beter zou zijn.
Mmm, idealisme; niet echt mijn bier; ik zie meer in KOOPMANSCHAP.
Oud 27 juni 2007, 01:39   #187
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Mmm, idealisme; niet echt mijn bier; ik zie meer in KOOPMANSCHAP.
Laat het volk kiezen, binnen of buiten de Europese Unie.
Oud 27 juni 2007, 02:19   #188
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Laat het volk kiezen, binnen of buiten de Europese Unie.
Mwa; ik wil hooguit kiezen voor wat voldoende oplevert; mijn pensioen waaraan voorafgaand ik totaal toegewijd en zelfs enthousiast=begeesterd of zo ge wilt "fanatiek" lang en hard genoeg gewerkt heb moet zo waarde-vol/vast mogelijk blijven en mijn omgeving en gezichtsveld minimaal aangetast.

Als eenvoudig, gewezen koopmans-assistent geloof ik in HANDEL boven allerhande idealistisch geleuter.
Oud 27 juni 2007, 02:50   #189
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Mwa; ik wil hooguit kiezen voor wat voldoende oplevert; mijn pensioen waaraan voorafgaand ik totaal toegewijd en zelfs enthousiast=begeesterd of zo ge wilt "fanatiek" lang en hard genoeg gewerkt heb moet zo waarde-vol/vast mogelijk blijven en mijn omgeving en gezichtsveld minimaal aangetast.

Als eenvoudig, gewezen koopmans-assistent geloof ik in HANDEL boven allerhande idealistisch geleuter.
En daar heb je net Europa voor nodig, geen egoistische nationalistsche staten.
Oud 27 juni 2007, 03:03   #190
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
En daar heb je net Europa voor nodig, geen egoistische nationalistsche staten.
Wow, ben je van je geloof gevallen? Verwar "nuttig" niet met "nodig".
Oud 27 juni 2007, 03:28   #191
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wow, ben je van je geloof gevallen? Verwar "nuttig" niet met "nodig".
Zolang het maar geld opbrengt.
Oud 27 juni 2007, 03:38   #192
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Zolang het maar geld opbrengt.
En/maar ZONDER anderen te beschadigen.
Oud 27 juni 2007, 03:57   #193
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
En/maar ZONDER anderen te beschadigen.
Das hun probleem of niet.
Oud 27 juni 2007, 04:30   #194
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Das hun probleem of niet.
Nee; beter voorkomen dan genezen; redelijk evenwicht.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 27 juni 2007 om 04:31.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2007, 11:19   #195
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Het viel mij trouwens op dat Verhofstadt weer zat te kankeren op Nederland, net als in Nice. Had ik trouwens wel verwacht. Immers, de Belgen gunnen erfvijand Nederland nooit wat. Ik vraag me werkelijk af of we Belgie nog moeten zien als een bondgenoot. Het lijkt soms wel of de Belgen alleen maar wantrouwen en minachting koesteren jegens Nederland. Met vrijwel alle andere Europese landen zijn de betrekkingen beter. Als ik mezelf de vraag stel of Nederland vijanden heeft, dan zijn de Belgen toch de eersten aan wie ik denk.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2007, 11:27   #196
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Het viel mij trouwens op dat Verhofstadt weer zat te kankeren op Nederland, net als in Nice. Had ik trouwens wel verwacht. Immers, de Belgen gunnen erfvijand Nederland nooit wat. Ik vraag me werkelijk af of we Belgie nog moeten zien als een bondgenoot. Het lijkt soms wel of de Belgen alleen maar wantrouwen en minachting koesteren jegens Nederland. Met vrijwel alle andere Europese landen zijn de betrekkingen beter. Als ik mezelf de vraag stel of Nederland vijanden heeft, dan zijn de Belgen toch de eersten aan wie ik denk.
Je hebt helemaal gelijk.
Belgie hoort eerder bij Malta en Cyprus.
We doen alleen nog zaken met de Vlaamse regering en met Belgie is het afgelopen ,het komt onze neus uit.
Misschien een boycot?
Heb je een idee?
Oud 27 juni 2007, 11:41   #197
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Je hebt helemaal gelijk.
Belgie hoort eerder bij Malta en Cyprus.
We doen alleen nog zaken met de Vlaamse regering en met Belgie is het afgelopen ,het komt onze neus uit.
Misschien een boycot?
Heb je een idee?
Eerst moet de gemiddelde Nederlander zijn sympathie voor Belgen (of eigenlijk Vlamingen) laten varen. Nu kunnen de Belgen ongestraft wegkomen met hun gedrag. De meeste Nederlanders schijnen te denken dat de Belgen sympathie hebben voor ons omdat wij dat ook hebben voor hun.

Zo ergerde ik me mateloos aan de pro-Belgische houding op het afgelopen EK voor -21. Iedereen gunde het de Belgen zo dat ze zich zouden plaatsen over de Olympische Spelen. Maar ze zien niet dat de Belgen zowat stonden te feesten op straat toen Oranje zich niet plaatste voor het WK van 2002.

Mijn grootste ergernis is niet zozeer de Belgische HollanderHaat. Het is eerder dat de goedhartige Nederlanders sympathie hebben voor een volk dat onze sympathie helemaal niet verdient.

Laatst gewijzigd door Spinoza : 27 juni 2007 om 11:42.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2007, 11:47   #198
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Eerst moet de gemiddelde Nederlander zijn sympathie voor Belgen (of eigenlijk Vlamingen) laten varen. Nu kunnen de Belgen ongestraft wegkomen met hun gedrag. De meeste Nederlanders schijnen te denken dat de Belgen sympathie hebben voor ons omdat wij dat ook hebben voor hun.

Zo ergerde ik me mateloos aan de pro-Belgische houding op het afgelopen EK voor -21. Iedereen gunde het de Belgen zo dat ze zich zouden plaatsen over de Olympische Spelen. Maar ze zien niet dat de Belgen zowat stonden te feesten op straat toen Oranje zich niet plaatste voor het WK van 2002.

Mijn grootste ergernis is niet zozeer de Belgische HollanderHaat. Het is eerder dat de goedhartige Nederlanders sympathie hebben voor een volk dat onze sympathie helemaal niet verdient.
Het gelijkspel van jong Oranje was eigenbelang als een wraak tegen Portugal.
Wat de Hollanderhaat van de Belgen betreft, zeker van de Belgische politici,probeer meer publiciteit te geven aan dit verschijnsel,
gewoon eens flink in Story of Prive
Oud 27 juni 2007, 14:10   #199
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wilders doet het goed. Hij noemt de binnengehaalde punten door Nederland symbolisch, wat ze natuurlijk ook zijn. Sommige politici in Nederland denken blijkbaar dat de Nederlandse burgers stom zijn om die symbolische punten als een Nederlands succes te verkopen. Zo is het makkelijk scoren voor Wilders.

Wilders eist geen terugtrekking uit de EU. Daar is hij te slim voor. Hij poogt de Europese samenwerking te traineren en te obstrueren, net als het Verenigd Koninkrijk. Wil Nederland een positie als het VK in Europa? Nederland is een klein landje en geen afzonderlijk gelegen eiland. Als Nederlandse politici een beetje verstandig opereren, wijzen ze op de nefaste consequenties die een Britse opstelling voor Nederland zou betekenen.

Misschien dat de Belgen daar helemaal niet rouwig om hoeven te zijn. Antwerpen kan makkelijk de positie van Rotterdam als wereldhaven overnemen. Voor een substituut van de grote luchthaven Schiphol kan België ook nog wel ergens ruimte vinden.

Laatst gewijzigd door Sjaax : 27 juni 2007 om 14:31.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2007, 14:25   #200
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:

Toch straf dat je de Nederlanders nooit hoort klagen over de taxen die ze moeten betalen voor ontwikkelingssamenwerking aan de andere kant van de wereld. Er gaat een bijzonder klein deel van de nationale belastingen naar de EU. Maar zelfs dat is te veel. De landen op ons continent kunnen verrekken. Liever de economie in Afrika of Zuid-Amerika wat aanmoedigen. Nederland... Wanneer houden jullie eens op met zeiken?
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be