Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 juni 2007, 17:15   #181
delcom
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Nee, dat is niet normaal. Zij stelen een deel van de opbrengst van de arbeid van de werknemers, ze hebben er zelf niet voor gewerkt. Volgens jouw redenering zou dit niet mogen, ik ga daar 100% mee akkoord!
geen antwoord op mijn vraag.

ik zal het antwoord maar op voorhand uitleggen.

als ik vandaag een bedrijf overneem voor 1 miljoen euro (bij wijze van voorbeeld) zodat het bedrijf verder kan bestaan en de arbeiders kunnen blijven werken zou jij het niet kunnen verkroppen dat ik elk jaar mijn deel van de winst zou willen opstrijken (er zal al goed moeten gewerkt worden eer ik mijn ingestoken geld weerverdiend heb)
delcom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2007, 17:15   #182
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door delcom Bekijk bericht
volledig akoord, juist jammer dat als het op meer verdienen aankomt, de arbeiders direct akkoord zijn maar als we over een hogere werkdruk spreken zit er direct stoom op de ketel
Omdat de werkdruk misschien al te hoog is ? En de verloning te laag ?

En ja, ge kunt aanhalen dat we in concurrentie moeten blijven met die lage loonlanden. Awel, zeg dat maar tegen de man en vrouw arbeider die graag willen wonen. Een huisje bouwen of kopen kost al gauw 1 volledig maandloon.....achterlijk geschift.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2007, 17:15   #183
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
volledig akoord, juist jammer dat als het op meer verdienen aankomt, de arbeiders direct akkoord zijn maar als we over een hogere werkdruk spreken zit er direct stoom op de ketel
hogere werkdruk (indien aanvaard door beide partijen) dient hoe dan ook gelijk te staan met "meer verdienen". Voor wat, hoort wat.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2007, 17:16   #184
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
geen antwoord op mijn vraag.

ik zal het antwoord maar op voorhand uitleggen.

als ik vandaag een bedrijf overneem voor 1 miljoen euro (bij wijze van voorbeeld) zodat het bedrijf verder kan bestaan en de arbeiders kunnen blijven werken zou jij het niet kunnen verkroppen dat ik elk jaar mijn deel van de winst zou willen opstrijken (er zal al goed moeten gewerkt worden eer ik mijn ingestoken geld weerverdiend heb)
Je kan er een loon uithalen als je werkt in het bedrijf en bij eventuele verkoop krijg je de aankoopprijs terug. De rest is creatie van de arbeider van de werknemers, daar zou eigenlijk jij geen fluit over te zeggen mogen hebben.
Loon naar werken.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 27 juni 2007 om 17:18.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2007, 17:21   #185
delcom
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Je kan er een loon uithalen als je werkt in het bedrijf en bij eventuele verkoop krijg je de aankoopprijs terug. De rest is creatie van de arbeider van de werknemers, daar zou eigenlijk jij geen fluit over te zeggen mogen hebben.
de creatie van de arbeider kan niet geschieden zonder de investeringen van de baas en al zeker niet zonder de verkopen van de te creëren zaken door de baas.

volgens uw redenering wil je dus ook geen rente van uw spaarboekje, het is ten slot van rekening de bank die uw geld belegt. in dit geval ben jij de baas en de bank de arbeider. volgens uw conclussie is de rente voor de bank, zij werken met uw geld) en blijft enkel het ingebrachte geld uwerzijds voor u want u krijgt het toch volledig terug als u uw geld ophaalt.
Oud 27 juni 2007, 17:24   #186
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de creatie van de arbeider kan niet geschieden zonder de investeringen van de baas en al zeker niet zonder de verkopen van de te creëren zaken door de baas.

volgens uw redenering wil je dus ook geen rente van uw spaarboekje, het is ten slot van rekening de bank die uw geld belegt. in dit geval ben jij de baas en de bank de arbeider. volgens uw conclussie is de rente voor de bank, zij werken met uw geld) en blijft enkel het ingebrachte geld uwerzijds voor u want u krijgt het toch volledig terug als u uw geld ophaalt.
De bank werkt niet met ons geld: het leent het uit, ezn ontcvangt hiervoor een intrest, maw, net als de fabrieksbaas leeft het van, de arbeid van anderen. Die intrest is immers door anderen bij elkaar gearbeid.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2007, 17:25   #187
delcom
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Omdat de werkdruk misschien al te hoog is ? En de verloning te laag ?

En ja, ge kunt aanhalen dat we in concurrentie moeten blijven met die lage loonlanden. Awel, zeg dat maar tegen de man en vrouw arbeider die graag willen wonen. Een huisje bouwen of kopen kost al gauw 1 volledig maandloon.....achterlijk geschift.

ik ben goed op de hoogte van de kostprijs van een woning maar het is toch niet de schuld van de baas van een bedrijf dat de aankoopprijzen van woningen zo hoog ligt. trouwens, zoals de cijfers hedendaags zijn inzake personeelstekorten heeft vrijwel iedereen de mogelijkheid zich probleemloos te veranderen van werkgever, die beslissing ligt enkel bij de arbeider
Oud 27 juni 2007, 17:30   #188
delcom
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
De bank werkt niet met ons geld: het leent het uit, ezn ontcvangt hiervoor een intrest, maw, net als de fabrieksbaas leeft het van, de arbeid van anderen. Die intrest is immers door anderen bij elkaar gearbeid.
dit is het geval bij leningen, als je uw geld belegt in bv obligaties krijgt u ook zonder er zelf iets voor te doen geld, dat zou dus ,iet meer mogen??
deit is zelf nog slechter dan de fabrieksbaas want die moet wel degelijk nog werken
Oud 27 juni 2007, 17:50   #189
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
ik ben goed op de hoogte van de kostprijs van een woning maar het is toch niet de schuld van de baas van een bedrijf dat de aankoopprijzen van woningen zo hoog ligt. trouwens, zoals de cijfers hedendaags zijn inzake personeelstekorten heeft vrijwel iedereen de mogelijkheid zich probleemloos te veranderen van werkgever, die beslissing ligt enkel bij de arbeider
Neen dat is niet zijn schuld, maar met zo een schuldlast op je schouders kan je het niet permitteren om tussen 2 banen in te vallen. En hierdoor kunnen sommige werkgevers nogal met de voeten van de werknemers spelen. Indien iedereen mobiel was en het gewoon afbolde als het hem niet aanstond moest ge eens zien hoe goed de arbeidsvoorwaarden waren....

De huidige kostprijs van levensnoodzakelijke dingen dwingen de arbeiders gewoon actie te ondernemen om hun arbeidsvoorwaarden te verbeteren.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2007, 17:58   #190
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Je weet goed genoeg dat ik gelijk heb.
Nee, je hebt ongelijk; je staat hier onwetend wat uit je nek te kletsen, enkel en alleen om je eigen grote ongelijk als waarheid te verkopen.

Citaat:
En eigenlijk heb ik ook niks tegen prikklokken, voor zover het surplus van positieve uren tijdig kunnen gerecupereerd worden. Een bedrijf met personeel dat met 500 overuren zit, doet aan wanbeleid (héél "toevallig" in het nadeel vh personeel ).
Waar ik werk, is het simpel : ieder personeelslid kan/mag niet hoger dan +25uren gaan en niet lager dan -20uren gaan. Dat werd zo beslist door het paritair comité (directie + vakbonden). En dat werkt prima.
Fijn voor jou; maar jouw situatie is geen referentie voor iedereen, laat staan dat het voor iedereen geldig is. Wie zei dat enkele uren terug ook alweer tegen mij?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2007, 18:03   #191
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Sfax niet iedereen kan zo goed tegen hopen werkdruk als jij. Ikzelf heb het de laatste tijd ook behoorlijk moeilijk met de 40 uren werkweek (zeker omdat ik met bergen werk zit dat niet afgeraakt). Ik ben dus naar een andere baan aan het uitkijken. Het is nu eenmaal niet evident om te kunnen leven met 60 uur per week te werken bvb.....
En dan? Wat heeft wat ik doe of niet doe daarmee te maken?
Ik stel gewoon de vraag naar iets concreet: wat is die werkdruk die te hoog is?

An sich zegt die stelling immers niets. Conceptueel gebral, maar verder niets. Iedereen kan zeggen dat de werkdruk te hoog is; da's een eenvoudige uitlating die voor hetzelfde geld door een beroepsprofiteur gebruikt kan worden.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2007, 18:03   #192
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is vooral een opmerkelijk figuur.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Marc_Peeters

Kijk vooral naar zijn plakkaat! Herken je niet de structuur van die slagzinnen? De nietszeggende associaties ... Komaan, het is gewoon Chipie!!
tjesus nu zie ik het ook.... geen twijfel mogelijk !
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2007, 18:12   #193
delcom
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Neen dat is niet zijn schuld, maar met zo een schuldlast op je schouders kan je het niet permitteren om tussen 2 banen in te vallen. En hierdoor kunnen sommige werkgevers nogal met de voeten van de werknemers spelen. Indien iedereen mobiel was en het gewoon afbolde als het hem niet aanstond moest ge eens zien hoe goed de arbeidsvoorwaarden waren....

De huidige kostprijs van levensnoodzakelijke dingen dwingen de arbeiders gewoon actie te ondernemen om hun arbeidsvoorwaarden te verbeteren.
moest men eerst eens sparen voordat men overgaat tot een aankoop zou het ook al veel schelen, men zou ruimte hebben om zulke risico's te nemen. tegenwoordig heerst een te grote leningsmentaliteit, als men iets wil, koopt men het, kan men zich het niet permiteren, dan maar een lening. daarna maar gaan zagen bij de bazen om loonsverhoging om hun leningen te kunnen afbetalen.

wat de kostprijs van levensnoodzakelijke dingen betrefd zou men beter eens gaan zagen bij de overheid. als een arbeider momenteel 12 euro brutto verdiend, betaald de baas er 28 euro voor. op die 12 euro brutto word er nog eens voorheffing genomen en daarna nog eens belasting. met hetgeen overschiet (zo'n 7 �* 8 euro) doet men inkopen of betalingen waarop men nog eens btw betaald.

besluit, in plaats van te staken bij de bazen zou men beter eens de overheid op de vingers tikken, moesten zij eens een kleine toegeveing doen zouden de arbeiders meer netto overhouden voor hetzelfde bruttoloon en dezelfde kostprijs voor de bazen, maw ierdereen kontent (met uitzondering van de overheid dan)
Oud 27 juni 2007, 18:14   #194
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mij is hij Mark Peeters, ik blijf bij die vaststelling.
Idd.. Het heeft wel heel lang geduurd..
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2007, 19:14   #195
Den Bal
Gouverneur

Den Bal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
er word wel een stakingsvergoeding verworven
Als je lid bent van een vakbond. Je kan evengoed staken zonder lid te zijn maar dan krijg je geen vergoeding.
Den Bal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2007, 19:18   #196
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Bal Bekijk bericht
Als je lid bent van een vakbond. Je kan evengoed staken zonder lid te zijn maar dan krijg je geen vergoeding.
Probleem blijft dus dat mensen die door stakers tegengehouden worden ook niet werken , en ook niet staken ...
Geen loon , geen vergoeding ...
Dat is dus solidariteit neem ik aan ....
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2007, 19:23   #197
Den Bal
Gouverneur

Den Bal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Probleem blijft dus dat mensen die door stakers tegengehouden worden ook niet werken , en ook niet staken ...
Geen loon , geen vergoeding ...
Dat is dus solidariteit neem ik aan ....
Bij mijn weten is iemand die zich aanmeld maar niet binnen kan of niet kan werken zijn loon blijft behouden. Om mensen tegen te houden aan de poort heb je toch al de steun van de merendeel werknemers nodig. Als de merendeel van de werknemers de staking steunen is er mogelijk toch wel iets mis zeker in het sociaal overleg.

Laatst gewijzigd door Den Bal : 27 juni 2007 om 19:24.
Den Bal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2007, 21:51   #198
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Bal Bekijk bericht
Bij mijn weten is iemand die zich aanmeld maar niet binnen kan of niet kan werken zijn loon blijft behouden. Om mensen tegen te houden aan de poort heb je toch al de steun van de merendeel werknemers nodig. Als de merendeel van de werknemers de staking steunen is er mogelijk toch wel iets mis zeker in het sociaal overleg.
Kan het zijn dat ik gisteren op tv zag dat de stakingspiketten bij enkele 'baanrestaurants' beet werden door vreemd personeel (beroepsstakers )?
Hadden die de steun van het in die restaurants tewerkgestelde personeel?
Oud 27 juni 2007, 21:56   #199
Chipie
Banneling

Standaard

Moraal van het verhaal... Men mag weer eens tienduizenden onschuldige mensen gijzelen voor de eer en glorie van een aangebrande vakbondsafgevaardigde en de al dan niet terechte eisen van enkelen...

Zou dat personeel dan niet beter de directie gijzelen?
Of is het moediger om onschuldigen, die totaal niets met het conflict te maken hebben, te pesten? Meestal zijn het dan - buiten wat ouderlingen en zuigelinngen - nog werknemers...
Oud 27 juni 2007, 22:42   #200
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Moraal van het verhaal... Men mag weer eens tienduizenden onschuldige mensen gijzelen voor de eer en glorie van een aangebrande vakbondsafgevaardigde en de al dan niet terechte eisen van enkelen...

Zou dat personeel dan niet beter de directie gijzelen?
Of is het moediger om onschuldigen, die totaal niets met het conflict te maken hebben, te pesten? Meestal zijn het dan - buiten wat ouderlingen en zuigelinngen - nog werknemers...
moraal van het verhaal die stakers pesten niemand nul de ballen, dat is de leiding van dat bedrijf die dat doet op de dag dat ze de voorwaarden weer eens eenzijdig veranderen

seffens ga je nog beweren dat al die gedupeerden, die kleine spaarders je weet wel, van Fortisbank maar hadden moeten blijven teneinde de achterblijvers, de grote aandeelhouders dus, niet te boycotten/gijzelen
praha is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be