Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 juli 2007, 10:13   #181
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Op dit moment ben ik daar niet van overtuigd.

'k blijf bij de analyse dat mensen in het algemeen echt niet wakker liggen van België dan wel Vlaanderen.

Edit: en dus ook niet dat er een 'stijging' zou zijn an d interesse.

Tenzij mss van 5 naar 6. Zo wat in de marges.
De mensen in het algemeen liggen daar niet wakker van. Maar de mensen in het algemeen liggen ook niet wakker van politiek.

Feit is wel dat de Vlaamse identiteit het aan het overnemen is en dat de mensen keer op keer geconfronteerd worden met de falende belgische structuren, met de onmacht om nog samen te regeren met de Franstaligen, met de reusachtige verschillen van mening tussen de beide deelstaten.

Vroeger was over confederalisme spreken not done. Daarna kon je er over spreken, nu is het de normaalste zaak van de wereld. Nog niet zo lang geleden was over separatisme spreken not done. Nu is er over spreken al normaal.

De Vlaamse identiteit wint het op de belgische in de harten van de mensen en in de media. Laatst stond bijvoorbeeld in de krant een artikel over "Vakantie in eigen land." Dat "eigen land" was Vlaanderen, niet België. De duiding "Vlaamse" wordt veel meer gebruikt dan de duiding "belgische" in de media. De volgende generatie zal veel minder "belgisch" zijn dan de vorige. Ze hebben nooit een unitair belgie meegemaakt, een Vlaamse (deel)staat is voor hen de normaalste zaak van de wereld.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2007, 10:14   #182
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik denk dat u toch niet vaak in Limburg komt of de geschiedenis niet goed kent. Maastricht, één van de parels van Limburgse steden was voor een deel gebied van de Prinsbisschop van Luik. Limburg heeft een oude band met Luik. In Maastricht hoort men dan ook regelmatig Frans praten. Daar kijkt niemand van op. In Luik hoor je ook vaak Nederlands. Wij hebben niet zo'n haatverhouding met het frans als de Vlaams-nationalisten, die overigens ook eens zouden moeten fulmineren over de 'verengelsing' aan de kust. Daar hoor ik maar weinig over. Maar, geen misverstanden: in Limburg spreekt men Nederlands en in Luik spreekt men Frans, en zo willen we het houden!
1) In Limburg wonen er nochtans ook Vlaams-nationalisten.
2) De tijd dat het prinsbisdom Luik nog bestond is definitief voorbij.
3) Bent u al eens in de Voerstreek geweest?
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2007, 10:16   #183
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Vrij vertaald.
'Iemand die écht progressief denkt, denkt zoals ik.'

Waar heb ik dat eerder gehoord?
Ik moest er toen al niks van hebben.
Helemaal niet.

Wat is progressief zijn? Progressief zijn is werken aan de toekomst, werken aan vernieuwing en verandering en niet vasthouden aan structuren van het verleden alleen maar omdat ze in het verleden zo waren.

Projecteer dat eens op belgie en Vlaanderen, en ik denk niet dat mijn redenering zo vreemd is.

Wie tegen een onafhankelijk Vlaanderen is, is bang voor de toekomst, bang voor onzekerheid die vernieuwing veroorzaakt. Daarom grijpen ze reactionair terug naar belgie.
Oud 8 juli 2007, 10:17   #184
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
De mensen in het algemeen liggen daar niet wakker van. Maar de mensen in het algemeen liggen ook niet wakker van politiek.
Ik heb gisteren nog in De Standaard gelezen dat slechts 30% van de Vlamingen geïnteresseerd is in de politiek. Daarmee scoort Vlaanderen in vergelijking met andere Europese landen heel slecht.
Oud 8 juli 2007, 10:19   #185
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
1) In Limburg wonen er nochtans ook Vlaams-nationalisten.
2) De tijd dat het prinsbisdom Luik nog bestond is definitief voorbij.
3) Bent u al eens in de Voerstreek geweest?
Ik haalde het prinsbisdom aan om u diets te maken dat wij sommige dingen anders zien mbt tot de franstaligen, maar dat wij toch houden aan onze taal.

Als u vraagt of ik in de voerstreek ben geweest, dan is dit een totaal overbodige vraag.

Overal zullen er wel Vlaams-nationalisten en Wallinganten en Belgicisten wonen in dit land. Dat zegt niets.

Laatst gewijzigd door system : 8 juli 2007 om 10:21.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2007, 10:20   #186
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Feit is wel dat de Vlaamse identiteit het aan het overnemen is en dat de mensen keer op keer geconfronteerd worden met de falende belgische structuren, met de onmacht om nog samen te regeren met de Franstaligen, met de reusachtige verschillen van mening tussen de beide deelstaten.

Vroeger was over confederalisme spreken not done. Daarna kon je er over spreken, nu is het de normaalste zaak van de wereld. Nog niet zo lang geleden was over separatisme spreken not done. Nu is er over spreken al normaal.
En daarom zijn meer en meer voorstander?
Omdat je erover kan praten?

Citaat:
De Vlaamse identiteit wint het op de belgische in de harten van de mensen en in de media. Laatst stond bijvoorbeeld in de krant een artikel over "Vakantie in eigen land." Dat "eigen land" was Vlaanderen, niet België. De duiding "Vlaamse" wordt veel meer gebruikt dan de duiding "belgische" in de media. De volgende generatie zal veel minder "belgisch" zijn dan de vorige. Ze hebben nooit een unitair belgie meegemaakt, een Vlaamse (deel)staat is voor hen de normaalste zaak van de wereld.
Dat een Vlaamse deelstaat de normaalste zaak ter wereld is geworden, is een beetje logisch, hé.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2007, 10:22   #187
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Helemaal niet.

Wat is progressief zijn? Progressief zijn is werken aan de toekomst, werken aan vernieuwing en verandering en niet vasthouden aan structuren van het verleden alleen maar omdat ze in het verleden zo waren.

Projecteer dat eens op belgie en Vlaanderen, en ik denk niet dat mijn redenering zo vreemd is.
Tuurlijk niet. Maar er zijn nog andere redeneringen mogelijk.

Citaat:
Wie tegen een onafhankelijk Vlaanderen is, is bang voor de toekomst, bang voor onzekerheid die vernieuwing veroorzaakt. Daarom grijpen ze reactionair terug naar belgie.
Neen hoor. Natuurlijk niet. Het is niet 'bang' als je iets anders denkt dan 'een onafhankelijk Vlaanderen', het is gewoon niet het enige mogelijke antwoord.

Je bent btw VLD-retoriek aan't gebruiken. 't is maar dage het weet.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 8 juli 2007, 10:27   #188
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En daarom zijn meer en meer voorstander?
Omdat je erover kan praten?
Er over praten maakt voorstanders. Vroeger kon je er niet over praten omdat het veel te "extreem" werd bevonden. Nu is dat niet meer zo.
Vroeger werd ook confederalisme veel te "extreem" bevonden. Nu zijn daar ontzettend veel voorstanders voor te vinden. Separatisme zal dezelfde evolutie doormaken.
Citaat:
Dat een Vlaamse deelstaat de normaalste zaak ter wereld is geworden, is een beetje logisch, hé.
Inderdaad. En dezelfde logica zal leiden naar een Vlaamse onafhankelijke staat.
Oud 8 juli 2007, 10:29   #189
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Tuurlijk niet. Maar er zijn nog andere redeneringen mogelijk.
Heb je het over mijn toepassing op de Vlaamse staat of op mijn definitie van progressief zijn?
Citaat:
Neen hoor. Natuurlijk niet. Het is niet 'bang' als je iets anders denkt dan 'een onafhankelijk Vlaanderen', het is gewoon niet het enige mogelijke antwoord.
Ik denk nochtans dat angst de belangrijkste drempel is op de weg naar een onafhankelijk Vlaanderen. Wat met Brussel? Wat met de sociale zekerheid? Wat met de gezondheidszorg? Allemaal vragen met angst en vertwijfeling. Angst is echter een slechte raadgever in het werken aan de toekomst.
Citaat:
Je bent btw VLD-retoriek aan't gebruiken. 't is maar dage het weet.
Verklaar u nader?
Oud 8 juli 2007, 10:29   #190
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik haalde het prinsbisdom aan om u diets te maken dat wij sommige dingen anders zien mbt tot de franstaligen, maar dat wij toch houden aan onze taal.

Als u vraagt of ik in de voerstreek ben geweest, dan is dit een totaal overbodige vraag.

Overal zullen er wel Vlaams-nationalisten en Wallinganten en Belgicisten wonen in dit land. Dat zegt niets.
Dus een inwoner van Lommel heeft een andere kijk op Franstaligen; dan een inwoner van Oudenaarde? Daar geloof ik niets van.
Oud 8 juli 2007, 10:31   #191
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er over praten maakt voorstanders. Vroeger kon je er niet over praten omdat het veel te "extreem" werd bevonden. Nu is dat niet meer zo.
Vroeger werd ook confederalisme veel te "extreem" bevonden. Nu zijn daar ontzettend veel voorstanders voor te vinden. Separatisme zal dezelfde evolutie doormaken.
Ach, zo.

Citaat:
Inderdaad. En dezelfde logica zal leiden naar een Vlaamse onafhankelijke staat.
...
Het is logisch omdat ze dat hebben ingevoerd...
Oud 8 juli 2007, 10:33   #192
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heb je het over mijn toepassing op de Vlaamse staat of op mijn definitie van progressief zijn?
Uw interpretatie dat de enige mogelijke uitkomst een Vlaamse onafhankelijke staat is.

Citaat:
Ik denk nochtans dat angst de belangrijkste drempel is op de weg naar een onafhankelijk Vlaanderen. Wat met Brussel? Wat met de sociale zekerheid? Wat met de gezondheidszorg? Allemaal vragen met angst en vertwijfeling. Angst is echter een slechte raadgever in het werken aan de toekomst.
Noemen ze dat tegenwoordig al angst? Ik noem dat eens bespreken hoe we het concreet gaan zouden doen.
Waarom geen Belgische unitaire staat met andere instellingen (geen pariteit, bijvoorbeeld) dan vroeger?

Citaat:
Verklaar u nader?
Het hele progressief verhaaltje?
Niet doen.
Oud 8 juli 2007, 10:33   #193
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Dus een inwoner van Lommel heeft een andere kijk op Franstaligen; dan een inwoner van Oudenaarde? Daar geloof ik niets van.
Een willekeurige Lommelaar zal mss of mss niet dezelfde mening hebben dan een willekeurige Oudenaar.
Oud 8 juli 2007, 10:40   #194
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Noemen ze dat tegenwoordig al angst? Ik noem dat eens bespreken hoe we het concreet gaan zouden doen.
Toch niet. Ze willen immers niet bespreken hoe ze het concreet gaan doen. Ze willen er zelfs niet aan denken om het te doen, alleen maar uit koudwatervrees voor de toekomst. In plaats van zich constructief op te stellen en naar oplossingen te zoeken, schieten ze het idee af en grijpen ze reactionair terug naar instellingen uit het verleden.
Citaat:
Waarom geen Belgische unitaire staat met andere instellingen (geen pariteit, bijvoorbeeld) dan vroeger?
Een belgische unitaire staat zonder pariteit hebben we al gehad, hoor. En dat werkte niet.
Trouwens, de Franstaligen willen absoluut geen unitaire staat meer, zeker niet één zonder pariteit. Een onafhankelijk Vlaanderen krijg je er nog sneller door dan een unitaire staat met of zonder pariteit.
Citaat:
Het hele progressief verhaaltje?
Niet doen.
Ik gebruik de term progressief, omdat deze term helemaal verwrongen is in de belgische context. Hier worden zij die zoveel als ze kunnen vasthouden aan het verleden als progressief afgeschilderd (niets veranderen aan sociale zekerheid, alle staatsstructuren behouden zoals ze nu zijn,...).

Dit terwijl een radicale staatsvorming één van de meest progressieve projecten is die je kan uitvoeren!
Oud 8 juli 2007, 12:26   #195
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En in een Heel of Groot Nederland nog meer.
Hoe dan wel? U moet me dat eens uitleggen, op twintig miljoen mensen weegt uw stem nog minder.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2007, 12:27   #196
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben blij dat u erkent dat de Vlaamse identiteit (net als de Belgische overigens) kunstmatig is. Er is maar één ware indentiteit in heel die zaak: de Limburgse. Versta me niet verkeerd: België mag er zijn en Vlaanderen ook, maar mijn echte vaderland is Limburg. Dat is ook echt 'het land van mijn (voor) vader (en)'. En voor de rest voel ik me wereldburger en een beetje Europeaan.
De Limburgse identiteit is even kunstmatig, er bestaat niet eens een standaard Limburgse taal.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2007, 19:17   #197
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Hoe dan wel? U moet me dat eens uitleggen, op twintig miljoen mensen weegt uw stem nog minder.
Met 2.2 miljoen staan we vrij sterk.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2007, 19:19   #198
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
De Limburgse identiteit is even kunstmatig, er bestaat niet eens een standaard Limburgse taal.
Evenmin een Vlaamse volgens deze redenering.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2007, 19:21   #199
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Evenmin een Vlaamse volgens deze redenering.
Als ik me niet vergis heeft Vlaanderen wel een standaardtaal?

Namelijk het algemeen Nederlands.
Oud 8 juli 2007, 19:21   #200
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Hiermee haalt ge zelf uw heel overtuiging onderuit, er is toch ook geen standaard Vlaamse taal...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be